Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:54

juval schreef:
inderdaad, discussieren heeft weinig zin. Ik respecteer jouw mening. maar ik denk er anders over.
we leven nu eenmaal wel in een maatschappij waarin het eten van vlees en gebruiken van zuivelproducten normaal is.
alle koeien op ons bedrijf zullen uiteindelijk bij de slager belanden, zo is het nu eenmaal. Niet leuk, maar de waarheid. In de tijd dat ze bij ons leven zorg ik met veel liefde en respect voor ze. Onze kalfjes krijgen op tijd en genoeg biest en melk van hun eigen moeder. Ik denk dat dat op de meeste van de Nederlandse veehouderijen zo is.
Het sterftecijfer op bedrijven waar kalfjes bij de koe worden gehouden is volgens de (discutabele) berekening van de GD 7%.

Maar goed, dit is dan weer mijn mening. We zullen het waarschijnlijk niet eens worden. Maar een beetje wederzijds respect zou prettig zijn. Ik zal in jullie topic verder niet meer reageren. Mocht iemand serieus interesse hebben of vragen hebben over de melkveehouderij staat mijn pb open.
fijne dag verder.

Absoluut waar. Als je geen hart voor dieren hebt word je geen boer. En waar vraag is, komt aanbod.
En nog even verder op de vraag waarom boeren altijd zeggen 'kom maar langs': misschien omdat sommige mensen een heel stereotyp beeld hebben en zo wat praktijk kunnen zien. Heb daar al heel wat mensen van zien 'opknappen'.
Maar inderdaad, eindeloos discussiëren heeft geen zin :)
Geen vlees eten kan natuurlijk om meerdere redenen. :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:52

MarlindeRooz schreef:
Tja veganisten op een forum met als onderwerp paardrijden... Hoe diehard veganist ben je als je paar rijdt of het er mee eens bent. :')

Tututtut, alsof je op een paard moet rijden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:00

minikatje schreef:
Wat als je plant-based eet om andere redenen dan dierenleed?
Denk ruimer dan in hokjes ;)

Had het ook over de dierhard veganisten die alles zielig vinden rondom dieren...

En nee je hoeft niet op paarden te rijden maar dieren als huisdier / weidedier houden past niet echt binnen een vegan levensstijl vind ik. Zeker wanneer je fanatiek strijdt voor dierenrechten. Maar goed, daarom geniet ik ook nog lekker van mijn kaas.

En ja ik weet hoe het er aan toe gaat op een melkveebedrijf, mijn vader is boerenzoon en ik heb meerdere malen op de boerderij van mijn oom gepast met mijn ouders samen. Die beesten hebben geen beroerd leven...

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:02

Ah, je wijst graag anderen op inconsequenties, terwijl je zelf verre van consequent bent? Apart.

Wat jij met fruit hebt heb ik met vlees trouwens, hihi...Vlees wil volgens mij niet dat ik het eet want zodra ik een mes op de keel van de koe zetten begon ie helemaal te spartelen en te bloeden... }:0

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:06

Heel apart ja... Heel apart dat ik mensen niet veroordeel om de keuzes die ze maken en blijf doorzeuren over je eigen inzichten. Nog aparter? Mijn vriend is een enorme vleeseter die liever niks eet dan groente. :P En weetje? Hij moet het lekker zelf weten.

Het is altijd weer hetzelfde liedje bij jou, en dat is dat mensen die anders denken en bijvoorbeeld wel zuivel eten of zelfs boer zijn "slecht" zijn en zelfs "stelen". :n

Edit: Ik weet niet wat voor zielige reactie jij hierboven hebt geplaatst? Maar ik eet al 11 jaar geen vlees... Die hele 269 organisatie is te walgelijk voor woorden en daar ben jij met jou uitspraken het blinkende voorbeeld van. :n

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:08

Waar noem ik mensen slecht dan? Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb :).

En ja stelen: koeienmoedermelk is biologisch gezien voor kalfjes, net zoals moedermelk van mensen voor baby-mensjes is.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:08

MarlindeRooz schreef:
minikatje schreef:
Wat als je plant-based eet om andere redenen dan dierenleed?
Denk ruimer dan in hokjes ;)

Had het ook over de dierhard veganisten die alles zielig vinden rondom dieren...

En nee je hoeft niet op paarden te rijden maar dieren als huisdier / weidedier houden past niet echt binnen een vegan levensstijl vind ik. Zeker wanneer je fanatiek strijdt voor dierenrechten. Maar goed, daarom geniet ik ook nog lekker van mijn kaas.

