Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 09:25

Mijn vriend at ook elke dag vlees toen ik hem leerde kennen, maar deed wel zijn best om iets vegetarisch te koken voor mij en at dan zelf ook vegetarisch mee.
De eerste paar maanden heb ik nog wel eens wat vlees voor hem apart klaargemaakt, later wilde hij alleen nog buitenshuis vlees eten, en inmiddels eten we allebei bijna volledig plantaardig.
Maar het belangrijkste vond ik dat ie er vanaf het begin open voor stond en niet moeilijk deed over een vegetarische maaltijd.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:27

Ja precies dat. Ik vind het echt niet erg als mijn date vlees zou eten, maar hij moet ook accepteren dat ik dat niet wilt eten. En een beetje interesse hebben en moeite doen is dan wel fijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:47

Het begint (en eindigt := ) met een stukje wederzijds begrip inderdaad. Toen ik mijn vriend leerde kennen was ik al heel wat jaren vegetariër, hij at thuis meestal vegetarisch maar in restaurants enzo wel over het algemeen vlees. Nu eet hij sinds een maand of twee veganistisch, ik eet nog wel (met mate) zuivel. In het begin was dat wel eens lastig, hij was erg van het 'er is maar één weg en dat is vegan' maar nu gaat het wel gewoon heel goed.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:45

Ik heb er eigenlijk nooit last mee gehad. Ik geef altijd meteen aan dat ik graag veganistisch eet en dat ik best wil helpen koken/boodschappen doen/ recept bedenken of eigen eten meenemen als het ingewikkeld voor ze is. Ik heb best wat gedate en dat is echt nog nooit een probleem geweest gelukkig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:18

Ik eet dan wel niet vegan maar wel vega. Nou kook ik meestal als ik bij hem ben, vind het gewoon leuker dan hij en dan wast hij af. Hij kan ook prima koken trouwens maar ik ben gewoon handiger/sneller. Ik stelde zaterdag voor om stamppot boerenkool te maken. Toen zag ik hem twijfelen, want daar wilde hij dan wel "echte" worst bij en spekjes. Hij durfde dat al bijna niet van me te vragen om dat voor hem klaar te maken. Vind het niet super fijn maar ook niet heel onprettig om vlees voor hem klaar te maken als hij dat wil. Hij houdt namelijk áltijd rekening met mij wat betreft eten. Het is de toon die de muziek maakt. :j

Vega wordt hij denk ik nooit, maar als ik kook kan ik natuurlijk wel hele lekkere en gezonde vega maaltijden klaarmaken en hem daarmee verleiden. <<)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:42

Magrathea schreef:
Chanen schreef:
Ik denk dat hij er absoluut geen probleem van zal maken als ik hem vraag vega(n) voor mij te koken, maar ik wil het hem niet opdringen.

Nou ja, zie je dat zo? Het is toch niet zo dat er maar 2 of 3 lekkere veganistische gerechten bestaan?

Zo voelt het voor mij vaak wel. Ook tegenover vrienden en familie trouwens. Ik wil niet moeilijk doen, ook al hebben zij me nooit de indruk gegeven dat ze het zo zien. Waar het vandaan komt kan ik daarom niet zo goed verklaren.
Overigens is het niet zozeer de angst te weinig keuze te hebben, maar het kost toch wel wat werk om uit te zoeken wat wel en niet vegan is. Zelfs voor mij gaat dat nog niet volledig automatisch. Het voelt vooral alsof ik ze daardoor met een hoop extra werk opzadel, denk ik. Zelf de boodschappen doen of een lijstje opstellen voor de ander is dan misschien wel een idee.

In elk geval fijn om te lezen dat de meesten van jullie eigenlijk alleen maar op begrip en medewerking kunnen rekenen en er, zelfs als de ander nog wel vlees eet, eigenlijk geen moeite van ondervinden. :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:48

Mijn vriend en ik zijn 11 jaar samen en ik eet sinds 4 jaar vega. Ik kook altijd want dat vind ik leuk en ik wil alles maken zoals ik het hebben wil, haha. Mijn vriend eet gewoon vega mee, maar eet verder nog wel vlees. Ik ga het alleen niet voor hem kopen of maken en hij vindt het zelf te veel moeite om het zelf te doen dus zo belangrijk is het dan ook weer niet, haha.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:37

Hoi allemaal! Ik ben rustig dit topic aan het doorlezen, word er helemaal blij en gemotiveerd van :) Nu steeds meer mensen in mijn omgeving vega/vegan eten wil ik me er (doordeweeks als ik voor mijzelf kook) ook aan wagen. Het liefst wil ik zo veel mogelijk plantaardig eten voor het milieu.

