Ja wij vorig jaar ook met 4 planten al massaal veel
lieke2
Geplaatst: 05-03-17 10:25
Je kunt ook zelf planten invullen in dat schema, wijzigen is ook mogelijk (waarbij je alleen de planten krijgt volgens de site kunnen). Ga jullie plattegrondjes ook eens bekijken, ziet er goed uit!
Zetten jullie de courgettes in mei en dan ergens in juli nog een keer opnieuw zodat je langer courgettes hebt?
Ik zie in de druif al kleine trosjes zitten maar ik denk ook een ongenode gast gehad die kleine, doorzichtige bolletjes heeft achtergelaten ? Hebben jullie de stekjes al in de grond staan?
Leuk om te zien dat zo veel druivenstekjes het al goed doen Hier ook, al grote knoppen eraan, en de rode bes die ik van een bokker heb gekregen doet het ook super, net als mijn eigen vijgenstekjes En verder heb ik alleen pas prei, watermeloen, peper/paprika en een paar jongen tomatenzaailingen staan, maar ze doen het allemaal prima Lieke, de stekjes hebben in het begin alleen water nodig. Pas wanneer ze echt wortels gaan maken dan hebben ze ook voeding uit de aarde nodig en dan moeten ze in de grond. Die van mij staan er vanaf het begin al in, maar dat heeft wel het nadeel dat je echt goed moet oppassen dat de grond niet uitdroogt totdat ze wortels hebben.
Ik meld me ook weer en ga proberen dit jaar iets meer tijd aan mijn moestuin te besteden. En heb me voorgenomen minder te zaaien, zodat ik het ook kan bijhouden. Net in ieder geval de sla, tomaten en peterselie gezaaid.
Wie kan ik bijmaken met deze zaden die ik niet meer ga gebruiken.
Ik hou het redelijk simpel met mijn tuin, maak 2 (max 3) bedden van 650x100, indeling in vakken 30x30 en verder in de border nog courgettes, komkommer in een klein kasje en dat is het wel. Ken te gek ook, zoveel tijd heb ik nou ook weer niet vrij
Iemand ervaring met blauwe bessen? Hangen nu allemaal witte bloemetjes aan en we vragen ons af of die echt al vruchtjes gaan dragen? Of komen die nog niet het eerste jaar?
Wat een leuk topic, wij zijn net verhuisd en het lijkt me ook heel erg leuk om hier een groententuintje te maken! We hebben hier nu nog een appelboom van de vorige bewoonster staaan. Ook hebben we zelf nog 2 druiven struiken. Wil dit jaar ook graag worteltjes, sla en tomaatjes zaden!
Marcella
Geplaatst: 05-03-17 18:35
Marcella schreef:
Er is zo'n tuincentrum waar je best goede spullen kan kopen voor weinig geld, maar kom niet meer op de naam.
Houden jullie nog rekening met combinatieteelt? (dus bepaalde combinatie planten zorgen ervoor dat ze beter groeien of de uien die de wortelen beschermen tegen wortelvlieg enz. Maar ook dat je absoluut geen aardbeien en kolen naast elkaar moet neerzetten? Of peterselie en sla niet bij elkaar kunnen (sla op opgegeten door ongedierte en trekt energie weg van de peterselie waardoor deze ook niks doet)
Qua die rij courgette, het ziet er heftig uit maar in de praktijk komen daar mijn maximaal 5 planten te staan die alle ruimte krijgen.
Hier geen combinatieteelt, of het moet toevallig net zo uit komen heb vaak ook niet echt een plan van tevoren. Het enige waar ik op let is waar de aardappels komen.
Heeft hier trouwens iemand ervaring met voederbiet? Gaan we dit jaar eens proberen omdat we vorig jaar ruimte over hadden
Voederbieten zijn makkelijke planten en zeker de suiker variant kan je prima aan de paarden voeren. Zijn wel redelijk grote planten.
Enkel een zwarte en rode bes maar meestal elk bloempje = een vruchtje, maar deze planten staan er al jaren. Trouwens, ik eet deze bessen niet dus mocht ik mensen er blij mee maken mogen jullie ze uitgraven
8nnemiek
Geplaatst: 06-03-17 11:10
Ik zet de uien en wortel altijd om en om in rijen Dat lijkt goed te werken. Verder heb ik sowieso voor elke soort een eigen stukje en daardoor kan het wel eens voorkomen dat verkeerde soorten naast elkaar staan maar wel altijd met een pad er tussen. Ik wil dit jaar wel eens proberen om afrikaantjes er tussen te planten.
Blauwe bes heb ik er twee van staan, maar die doen het hier erg slecht tot nu toe. Ik denk dat ze gewoon te droog hebben gestaan tot nu toe.
Ik probeer wel altijd een beetje te letten op wat ik naast elkaar zet. En ieder jaar probeer ik ook Afrikaantjes te zaaien. Weet nog niet echt of het helpt.
chamion
Huisheks
Geplaatst: 06-03-17 11:40
Laurievc schreef:
Waar zit je Chamion, ik ben absoluut een besseneter Hier komen nu écht heel veel bloempjes aan, maar is pas 1e jaar dus vroeg het me echt af haha
Ik ga dit jaar de uien en wortels bij elkaar zetten. Vorig jaar geen wortels gehad en de uien hadden rare plekken en gaten al heb ik geen dieren kunnen ontdekken. Verder houdt ik niet echt bij wat niet bij elkaar mag, aangezien dat erg lastig wordt in makkelijke moestuin bakken.