De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:27

Hier nog een extra aubergine uitgekomen. Rest groeit gestaag verder.

Mijn bramen/blauwe bes (even kwijt wat het ook weer is :+) is ook al aan het schieten!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:45

hyppolyte schreef:
Wat ben je aan het stekken geweest Chamion? ik heb het even gemist geloof ik

Mijn witte druif. Ik kwam gisteren trouwens even langs de winkel en ik dacht ik vraag even of ze een grote doos over hebben en of ik die mag hebben (waar de eieren/uien/aardappels in zitten bij de Aldi/Lidl) Jahoor mocht ik wel hebben. Hoeveel wilde ik er? Zoveel mogelijk....Kreeg er 3 en moest mijn adres even achter laten. Stond er net een medewerken voor de deur met nog 9! dozen van de andere zaken in mijn stadje.

Dus ik heb nu genoeg karton in huis. Plastic is ook geregeld. Dat krijg ik van mijn werk. Daar gaan elke dag 1 grote rond pak kuil doorheen en 1 grote ronde pak hooi per 2 dagen. Normaal wordt dat gescheiden ingeleverd maar dan kost 30 euro per gevulde zak. Nu kunnen ze 5 zakken (1 week) aan mij geven. *\o/*
Spaart mijn werk even 150 euro uit en ik heb mijn plastic....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:04

Zo dan, dan kun je idd vooruit kwa karton :P

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:46

Zucht. Hoe maak het het beste een plattegrond van waar je alles gaat zetten? Zo'n puinhoop :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:57

Ik heb mijn plattegrond gewoon op hokjespapier uitgetekend en een aantal keer gekopieerd en daarna in 6 vlakken verdeeld. Dan kun je grofweg vlakjes tellen en zo alles ongeveer gelijk verdelen. En meteen voor de jaren erna met vruchtwisseling rekening gehouden en die komende jaren ook geschetst.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:05

Verrek, hier ook zachte knopjes aan de druivenstekjes *\o/* zo goed had ik ze nog niet bekeken :D

Ga denk ik dit weekend kijken op 'de tuin'. Afspraak maken lukt niet zo goed maar ik krijg het idee dat ze van een gemiddelde leeftijd van de moestuinierder uitgaan van grijs ofzo... ik moet ook nog gewoon werken B-)

Zag nog wat voorbij komen van een permacultuur, ik ga iig starten met zon makkelijke moestuinbak, gewoon lekker simpel en om te testen of het iets is :+

Das trouwens wel een goeie om aan karton te komen :j vrees dat ik die ook nog nodig ga hebben dit jaar

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:06

Ja hier ook knopjes zag ik net. Super leuk :D

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:08

ik heb trouwens ook de makkelijke moestuin app geinstalleerd, kan je ook eea mee indelen qua plattegrond (maar das mss meer voor de echte beginneling? O:) )

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:10

Oh die ga ik eens bekijken! Ben zelf ook nog een beginneling :+

Edit: Ik zit helaas niet in een bak of vierkante grond dus gaat bij mij helaas niet echt lukken. Maar wel toffe app!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:16

Op de site kun je ook al veel terug vinden. En met de tips die ik hier gezien heb (karton enzo) denk ik dat ik het iig voor mezelf nog grappig kan houden om te starten op een stuk van 100 m2 :D
Ik denk iig twee van die bakken en dan mss nog wat 'los' spul, evt een leuk bloemenmengsel of pompoenen op het stuk wat toch over blijft?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:17

lieke2 schreef:
Op de site kun je ook al veel terug vinden. En met de tips die ik hier gezien heb (karton enzo) denk ik dat ik het iig voor mezelf nog grappig kan houden om te starten op een stuk van 100 m2 :D
Ik denk iig twee van die bakken en dan mss nog wat 'los' spul, evt een leuk bloemenmengsel of pompoenen op het stuk wat toch over blijft?

Bloemenmengsel mee oppassen, zaten bij mij wat planten in de zaden gaven en ik heb dus jaren na gebruik van de zakje nu nog steeds de bloemen en het gras en de kruipers staan...

Pompoen neemt lekker veel ruimte en is zeer lang houdbaar (al moet het wel van het veld voor de eerste nachtvorst) dus dat kan zeker.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:30

EDIT: en ik heb al stormschade. Toch knap aangezien de storm officieel nog niet eens is beginnen.
Met opbouwen van de kas hebben we destijdes een open nok systeem bedacht. Dus houten geraamte neergezet, koepel voor de open nok gemaakt (van een soort regenpijp achtig iets) Toen konde we er goed bij want er zat nog geen glas of niks in. En daarna het glas overal aangebracht tot een cm onder de koepel door. De rest onder de koepel werd open gehouden voor de frisse lucht.

