De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:57

Nouja oud, ik bedoel meer als ze "op" zijn. Vind het zonde om eigenlijk dan een hele kip "weg te gooien" omdat ik hem zolang heb gehad. Mijn konijntje had ik ook plannen voor om hem op te eten, maar achteraf kon dat toch niet omdat ze medicatie had gekregen, wilde dat beesie niet laten lijden zodat ik kon eten, maar helaas heeft het niet meer mochten baten (al heeft ze nog 3 maanden zonder pijn geleefd) Daarom wil ik het slachten enz. overlaten aan een ander want wat ik terug krijg is goed vlees en het is niet langer herkenbaar als mijn "vriendje"

En moet je ze bijvoeren of zijn de dingen die ze vinden voldoende?
Weet je, ik open wel even een apart topic.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:08

chamion schreef:
Nouja oud, ik bedoel meer als ze "op" zijn. Vind het zonde om eigenlijk dan een hele kip "weg te gooien" omdat ik hem zolang heb gehad. Mijn konijntje had ik ook plannen voor om hem op te eten, maar achteraf kon dat toch niet omdat ze medicatie had gekregen, wilde dat beesie niet laten lijden zodat ik kon eten, maar helaas heeft het niet meer mochten baten (al heeft ze nog 3 maanden zonder pijn geleefd) Daarom wil ik het slachten enz. overlaten aan een ander want wat ik terug krijg is goed vlees en het is niet langer herkenbaar als mijn "vriendje"

Wacht nog op je pb. ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:10

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:22

Marcella schreef:
chamion schreef:

Wacht nog op je pb. ;)

Owja, komt eraan!!

@ Sonja, die had ik ondertussen ook al gevonden en er een heel verhaal neer gezet :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:29

:D great minds think alike zullen we dan maar zeggen :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:34

Jah :D Ik bedacht me eerst even te neuzen want er zijn vast meer mensen op bokt met kippen. :Y) :+

Trouwens wie kan ik er hier nog meer blij maken met een mengsel van bonen zaden? Het gaat om Stamslabonen, dubbele witte zonder draad. Stambonen, Noord-Hollandse bruine. Stokslabonen rentegevers zonder draad en stam-capucijners desiree.

Ik eet geen bonen (nouja zeer en zeer weinig) en vind het zonde om het zaad weg te gooien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:46

ik heb wel interesse, nog op zoek naar iets ter ruil?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:35

Ik heb altijd paard Wyandotte krieltjes willen hebben, maar ze vreten ook al je stekjes op en ik heb echt maar mini tuintje en je moet ook weer voor die dieren zorgen, reden dat ik ze toch niet heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:40

Ik zou kippen ook niet kunnen houden := ,rotslakken vreten alles op :=

Hen een tijd een mix van peper en hele kruidnagel (goed trekken laten( door de tuin gegooid ivm mieren , maar dat helpt ook zeker te gen katten . Ga snel weer inslaan in bulk heb geen zin in kattenstront, hoop dat de mieren wegblijven en wie weet de slakken ookm

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:47

Nog mensen die tijm, andijvie, broccoli, peterselie, bosaardbeien, cherry tomaten, dille, paprika, basilicium, rucola, veldsla, kropsla willen. :')

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:40

Hahaha, ik heb het allemaal al uitgeplant staan :').

Grappig, ik wil dus ook de kipjes voor bij de moestuin, ben al even aan het rondzoeken geweest, zijn zat pagina's over te vinden :j. Vriend van me stikt van de kippen, dus ik haal er daar een paar vandaan :j.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 14:41

Mooi niet dat mijn kippen de moestuin in mogen hoor.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:44

Als je plantjes groot genoeg zijn blijven ze daar wel vanaf hoor, zijn prima onkruidwieders :j. Daarnaast heb je eitjes, eten ze je groenafval op, plus slakken en ander ongedierte en als je eens in de zoveel tijd een haan erbij zet heb je ook nog je aanwas van heel vrij uitloopvlees. Ik vind het wel een fijn idee, cirkeltje rond enzo.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:32

Kippen ga ik hier niet gedaan krijgen vrees ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:34

Hanen in een woonwijk := , zou leuk zijn kuikens :P

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:40

Nee kippen in een woonwijk, haan er een weekje bij en dan weer pleite. van de kuikens gaan de haantjes in de pan :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:51

Werk bij de slager en een collega die in het slachthuis gewerkt heeft kan wel helpen :)) , een week een haan mijn buren gaan gek worden :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:03

