De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:57

Nou hier een antwoord van een beginner :')
tomaat en wortels waren mijn enige gelukte probeersel vorig jaar :') dus zo moeilijk zullen ze wel niet zijn.
Weet wel dat de tomaat heeel snel droog stond toen hij eenmaal vruchten kreeg.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:59

goeroe schreef:
Macs schreef:
Ik wilde ook bieslook doen maar er staat op: indien onder glas zaaien moet eerst vorst over de pollen heen. :o? Wie wilt dit voor me uitleggen? :+ Kan ik ze niet net zoals de tijm zaaien?

Volgens mij wel, maar ik moet bekennen dat ik ook niet goed begrijp wat er bedoeld wordt. Ik weet dat er zaden zijn die alleen kiemen als ze eerst een koude periode hebben meegemaakt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat voor bieslook geldt want dat is juist heel simpel te kweken. Misschien kun je er een leuk experimentje van maken en twee potjes inzaaien waarbij je voor één potje zaadjes gebruikt die je een nachtje in de vriezer hebt gelegd? Ik ben benieuwd. :D

Hmm experimentje lijkt me wel grappig om te doen. Eens even over nadenken. :Y)
Ik heb de zaden bij de Lidl gekocht dus misschien daarom de vage beschrijving :+

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:40

Ik heb net besteld bij Van der Wal in hoogeveen. Alleen geen idee wanneer ze komen want door drukte kunnen ze op het moment geen levertijd aangeven. Hopelijk komt alles wel op tijd binnen.

Nog een vraag. Morgen rijden we even langs de Tuinland en ik wil alvast wat zakken grond meenemen maar wat is verstandig? Ik wil op de No Dig Gardening methode nieuwe bedden gaan aanleggen. Vanaf het najaar heeft er karton op de rond gelegen en volgens deze methode is het de bedoeling om hierop nu 10-15cm
Compost te strooien en daar in te gaan zaaien. Maar met zes bedden van 1.20x3.00 is dat wel heel veel compost misschien. Zou ik dan zakken bemeste tuinaarde kunnen mengen of potgrond of echt alleen compost? Iemand tips/ervaringen voor het aanleggen en ophogen van bedden?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 08:17

Bij mij zijn de wortels vorig jaar niet gelukt, tomaten wel :) Wortels stonden volgens mij te dicht op elkaar en in foute grond :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:26

lieke2 schreef:
Chamion, hoe heeft de rest van je kas de storm overleefd?

Een vraagje aan de meer gevorderde moestuinierder :D hoe lastig/moeilijk zijn wortels en tomaat? Kan trouwens bij de tomaat door de bomen het bos niet meer zien....

Gisteren voordat ik moest werken, naar de tuin geweest en ik ben de dans ontsprongen *\o/*
Behalve de koepel en gebarsten ruit geen schade. Nouja, de buren hun perenboom is door mijn hek gegaan maar dat is hun probleem (boom opruimen) en het hek is probleem van het bestuur.

Wortelen hebben echt een hele goede losse bodem nodig met veel voedingsstoffen, zeker winterwortelen. Zomerwortelen zijn vaak makkelijker.

Tomaat is in een kas redelijk makkelijk te kweken maar kies een soort waar je niet hoeft te (potvolkoffie hoe heet dat ook al weer) OWJA dieven. Dat is het weghalen van de zijtakjes uit de bladoksels. Als je ze laat zitten groeien ze uit tot complete planten. En daardoor krijg je geen vruchten (of rijpe vruchten)
Tomatenplanten houden van veel water maar niet op hun bladeren. Geef dus water aan de voet van de plant. (plastic bakje met gaatjes naast de plant neerzetten en deze dus volgieten, dan loopt het langzaam naar de wortels.

