Groene smoothies! Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:45

Nu een heerlijke smoothie met:
- glas overgebleven smoothie van mams (banaan, wat biogarde, ik gok aardbei, chia en havermout)
- glas sinaasappelsap
- stuk of 8 deelblokjes spinazie
- half bakje fruitsalade van de jumbo (ingredienten zoals op het bakje staat: appel, ananas, meloen, druif en een vorkje :'))
- 1/4 appel die nog lag rond te zwerven
- 30 gr cranberrie

Ik ben alleen echt geen fan van banaan, zelfs met 1 glas smoothie waar banaan door zit erger ik me nog aan de bananensmaak ^)

MamaMiesje

Re: Groene smoothies! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:45

Lijkt me lekker, met zo'n vorkje :+

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:54

Vandaag had ik als lunch een smoothie met:
Aardbeien
1/2 mango
restje boerenkool
restke krulsla

Morgevroeg smoothie met verse spinazie :9

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:12

Ik heb vandaag rode bietjes en selderij gekocht.
Die mango wil maar niet door rijpen; dat schiet echt niet op zeg :')
Verder heb ik nog genoeg banaan en kiwi.
In Duitsland had ik een flesje lijnzaadolie (ook goed voor een paard :+ ) gekocht, dus daar doe ik ook een klein scheutje van in.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 08:52

Nu:
75 gram gemengde sla
Paar blaadjes peterselie
Halve appel
Halve avocado
Handje goji's
El chia
El lijnzaad
Tl rauwe cacaopoeder
Veel water

Al een tijd geen avocado door de smoothie gehad. Was vergeten hoe heerlijk romig je smoothie daarvan wordt. Heerlijk! Cacaopoeder is wat mij betreft ook een aanrader.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:34

Morguh ...ik zal ook maar eens aan de slag gaan met mijn smoothie .
Ga eerst mijn verse ananas killen :=

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:46

MamaMiesje schreef:
Ik heb vandaag rode bietjes en selderij gekocht.
Die mango wil maar niet door rijpen; dat schiet echt niet op zeg :')
Verder heb ik nog genoeg banaan en kiwi.
In Duitsland had ik een flesje lijnzaadolie (ook goed voor een paard :+ ) gekocht, dus daar doe ik ook een klein scheutje van in.

Dan moet je je mango ff een dagje met een banaan in een zakkie doen...........dan rijpt ie zo...

Ik had vanmorgen:

Banaan
Ananas (in de aanbieding bij de C1000 jeuj!!)
yoghurt

lekker :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:11

Oh oke :)*

Nu vanmorgen dus met een halve biet...maar jakkes...daar blijft wel een 'grond' smaak aan zitten zeg, schimmelig. Kiwi er bij in gedaan om het te overheersen, maar het blijft wel een bietje..eh..beetje :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:17

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd hoor, maar ze zeggen het :)

Hmmm... ben sowieso geen fan van bietjes..... :n

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:18

Nah. Geen succes dus -O-

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:22

Rode bietjes had ik ook nog niet in een smoothie , ben er om zo te eten ook niet echt wild op .

Vanochtend :
Verse ananas
1 kiwi
Verse spinazie
handje Goij bessen .

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:20

Rode bieten in mijn smoothie vond ik ook geen succes. Vond 'm te ''aards'' smaken. :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:41

Rode bieten heb ik een keer geprobeerd. Waren bio-gekookte bietjes. Vond het wel lekker eigenlijk voor de afwisseling.

Zijn jullie bekend met deze site? http://tinasrawalkalinediet.com/?page_id=31
Hele lekker gerechten :j

Ik heb dit recept http://tinasrawalkalinediet.com/?p=855 (Bramen/chia pudding) als smoothie gebruikt. Ondanks dat er staat dat het pudding is kan je het gewoon door een rietje drinken.
3 tl. chia zaden, 15 min.geweekt in 3/4 kop water - handje goji bessen, samen geweekt met de chia, -1/2 avocado - 1 kop bramen, bevroren - 2 dadels (optioneel)
Dit alles in de blender en heerlijk genieten daarna. Door iets meer water toe te voegen wordt het wat meer vloeibaar.

De koude "Courgette Peterselie Spinazie Super Soep" van deze site heb ik ook als smoothie gedronken. Heb er wat meer water bij gedaan. Echt een aanrader en eens een hele andere smaak dan de groene smoothies die ik normaal maak.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:45

Klinkt hartstikke lekker! Leuke website ook. :)

Ik heb nu:
Spinazie
Basilicum
Peterselie
Avocado
Mango
Goji's
Lijnzaad
Chiazaad
Rauwe cacaopoeder

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:00

Ja leuke site Gooya :j ...heb hem opgeslagen .

Zit op het moment nog aan de koffie ...zodadelijk maar eens een smoothie maken .

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:32

Mag ik hier aan jullie een vraag stellen? Ik lees heel veel lekkere combinaties maar zie er heel vaak spinazie bij staan. Hoe vaak doen jullie spinazie in jullie smoothie, want houden jullie dan geen rekening met de nitraat, zeker omdat sommigen ook bietjes en selderij gebruiken, afwisselend of samen.
Dan krijg je toch wel teveel nitraat binnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:39

Tja, ik lees overal tegenstrijdige berichten, dus weet ook niet echt wat waar is. Ik eet eigenlijk sowieso wel 7 keer per week bietjes/spinazie/sla (moet nodig weer een zak boerenkool halen om te variëren). ;)
Er zijn ook veel bronnen die zeggen dat het achterhaald is dat het slecht zou zijn.