Het enige wat mij een beetje tegenhoudt zijn de kosten. Ik ben bang veel duurder uit te zijn als ik plantaardige alternatieven ga kopen. Wat is jullie ervaring hiermee?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:57

verschilt
Plantaardig kan zo goedkoop en zo duur als je zelf wil
Maar tis wel even zoeken wat je vervangt met eventueel kant en klare vervangers
Of dat je (gedeeltelijk) op een ander manier gaat koken/eten

Wat eet je normaal een beetje qua maaltijden en hoe wil je dat vervangen of veranderen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 10:41

Ik zou me niet zo druk maken om de kosten. Je kan het flink duurder maken door heel veel vervangende merkproducten te kopen, maar je kan ook juist meer met groente en andere onbewerkte ingrediënten koken en dan is het vaak juist veel goedkoper dan eten met dierlijke producten.
Mensen vragen mij vaak hoe het me lukt om voor 25 tot 30 euro per week voor twee personen rond te komen met de boodschappen.. Dan zeg ik altijd: wij eten geen vlees :))
Vivera heeft een paar keer per jaar een aanbieding bij Coop en Deen; 1 euro per bakje (ipv 2,50 tot 3,50 ongeveer).
Plantaardige melk van het huismerk is meestal prima, ook bv om mee te koken, en kost 88 cent bij de Lidl.
Edelgist is lekker als kaasvervanger bv in de lasagne en kaassaus, en daar heb je weinig van nodig, dus is dan ook vaak goedkoper dan gewone kaas (let op de aanbiedingen bij Holland and Barrett)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:46

Ik eet vaak vrij simpel: ontbijt met yoghurt met cornflakes of granola en vers fruit, lunch is vaak brood met zelfgemaakte soep, en avondeten vaak simpel aardappel vlees groente, een curry of pasta (die laatste twee vaak al vega). Verder drink ik thee en cappuccino. Dit alles wel in grote hoeveelheden :')

Wat ik zou willen is wat meer variatie bedenken in vegan avondeten (door meer groente, noten en kikkererwten te eten, niet zozeer kant en klare vegan vleesvervangers) en plantaardige yoghurt en melk te kopen. Daarnaast moet ik ook mijn 'luxe' dingen veranderen: scrumbled eggs, pannenkoek of tosti wordt lastig haha. En als ik geen zin heb om te koken lijken me de opties ook wat beperkt. Bestaan er vegan ovenpizza's?

Nu ik het zo opschrijf valt het tegelijkertijd ook wel mee, het is vooral de plantaardige zuivel en meer noten die het duurder maken. Ik moet het denk ik maar gewoon gaan doen en kijken hoe het uitpakt :D

8Annemiek: wat een handige tips! Dat ga ik meteen opzoeken!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:52

En aanbiedingen bij Holland and Barrett zijn bijna continue :’)
Groenten en vervangende producten kun je, mits je niet van tevoren je maaltijden vast hebt staan, ook goedkoop kopen; kortingen, m.n. ook op producten die niet lang houdbaar meer zijn, zijn ideaal. Vleesvervangers kun je bovendien prima invriezen (tofu en tempeh ook!), dus koop gerust een hoop als ze in de aanbieding zijn en/of tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aanlopen. Ik eet vrijwel uitsluitend biologisch en ben nog steeds goedkoper of even duur uit als mensen die gangbaar (vlees) eten :j
Tips daarover heb ik geloof ik laatst ook al gedeeld.
En zoek goede recepten! Er staan een hoop blogs en kookboektips in dit topic. Doe er je voordeel mee. Goede recepten bieden je inspiratie, waardoor je vervolgens meer met eigen inspiratie en inzicht kunt gaan koken - en dus optimaal van seizoensproducten en aanbiedingen gebruik zou kunnen maken als je dat wil. Bovendien is dat super leuk, want je ontdekt een heleboel nieuwe ingrediënten en smaken waar je misschien wel helemaal dol op gaat worden. Zo ging dat althans bij ons thuis. Veel plezier!