Snoeiafval verbranden gaat het hem niet meer worden voor 1 maart, dus komende week ga ik alle takken in kleine stukken verwerken. Ook heb ik steeds meer karton liggen. Ik mocht op mijn werk bijvoorbeeld de dozen hebben van de kantine voorraad. Dat zijn grote dozen met weinig opdruk. Ook mocht ik daar de plastic verpakking pakken van de grote balen hooi en kuil (nu al 4 daarvan binnen) De karton gaat met verse paardenmest op mijn grote veld op de stukken dat ik dit jaar niet ga gebruiken en het plastic gaat om de appelbomen heen en wanneer de pompoen groot en sterk is gaat het plastic eraf en gaat de pompoen het onkruid verder verstikken. Hopelijk ben ik dan in 1 klap van al die ellendige brandnetels af. Er gaat ook in mijn achtertuin een plantenbak in het plastic. Want daar komt elke keer een braam omhoog en vorig jaar had ik er ook voor het eerst brandnetels. In die bak staat alleen mijn pruimenboom dus daar kwam ik niet bij.... Jammer want we hadden een goede oost, maar de vogels waren er meer blij mee :+ :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:38

Brandnetels moet je gewoon oogsten als ze jong zijn, die zijn heerlijk door de quiche of ovenschotel of stamppot bijvoorbeeld :9 En hartstikke gezond!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:26

Leuk om te horen dat iedereen hier weer 'actief' begint te worden!
Ik heb 10 oude paprika-zaadjes gezaaid (al 4 jaar oud ofzo), en waarachtig: ze komen gewoon allemaal op!!! Dat valt me enorm mee.

Verder hebben we deze week wat extra fruitbomen in de tuin laten plaatsen. Er waren er 2 dood gegaan (in totaal hebben we iets van 20 fruitbomen). Nu hebben we er 2 hoogstam-kersenbomen, 1 hoogstam-walnoot en 1 oude perenboom bij (van een kwekerij geweest).

Verder heb ik nog een stuk 'schutting' van betongaas, ongeveer 4 meter lang. Vorig jaar had ik daar erwtjes onder gezaaid, maar dat was niet echt een succes. Heeft iemand een leuk idee wat ik daar tegenaan kan zaaien dit jaar? Ik zat te denken aan stokbonen, zou dat gaan?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:53

carola schreef:
Verder heb ik nog een stuk 'schutting' van betongaas, ongeveer 4 meter lang. Vorig jaar had ik daar erwtjes onder gezaaid, maar dat was niet echt een succes. Heeft iemand een leuk idee wat ik daar tegenaan kan zaaien dit jaar? Ik zat te denken aan stokbonen, zou dat gaan?

Als er veel zon op staat zouden tomaten misschien kunnen, eventueel onder een koepeltje. Dan klimt het mooi omheen. Verder kan je alle soorten bonen proberen, vooral de flinke klimmers. Dat scheelt je rekken plaatsen. Ik neem altijd de kleine struik bonen omdat ik een hekel heb om elke keer die rekken te plaatsen.... :')

@8nnemiek: Je bent van harte welkom, maar daar ben ik geen fan van....
Ooit een keertje geproefd en dat beviel mijn maag niet zo goed :Y)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:17

Damn, 176 euro uitgegeven voor moestuin ed :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:18

oh wow! lekker bezig :') bij mij komt het eerste spul al op, heb het van de week allemaal ingezaaid, staat mooi op de vensterbank, dus vol in het zonnetje :j.
Ik heb tot nu toe meer succes gehad met wortelen, maar ik heb mijn tomaatjes vorig jaar ook wel een beetje verwaarloosd :')

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:20

Laurievc schreef:

:wow: wat heb je allemaal gekocht? :+

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:01

Laurievc schreef:

Jeetje! Ik probeer altijd zo min mogelijk geld uit te geven aan de moestuin. Anders kan ik het goedkoper in de supermarkt halen.

chamion; tomaten komen al ergens anders te staan.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:21

Heb een nieuwe serre gekocht met schabben, potgrond, hekjes, 3 tunnels, Bramenplant, frambozenplant, kiwibes plant, 12x aardbei, Parijse worteltjes. Euhhh wat nog :+

Mama en ik willen het dit jaar eens serieus doen allemaal :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:32

Aardbei had ik je zo via de post verstuurd ;) Potgrond kan je het beste bij de boni kopen. 20 liter voor 99 cent. En zodra het seizoen echt goed begint hebben ze vaak 1+1 gratis.

