De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:51

ik val weer even binnen, hier helaas weinig groentetuin komende zomer, we gaan een huis bouwen, dus daar moet ik alle vrije tijd in stoppen, (en in de paarden, honden, huishouden, werk, vriend......)

Wat gaaf die kast hierboven!

Sommige planten zijn pas in het 2e jaar vruchtgevend, nu weet ik het niet precies met witte aardbeien, maar zou je kunnen opzoeken.

Kippen helpen inderdaad tegen huisjesslakken, maar niet tegen naaktslakken, die eten ze namelijk niet (helaas), verder kun je ervoor zorgen dat ze over een zandpadje nar je groentes moeten, dat vinden ze ook niet leuk, koffiedik helpt ook, maar moet je wel veel koffie drinken.. Slakkenkorrels kunnen ook, dit is geen gif, dus levert geen gevaar op voor andere dieren. en wat ik veel doe tegen naaktslakken is gewoon tegen de schemering met een emmertje met water en zout de tuin in, en dan met een oude bbq tang vang ik ze allemaal, in het emmertje, gaan ze dood en zo hup op de mesthoop. Als je dat een paar avonden consequent doet werkt het echt!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:16

kipjes durf ik hier niet los te laten lopen, jammer, want hier zijn veel huisjes slakken. er zit hier teveel wild, vossen en roof vogels en zo, ben bang dat ik ze snel kwijt ben

tweede jaar , voor de aardbeien, dat zou kunnen, iemand zei me dat je ze zelf moet bestuiven?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:23

dat zou ook nog kunnen ja, dat het geen zelfbestuivers zijn. Zelf koop ik alleen maar zoveel mogelijk zelfbestuivers, omdat ik daar geen tijd en geduld voor heb. ;)

kipjes kun je wel leren dat ze s avonds naar het hokje moeten, dan kun je ze opsluiten en ´s morgens weer loslaten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:04

ja maar ook overdag worden ze zo van de grond gehaald, onze buren hebben ook kippen en die hebben ze nu in een ren zitten, daar verdwenen ze ook gewoon
ik heb nu alleen maar 5 amerikaanse miniatuurpaardjes , zij zorgen voor de mest haha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:02

Kippen om je moestuin te beschermen? Graven die niet juist de kiemen en de plantjes uit?

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:12

De mijne mogen er niet in, ze richten meer schade aan dan ze goed doen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:09

Nee niet om je moestuin te beschermen, maar om onkruid op te vreten en slakken en ander gespuis.

Google maar op "chicken tunnels".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:16

Ooohh met zo'n tunnel is wel super handig! Denk wel dat mijn tuin daar te klein voor is jammergenoeg. Ik zou graag kippen houden (maar dat is off-topic).
Ik lees voorlopig even mee met jullie tips. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:23

Wil ook wel kippen houden en op het tuintje zou ik straks ook wel ruimte hebben ga het alleen niet doen wegens gezondheids risico voor mij (chronische overgevoelig voor luchtweg infectie).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:48

chamion schreef:
Houden jullie nog rekening met combinatieteelt? (dus bepaalde combinatie planten zorgen ervoor dat ze beter groeien of de uien die de wortelen beschermen tegen wortelvlieg enz. Maar ook dat je absoluut geen aardbeien en kolen naast elkaar moet neerzetten? Of peterselie en sla niet bij elkaar kunnen (sla op opgegeten door ongedierte en trekt energie weg van de peterselie waardoor deze ook niks doet)

Qua die rij courgette, het ziet er heftig uit maar in de praktijk komen daar mijn maximaal 5 planten te staan die alle ruimte krijgen.

Heb ik voorgaande jaren wel gedaan ja, dat scheelt je gewoon in je opbrengst :j. Ik was er wel tevreden over iig :j. Weinig ongedierte of verlies gehad.

@jolandje, tof hoor, die bak! Superlief van ze :j. Ik zou er iig wel ook gewone aarde en wat zand doorheen mengen, dan krijg je een mooi luchtig en goed voedzaam geheel

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:06

Ik ben druk bezig met kippen te gaan houden. De ren voor de volkstuin is bijna klaar (zo'n tunnel idee maar dan verplaatsbaar)al het bouwmateriaal is er aanwezig. Nu alleen nog scharnieren regelen en nageltjes voor het kippengaas vast te zetten. Nu bezig met een hok in de achtertuin. Ook deze ga ik waarschijnlijk zelf maken.

