Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:35

Oohh die ziet er lekker uit Annemiek! Wat voor deeg heb je daarvoor gebruikt?

Dit weekend ook maar eens zo'n lekker hartig brood bakken :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:21

Ik heb het no-knead recept van de website van Levine gebruikt.
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... 2.html?m=1

Daar heb ik italiaanse kruiden (basilicum, oregano en tijm) en wat uienpoeder en knoflookpoeder doorheen gemengd vóór het rijzen, en net voordat ie de oven in ging heb ik er nog geraspte overjarige kaas overheen gedaan.
Ik had er eigenlijk ook nog gedroogde tomaat in willen doen, maar die had ik niet bij me.
Maar zo is ie ook al érg lekker!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:35

Ah top! Dat zou dus ook kunnen met een andere no knead, zoals die van Jo Cooks? Die werkt met afgepaste cups ipv deze hele precieze hoeveelheden :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:52

Droog spul wat weinig vocht opneemt of afgeeft zoals droge kruiden/noten/pitten/zaden kan inderdaad in bijna elk recept erbij :j
De kaas heb ik er niet doorheen geroerd maar er overheen gedaan omdat je dan juist wel weer de verhoudingen zou veranderen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:52

Ja precies, daar zat ik ook aan te denken. Kruiden door het deeg en dan kaas (eventueel met ui?) er op voor hij de oven in gaat. Lekkerrrrrr :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:38

Mijn ervaring met het recept van Jo cooks is dat je best wat kunt variëren met de hoeveelheid vocht. Ik zou het dus wel aandurven om dan ook nog wat kaas door het deeg te doen. Zelf binnenkort ook maar eens een poging wagen!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:57

Vandaag een broodje gebakken met 50/50 bloem en De Cecco Semola (dubbel gemalen harde tarwe griesmeel bloem). Behoorlijk compact en lekker uitgevallen, heerlijk buiten gegeten met gebakken gamba’s/knof en groene salade :P
Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:47

snorkel1986 schreef:
Ik heb de kaas en uien mee laten rijzen maar moet meer en pittigere kaas in volgendekeer

Dat was mijn ervaring ook al. De kaas kom je niet meer tegen in het deeg. En qua smaak ook niet echt meer. Wil morgen ook een pittigere kaas halen om het nogmaals te proberen.

@ LieveLoes: Erop en wat plat gemaakt is het een kruier. Erin en erop is het een brood. Tenminste ik heb ooit geleerd dat dit het verschil is :') Geen idee of het klopt hoor :+

@ de rest; wat een mooie broden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:51

Hier gisteren een 4 smaken bolletjes brood gemaakt voor bij de bbq. Provenciaalse kruiden, italiaanse kruiden met chili peper, kaas en gewoon natuur. Was weer heerlijk :) Inderdaad. Zoals jullie zeggen sterkere kaas in het brood :j

Voor het bakken.

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 09:23

Een vraag (wellicht heb ik het over het hoofd gezien): in hoeverre is het mogelijk een goed smakend no knead brood uit de over te toveren dat glutenvrij is?
Alle gangbare glutenvrije producten zijn over het algemeen niet erg smakelijk.....

Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:43

Poeh geen idee...

No knead van Jo Cooks met speltmix van de molen. Flink wat Italiaanse (droge!) kruiden er door, en voor het bakken wat geraspte kaas.

Afbeelding

Afbeelding

Zooooooooo lekker!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:59

Ninx schreef:
Een vraag (wellicht heb ik het over het hoofd gezien): in hoeverre is het mogelijk een goed smakend no knead brood uit de over te toveren dat glutenvrij is?
Alle gangbare glutenvrije producten zijn over het algemeen niet erg smakelijk.....

Denk dat het gewoon uitproberen eerst. Maak eens kleine porties (liefst op hetzelfde moment zodat ze hetzelfde rijs, temperaturen enz. hebben) en dan kruiden toevoegen, of zout. Dan kan je proeven welk recept/toevoegen enz. het lekkerder maakt.

Een soort experiment. :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:02

Ik doe met de kaas het ook uitspreiden over het platte deeg en daarna erin mee oprollen, dan vindt je het wel wat terug in het deeg, maar minimaal.
Afbeelding
Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:16

Owja, platte cakes in mijn oven kunnen wel. Grote cakes kunnen niet... Bovenkant prachtig gaar. Binnenkant soep. Dus hup weer in de oven, lagere temperatuur en weer 45 minuten erin. (waarom lagere temperatuur? omdat de bovenkant al mooi is) Werkt dit niet voldoende gaat er aluminiumfolie overheen en dan weer op 200.

Apart dat broden wel elke keer goed lukken, een cake lijkt mij makkelijker voor een oven...

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:51

Ninx schreef:

Deze is heel lekker! https://www.schaer.com/en-int/r/no-knead-bread
Eerst twee gemaakt met een bakmix van xenos en dan wel no knead op basis van dit recept. En van de week helemaal dit recept aangehouden en was echt lekker.

Wel bijna te zout maar mijn weegschaal deed niks toen ik het zout erin deed. Dus daar was denk ik mijn weegschaal het probleem.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:47

Witte bolletjes in de oven. <3 :9

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:15

Ik heb gister een brood gebakken met oude kaas, zongedroogde tomaten, Italiaanse kruiden, knoflook en pompoenpitten door het deeg. De smaak is fantastisch en beleg is echt niet nodig. Gewoon in de bbmachine.

Afbeelding

De kaas vind je niet meer terug, maar de smaak zeer zeker wel!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:48

Oei al die gekruide broden vragen om experimenteren hier.

Druk met klussen in huis dus even weinig tijd. Denk alleen even een simpele no knead maken.
Weekend van Pinksteren een goed idee!

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:15

Hoe doen jullie het met invriezen van deeg of brood?
Gewoon deeg laten en na een eerste rijs invriezen? Of alvast voorbakken op de helft van de totale tijd en dan de diepvries in?

Ik ga voor vanavond in ieder geval pitabroodjes maken, maar wil ook stokbrood maken en daar dus een portie van invriezen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:17

Enkel afgebakken en in plakken gesneden invriezen, ik wil nl niet nog eens moeten bakken, etc. als ik brood uit de vriezer pak. Het is een van de kant en klaar dingen die ik er in wil hebben, niet als half af of ingredient.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:35

Ik zit altijd vol bewondering naar al die prachtige broden hier te kijken :) En alhoewel ik een zeer ervaren bakker ben, bak ik zelf nooit brood (luxe van een fantastische molen+bakker om de hoek). Maar....ik heb zojuist een overheerlijk brood gebakken, kaas/uien brood en ik heb er nog oregano en tijm door gemengd. Deze is gebakken in de....slowcooker :D
Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:45

In de slowcooker? Wat apart, helemaal nooit geweten dat die ook brood kon bakken. Ziet er goed uit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:49

Dat wist ik ook niet voor ik dat ding had, maar ik zit op FB in een groep en daar komen veel recepten voorbij. Vandaag maar eens getest :)

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:35

Heerlijk al die hartige broden. Ik ga daar binnenkort ook eens mee experimenteren.

Nu lekker aan de pizza van zuurdesem pizza deeg. Pizza meatbals :P

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:55

oh mennnnnn...dat ziet er lekker uit!!!