Nu werd ik dus 2 uur geleden gebeld door de beheerder en die vertelde mij dat de koepel eraf is gewaaid. Is ook volledig uit het hout getrokken, met schroeven en al(oke hout werd slecht en stond ook voor komende herfst op het programma om op te knappen) Waar de koepel tegen mijn glas is aangekomen heb ik allemaal barsten zitten. Gelukkig er nog niet uit gevallen.

Binnen in mijn kas was het zeiknat en weer stervend koud dus plantjes die er stonden heb ik mee naar huis genomen. Maar nu zit ik met angst en beven die storm af te wachten. Want ik heb nu over de hele lengte van het dak een kier zitten van 10 cm waar de wind heerlijk in kan komen en dus het glas kan gaan op tillen...

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:45

Oh nee! Chamion!! Ik ga zo kijken of mijn kleine huisje er nog staat... Hier stormt het echt enorm. Hoop echt niet op ook storm schade. Mijn plastic kas heb ik voor de winter express afgebouwd en in mijn inimienie huisje neer gezet. Dus hopen dat daar nu genoeg gewicht in staat.... :x

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:32

Het ging inderdaad flink tekeer! Ik hoop dat de stormschade verder bij iedereen beperkt is gebleven.

Volgens mij heb ik eerder wel eens gereageerd in dit topic, maar dat is dan lang geleden. Wegens drukke werkzaamheden is er van tuinieren lange tijd niets terechtgekomen, maar aan alles komt een eind en ik heb besloten het roer om te gooien. Een duurza(a)m(er) en zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven heeft mij altijd al aangesproken, maar nu ga ik ervoor! :D Samen met mijn jongere broer die hier ook al jaren van droomt ben ik bezig met het opstarten van een eigen bedrijf. Ik zal er geen al te lang verhaal van maken, maar het komt er op neer dat we een webwinkel gaan openen en op termijn ook workshops gaan geven. Daar hoort bij dat we zijn begonnen met het ontwerpen en aanleggen van een (permacultuur)tuin. Ik twijfel nog of ik een eigen (volg)topic zal openen, want het is een heel avontuur en wie weet vinden anderen het interessant om te lezen.

Vandaag hebben we de zaden die ik laatst (iets te?) enthousiast had besteld ontvangen. Wat we nog hadden aan zaden ligt hier niet eens bij. :o

Afbeelding

Verder lijken ook hier de druivenstekken van 8nnemiek langzaam tot leven te komen. @8nnemiek: ik zal gauw wat zaden naar je opsturen, heb je nog voorkeur? :Y)

Hier kan het zaaien dus beginnen, maar om te beginnen zal ik mijn overzicht (tevens zaaikalender) aanpassen, want iets van een plan lijkt me geen overbodige luxe. :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:34

Haha, ik ken dat met iets teveel zaden op voorraad :'), en dan valt het bij mij nog wel mee :j. van de week nog wel wat zakjes bijgekocht, want had geen aardbeien meer en wilde ze nu wel eens gewoon opkweken. Ook rabarber gekocht, maar ik zag dat ze pas met 2-3 jaar oud geoogst kunnen worden -O-, misschien dan maar iemand zoeken waar ik van kan stekken ofzo.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:00

Gelukkig zijn het allemaal kleine hoeveelheden, maar wel 126 soorten naar nu blijkt. Ik kan haast een zadenbank beginnen. :+ Rabarber duurt lang inderdaad. Ik ga het zaaien, maar hoop ook nog iemand tegen te komen die een stukje wil missen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:32

Ja dat wist ik niet met opkweken, beetje suf :+. Ik had vorig jaar een plantje, maar die is achtergebleven op mijn oude tuin en waarschijnlijk ondertussen wel geruimd. Misschien maar even bietsen bij een volkstuin in de buurt.

Enneh 126 soorten! wow! 8), het zijn maar kleine hoeveelheden, maar als ik zie hoeveel plantjes ik voorgaande jaren ik had met opkweken... Ik heb dit jaar ook veel zuniger gedaan met de zaadjes, had vorig jaar dik overschot, zo groot wordt mijn moestuin nou ook weer niet :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:46

Wat ontzettend leuk goeroe! Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

Ik heb net mn tomaten van mijn minikasje naar een grotere pot gezet zodat ze wortels kunnen schieten.
De andere babyplantjes zijn nog te klein.

Ook tijm gezaaid onder folie in pot, ben benieuwd of dat werkt. Ben echt een leek op dat gebied :')
Ik wilde ook bieslook doen maar er staat op: indien onder glas zaaien moet eerst vorst over de pollen heen. :o? Wie wilt dit voor me uitleggen? :+ Kan ik ze niet net zoals de tijm zaaien?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:10

Zo, dat zijn een heleboel zaden goeroe!

Ik ga ook een kleine basis aanleggen dit weekend. Heb vrienden en familie die ook wat zaden aan mij willen geven, maar ik heb ook graag wat terug te ruilen. Dus ik ga straks eens even kijken. Jullie nog aanraders van webwinkels waar ik zaden zou moeten bestellen?

