De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:11

Hier net alle dode spul uit de moestuin gehaald en alles recht geharkt. Is het beter om alles nog een keer om te spitten of hoeft dit in principe niet?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 18:56

Hier ook de hele middag in de moestuin.
Gras uitsteken, bedden schoonmaken en 2 bedden alvast van compost voorzien.

Straks de tuinbonen in de week en die zaai ik buiten, met een tunnel eroverheen. Voor de rest heb ik nog niets gezaaid, wel zaad in huis. Morgen ga ik uitzoeken wat ik evt in de platte bakken kan zaaien, er staat me bij dat rucola en de voorloper van meiraapjes, ik kan niet op de naam komen, daar nu wel in kan. Ik vond er nog winterpostelein, erg fijn! Zo lekker is dat!

Ik heb helaas kweekgras, dat wordt heel lang en woekert. Het liefst steek ik alles uit, maar dat is erg veel werk. Ik ben nu wel begonnen aan wat paden maken; gras uitsteken en daar houtsnippers op. t liefst haal ik alles weg, we zullen zien hoe ver ik kom.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:48

Hier ook weer in de tuin bezig geweest. Druk op zoek gegaan naar de aarbeien :+
Sommige zijn al groen dus die pik je wel tussen het onkruid uit maar de plantjes in winterstand zijn goed zoeken. Volgende week nog maar een poging.
Er staat een hoop gras en klaver tussen, dat is niet ideaal. Met het planten in het plastic hopen we toch eens een keer wat aardbeien te kunnen eten.

Bonen etc mogen hier nog even wachten, die gaan gewoon direct zo de grond in.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:10

Hoi, na lange afwezigheid ga ik het ook maar weer proberen denk ik... Heb er eigenlijk geen zin in en de puf niet voor, maar vond nog zakjes met zaadjes, zonde om niets mee te doen.

Heb de prei van vorig jaar nog in de tuin staan.. Verder had ik niet veel. (De slakken wel...)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:12

Ik ga komende week nog even naar de tuin. Vooral om snoeiafval te branden (en gelijk wat onkruid eruit halen en ook op branden.
Dat kweekgras herken ik. Een deel groeit bij en onder de appelbomen. Daar gaat dit jaar de pompoen planten komen dus dat gaat lekker verstikken. Een anders stuk ga ik een siertuintje van maken. Dus daar komt een border omheen. Als ik op de tuin ben kan er een stoeltje en een tafeltje te staan. Kan ik in het zonnetje zitten bij te komen. Op den duur wil ik daar kleine plantenbakjes vol met bloemen neer zetten en misschien langs de border nog wat mini buxus plantjes. En nu staptegels maar in de toekomst inderdaad een pad van houtsnippers.

Een deel van de tuin gaat onder het karton en verse paardenmest. Ik ben al bezig met karton op te sparen (toevallig een groot doos van bol.com binnen) En als ik dan naar de tuin ga eerst even naar de plus, aldi en boni. Als ik aan plastic kom, gaat dat er ook overheen.

Ik denk dat ik de kant aan de kas ga afdekken met plastic. Al is het midden misschien beter, daar heeft afgelopen seizoen de aardappelen gestaan. Bij leeghalen zou er weinig hebben ingezeten (aardappelen is naar het complex gegaan voor de verkoop) maar ze zullen vast het 1 en ander gemist hebben. Maar het branden wat ik ga doen is op het midden van de tuin. mff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:29

Mijn aardbeien hebben het wat zwaar lijkt het , wou ze (tijdelijk) naar de voortuin doen maar durf ze niet te verplaatsten met dit weer. Moet ook nodig de moestuin ook klaar maken , onkruid komt alweer op><

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:41

Rebecca schreef:
Mijn aardbeien hebben het wat zwaar lijkt het , wou ze (tijdelijk) naar de voortuin doen maar durf ze niet te verplaatsten met dit weer. Moet ook nodig de moestuin ook klaar maken , onkruid komt alweer op><

Gewoon de uitlopers gaan vangen en de oude planten weg doen. Het bed vervangen doet ook al veel. Of gewoon met wat warmer weer doen en veel grond meenemen rondom het plantje. Zo diep zitten ze toch niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:52

chamion schreef:
[naam] schreef:

Gewoon de uitlopers gaan vangen en de oude planten weg doen. Het bed vervangen doet ook al veel. Of gewoon met wat warmer weer doen en veel grond meenemen rondom het plantje. Zo diep zitten ze toch niet :D

Hun bed gaat weg :P , dan ga ik op uitloper jacht met wat grond van de week heb je een net nodig? Of vang je ze met de blote handen?. Ivm de katten even afzetten als ze er in staan , krengen maken al de planten stuk die ik plant . De oude planten voer ik wel aan de konijnen :))

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:38

Ik mag op stal een stukje gebruiken om een tuintje op te maken *\o/* , gewoon proberen of het iets is. Hoor ik net dat het tuintjescomplex (op 10 meter van stal) ook een tuin vrij heeft. Mmm, eens gaan denken wat ik dit jaar graag wil.

