De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:33

Ik zit zelf ook op klei grond en daar is prima rekening mee te houden. Alle wortels doen het soms slecht op deze grond. Radijs doet het echter perfect net als alle soorten kolen en de bonen die jou kant op komen ;)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:34

Ik weet niet hoe lekker vlees van oude kippen is.. maar van wat ik hoor wordt dat er niet met de jaren beter op. Voor vlees worden ze meestal voor het jaar al geslacht.

Mijn kippen slopen alles, die lopen dus ook echt niet los tussen mijn planten door.

Wat ook misschien een leuk idee is is een legkip adopteren. Ik heb afgelopen december 2 legkippen opgehaald. Deze kosten 7.50. Super leuke kippen. Wel vliegers dus dan moeten ze wel binnen relatief hoge hekken. Ik heb omheining van 1.5 meter. Maar mijn kippen zijn ook gekortwiekt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:37

Nu hopen dat er een klein stukje te huur is. O ja alle stukken grond die nu in ongebruik zijn afgedekt scheelt een hoop onkruid al. *\o/*

En zo'n 10 minuutjes loop afstand. :D

Oude kippen zijn alleen geschikt voor kippensoep. Beste is jong spul en dan klein opgehokt vet mesten ook al ben ik daar geen fan van. Maar aan scharrelkippen zit vaak gewoon te weinig vlees. :=

En weet dit doordat mijn vader trouwens slager is en er hier in huis vlijmscherpen messen zijn. :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 19:17

hyppolyte schreef:
Als je plantjes groot genoeg zijn blijven ze daar wel vanaf hoor, zijn prima onkruidwieders :j. Daarnaast heb je eitjes, eten ze je groenafval op, plus slakken en ander ongedierte en als je eens in de zoveel tijd een haan erbij zet heb je ook nog je aanwas van heel vrij uitloopvlees. Ik vind het wel een fijn idee, cirkeltje rond enzo.

Ik ben wel groot kippenfan!
Maar niet in de moestuin. Ze hebben 1,5 hectare om rond te scharrelen. Van mijn groenten blijven ze af. :Y) Ze kunnen wel in de kruidentuin. Grote planten gaat goed, maar daar zaaien lukt me niet, dan is alles uitgekrabd of opgegeten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:33

chamion schreef:
@ Rebecca; mag ik je daaraan houden? Eventueel tegen een klein prijsje?

@ hyppolyte; Wat voor kippen stikt hij in? En zou ik er ook een paar mogen hebben? Eventueel tegen een klein prijsje?

Vast wel, kan het hem wel vragen :j. Hij heeft Groninger Meeuwen, maar weet niet waar jij woont? Ik zit in Noord Holland, als je hier niet uit de buurt komt kun je beter gewoon in de buurt kijken volgens mij

Maar daarom zeg ik ook, als je plantjes groot zat zijn kunnen ze best veilig in de moestuin ronddarren :j.

Ik wil ze dan ook gewoon zelf slachten, de kipjes, die vriend van me gaat het me ook laten zien, alle kuikenoverschot gaat dan de diepvries in :j. Vlees is net als met alle beesten, moet niet te oud zijn, want dan is het alleen maar taai. Met paarden en koeien en lammetjes idem, allemaal vrij jong vlees :j.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:57

Rebecca schreef:
Hanen in een woonwijk := , zou leuk zijn kuikens :P

Dat is weer geen problem, die haan eet ik dan wel op :D

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:52

Marcella schreef:
Nog mensen die tijm, andijvie, broccoli, peterselie, bosaardbeien, cherry tomaten, dille, paprika, basilicium, rucola, veldsla, kropsla willen. :')

Ik zou wel graag iets van je over nemen.
Graag pb met je wensen :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 08:14

hyppolyte schreef:
chamion schreef:
@ Rebecca; mag ik je daaraan houden? Eventueel tegen een klein prijsje?

@ hyppolyte; Wat voor kippen stikt hij in? En zou ik er ook een paar mogen hebben? Eventueel tegen een klein prijsje?

Vast wel, kan het hem wel vragen :j. Hij heeft Groninger Meeuwen, maar weet niet waar jij woont? Ik zit in Noord Holland, als je hier niet uit de buurt komt kun je beter gewoon in de buurt kijken volgens mij

Lelystad...
Midden van het land en toch volgens sommige mensen in het midden van nergens.....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:59

Haha, ja snap ik wel, je zit overal net niet in de buurt :'). Op zich zit je ongeveer 3 kwartier/uurtje hiervandaan dan, maarja, dichterbij zal vast ook wel wat te vinden zijn. Zeg het maar, ik kan het allicht vragen :j.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:58

meet me halfway ;) Ach eerst maar eens geld op mijn rekening en daarna het uitgeven :')

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:20

Mijn peper en paprika planten gaan echt super hard. De eerste knopjes zitten er al in...
Afbeelding

Afbeelding

De tomaten zijn nu ook allemaal gezaaid.

Afbeelding

De buurman is verhuist dus we zijn druk aan het klussen in het nieuwe huis. Ook de tweede bak geplaatst en de uien geplant. Over een paar maand staat de tuin helemaal vol als moestuin gok ik zo haha.

