De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:26

Ik ga idd eens kijken of ik nog wat kan redden haha. Ga nu al 3m aardbeien zetten dus gaat smullen worden :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:07

Aardbeien hangen hier in potten aan de schuur, anders voer ik er enkel slakken mee. Regelmatig scheutje water in de mestemmer voor het water geven en ze geven de hele zomer door (af en toe paar korrels gedroogde koemest kan ook). Waarschijnlijk haal ik er wel een paar bij dit jaar, want wat meer dan 3x/week handje om te snoepen is mij te weinig.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:17

Ik heb mijn aardbeien ook allemaal hoog staan. Veel makkelijker. Ze staan hier ook altijd in de winter buiten, dat overleven ze prima hoor.

Wij hadden stormschade: een grote pot met sierplanten bij de voordeur was omgewaaid en kapot, dus ik ben net al lekker bezig geweest om de schade te herstellen. Bij de voordeur staan nu 2 grote, nieuwe potten met sierplanten en ik heb meteen wat extra potten gevuld voor bij de achterdeur en daar heb ik de eerste groente buiten in gezaaid. Een beetje vroeg, maar we zien wel.
Ik heb nu 3 grote potten bij de achterdeur staan, één met pluksla, één met rucola en één met bieslook.
Normaal zaaide ik pluksla en rucola altijd in de moestuin, maar ik had daar elk jaar véél teveel van waardoor het snel doorschoot. Nu heb ik het bij de achterdeur staan dus hoop ik dat ik makkelijker wat pluk tijdens het koken. Echt veel sla eten wij nooit, maar als garnering is het altijd wel leuk op het bord.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:24

De aarbeien gaan hier allemaal weg bak waar ze in zitten is verrot, maar je krijg ook geen kans om ze te eten dankzij slakken die zelfs niet rijpe opeten. :=

Hopen dat dit jaar de oorlog tegen slakken beter gaat. Zelfs de primula staat nu mooier dan van de zomer. :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:07

Ik heb nu tunnels gekocht. Zou het een optie zijn om ze daar onder te zetten? Of geraken de slakken daar ook nog aan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:09

Slakken komen ook in tunnels helaas, die graven zich zelfs vaak in. Of je moet ze op worteldoek zetten en daar weer een tunnel overheen, maar dan nog denk ik dat ze er doorheen glippen :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:11

Ohja juist, ik had ook doek gekocht! Vorig jaar weinig last gehad. We doen maar een poging haha, kijk wel of het goed gaat en anders potten in :j

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:46

Wat zou het toch handig zijn als je ergens in een programma kunt invullen welke groenten je wilt zaaien en waar dan uit komt rollen hoe de plantvolgorde het beste zou kunnen zijn O:)

Zon pot met rucola langs je deur lijkt me harstikke makkelijk! Hier ook niet zon sla-eters.

Zag bij ons al een lezing voorbij komen over oa mulchen, klink interessant!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:49

Rucola wil ik ook eens gewoon binnen in de tuinkamer gaan zaaien, samen met wat pluksla en kruiden en radijsjes enzo. Lijkt me ideaal :D
Ik heb er vorig jaar een grote wasmachine-bak voor gekocht, die zijn ideaal als mini-vierkantemeter-moestuin :))

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:16

palousa_boy schreef:
Hier ga ik gewoon met de grasmaaier om de frambozen heen. Er staat toch gras omheen dus maaien moet ik toch. Alles wat dan buiten de plek komt waar we het willen hebben dat is meteen weer kort.

:+

Aardbeien hier er vorig jaar uitgerukt, de aardbeien die eraan zaten werder door de slakken opgegeten, was er klaar mee.

Kan afgelopen 2 jaar niet echt moestuinen, dus ga dit jaar maar weer in mini versie, dus in plantenbak van de grond af rucola en veldsla neerzetten kunnen die slakken er ook niet bij en knipt makkelijker op hoogte, stoeltje ervoor en knippen maar.

Heb in de vensterbank nu staan, bieslook (sinds vandaag zaadjes) en heb zakje plantuitjes (had altijd zaadjes voor uien)

Oh.. de prei van vorig jaar staat nog in de tuin, kan je daar nog iets mee? Pink dik zeg maar, mini preitjes. (paar van gegeten, waren wel lekker, goed pittig)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:20

Prei kan je ook inmaken eventueel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:05

uche.. het staat nog in de tuin, omdat ik niet veel kan, dan valt inmaken niet echt onder het niet iets doen, trek nu af en toe paar uit de grond voor in de macaroni of zo...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:38

Klein snijden en in de vriezer doen, wel binnen 3 maanden opmaken, anders is blancheren wel aan te raden.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:23

Ik zit erover te denken om inderdaad de aardbeien naar huis te gaan verplaatsen (en ook verticaal te gaan zetten)

De tip tegen slakken; kleine stukjes regenpijp half in de grond doen met een steen erboven. Dan gif erover leggen en zorgen dat de grond daar een beetje vochtig blijft. De slakken komen dan af op de vochtige grond en de schaduw. En komen er niet meer uit :+ Kan natuurlijk ook zonder gif. Misschien met een bakje water dat ze daar in vallen ofzo.