En ja ik weet hoe het er aan toe gaat op een melkveebedrijf, mijn vader is boerenzoon en ik heb meerdere malen op de boerderij van mijn oom gepast met mijn ouders samen. Die beesten hebben geen beroerd leven...

Ik snap het niet zo goed, waarom maak je je dan druk om veganisten die iets met paarden hebben? Paarden zijn herbivoren, die eten dus meestal geen vlees. Dat heb je dus al niet met paarden. Daarbij zijn het onwijs bijzondere dieren, en ik vind dat veganisten daar ook van mogen genieten en mee mogen werken ;)

Bovendien denk ik dat de meeste veganisten toch ook wel op hun manier van met paarden omgaan letten hoor. Dat zijn, denk ik zo, geen dwingende mensen richting hun paard. Als ik een paard was zou ik liever bij een veganist in de weide staan, en daarmee dus iemand die dierenwelzijn erg belangrijk vindt, dan op een willekeurige sportstal.

MarlindeRooz

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:11

Ik vind dat veganisten prima 10 paarden 24/7 op stal mogen hebben, lekker zelf weten. Maar ga niet super fanatiek boeren als dieven uitmaken etc terwijl je zelf ook dieren houdt voor je eigen plezier...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:15

Niets is zo zwart wit vind ik. Er is veel grijs dat ik allemaal dik prima vind. Paard veel buiten in kuddeverband en leuk rijden vind ik echt ok. Vlees eten indien het dier een goed leven heeft gehad idem. Eieren idem.

Momenteel eet ik vegetarisch en waar mogelijk vegan en vooral zo weinig mogelijk zuivel maar ik heb dus geen extreme denkwijze.

En zelfs als ik die had, zou ik mijn geloof niet zo gaan verkondigen en anderen als 'slecht' afschilderen. Want dat helpt volgens mij niet.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:28

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat veganisten prima 10 paarden 24/7 op stal mogen hebben, lekker zelf weten. Maar ga niet super fanatiek boeren als dieven uitmaken etc terwijl je zelf ook dieren houdt voor je eigen plezier...

Veel aannames in één post.

Ik vind het vooral frappant dat je een denigrerende opmerking maakt en je vervolgens aangevallen doet als daar antwoord op komt. Maargoed, laten we het topic niet verder ontsporen. Wat mij betreft zijn we klaar met deze discussie:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:21

Joh... kunnen we nu gewoon stoppen met elkaar afzeiken en afkatten?
Of is dit het volgende topic wat ontstipt kan worden?

Edit : dit was een topic waar de oordelen etc een beetje in toom gehouden werden
Maar gaat weer lekker geloof ik

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:21

Om weer even over te gaan tot waar dit topic voor bedoeld is...

Kijkt iemand hier masterchef? Laatst was er een opvallend fragmentje. Een van de koks had zijn gerecht voorbereid en hoorde op het laatste moment dat er een vegetarier bij de gasten zou zijn. Was daarop niet voorbereid en moest dus iets aanpassen. Zijn oplossing was om de spek (die al om de boontjes zat) van het bord te halen,. Met als resultaat dat de vegetarier een bordje kreeg met een paar gekookte aardappels en wat groenten. De chef werd zo boos toen hij zag dat die man het spek van de bonen haalde en niks beters kon bedenken. Hij wees die beste man er even op dat een vegetariër dat doet vanwege principes en dat je die hebt te respecteren. Ik vond het een mooi fragment, die laat zien hoe sommige mensen gewoon niet goed weten wat vega zijn inhoud en wat beweegredenen ervoor kunnen zijn.

Hoe gaan jullie ermee om als je ergens anders eet en er al Vlees op je bordje ligt? Als op een tosti, ik krijg op concour vaak een tosti met ham en kaas, met de boodschap dat ik de ham er zelf maar even af moet halen. Hoe gaan jullie daarmee om?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:36

In mijn strengere periodes bestelde ik gewoon geen tosti's etc
Maar dan at maar een frietje ketchup ofzo
Dat kwam idd door ervaring dat je het vlees er zelf nog af mag vissen

Ik ben daar zelf wel streng in
Toen ik nog in de horeca werkte
Als iemand iets bestelde wat Vega of vegan moet zijn , dan is het dat en niet omdat ik iets weggelaten of er uit gevist heb

En nu als ik kook voor het poppodium ook
Als er dieetwensen zijn maak ik daar een passende , lekkere en complete maaltijd voor en niet de maaltijd minus het vlees