Edit: scrambled eggs zijn een “eitje”! Zoek maar eens een recept met zijden tofu en kala namak (zwart zout, heeft een zwavelgeur en -smaak). 1 op 1 ga je de smaak niet vervangen, maar lekker is het zeker! Kala namaak kun je vinden bij de toko. Sowieso: bezoek eens een toko. Je zult versteld staan van wat je voor leuks en lekkers kunt vinden :j
Laatst bijgewerkt door mar_fay op 03-11-20 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 10:54

Scrambled tofu <3
Ik koop de pakjes zijdetofu bij de Makro, daar kosten ze 1,95 dacht ik. Met zo’n pakje maak ik twee ochtenden voor twee personen een portie scrambled tofu, met een klein handje vivera spekjes erdoor.
De tofu bak ik in een pan op hoog vuur met kurkuma, kala namak, zwarte peper, uienpoeder, dille, paprikapoeder en een beetje edelgist. Mijn vriend was er de eerste keer van overtuigd dan hij een echt roerei at :)) Het is alleen iets zachter van structuur.
Doen we niet elke ochtend, maar zo nu en dan in het weekend. Heerlijk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 10:59

Alpro heeft ook vaak goede aanbiedingen trouwens, en de yoghurt kun je prima een aantal weken bewaren, zelfs na een paar maanden smaakt het nog prima. Vooral 1+1 gratis en 1 euro aanbiedingen zijn leuk.

Bij voordeelmuis.nl kun je je abonneren op bepaalde zoekwoorden. ‘Alpro’ bijvoorbeeld, of ‘vegetarisch’, of ‘vegan’. Dan krijg je elke week de nieuwste aanbiedingen van alle supermarkten in je mail.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:36

Twee ontdekkingen gedaan deze week :’)

In chips met ‘vlees’ zit (zo goed als?) nooit vlees. Ik kan dus weer lekker grills met Baconsmaak eten :j chips met kipsmaak zijn blijkbaar ook vega maar die zou ik sowieso niet eten.

En de tweede en die zag ik echt niet aankomen : er zit ansjovis in Caesar dressing :oo wil er ook echt niet meer van eten nu dus open fles gaat weg :/

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:40

Kijk, hier hoopte ik op :D Super al deze tips! Ik ga het allemaal eens rustig uitzoeken.
Las in eerdere berichten ook al goede verhalen over producten van de Amazing Oriental, dus dat wordt met een lijstje op pad!

Wat bijzonder Poes, zowel positief als negatief :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:53

poes schreef:
Twee ontdekkingen gedaan deze week :’)

In chips met ‘vlees’ zit (zo goed als?) nooit vlees. Ik kan dus weer lekker grills met Baconsmaak eten :j chips met kipsmaak zijn blijkbaar ook vega maar die zou ik sowieso niet eten.

En de tweede en die zag ik echt niet aankomen : er zit ansjovis in Caesar dressing :oo wil er ook echt niet meer van eten nu dus open fles gaat weg :/

Zo zit er in veel van die ramen noodle pakjes ook helemaal geen kip pf koe
Vrijwel alle indomie noodles hebben nep kip, koe whatever smaak er in zitten

Vegan paprika chips is dan wel weer een uitdaging

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:57

Croky paprika chips is vegan :j

In Caesar dressing maar ook in whisky cocktail saus zit inderdaad vaak iets van ansjovis. Idioot he? Overigens heeft de Jumbo vegan whisky cocktail saus en die is ZO LEKKER :~ En duur :') Maar zoooo lekker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:50

Zo ingewikkeld soms!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:24

Wakker dier heeft ook een aanbiedingsmail, de wakkere winkelaar. Elke week diervriendelijke aanbiedingen, van bio tot vega(n), van alle grote supermarkten.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:32

Een aantal vegan vervangers zijn wel goedkoper dan hun dierlijke alternatief. Vegan (room)kaas bijvoorbeeld, of yoghurt. Maar in de aanbieding vind je vaak leuke prijzen en in tegenstelling tot melkproducten zijn ze vaak lang houdbaar.

Vleesvervangers zijn niet super goedkoop, maar dat is vlees of vis natuurlijk ook niet. Tenzij je nu alleen "10 hamburgers voor een euro uit de diepvries" eet, denk ik dat je haast geen prijsverschil merkt.
Daarnaast zijn heel veel dingen te vervangen door andere veel goedkopere producten: linzen, andere peulvruchten, tofu en tempeh zijn bijvoorbeeld helemaal niet duur en daar kan je zelf super lekkere dingen van maken.

Wij doen met zijn 2en voor rond de 40 euro per week boodschappen en dan kopen we ook gewoon luxe producten en veel biologisch. Ik denk dat ik dat niet zou redden met dierlijke producten eigenlijk.

Ik vind het een hardnekkig fabeltje dat vegan eten heel duur zou zijn, maar het is een image waar het maar moeilijk vanaf komt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:09

Hier heerlijk verwend met taart en ander lekkers van El castillo in Valkenburg :D allemaal vegan, of course

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:15

gefeliciteerd! Het ziet er super lekker uit! Neem je van alles wat? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:17

Oh ziet er heerlijk uit! En gefeliciteerd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 13:18

Proficiat! En dat ziet er heerlijk uit inderdaad :9