Wie kan ik trouwens blij maken met een mengsel (stam)bonen enz.? Alle zakjes zijn omgevallen en het ligt allemaal los in mijn zadenbak voor dit soort zaden. De bruine en witte zaden zijn nog wel uit elkaar te halen maar er zit zeker 4 tot 6 soorten door elkaar. Dus dat moet dit jaar gebruikt worden wil je nog het beste uit de zaden halen. En het zijn zoveel zaden dat ik anders geen andere planten kan zaaien....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:34

Heb eventueel wel interesse in wat bonen moet alleen even kijk hoe ik dat gaat doen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:45

Is goed, want ik kan wel de zakjes opsnorren en even overtikken, maar blind gezegd zit er kapucijners in, hoge bonen, lage bonen, 2 soorten stambonen....

Ik maak gewoon een zakje wat in een enveloppe past. En eventueel ruilen en anders tegen verzend kosten.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:52

Aarbei koop ik eigenlijk altijd in plantjes en deze waren ook 0.99. Gaan de zaadjes ook gewoon goed? Dan doe ik daar volgend jaar een poging voor :D. Kan wel zijn dat ik net de dure eruit heb gepikt :+

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:09

Aardbeien zaaien is best lastig. En duurt dacht ik ook even voordat er vruchten aanzitten. Ik heb stekjes via van der wal besteld. Paar weken terug al en direct geplant. Ik had wat twijfels of het goed zou gaan maar ze groeien allemaal goed. Zijn al groter dan mijn eigen stekjes.

Ik zal zo ook mijn zaden uitzoeken. Heb er een heleboel die ik niet gebruik. Zal er wel een lijstje van maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:33

chamion schreef:
Is goed, want ik kan wel de zakjes opsnorren en even overtikken, maar blind gezegd zit er kapucijners in, hoge bonen, lage bonen, 2 soorten stambonen....

Ik maak gewoon een zakje wat in een enveloppe past. En eventueel ruilen en anders tegen verzend kosten.

Prima wat wil je heb nog ladingen moestuintjes en zoals aubergine ofzo word hier niet gegeten.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:39

Aan aardbeien krijg je toch genoeg uitlopers? Ik heb ooit een paar plantjes gekocht en ik heb nu daar wel 30 nakomelingen van staan.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:23

Ik heb mijn aardbeien met de vries buiten gelaten, dus ik vrees dat ik daar niet zoveel meer van overheb. Maar ga zoiezo deze week eens even bekijken hoe of wat :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:35

Laurievc, das idd echt serieus aan de slag!

Hier straks ook eea besteld op zaden en zo geloof ik, was een goeie tip met niet gruwelijk veel zaden per zakje. Ook maar van die gripzakjes besteld, eens kijken hoe dat werkt met ontkiemen.
Vanmiddag de tuin bekeken en die ziet er best oke uit :D Volgens mij ook nog een bed met aardbeien, maar of dat nog wat gaat brengen?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:52

Ik had dus helemaal geen aardbeien meer en wilde het zo eens proberen, als het niet lukt haal ik gewoon een kant en klaar plantje bij het tuincentrum, maar ik kijk het wel ff aan :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:53

Laurievc schreef:
Ik heb mijn aardbeien met de vries buiten gelaten, dus ik vrees dat ik daar niet zoveel meer van overheb. Maar ga zoiezo deze week eens even bekijken hoe of wat :)

Die overleven dat prima hoor

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:28

Marcella schreef:
chamion schreef:

Prima wat wil je heb nog ladingen moestuintjes en zoals aubergine ofzo word hier niet gegeten.

Ik stuur je morgen even een uitgebreid berichtje, zit nu tot 21.00 op mijn werk.

Aardbeien kunnen best wat vorst hebben maar ze moeten wel op een zonnige plek staan.
Daarnaast geven ze lekkere uitlopers, maar soms koop ik 1 of 2 plantjes van een andere soort, gewoon om het bed rustig aan te verbeteren.