Is voor mij hetzelfde als koken voor mensen met dieetwensen of eisen ivm allergieën en intoleranties
Hoewel je daar soms wat extremer moet zijn ivm heftige reacties (denk aan pinda allergie ...) waarbij ik de allergie maaltijd vaak op een ander tijdstip alvast maakte zodat er echt zeker weten geen kruisbeametting kan plaatsvinden
Terwijl ik met Vega en vegan ook absoluut trouw Vega of vegan kook, maar de verschillende snijplanken gewoon naast elkaar heb liggen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:52

Ik had toch echt het idee dat ik gewoon een vraag stelde (waar ik overigens nooit echt een concreet antwoord op krijg). Ik heb echt moeite om die dingen waar ik naar vroeg te begrijpen, al sinds ik vegan ben, en dat maakt me erg verdrietig. Om dan afgedaan te worden als sfeerverpester vind ik jammer

Ik heb ook wel eens een bord pasta gekregen waar de kip uit gevist was. Nou ja, bijna... Kwam hier en daar nog een stukje tegen :r beetje jammer was dat, had achteraf gezien gewoon moeten zeggen dat ik thuis wel iets zou eten :)
Vind zelf kruisbesmetting met vegan eten niet zo'n issue trouwens, uitgezonderd de dingen die echt ongezond zijn (zoals rauwe groenten op een snijplank waar kip op heeft gelegen). Maar dat geldt voor iedereen :j Ik kan er echt niet mee zitten als iemand per ongeluk met dezelfde vork aan mijn vegaburger zit als aan een hamburger... Je proeft er niks van :) (Let wel, per ongeluk dan he, van die types die het doen om te zieken mogen dat ergens anders doen :o )

Vandaag heb ik super romantisch gedineerd bij de vegetarische snackbar met mijn vriend :D Het was erg lekker, het vrouwtje achter de balie was een beetje chaotisch want volgens mij kwamen we net op een erg druk moment. Maar het was heerlijk <3 Ik had de kipburger en een oesterzwamkroket, mijn vriend had een karma speciaal en we deelden nog een grote portie patat. Moet zeggen dat het allemaal wel aan de prijs is, maar je krijgt er dan ook echt een flink bord eten voor :Y) :Y) Dus meegenomen dat het super lekker is, grotendeels biologisch, en met grote porties, vind ik de prijzen prima.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:56

PlantsTho schreef:
Waar noem ik mensen slecht dan? Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb :).

En ja stelen: koeienmoedermelk is biologisch gezien voor kalfjes, net zoals moedermelk van mensen voor baby-mensjes is.

Gelukkig was er koeienmelkpoeder beschikbaar, toen ik zelf als moedermelk fabriek niets meer produceerde zodra mijn babymensje 7 weken oud was. *\o/*

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:31

Ik moet ook regelmatig zelf mijn vlees tussen de rest weg peuteren. Ik vind het wel jammer, want dan is het vlees al gekocht. Heb liever dat ze dan gewoon minder kopen. Ik heb er geen moeite mee als mijn eten gebakken is in de buurt van vlees, of dat ze dezelfde vork of spatel hebben gebruikt. Ik zal best per ongeluk nog kleine beetjes vlees binnen krijgen, maar het gaat me meer om het actief geen vlees kopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:45

Ja dat precies, ik kan wel gaan zeuren over miniscule restjes vlees maar dat gaat er alleen maar voor zorgen dat ik de volgende keer niet wordt uitgenodigd, niet dat er minder vlees gekocht gaat worden :o En dat laatste gaat het me om

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 00:09

Ik vind het ook niet erg. Ik haal plakje ham wel van tussen de tosti als het echt niet anders kan.

Vanavond uit eten voor Valentijn zonder reserveren. Voor het eerst erg gebaald van mijn vegetarisch eten :( zo beperkt in keuze toch. Pf. Even lastig.

Uiteindelijk voor Italiaan gegaan waar het altijd wel makkelijk is maar toch.... ik ga daar toch iets op moeten vinden wat betreft uitgebreid uit eten gaan.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 00:35

Ik doe niet aan 'eruit vissen'. Wel heb ik makkelijk praten: ik ben nu zo'n 13 (van de 19) jaar vegetariër, dus mensen kennen mij niet anders. Ook zijn er een hele hoop mensen in mijn omgeving vegetariër, of in ieder geval bezig met wat ze eten. Vlees is dus niet zo 'standaard'.

