De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:38

Ik heb net vorig jaar heel wat rabarber weggegeven! Dus ik heb nu zelf ook niet veel meer helaas, anders had je wel wat van mij mogen hebben.

Ik wil nog iets van stok-bonen ofzo voor langs een betongaas-schutting. Iemand tips voor een goed ras ofzo?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:25

chamion schreef:
Oja marcella en sonja jullie zaden zijn vanmiddag in de brievenbus gegooid. Als post heel snel is (soms wel soms niet hier in dit rare uithoek van het land wat midden nederland heet :+ ) hebben jullie het morgen al binnen. Anders zaterdag.

Zijn gisteren aangekomen. :D Alleen nu nog achter zien te komen wat wat is. :+

En heb tuintje van 6,5 roe genomen en staat al compostbak op dus die hoef ik niet meer te doen. Geen schuurtje, maar dat vind ik niet zo heel belangrijk ga gewoon kijken voor een zo'n kussenbox waar je hangslot op kan doen. Eerste jaar is 79 euro (incl. 50 euro borg) en 2de jaar word dan 29 euro. Nu alleen gaan kijken hoe ik ga indelen en hoe ik ga doen. :=

Zit ook te twijfelen of ik perenboompje in de volle grond ga zetten of niet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:55

Wat is een roe? :o Leuk dat je het tuintje genomen hebt in elk geval! :D

Heerlijk om te lezen dat iedereen zo lekker bezig is. Wij gaan maandag of dinsdag denk ik een kasje halen om in huis alvast wat voor te kunnen zaaien. Ook gaan we van oude bakstenen en ramen die hier nog liggen een tijdelijke kas voor buiten maken. Uiteindelijk willen we wat moois neerzetten, maar dan hebben we alvast iets wat we dit seizoen kunnen gebruiken. Wie begon ook alweer over sla in bakken zaaien in of bij de keuken? Dat lijkt mij ook wel wat. Ik heb een lege muur in de keuken en wil daar wel iets met verticaal tuinieren. Dan komen de katten er tenminste ook niet bij. :+ Wat sla en kruiden lijkt me heerlijk. Als er iemand tips heeft hoor ik het graag.

Afbeelding

Het eerste blaadje van de druivenstekken staat op doorbreken. :D Bij twee andere stekken kleuren de knoppen ook al groen. Twee stekken lopen wat achter maar gaan denk ik nog wel komen en de laatste verwacht ik niet zoveel van, maar wie weet. Was het maar vast mei. En niet alleen omdat de stekken dan naar buiten kunnen. :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:10

1 Roe is een stuk van 4x4 meter dus heb nu in totaal een stuk van ongeveer 104 vierkante meter.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:10

Mijn druivenstekken gaan echt kéihard, al 3 met meerdere bladeren aan. Gaaf :D

Mijn aubergines en paprika zijn groot genoeg om uit mijn serretje te gaan, nu dus naar de kamer waar de rest staat. Nu butternut en koolrabi erin :D En dan ben ik alweer klaar met voorzaaien voor maart ^^

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:19

Heeft er iemand aparte oost indische kers zaadjes over?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:06

hyppolyte schreef:
Zijn er toevallig nog mensen die rabarber hebben staan hier? ik had zaadjes gehaald, maar even eroverheen gelezen dat je pas met 2/3 jaar kunt oogsten :+.... Dus moet op zoek naar een stekje :=

Als je een keertje in de buurt van Lelystad bent moet je maar een gil geven. Heb een goede die heel veel kan hebben. 2 jaar terug verplaatst en toen werd er gewaarschuwd dat we de helft zouden verliezen en dat het minimaal een jaar duurde voordat je er weer vrucht van had. Nou niks van gemerkt. Alle stekken hadden de verhuizing overleefd en we konden oosten (oke de hele struik was wat kleiner dan normaal maar dat is toch lekkerder)

@ Flowerbomb; dat is toch de officiele naam voor die lampion planten? Met oranje "lampion" met een klein besje erin? Want dan heb ik die volgens mij nog wel (moet ik even in het bakje met alle bloemen en sierplanten zaden duiken)

@ goeroe; Ik ben nu in huis een vroege sla soort aan het opkweken. Mocht die erg hard gaan blijven deze gewoon in huis staan. Eerste zaaibuurt ging niet goed. Ik had namelijk meerdere zaden in een bakje en toen ze groter werden had ik ze uit gesplitst en ieder zijn eigen bakjes gegeven. Dat hebben ze niet overleefd :') Dus nu heeft elk zaadje zijn eigen bakje en ik heb na 1 week nu sprieten omhoog komen.