Zaden gaan hier gewoon zijn gangetjes. Blijven kleine sprieten. Op de volkstuin ligt het werk even stil. Plastic, karton en paardenmest is allemaal op :D Plastic en karton ga ik vrijdag weer verzamelen en hopelijk wordt er deze week ook weer mest gestort (bij onze volkstuin zijn er ook verschillende stukjes grond verhuurd waar stallen en paarden op staan, deze mogen hun mest gratis bij ons kwijt)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:08

Bij mij gaan de plantjes als een jekko! Alleen de aardbei blijft wat achter (alleen het dure zakje, die ander doet het wel braaf _-:( )

Ik ga pas later met die ren bezig, vriend van me heeft hout voor me, dus kan 'm wel alvast bij hem in elkaar zetten, dat scheelt :j. Ik maak ook zo'n tunnel denk ik, dan kunnen ze ook mooi de borders doen, gewoon ook zo'n verplaatsbaar ding, lijkt me prima :j.

Die kast zag er trouwens ook tof uit! Leuk bedacht zo!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:18

heb even gezocht naar die chicken tunnels, maar daar zitten echt hele leuke ideeen tussen, die houden we in het achterhoofd , tenslotte moet het huis ook nog verbouwd worden :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:20

Mijn ouders gaan echt niet blijzijn met kippen :+ Ik ga proberen met eierschelpen te breken en zandpadjes te leggen. Koffie komt hier uit cups dus dat is geen optie :+ Die korrels ga ik ook eens zoeken

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:38

Hoe gaan jullie slakken tegen? (Behalve met kippen :P )

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:48

Slakkenkorrels onder een stukje regenpijp met vochtige grond.

Dames (oke en enkele heer die hier zit)
Voor iedereen die nog water opslag zoekt voor zijn of haar tuin. Ik kwam deze tegen;
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=28

Helaas voor mij te ver weg. Maar gratis is echt heel wat, want die dingen zijn zelfs 2de hands vaak boven de 100 euro!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:54

Om water op te vangen heb ik een dakgoot aan ons kippenhok gemaakt, daar staat een regenton onder. Dit water gebruiken we nu eigenlijk alleen nog maar voor de kippen en konijnen, maar wil er nog een ton naast zetten die dan voor de groentetuin is (die ligt naast het hok). Zeker voor dingen als een zweetslang vind ik dat wel handig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:02

hyppolyte schreef:
Bij mij gaan de plantjes als een jekko! Alleen de aardbei blijft wat achter (alleen het dure zakje, die ander doet het wel braaf _-:( )

Ik ga pas later met die ren bezig, vriend van me heeft hout voor me, dus kan 'm wel alvast bij hem in elkaar zetten, dat scheelt :j. Ik maak ook zo'n tunnel denk ik, dan kunnen ze ook mooi de borders doen, gewoon ook zo'n verplaatsbaar ding, lijkt me prima :j.

Die kast zag er trouwens ook tof uit! Leuk bedacht zo!

Aardbeien is een kwestie van een lange adem hebbben
Ze kunnen er sowieso al erg lang over doen om te ontkiemen
Dan blijven ze nog al eens heel lang klein
Dus niet opgeven :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:03

Jongens, ik had paprikazaad uit een paprika gehaald en ze zijn ontkiemd :D Maar gaat dat wel paprikaatjes geven? :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:11

Hahaha, goed bezig! Vast wel, met dat soort dingen vaak wel. Ik heb ook een uitgeschoten uit maar in een potje gezet, die is heftig aan het bloeien, we gaan het zien :').

@sonja, oh heb ik ook wel hoor, duurt toch nog wel even voordat ik iets moet planten, maar had even m'n twijfels, omdat ik die in de potgrond heb laten kiemen, dus twijfel nog om ze in vermiculiet te zetten. Had ook nog een paar van die moestuintjes, die hebben ook langer nodig omdat ze in die zaaimatjes zitten, dus ik heb braaf geduld, die aardbeien staan nu net een week of 2 en van de bosaardbeitjes komen dus nu heule kleine kiempjes op, maar die f1 laart dus nog even op zich wachten, weet dat ze lastig te kiemen zijn, ik zie het wel :j. In de tussentijd praat en zing ik tegen mijn plantenbaby's :')
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 08-03-17 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:14

chamion schreef:

Voor iedereen die nog water opslag zoekt voor zijn of haar tuin. Ik kwam deze tegen;

Helaas voor mij te ver weg. Maar gratis is echt heel wat, want die dingen zijn zelfs 2de hands vaak boven de 100 euro!

Damn, ouders en ik zijn aan het kijken om idd zo'n opslag te zetten.. Uurtje rijden...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:33

Ik meld me hier ook weer eens! Ga later een stukje terug lezen.
Dit jaar een echte tuin (ruim 10 hectare :)) maar goed dat is grotendeels voor de paarden) en we willen ook wat groente en fruit gaan kweken komend jaar.

Alleen, wat zijn redelijk makkelijke (en dankbare := ) soorten groente en fruit om mee te beginnen?

