Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 00:51

0091 schreef:
Eet En jullie een vega(n) recepten boek met wat interessantere/ ingewikkeldere recepten. Bosh! is op zich leuk.. maar erg simpel..

Bosh heeft ook wel ingewikkeldere recepten toch?

Ik heb Vegan East gekregen! Ben erg benieuwd. Ziet er erg spannend uit allemaal :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 14:42

Hoi! ik heb van de week kurkumawortel gekocht maar echt geen idee wat je ermee moet doen := iemand ideetjes? Ik dacht al aan wortel-kurkumasoep.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 14:58

Ik weet niet meer hoe het heet
Maar volgens mij was het marrokaans

Een maaltijdsoep met gember en kurkuma en kikkererwten en aardappels en zo ontzettend lekker

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:22

Oja oliebol ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar ik heb ook geen idee meer hoe het heet :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:33

HARIRA

Lang leve google

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:19

Ahh! Ik dacht aan harissa, maar dat is een spread / dip := zat er niet ver naast dus.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:49

Daar zat ik dus ook mee in mijn hoofd :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:50

Kurkuma zit toch vaak in curry?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:15

Kurkuma heb ik tot nu toe alleen in poedervorm gebruikt, maar dan gaat het inderdaad wel door de curry of mijn vegan tofu omelet.

Vandaag wel weer een ander experiment uitgevoerd, namelijk parmezaan van cashewnoten, zout en edelgistvlokken. Volgens het 'recept' had er ook knoflookpoeder in gemoeten, maar dat had ik niet in huis. Ik moet zeggen dat het een lekkere smaakmaker was door de pompoenrisotto en erg gemakkelijk te maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:35

Me happy
Ik heb net pumpkin spice siroop gemaakt voor in de koffie en hij is goeoeoed
Recept van Angela liddon (canadese blogger:o she glows )
Lekker sojamelk er bij gestoomd (provamel sojamelk schuimt fijn) en 1 pumpkin spice latte for sonja

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:14

Kurkuma (ook verse) kun je overal in gebruiken war je gedroogde gebruikt. Smaak is sterker en voller, ik ben er dol op. Met dit weer is golden milk een goeie!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 12:56

Heeft iemand een leuk idee wat te doen met een grote oesterzwam?

Het is er maar eentje.. maar hij is groter dan mijn hand :=
Afbeelding

Ik heb al eens de oesterzwam biefstuk gemaakt, dan zet je er gewicht op.. maar misschien zijn er nog andere lekkere, speciale recepten voor zo'n joekel?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:09

Oh waaauw. Ik zou voor de 'biefstuk' gaan, lekker! Bij de meeste recepten scheur ik ze in stukjes, dat zou toch een beetje zonde zijn.
Überhaupt is het nu genieten van paddestoelen. Ik eet al weken verse inktzwammen (inmiddels groeien ze ook bij ons op de wei, met dank aan de inktzwammen die ik daar vorig jaar heb neergegooid) en de laatste zwavelzwam ('boskip') is ook opgesmuld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:19

Is hij wel lekker denk je? Mijn ervaring is dat kleiner toch vaak fijner smaakt of geldt dat voor paddenstoelen niet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 17:27

Ik scheur ze inderdaad meestal ook in stukjes als een soort 'pulled chicken', maar dat vind ik bij deze wel wat zonde haha!
Wat gaaf dat je zelf paddestoelen plukt, mar_fay. Zou ik ook heel graag doen, bij ons in de wei staan heel vaak zwammen die bv lijken op champignons, kastanjechampignons en inktzwammen, maar ik durf ze toch niet te eten.

Ik ben ook benieuwd of hij lekker is.
Ik heb in april een rotterzwam kit besteld, en die heeft de hele zomer geen paddestoelen aangemaakt, en nu, nu het buiten wat kouder werd, zat er binnen een paar dagen tijd ineens zo'n enorme zwam aan :+

De 'biefstuk' vond ik vorige keer ook al erg geslaagd, dus ik denk dat ik die er weer van ga maken.
Zou nog iemand het leuk vinden om te proberen, dit is het recept: https://wickedhealthyfood.com/2020/06/1 ... mushrooms/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 16:12

Afbeelding
De oesterzwam was erg lekker!
Ik heb em doormidden gesneden en twee van deze 'steaks' ervan gemaakt :9

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:58

Ziet er heerlijk uit, tijd voor een eigen lijn vleesvervangers :D !

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 18:56

Oh ziet er goed uit!
Vandaag kwam er bezoek, ik heb ze (vegan) choco-scones en tarte tatin geserveerd met soywhip met kardemom. Dat viel heel erg in de smaak :j

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:53

Oef, die oesterzwam ziet er goed uit. Zelf ook maar een keer zo'n biefstuk proberen. Tot nu toe scheurde ik ze ook altijd in stukken om door een gerecht te verwerken, maar dit is ook zeker de moeite van het proberen waard.