Gisteren kwam ik na mijn werk thuis; briefje van post NL; We hebben u gemist! en daar stond dat ze het pakketje weer mee hadden genomen en dat ze morgen (vandaag red.) terug zouden komen. Als dit niet kon moest ik dan voor 22.00 laten weten. Tja, was dus bijna 22.30 toen ik thuis kwam :') En ik wist dat ik de volgende dag (vandaag red.) ook niet thuis zou zijn. En inderdaad kwam terug van ochtend lesgeven en van middag op de volkstuin en weer; We hebben u gemist! Buren waren ook niet thuis dus ik al balen, moet ik weer in de auto om het op te halen ;( Maar het viel mee. Bezorger had het pakketje in de papierbak gedaan +:)+ en dit keurig op het briefje gezet. :list:

Dus ik ben thuis verder gegaan met tuinieren; (nee niet alles al gebruikt)
De doos;
Afbeelding

De uitgezochte zaadtjes (tijm, bieslook, dille, peterselie, andijvie, basilicum en aubergine)
Afbeelding

Het aarde even vochtig maken
Afbeelding

Toen even ruimte moeten maken, want de vensterbank stond al vol
Afbeelding

En klaar!!!
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:12

Heb je genoeg. _O-

Maar vraagje welke zijn stokbonen en welke stambonen.

De witte soms de stokbonen en de bruine de stambonen.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:31

Moestuintjes!!!
Mag ik vragen hoe je daaraan komt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:36

Heb er nog heel veel liggen iets van 6 dozen nog. :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:42

Van marcella ;) geruild tegen mijn bonen. Zal ik eens kijken of er nog zaden vast geklemd zitten aan de opengescheurde zakje? Misschien dat ik dan eruit kom.

Denk wel dat ik genoeg heb :') maar mochten de kruiden vervelend doen kom ik wel weer even aankloppen :j

Die 4kant achtige zaden zijn de kapucijners. Dat weet ik dan uit mijn hoofd hahaha

EDIT: De ovaal witten zijn de stokslabonen.
De ovaal bruine zijn de stambonen
En daar begint het probleem... de ovaal witten zijn ook de stamslabonen......

Iets met zakjes onderste boven in een bakje doen....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:05

Ojhee.....

Nog kruiden zat hoor en hier word alleen peterselie gebruikt. Dus mocht er interesse in zijn.

Ach dan heb ik een klein beetje een idee van wat wat is. Kapucijners zijn dus ook klimmers even kijken hoe ik dat ga doen. Zit even te twijfelen hoe ik alles gaat aanpakken.

Wat dus gekweekt gaat worden:
- 1 kg pootaardappel nicola (kopen)
- bonen (stam/stok/kapucijners)
- andijvie
- bieten
- 1 kg pootuien (kopen)
- prei
- ertwen
- tomaten (3/4 planten)
- klein stukje broccoli/bloemkool
- sla diverse en klein beetje (om de 2 weken ofzo zaaien voor verspreidde opbrengst)
- selderij paar planten
- als de maggi plant het overleeft heeft mag die ook naar de tuin
- peren boompje gaat de grond in (zit nu in grote pot) en nog even kijken voor een appel boompje (elstar deze nog kopen)

Eigenlijk als ik het zo ziet nog best veel...... :=

O ja heb geloof ik ook nog spinazie van moestuintjes..... := Hoef alleen daar waar kopen achter staat nog te halen..... :') Nu nog verzinnen wat ik anders nu al ga voor zaaien.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:24

Jaloers op de moestuintjes! :Y)
Ik hou al weken de site van de ah in de gaten om te weten te komen of ze nou wel of niet komen dit jaar...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:31

Ha ha, die moestuintjes!!