Ik heb trouwens nog wat plant uitjes over(roze en witte) en ook nog wat zaden die ik niet gebruik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Liefste ruilen tegen leuke tomaat, paprika of peper soorten. Maar sta ook open voor andere dingen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:23

Wauw wat gaaf zeg die bakken!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:26

Wow, das wel heel profi aangepakt! Bij mij staan er gewoon allemaal mini bakjes in de vensterbank :'). Die gaan wel lekker nu, m'n plantenbaby's komen al lekker op *\o/*

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:30

Hier gaan de zoete paprika en de gele ook eindelijk uitkomen :D Alle paprikaatjes zijn ook al lekker groot, druiven gaan hard. Enkel de tomaat wordt groter maar niet dikker. Ben benieuwd...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:39

Wow, dat is tikje geavanceerer dan mijn 2 bakjes op de verwarming.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:42

Mijn katveilige vensterbank is te klein voor mn hoeveelheid plantjes dus moet het licht ergens anders vandaan halen :') . Ben wel echt heel blij met de bakken ondanks dat ze best prijzig zijn.

Laurie, ik weet niet waar je je tomaten hebt staan. Maar als ze langer worden en niet dikker dan hebben ze of te weinig licht of teveel warmte. Een tempratuur tussen de 18-20 graden is ideaal als ik het goed heb.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:51

Ze stonden eerst in mijn kamer op de verwarming aan de raam, dus veel licht en warmte. Nu staan ze in de keuken op de vensterbank aan de raam. Dus licht maar geen warmte. Ik snap het niet :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:32

Zon versterkt achter glas laurie ;) Tenminste dat is mij altijd verteld...

Weissjee; jeh jij bent al lekker ver. Was ik net blij dat ik vanochtend 5 puntjes groen zag komen de bak waar ik mijn paprika had ingezaaid.

Mijn peterselie heeft hetzelfde probleem als mijn knoflook. 1 pot is nu een week oud en heeft al 5 tot 7 cm grote sprieten. Pot 2 is dubbele inzaaiing (naast de plant die de winter heeft overleefd) en dat is gisteren gebeurt en ik zie daar nu al groen omhoog komen. Nouja, probleem :+
Over de knoflook gesproken. Die voelt zich kiplekker op zijn nieuwe plaatsjes en ik heb stokjes moeten plaatsen om het loof overeind te houden. Is nu een dikke 25 cm hoog.

Verder was ik wat boeken aan het uitzoeken en kom ik zomaar mama haar oude moestuin boek tegen (boek zal nu 30 jaar oud wezen) ziet er nog puntgaaf uit. Ben hem nu een beetje aan het lezen en al heel veel geleerd. Nu groeien er met een jaartje of 1,5 brandnetels onder appelbomen. Daar en nergens anders. Blijkt dus dat er brandnetels groeien waar er extreem veel stikstof in de grond zit. Nu eens kijken hoe ik dit naar beneden krijg...

En een hele lijst met groenbemesters om te voorkomen dat je grond erosie krijgt. Wordt als eerste lucerne genoemd. He dat is dubbele winst dus meiden (excuus als er ook jongens meelezen ;) )

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:34

Dus niet meer achter een raam zetten maar gewoon midden op de tafel ofzo? :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:38

Tomaat is een gek plantje. Mijn mini planten van een winkel ooit gekregen, zogenaamd geschikt voor de vensterbank zijn ruim 1,5 meter groot geworden, voordat hij vrucht begon te dragen en met dieven erbij...
Als ik niet had gedievd had ik niet willen weten hoe groot die krengen waren geworden :wow:

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:39

Ja dieven houd ik idd ook in de gaten, maar de bladeren hebben ook echt super vreemde vormen. Inderdaad een gekke plant :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:41

Ben heel erg benieuwd naar tuintje zaterdag in ieder geval kijken voor de 6,5 roe ben bang dat het veels te groot is, maar ga het dan gewoon ruim opzetten met kleine vakje zodat alles gewoon goed en makkelijk bereikbaar is.

Zodra daarvan meer zekerheid is ga ik tomaat die doorgeschoten is voor mijn raam mishandelen en alles wat mogelijk als stek gebruik kan worden gebruiken. :+

Luxorvalkje schreef:
Marcella schreef:
Nog mensen die tijm, andijvie, broccoli, peterselie, bosaardbeien, cherry tomaten, dille, paprika, basilicium, rucola, veldsla, kropsla willen. :')

Ik zou wel graag iets van je over nemen.
Graag pb met je wensen :)

Heb zelf geen wensen voor de rest maar heb gewoon teveel zaad waarvan ik niet weet wat ik ermee moet. :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:47

Oja marcella en sonja jullie zaden zijn vanmiddag in de brievenbus gegooid. Als post heel snel is (soms wel soms niet hier in dit rare uithoek van het land wat midden nederland heet :+ ) hebben jullie het morgen al binnen. Anders zaterdag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:50

Ach zie het wel is nog vroeg zat om te beginnen met zaaien.

Ben wel benieuwd wat ik ga aan treffen betreffende tuintje helemaal kaal of staat er bijvoorbeeld al een schuurtje op heb er geen idee van.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:30

Zijn er toevallig nog mensen die rabarber hebben staan hier? ik had zaadjes gehaald, maar even eroverheen gelezen dat je pas met 2/3 jaar kunt oogsten :+.... Dus moet op zoek naar een stekje :=