Persoonlijk denk ik dat je je eerder druk zou kunnen maken om bestanddelen in koek/snoep/frituur etc.

Echter ben ik nog wel op zoek naar andere groentes om mee te variëren. Ik gebruik nu hoofdzakelijk rode bieten en spinazie, en zo nu en dan boerenkool.
Vaak wordt bleekselderij aangeraden maar dat vind ik echt zó smerig. :r Rauwe worteltjes gebruik ik ook wel eens trouwens. En andijvie wil ik ook eens proberen in een smoothie. Iemand nog meer groente-tips om mee te variëren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-14 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:42

Klopt MargreetW, iedere bladgroente heeft z,n eigen alkaloïde :j
Daarom is het ook van belang de groente te wisselen .
Nu zal 3 dagen spinazie achter elkaar geen problemen geven , maar wel als je het weken
achter elkaar neemt .
Qua groentes hou ik het daarom ook altijd bij 1 soort , tenzij ik 2 restjes heb .
Om zo regelmatig te kunnen wisselen .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:45

Denk dat er zeer zeker wel wat achter zit Wuis ...kleine hoeveelheden alkaloïde
zijn goed voor je lichaam .
Maar ga je echt weken lang dezelfde groente soort eten kan dat zeer zeker schadelijk zijn .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:07

In sommige artikelen staat dat twee keer per week sla al teveel is. Dus wat je er van moet geloven.....

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:22

De waarheid zal in het midden liggen maar ik denk dat meer dan 2x per week een smoothie met nitraatrijke groenten gewoon niet goed is. Je zou op de andere dagen er wel nitraatarme groenten in kunnen doen.
Je leest eigenlijk alleen maar dat het wel goed is op sites die echt heel alternatief bezig zijn.
Ik zal mijn schoondochter nog eens vragen, die geeft lezingen over superfood etc. En over de relatie voeding en gedrag.

Door de toenemende dwang om supergezond te eten slaan vaak mensen door, en verliezen ze echt uit het oog dat je dus ook koolhydraten en vetten nodig hebt om gezond te lezen.
Ik haal vaak het verhaak van Steve Jobs aan, supergezond eten op noten, zaden, fruit en groente maar hij kreeg toch alvleesklierkanker. Ashton poedersuiker, die zijn leven in de film speelt, ging hetzelfde dieet volgen. Hij viel spectaculair of maar ontwikkelde binnen 3 maanden wel een alvleesklierontsteking.

Het is zelfs zo dat tegenwoordig mensen die zo gezond willen leven een te basisch lichaam hebben, en zoiets is gemakkelijk in je urine te controleren. Mensen die deze symptomen hebben door die klachten vaak het idee dat er iets niet goed is en dat ze nog beter moeten eten.

Ikzelf gebruik niet meer dan 3x per week een groene smoothie, waarbij ik er goed op let wat erin zit. Verder gebruik ik kokosolie, neem gevarieerd groenten en ook vlees. Eet brood met speltbrood.
Maar kan ook heerlijk genieten wat alles wat lekker fout is hoor.

Edit: als je 's morgens een nitraatarme smoothie eet moet je natuurlijk ook 's avonds geen nitraatrijke groenten eten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:16

Ik wissel veel af met boerenkool en bleekselderij. Ook maak ik regelmatig alleen een fruitsmoothie. Of yoghurt met fruit. Dit inderdaad voor de afwisseling. Bij het avondeten neem ik nog zelden groene bladgroente, omdat ik daar wel genoeg van binnenkrijg, denk ik. Als ik een nitraatrijke groente gebruik, gebruik ik daar maar een of twee handjes van. Ik vind het overdreven om hier verder heel panisch over te doen. :)

Wat betreft de rest van je post ben ik het grotendeels met je eens. :)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:53

Ik doe er ook niet panisch over hoor, maar als ik lees hoeveel mensen hier in dit topic elke dag een nitraatrijke smoothie nemen en dan meerdere avonden ook nog, dan vind ik dat daar best even aandacht aan besteed mag worden. En daar is mijn inziens niets overdreven of panisch aan.
Jij besteed er wel aandacht aan, die wisselt het goed af. En het kan ook heel lang aan, maar bewezen is dat als je spieren aangetast worden door teveel nitraatrijk voedsel dit onomkeerbaar is.
En natuurlijk mag iedereen doen wat hij/zij wil doen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:03

Wel iets om over na te denken inderdaad Margreet, dat doe ik iets te weinig denk ik.
Ik zit sowieso niet op iedere dag een smoothie, en wissel in principe wel af met verschillende groentes, maar niet per se vanwege nitraatrijke groente. Maar na wat research qua nitraatrijke- en arme groentes heb ik het idee dat ik wel redelijk goed zit.

Vandaag een smoothie met alleen fruit, m'n avocado zag er niet meer zo smakelijk uit -O- :
- 1 kiwi
- 1 kaki
- bevroren bosvruchten
- 10 gr havermout
- chia
- water

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:31

Is ook prima om iedereen er even atttent op te maken, Margreet. :)