Hier overigens al weer levende slakken gespot en buxusmot.. en eieren van slakken, snuf.. En ik heb alleen maar de hyacinten die blijkbaar ondersteboven in de grond stonden even gered.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:36

Chamion, jij bedoelt ananaskers
Oostindische is een bloem :)

Bonen zijn binnen trouwens
Envelop jouw kant op word maandag :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:39

Maar mocht iemand moestuintjes willen hebben geef dan een gil heb meer dan zat nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:41

Haha moestuintjes :') , begint bijna weer bij de AH geloof ik :) . Heb nog paar staan oa de meloen die moet lukken dit jaar

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:47

Hier het plan gevat om binnenkort eens schuur te gaan plunderen blijkbaar liggen er nog metalen buizen van de oude schommelbank. En er is nog oude lattenbodem die we vast ook nog een goed doel kunnen geven. :Y)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:07

Sonja_vR schreef:
Chamion, jij bedoelt ananaskers
Oostindische is een bloem :)

Bonen zijn binnen trouwens
Envelop jouw kant op word maandag :)

Top dat je ze binnen hebt +:)+

Ondertussen gekeken en ik heb zowel ananaskers en oosindische ;)
En nog een heleboel andere bloemen. Dat gooi ik de potten hier in de achtertuin. Leuk vlinders enz kijken. Misschien dat ik er ook een paar op de volkstuin ga neerzetten.

En wie kan ik blij maken met een zakje tauge? Geen kiemgarantie want de datum was tot 2005 :') :Y)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:28

Hier gaat ie ook goed met de druif! Heb hem nog in het water staan met zn voetjes, wanneer kan deze de grond in eigenlijk?

Denk dat dit mss nog handig kan zijn voor de beginners: zelfgroentekweken.nl
Kun je een moestuin maken en daarin aangeven welke groenten ed je wil, dan wordt er een indeling voor je gemaakt :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 00:57

Oh handig! Ik weet ff niet meer hoe het ook alweer zat, hoef ik het niet op te zoeken :')

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:07

lieke2 schreef:
Denk dat dit mss nog handig kan zijn voor de beginners: zelfgroentekweken.nl
Kun je een moestuin maken en daarin aangeven welke groenten ed je wil, dan wordt er een indeling voor je gemaakt :+

Geen beginner hier, maar een goede plattegrond die ik niet elke keer opnieuw hoef te maken omdat die opgeslagen klaar staat op internet zou ik geweldig vinden. + het is veel makkelijker om te kijken welke soorten welke je vorig jaar ergens had staan en waar je dus het nieuwe jaar je spullen kwijt wilt. Maar na even gepuzzel (want wat is ookalweer 2 are en hoe kan ik dat het beste omzetten naar m2 en wat is dat in hokjes van 33 cm 8)7 ) Daar mag de website nog even aan werken :)*

Had ik eindelijk mijn tuintje uitgetekend, op naar inzaaien. En daar ben ik vastgelopen. Hij zet zelf ergens planten neer en die plaats kan je niet veranderen. Als ik hun plan aanhoud heb ik een appelboom in de kas staan, mijn druif staat vlak voor mijn composthoop en ik heb maar 4m2 tuin nodig als ik in januari ga beginnen.... >;) :roll:

Dus ik blijf bij mijn paint tekening _O-

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:15

Ik heb gewoon al geen vierkant/rechthoekig perceel dus daar stopt het voor mij al :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:29

Dit is mijn plan tot nu toe (mits alles goed gaat)
Waar nu karton en mest ligt wil ik dit winterharde planten kwijt maar kan ook zijn dat het brak blijft liggen.

Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:54

Bij mij gaat het iets zoals dit worden, verhoudingen kloppen niet echt maar oke :+

Afbeelding