Mijn ouders hebben een haan gehad in een woonwijk, dat is een jaar goed gegaan, maar op een dag was de haan ineens spoorloos en de kippen liepen er nog..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:29

Ik heb een hoekhuis en naast mij staat een vrijstaand huis met een enorme tuin met daarin een gigantische volière met kaketoes (ofzo) en een vijver met eenden, ganzen, en meer watervogels. En ze hebben nog wat kippen en hanen, dus wat geluid betreft komt de zorg niet echt bij mij vandaan zeg maar :')

Een kakofonie van geluid heet dat, ik vind het wel leuk hoor trouwens, maar ik stoor me ook niet zo gauw aan dieren. Hoewel, de blaffende hond van de buurvrouw is wel irritant zo nu en dan, gelukkig loopt hier nauwelijks volk voorbij.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:49

Hallo!
Vorig jaar gezellig mee gelezen en ook dit jaar probeer ik 't weer bij te houden.

Ondertussen ben ik van een tuintje met enkele borders van ongeveer 3m2 naar een tuin van 1,2 hectare gegaan *\o/* Momenteel is er een moestuin van 6x9 meter uitgezet. Maar... is dat niet te weinig? Ik wil genoeg verbouwen om tot de oogst van volgend jaar groentes te hebben.

Mijn kippen zijn ook meeverhuisd en sinds kort zit er een haan bij. Ze zijn nu fanatiek bezig de moestuin om te ploegen, maar ben ook erg benieuwd of ik ze er straks vanaf kan houden als de groene sprietjes net de grond uitkomen.
Heb hiervoor 4-6 kippen in een woonwijk gehad. Ik had er 2 gekocht en 4 eieren uitgebroed. Van die 4 waren er 2 hanen, die zijn bij de eerste keer kraaien weggegaan. Voor de rest zijn het hele makkelijke beesten om te houden. Ze hebben bij mij altijd in een ren van 8x2 meter gezeten met nachthok. Nu zitten ze in een ren van 2x3 meter, maar mogen ze vaker los over het land lopen. Wel compleet dichte rennen! Dus van boven, onder, zijkanten, etc. Mijn hekje van 1 meter hoog bleven ze toch niet achter :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:16

Zo even wezen vragen bij volkstuin complex hier op loop afstand.
Contributie 40 euro.
Landpacht per roe (ongeveer 160 vierkante meter) 1 euro.
Eerst jaar 5 euro borg per roe (deze krijg je terug na inleveren sleutel en schoon achter laten).

Prijzen zijn per jaar volgens mij is dit helemaal niet duur. Nu alleen nog hopen dat ze nog kleine stukjes vrij hebben.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:18

Dat is redelijk. Ik betaal 50 euro voor ?? damm vergeten....

Kippen komen in mijn achtertuin met een hok en een kleine ren. Daar heb ik redelijk de ruimte voor. En naar tip uit het kippentopic (ja ook kippen kan je op bokt vinden) ga ik een kippen tunnel maken. Dit kan met afval hout (denk aan kapotte pallets) en kippengaas met spijkers. Die tunnel komt dan op de tuin te staan waar ze aan de slag mogen en kan dus makkelijk verplaatst worden. Ik wil de tunnel zo maken dat ik hem uit elkaar kan halen om in de auto te kunnen passen, want zomers blijft hij op de volkstuin staan en in de winter in mijn achtertuin zodat de kippen ook dan genoeg ruimte hebben.

Mocht ik te veel eieren krijgen willen mijn buren vast wel helpen met opeten :Y) net als ze doen met mijn groente waar ik veel en veel te veel van heb. Daarvoor in de ruil klussen de mannen af en toe in mijn tuin. Goede deal toch?

@ Rebecca; mag ik je daaraan houden? Eventueel tegen een klein prijsje?

@ hyppolyte; Wat voor kippen stikt hij in? En zou ik er ook een paar mogen hebben? Eventueel tegen een klein prijsje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:20

@chamion kan wel vragen , hij heeft met kerst paar konijnen geslacht .. op het werk :=

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:29

Graag, niet dat er gelijk 30 per maand binnenkomen _O- :+ gaat om misschien 1tje per jaar?
De nieren en hart mag hij houden :Y) Want dat eet ik toch echt niet :r

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:30

Mijn vader heeft ook wel eens kippen geslacht alleen dan hier in de schuur. Laatste keer heb ik geholpen met vasthouden en die beesten kunnen dan ineens sterk zijn.

Zijn trouwens wel prijzen voor de randstad dus dan ik het naar mijn idee niet zo heel duur. Nadeel zit op kleigrond.