Vraag een de vega(n)'s met een vleesetende partner. Sinds kort ben ik aan het daten met een omnivoor. Als we bij mij eten heb ik natuurlijk zelf in de hand of dat vega(n) is of niet, maar (in dit stadium) wil ik op dat vlak niet teveel van hem vragen. Hij is al geen keukenprins en om dan ook nog eens te eisen dat hij vegan voor mij kookt gaat me op dit moment eigenlijk een beetje te ver. Hoe gaan jullie daar mee om in een (beginnende) relatie?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:09

Tja ik zeg gewoon dat ik vega ben, en dan houden ze daar rekening mee. Maar ik zou ook niet snel met een man kunnen daten voor wie het echt teveel gevraagd is om daar rekening mee te houden. Misschien aanbieden om samen te koken? Dat deden wij altijd :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:13

Chanen schreef:
Oef, die oesterzwam ziet er goed uit. Zelf ook maar een keer zo'n biefstuk proberen. Tot nu toe scheurde ik ze ook altijd in stukken om door een gerecht te verwerken, maar dit is ook zeker de moeite van het proberen waard.

Vraag een de vega(n)'s met een vleesetende partner. Sinds kort ben ik aan het daten met een omnivoor. Als we bij mij eten heb ik natuurlijk zelf in de hand of dat vega(n) is of niet, maar (in dit stadium) wil ik op dat vlak niet teveel van hem vragen. Hij is al geen keukenprins en om dan ook nog eens te eisen dat hij vegan voor mij kookt gaat me op dit moment eigenlijk een beetje te ver. Hoe gaan jullie daar mee om in een (beginnende) relatie?

Beetje wat Sheran al zegt. Niet zo goed zijn in koken is één ding maar als er wel bereidheid is om vega(n) te koken is dat al een stuk beter dan dat die persoon er gewoon geen zin in heeft.

Ik zie het niet echt als een "eis", vind het helemaal geen onredelijke vraag, en als het serieus datemateriaal is lijkt het me ook niet echt een issue.

Wat je altijd kunt doen is zeggen dat als hij voor je kookt, je graag wil dat dat vega(n) is, en dat jullie als hij dat niet ziet zitten gewoon een andere oplossing zoeken :j Dat kan bestellen zijn, samen koken, of niet afspreken rond etenstijd.

Ik had er zelf niet zo'n last van in mijn huidige relatie, we waren al "gewoon" vrienden en hadden al vaker samen gegeten, hij weet niet beter dan dat ie vegan kookt voor mij. Nu eet hij vaak currys enzo en die zijn super makkelijk vegan te maken dus dat scheelt al.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:08

Koken doen we sowieso al samen, maar de boodschappen worden meestal vooraf door een van ons tweeën gehaald. Zeker nu je eigenlijk niet meer met z'n tweeën boodschappen mag doen. Toen we voor het eerst samen aten heb ik een recept uitgezocht, hij heeft de boodschappen gedaan. Geloof niet eens dat ie doorhad dat het vegan was en hij heeft er lekker van gegeten. Hij was alleen het hoofdingrediënt, de kikkererwten, vergeten te kopen. :+

Ik denk dat hij er absoluut geen probleem van zal maken als ik hem vraag vega(n) voor mij te koken, maar ik wil het hem niet opdringen, dat is het vooral. Telkens degene zijn die uitmaakt wat er gegeten wordt, omdat hij onvoldoende weet wat wel en niet onder vegan valt. Hoewel te veganizen gerechten misschien niet eens zo'n slecht idee zijn. Goeie tip.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:50

Chanen schreef:
Koken doen we sowieso al samen, maar de boodschappen worden meestal vooraf door een van ons tweeën gehaald. Zeker nu je eigenlijk niet meer met z'n tweeën boodschappen mag doen. Toen we voor het eerst samen aten heb ik een recept uitgezocht, hij heeft de boodschappen gedaan. Geloof niet eens dat ie doorhad dat het vegan was en hij heeft er lekker van gegeten. Hij was alleen het hoofdingrediënt, de kikkererwten, vergeten te kopen. :+

Ik denk dat hij er absoluut geen probleem van zal maken als ik hem vraag vega(n) voor mij te koken, maar ik wil het hem niet opdringen, dat is het vooral. Telkens degene zijn die uitmaakt wat er gegeten wordt, omdat hij onvoldoende weet wat wel en niet onder vegan valt. Hoewel te veganizen gerechten misschien niet eens zo'n slecht idee zijn. Goeie tip.

Nou ja, zie je dat zo? Het is toch niet zo dat er maar 2 of 3 lekkere veganistische gerechten bestaan?

Ik ken hem natuurlijk niet maar in mijn ervaring vinden veel mensen het vooral interessant en leuk om te ervaren dat het eigenlijk allemaal wel meevalt met hoe beperkt je bent met wat je eet. (Andersom wel realisaties als "wtf waarom zit hier nou weer melk in" :+ )

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:01

Ik moet eerlijk zeggen dat als een man geen moeite doet / open staat om te leren om vegan te koken, en zelf ook niet bewust is wat ie in zijn mond stopt het voor mij al niet zou werken..

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:19

Chanen schreef:

Mijn man is een slagerszoon :D Vlees was dus altijd een belangrijke factor in zijn leven, haha. Toen wij net gingen daten, heeft hij er nooit moeilijk over gedaan dat ik vegetarisch eet. Hij vond het wel eens lastig om gerechten zonder vlees te bedenken, maar het feit dat hij er moeite voor deed, vond ik al heel fijn. Inmiddels eet hij meestal vega met mij mee. Soms heeft 'ie zin in een stukje vlees of wil hij vleeswaren op brood, daarin houd ik hem dan ook niet tegen. Wel stel ik de voorwaarde dat het vlees dat hij in huis haalt, bij een goede slager vandaan komt. Geen bio-industrie enzo. Voor ons werkt dit prima.