Hoe werkt dat eigenlijk, jullie gooien karton op de aarde en daar dan mest overheen? Kan je daar daarna gewoon in zaaien?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:38

Jullie zijn echt al druk met de voorbereidingen zeg! Ik ga morgen en dinsdag eens aan de slag met de boel klaarmaken, ben nu een ontwerp aan het maken, de boel moet nog wel even omgeploegd worden, dus ik gooi er eerst inderdaad wel even een stuk doek overheen. En nog even wat sterke mannen charteren voor het sjouwwerk :=... Wordt een aardig to do lijstje ook, houtsnippers halen voor de paden en tussen de bedden, stokken halen voor de bonen e.d., stapel stenen verplaatsen en een pad leggen langs het huis, wordt nog wel ff wat. En er moet nog een schutting komen. lekker klusje weer hoor :'), waarom wilde ik ook alweer een moestuin?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:43

Ik kies qua bonen altijd voor stam (struikjes die zelf blijven staan) ipv stok, maar ik zaai nog wel eens een lading boven en ondergronds spul door elkaar. Nu ben ik wel een luie tuinder die altijd op zoek is naar meer vaste planten die eetbaars leveren en niet meer nodig hebben dan 1x/jaar snoei, oogsten, wat mest en misschien 1-2x emmer water als het lang droog is in de eerst 1-2 jaar dat ze bij mij staan. Lastige van zulke planten is wel dat ze een vaak warm-koud-warm periode nodig hebben om te kiemen (als plant kopen kan niet altijd).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:06

Ik doe zowel stok als stambonen, de stam omdat ie wat eerder in het seizoen klaar zijn, de stambonen omdat die een wat hogere opbrengst hebben en later in het seizoen te oogsten zijn. Op de plek van de stambonen kan ik dan nog iets anders uitplanten als ze klaar zijn. Wortels bevatten een hoop stikstof, mooie voedingsbodem.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:44

Rebecca schreef:
Hun bed gaat weg :P , dan ga ik op uitloper jacht met wat grond van de week heb je een net nodig? Of vang je ze met de blote handen?. Ivm de katten even afzetten als ze er in staan , krengen maken al de planten stuk die ik plant . De oude planten voer ik wel aan de konijnen :))

Wat heb je nodig voor de jacht op uitlopers van aardbeien;
* goede knieën beschermers
* goede rug
* kleine potjes met aarde
* goede ogen (sommige van dingen kunnen zich verstoppen)
* een klein schepje (soms vind je ze wat laat en hebben ze met hun mini wortels de grond al stevig vast. Met een schepje haal je ze voorzichtig los)

:') :+

Zodra je een uitloper hebt gevonden zet je ze in potje met aarde, en deze zet je neer. Je knipt dus nog niet de uitloper los ofzo. Zodra het plantje wat groter is geworden (lees de wortels zitten goed vast in hun potje) dan kan je de uitloper los knippen en kan je het aardbei plantje neer zetten waar je wilt. Of in zijn potje of je maakte een gaatje in de grond en doet daar het plantje in (samen met alle aarde uit het potje)

Elke keer als ik mijn bed verplaatst zorg ik ervoor dat mijn nieuwe grond goed rijk is, want aardbeien vreten de grond binnen 3 a 4 jaar goed arm. Dus er gaan zakken potgrond op, er gaat compost op en er gaat paardenmest op. Dit ploeg ik even om (zwaar werk en de reden waarom mijn aardbei bedden maar 1 regel lang zijn) en dat gaat er nog aardbei meststof op. Dan de gevangen uitlopers erop. Je kan met worteldoek werken maar mijn ervaring is dat je dan veel onkruid krijg in het gaatje waar de aardbei plant staat en dan loop je het risico dat het plantje verstikt. Dan schoffel ik liever tussen de plantjes door.