Maar als ik alles er maar uit pik gaan mensen nooit speciaal voor mij even zoeken wat ze zonder vlees kunnen eten, wat ook lekker is. Ik merk dat mensen daardoor ook weer iets ruimer gaan denken in hun eetwijze. Zonder vlees kan het eten ook lekker zijn :)
Daarbij vind ik het idee van een stukje dier eten gewoon heel moeilijk, ook al pik ik het eruit. En daarnaast ben ik ook bang dat mijn lichaam er gevoelig op gaat reageren, aangezien ik het grootste deel van mijn leven vegetariër ben.

Laatst op een feestje aten wij met een stuk of 10 mensen allemaal vegetarisch, omdat ik en een vriendin van mij vegeratisch eten. Vegetarische gerookte spekjes erin en klaar is kees, iedereen vond het lekker :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:47

Heb het nog niet echt mee gemaakt want ik eet nog niet zo langs vegetarisch. Mijn schoonmoeder vroeg laatst wel of ze het vlees erdoor kon doen of apart moest houden en toen zei ik liever apart. Eruit vissen doe ik niet, ik eet geen vlees omdat ik er buikpijn van krijg dus ik denk dat eruit vissen dan niet zoveel zin heeft :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 10:03

Ik eet weinig buiten de deur, dus eigenlijk nooit problemen gehad met vlees tussen het eten. De meeste mensen weten het ook wel van mij, ik ben nu ruim 20 jaar vegetariër.
Wel laatst eens pasta gekregen met stukjes zalm erin, want ze dachten dat ik en mijn vriend alleen geen vlees aten maar wel vis. Er tussenuit vissen ( :+ ) vond ik ook zonde, dan zou het worden weggegooid, dus heb ik me maar wat minder opgeschept en de zalm opgegeten. Maar uiteraard wel gezegd dat we echt helemaal vegetarisch eten, dus ook geen vis. 'Och sorry, sorry', het was goedbedoeld, dus daar maak ik me dan niet zo druk om.
Stukjes vlees zou ik dan weer niet weg krijgen, gek genoeg vind ik dat weer een graadje erger/viezer dan vis..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:39

Magrathea, ik doelde echt niet specifiek op jou
Excuus als dat wel zo over kwam (heb je even een pb gestuurd)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:40

Ik ben ook altijd bewust met wat en waar ik bestel als ik buiten de deur eet.

Als ik een tosti eet wil ik niet dat ze de ham eraf halen en in de prullenbak gooien (meestal liggen de tosti's al klaar te wachten om de toaster in te gaan). Dus dat komt er op neer dat ik eigenlijk nooit tosti koop, waarom zou je ook, thuis maak je de meest lekkere combi's hierin!

Tegenwoordig is in restaurants vegetarisch eten eigenlijk niet meer moeilijk. Ik eet alleen echt geen vlees/vis dus mocht het dan wel voorkomen dan hoop ik dat iemand anders mijn bord op wilt eten :Y)

Mijn moeder en ik verschillen hierin ook wel! Beide vegetarisch, maar als we bijvoorbeeld feestje hebben kan ik mij zorgen of er wel wat vegetarisch zou zijn. En mijn moeder ziet wel, is er echt niks dan eet ze wel iets met vlees. Terwijl ik dan waarschijnlijk avond op stokbrood leef. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:41

Idee voor de echt moeilijke restaurants: soms lukt het om een beetje brutaal te zijn en gewoon te vragen of je een bepaald gerecht in vegavariant kan krijgen. Door goed de menukaart te bestuderen weet je een beetje wat ze in huis hebben dus dan kun je zelf een gerecht samenstellen :j Of je neemt een gerecht dat bestaat uit bijgerechten, daar kun je je ook prima aan vol eten :Y)

Je moet ook maar bedenken: je doet het niet alleen voor jezelf maar je plaveit ook de weg voor anderen :j Wie weet is jouw bezoek en vraag naar een vegagerecht wel de druppel waarop de chef besluit om één of meer vaste vegagerechten op het menu te zetten! :) Waardoor er weer minder vlees wordt gegeten want iemand anders kiest die misschien ook wel... Sneeuwbaleffect ;)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:58

En de meeste restaurants vinden het helemaal geen probleem! Van de week ergens gelunched en daar hadden ze niks op de kaart zonder kaas, vlees of vis. Uiteindelijk hebben ze een hele lekkere salade gemaakt met allemaal gegrilde groente en een mega lekkere dressing. Stond ook niet op de kaart.

Toen ik net vega was at ik bij een vriendin en zij het heel veel gekookt. Wel met kip. Ik heb dat toen wel gegeten omdat ik het banketstaaf vond, maar nu weet ze wel beter. Meestal als ik ergens anders eet, stel ik voor om zelf eten mee te nemen.