We willen deze bakken neer zetten:
Afbeelding
Zo'n 4 euro voor de deksel en 10 euro voor de houten bakken, daar kun je geen miskoop aan hebben dacht ik zo. Ze zijn 1,20*0,80m

Verder hebben we een appelboom staan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:37

das niet duur zeg, mooi om het in die bakken te zetten
ik ben zelf erg gek op snijbiet, is supermakkelijk te telen en smaakt heerlijk, een beetje als spinazie maar dan lekkerder :) en je kunt het snijden en dan groeit het weer aan en kun je de hele zomer blijven doen, hetzelfde geld voor raapstelen :) en sla is natuurlijk ook makkelijk en lekker

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:41

chamion schreef:

Zoek wel opslag, maar niet voor water aangezien we dat hier genoeg hebben. :+

Ben meer aan het kijken voor een kast om tuin gereedschap en andere dingetjes in op te bergen. Wil namelijk geen tuinhuisje.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:47

Hier valt het met de slakken wel redelijk mee. Er zitten hier wel veel egels, die eten onder andere ook slakken volgens mij. 's Zomers kun je ze hier elke avond horen ritselen. En smakken dat ze doen! :') Eenden schijnen vooral veel slakken te eten. Onze kippen waren er niet gek op. Mijn ervaring met kippen in de moestuin is dat het prima gaat zolang die groot genoeg is en de plantjes niet te klein. Kippen nemen graag overal een hapje van, dus zolang er genoeg te eten is gaat dat prima. Kippen en net ontkiemende plantjes zijn echter nooit een goede combinatie. Die zijn gewoonweg te lekker en op de één of andere manier nodigen die kleine plantjes erg uit tot krabben en daar kunnen ze niet tegen. :+

Ik wil ook graag weer kippen, maar ik moet eerst een ren bouwen, want hier is gebleken dat ze een deel van het jaar ook overdag niet veilig zijn voor roofdieren. Er zitten hier veel vossen en bunzingen. Meestal jagen die 's nachts, maar we denken dat de bunzingen als ze jongen hebben ook overdag jagen. In de zomer zien we ze dan namelijk wel eens. Heel gaaf, maar slecht nieuws voor kippen. Naar zo'n kippentunnel heb ik ook wel eens gekeken, maar ik wil graag weer Australorps en die worden niet zo tam. Tenzij je er heel veel tijd in steekt misschien, maar dat ben ik niet van plan. Met telkens verplaatsen doe ik ze (en mezelf) waarschijnlijk geen plezier. Als permanent onderkomen vind ik verplaatsbare kippentunnels vanuit het oogpunt van dierenwelzijn per definitie ongeschikt. Ik ben ze tenminste nog niet tegengekomen van meer dan een een paar vierkante meter groot. Daarnaast zijn ze vaak erg laag en kippen mogen graag ook eens iets hoger zitten.

Tweedehands IBC-vaten hoeven geen 100 euro te kosten hoor. Toen ik laatst naar hooibakken voor onze pony's zocht kwam ik ze in ruime mate tegen voor tussen de 25 en 35 euro. Maar dat is nog lang niet gratis natuurlijk. :Y)

Macs schreef:
Jongens, ik had paprikazaad uit een paprika gehaald en ze zijn ontkiemd :D Maar gaat dat wel paprikaatjes geven? :+

Dat kan heel goed! Volgens mij kan het wel zo zijn dat die paprika's een heel andere vorm krijgen dan de paprika waar je het zaad uit hebt gehaald, maar dat is natuurlijk niet erg.

Quir schreef:
Alleen, wat zijn redelijk makkelijke (en dankbare := ) soorten groente en fruit om mee te beginnen?

Wat een geweldige oppervlakte! Simpel gesteld, hoe beter de planten passen bij de omstandigheden die je te bieden hebt, des te gemakkelijker het zal zijn. Het loont dus om eerst te kijken waar je iets wilt gaan verbouwen. Kijk onder andere naar de bodem, het aantal zonuren en of er veel wind staat en pas daar je keuze op aan (en/of probeer de omstandigheden te verbeteren). Wat dankbaarheid betreft kies je het liefst voor soorten die je graag eet en die je in de winkel niet (of niet goedkoop) kunt krijgen.

Vandaag heb ik een deel van de kruiden gezaaid. In de garage vond ik een oude passpiegel en een TL-bak die ik mooi kan gebruiken om mijn binnentuintje van wat extra licht te voorzien. :D Eigenlijk heb ik al in mijn hoofd om er nog eentje te maken. Maar dan voor buiten en nog iets groter en niet met een kast maar met een konijnenren eronder. Dan kunnen onze konijnen die tijdelijk (al bijna twee jaar :o ) in de stal wonen eindelijk eens bij ons op het terras komen te staan.