Wij hadden vorig jaar de BBQ van de postcode loterij gewonnen en waarvan achteraf bleek dat de onderkant niet hitte bestendig was (lekker getest mij niet heus 8)7 ) dus kregen we een nieuwe onderkant opgestuurd. Na het bbq seizoen.....

Tot 3 dagen terug had ik dat ding nog niet eens in elkaar gezet en kreeg het dus op mijn heupen en heb hem in elkaar gezet, met de nieuwe onderkant natuurlijk. Nu heb ik de oude onderkant "over". Maar er zitten gaten in en is mooi groot. Ik denk dat ik mij courgette bak voor de achtertuin heb "ontdek" :)* :=
Even wat kiezeltjes onderin zodat het water eruit kan. Vermoed dat er 2 zakken potgrond in moeten en dan is hij klaar. *\o/* Zal tegen die tijd even foto's maken.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:23

Blijkbaar zou het ook helpen om gebroken eierschelpen te leggen tegen slakken? Ervaring mee? :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:18

Ik strooi gewoon korrels tegen die krengen, geen liefde voor die dingen, gewoon pure meedogenloosheid }>

Hier is alles al heftig aan het groeien en ontkiemen enzo :):)! Ik heb er nu al zin in! Misschien dat ik nog een kruidenbak maak voor m'n keukenraam ofzo, makkelijk knippen/plukken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:31

Nadeel hier dat de kraaien de slakkenkorrels opeten. :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:47

Hond en kat in tuin, gif geen optie... Vorig jaar waren mijn 25 cm grote zonnebloemen (binnen opgekweekt) binnen week totaal tot de grond opgevroten, bladeren waren er na 2 dagen al compleet af, echt dramatisch die slakken hier.

(heb bij de aardbeitjes onder glas wel slakkenkorrels gehad, aangezien daar hond en kat niet bij konden, maar dan nog vraten die krengen veel op, want kropen ook via wand en Plexiglas (laag kasje).

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:52

Hier cacaodoppen en waspoeder tegen slakken. Waardeloze krengen zijn t.
Mn aardbeien ga maar in de kas op de werkbank zetten. Is zien of t daar wel lukt.
Ik heb hier nog geen ruk gedaan kwa zaaien...

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:49

Koffiedik schijnt ook te helpen

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:29

Kippen :+
Heb er geen 1 meer in de tuin hihi

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:39

Mijn opa vertelde me cacaodoppen te gebruiken tegen slakken. Ga het dit jaar eens proberen, denk dat het wel helpt.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:53

Ik hoor zoveel over kippen, ook op andere fora, dat ik nu erover zit na te denken 2 kipjes te nemen (alleen is ook maar zo alleen) Ik heb ze alleen niet liever op de volkstuin (er lopen nog wel eens zwervers rond en ze hebben al eens eerder een kippie de nek omgedraaid en opgegeten) dus dan zouden ze in mijn achtertuin moeten komen.

Alleen mag dit wel? Wat zijn de kosten? Wat hebben ze nodig? Kan ik ze elke keer meenemen naar de volkstuin als ik daar heen ga? Blijven ze makkelijk achter gaas of moet ik de omheining van de volkstuin ook aanpassen? Wat als ze ziek worden? Wat als ze oud zijn, kan ik ze dan eten (laten slachten natuurlijk dat ga ik zelf niet doen!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:02

Ook oude kippen eten slakken :D
Als je een klein en makkelijk ras neemt, zijdehoenders bijvoorbeeld, dan kun je die heel goed meenemen :j Die zijn makkelijk tam te maken en vliegen niet, dus omheining aanpassen is dan waarschijnlijk niet nodig.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:19

En ze eten sowieso een hoop insecten! Wel moet je je plantjes tegen de kipjes beschermen, want die eten ze ook wel opzich graag ;)

Op moment heb ik 2 wayndottes kriel en de cochin bobtail.
Beide leuke soorten. Maar hoor idd dat de zijdehoenders makelijker zijn.
De kippen die ik zelf heb uitgebroed zijn makkelijker dan degene die ik ergens bijna volwassen heb gekocht.