Op de plek waar ik mijn aardbeien nu heb zitten heb ik er een net omheen, maar daar kwamen de muizen van onderaf :') Dus ik ga nu het bed verplaatsen en een verticale tuin beginnen in mijn achtertuin met aardbeien oa. Dan heb ik sneller oost. Soms ben ik op de volkstuin net te laat omdat alle andere dieren mijn aardbeien dan eerder ontdekken dan ik dat doe >;)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:09

Een vraagje aan de ervaren moestuinierders.

Ik heb een grote bramenstruik, twee enorm wilde frambozenplanten en een aantal bessenstruiken geërfd. Waar doe ik verstandig aan: alles snoeien of het laten voor wat het is, zien wat er dit jaar gebeurd en dan een snoeiplan maken?

Geen idee wat voor bessenstruiken ik heb (sowieso 2 kruisbes maar de rest is een raadsel) en wat voor frambozen. Ik had ze in eerste instantie niet herkent als frambozen omdat alle taken echt vanuit het midden komen en het bijna knalroze takken zijn. Maar een vriend zei dat het frambozen moesten zijn, dus dan geloof ik hem maar. :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:13

Zou snoeien bramen en frambozen zijn net onkruid.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:27

Is er hier ook iemand met ervaring met permacultuur?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:44

Inderdaad, nu kan je alles nog snoeien (en dat geeft ook een boost aan de plant) en de framboos goed kort houden. Dat is echt pure onkruid en komt overal op. Zit er nu wel vrucht aan? Prima kort houden maar komt er geen vrucht aan? Begin dan maar alvast met graven. Die dingen zitten pokke diep. Ik heb er zelf 1tje meerdere jaren achter elkaar moeten uitgraven tot 1,5 meter diep, om er vervolgens achter te komen dat de wortel om de basis van mijn kas loopt. Oftewel ik ben de sjaak. Nu zit dat ding ook in mijn zwarte bes en tussen de appelbomen. Zelfs als het mij lukt ervanaf te komen zal hij blijven terug keren. Ik zit vlak met mijn tuintje bij de bosrand en in de bosrand is de framboos heerlijk wezen woekeren en een ruime 6 meter lang, 4 meter diep en zomers een ruime 2 meter hoog.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:05

Hier ga ik gewoon met de grasmaaier om de frambozen heen. Er staat toch gras omheen dus maaien moet ik toch. Alles wat dan buiten de plek komt waar we het willen hebben dat is meteen weer kort.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:19

Hangt ook een beetje van de plek af waar je ze hebt, braam is op zich nog wel redelijk te cultiveren, maar je moet er echt heel alert op blijven en goed snoeien, anders woekert het alle kanten op. Zet 'm op een plek (wand/schutting) waar ie geen kwaad van en laat 'm de boel mooi dichtgroeien. Maak anders even een foto van het blad van de struiken, kunnen we zien of we er iets van kunnen maken.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:19

8nnemiek, er komen al knoppen in jouw druivenstekjes *\o/* *\o/* , Nu afwachten tot er wortels gaan groeien en dan de aarde in :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:09

Super Nathalie! Bij die van mij nog niet, maar die staan wat kouder. Eigenlijk moet ik ze ook lekker warm binnen zetten maar ik heb geen plek :=
Wel beginnen te stekjes van de rode bes die ik heb gekregen al blaadjes te maken :D
Zal nog wel een tijdje duren voordat er echt grote blaadjes en wortels aan zitten, maar het begin is er dus :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:53

Stekjes hier zit nog totaal geen leven in. Dus jullie moeten nog even wachten.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:57

Chamion: ik heb de stekjes na ontvangst klein stukje afgeknipt en gedipt in stekpoeder. Wellicht dat dat helpt? (ze staan bij mij inderdaad binnen). Ben benieuwd ik kan niet wachten!!!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:06

Vermoed eerder omdat ik de plant afgelopen jaar weinig tot geen aandacht heb gegeven en dat er aardig wat troep is gaan vormen, dat is het nadeel van in de kas. Geen leeg gevreten planten door dieren. Ik ga vanaf 2de week maart de plant bemesten en weer water geven (wortels zitten diep genoeg om de winter te overleven, maar voor extra warme periodes en opstarten geef ik water bij)

Zodra er uitlopers worden gevormd (en dus weer leven in de plant zit) ga ik voor poging 2

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:17

Wat ben je aan het stekken geweest Chamion? ik heb het even gemist geloof ik