En ik ben bezig gegaan met het snoeien van de braam en framboos en na 5 uur werk ben ik nog niet klaar. Trok er vandaag een wortel van dik 1.5 meter lang uit van de bramenstruik. Dat wordt nog wel een werkje! Maar het grote onkruid is er nu af, dus ik kan nu bezig gaan met de details. Inclusief nieuwe palen in de grond slaan om de struiken beter te leiden. Hier een foto van twee dagen geleden met voor en na resultaat.

Afbeelding

Hopelijk is het morgen nog ergens droog, dan kan ik weer verder met dat stukje. ^^

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:35

Yeah mama en ik gaan morgen een nieuwe serre komen en tunnels om de groentjes onder te zetten. Krijg er zo'n zin in om alles te beginnen planten :D Veeeel aardbeien dit jaar :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:01

Oei! Das een beste klus Mara! Trek je nu alles eruit?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:42

Nee zeker niet! Ik wil heel graag bramen en frambozen, maar niet zoveel als dat er nu staat. Dus ik probeer de sterkste en jongste te laten staan, snoei ze meteen tot net boven de grond en probeer de rest eruit te trekken. Alles gaat nooit lukken want volgens mij zit het al redelijk onder mijn tuin verspreid. Maar wat ik kan pakken dat pak ik, haha.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:44

Ik had 2 weken terug mijn framboos al korter gewiekt, staat ie al helemaal terug te schieten *D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:49

Macs schreef:
Ik wilde ook bieslook doen maar er staat op: indien onder glas zaaien moet eerst vorst over de pollen heen. :o? Wie wilt dit voor me uitleggen? :+ Kan ik ze niet net zoals de tijm zaaien?

Volgens mij wel, maar ik moet bekennen dat ik ook niet goed begrijp wat er bedoeld wordt. Ik weet dat er zaden zijn die alleen kiemen als ze eerst een koude periode hebben meegemaakt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat voor bieslook geldt want dat is juist heel simpel te kweken. Misschien kun je er een leuk experimentje van maken en twee potjes inzaaien waarbij je voor één potje zaadjes gebruikt die je een nachtje in de vriezer hebt gelegd? Ik ben benieuwd. :D

Dat is een flink karwei _Mara_! Het ruimt wel al behoorlijk op in elk geval. :))

_Mara_ schreef:
Jullie nog aanraders van webwinkels waar ik zaden zou moeten bestellen?

Ik heb besteld bij https://www.zaden-enzo.nl/ en vind dat een erg leuke webwinkel. Ze hebben een divers, maar ook weer niet al te groot aanbod. Een erg bekende is https://www.vreeken.nl/ en die schijnt ook goed te zijn, maar zelf kreeg ik nogal last van keuzestress toen ik daar rondkeek. :+ Wat ik een voordeel van de eerste winkel vind is dat het maar kleine hoeveelheden zaden zijn waardoor je weinig betaalt voor een zakje (de meeste 50 cent tot een euro). Omgerekend per zaadje betaal je wellicht iets meer, maar als je van variatie houdt kun je daar voor weinig geld veel soorten krijgen. Zelf had ik onder andere een verrassingspakket (25 soorten 'ouder' zaad voor 5 euro), maar die zie ik er helaas niet meer bij staan. Ze hebben nog wel andere leuke zadenpakketten.

Wij wilden graag veel soorten omdat we dit jaar in de eerste plaats beschouwen als oefenjaar. We hopen er vooral achter te komen welke soorten er bij ons van nature al goed gedijen. Aan ruimte ontbreekt het ons niet, maar we zullen onze aandacht natuurlijk moeten verdelen. Het zal dus wel chaos worden, maar dat is prima. We zijn overigens niet van plan om elk jaar opnieuw zaden te kopen, want dat is immers niet heel duurzaam. :') Uiteindelijk willen we meer richting vaste planten en planten waarvan we eenvoudig zelf zaad kunnen oogsten. Daarnaast is en blijft ruilen natuurlijk ook leuk.

Voordat het donker werd heb ik nog net mooi de aardperen kunnen poten. Ik ben erg benieuwd hoe die het gaan doen. Ze hebben een mooi zonnig plekje gekregen waar ze naar hartelust kunnen woekeren. :Y)

Heerlijk, aardbeien Laurievc! :9

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:27

Chamion, hoe heeft de rest van je kas de storm overleefd?

Goeroe, die site is echt idd te leuk :)) wordt je bijna hebberig van :o maar die kleinere hoeveelheden zijn wel handiger als je niet gelijk een km2 wil gaan volzetten :+
Ik ben trouwens wel benieuwd naar jullie 'project' en hoe jullie dat gaan aanpakken

Een vraagje aan de meer gevorderde moestuinierder :D hoe lastig/moeilijk zijn wortels en tomaat? Kan trouwens bij de tomaat door de bomen het bos niet meer zien....

En ontkiemen jullie ook weleens in zo'n koffiefilterzakje?