Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:03

Waar halen jullie de amandelpasta?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:04

Drogisterijnet. Natuurwinkel hier had het niet

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:33

De tuinen heeft ook oa amandelpasta en als ik mij gied herriner zit daar weinig tot geen toevoegingen in. Je kunt het ook zelf makkelijk maken met amandelen en een scheutje olie (amandel of walnoot).

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:19

Oh dan ga ik van de week even naar de tuinen. Moet sowieso weer even mijn voorraden aanvullen..

Had vanmorgen lekker kwark met aarbeien en chiazaad. Net een kleine salade en twee zuurdesemcrackers met honing en met extra pure hagelslag jummie!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:43

ik zou het bijna maken, maar alleen die rode linzen vervangen door groene of blonde linzen...ik blijf rode linzen ranzig vinden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:57

Ik had ze nog nooit gehad, vond ze wel te eten. Linzen an sich zit niet veel smaak aan geloof ik.
Doe je mungbonen :Y)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:00

Ik heb 1 keer zelf rode linzen gekookt. Was net zand :r dus doe mij maar uit blik : D

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:49

Bedankt voor de reacties! En idd, ik had hem ook in het boek voorbij zien komen: als je grootouders er nog nooit van gehoord hadden dan is het geen voedsel. Ook met het leren lezen van etiketten moet ik gaan starten, dit doe ik nu niet, en gooi gedachteloos vanalles in het karretje.

Ik denk dat ik ga beginnen met 'streng'. Ik ken mezelf; als ik dan half eraan begin, en dan toch nog ergens iets ongezondst eet vind ik dat de hele dag verpest is qua eten en snaai dan de boel bij elkaar. Gelukkig ziet mijn moeder de nieuwe levensstijl ook wel zitten, dus we gaan straks samen starten *\o/*

Edit: ik heb Jillian Michaels ook voorbij zien komen inderdaad! Ook dat lijkt me een erg tof programma!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:05

ik ben er ook langzaam mee overgestapt, had pakjes etc al een tijdje geschrapt, en dan gewoon stukje bij beetje verder, anders was het een te grote overschakeling, vooral wat betreft kosten.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:29

Daar ben ik dus ook een beetje bang voor, zeker als arme student zijnde :')

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:48

Wat betreft kosten maar vooral ook qua tijd.
Niet meer zak open, opwarmen en klaar ;)
Ik ben begonnen met het ontbijt, haal nu speltbrood, maak als ik tijd heb de quinoa-kokosmelk pap of een eieren-bananen omelet. Merk als ik zo'n ontbijt op heb, ik geen honger heb tot de lunch (en normaal wel wat snaai). Sowieso, hele dag netjes aan de regels houden dan denk ik 's avonds wel 'huh, heb niks gesnoept vandaag". Verder veel meer fruit tussen door gaan eten.
Vind een handige lunch om mee te nemen nog wel lastig.

Nu ben ik 3 dagen op Solar geweest en geleefd op broodjes hamburger, friet en bier, maar geloof dat de vermoeiheid meer door het slaap gebrek komt ;)
Nu weer speltbrood en vanavond een pasta met veel groentes :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:38

Binnenkort ga ik op vakantie. Hoe houden jullie rekening met gezond eten als jullie op vakantie zijn? Mijn vriend en ik zitten in een appartementje, dus zijn qua ontbijt e.d. niet gebonden aan een hotel, kunnen zelf koken gelukkig. Maar 's avonds natuurlijk vaak lekker uit eten. Hoe doen jullie dat? Of gewoon ff lekker vakantie vieren en daarna weer 'streng'?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:28

Dat laatste :j

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:27

Dat laatste inderdaad :j Als ik op vakantie zelf kook, maak ik nog wel gezonde gerechten, maar dat is puur omdat ik vrijwel altijd gezond kook. Uit eten gaan is gewoon genieten, dan maakt het me allemaal even niet uit!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:03

Lekker uit eten gaan hoeft niet altijd te betekenen dat het ook ongezond moet zijn. Er staan vaak ook genoeg gezonde alternatieven op de menukaart.
Zo vraag ik altijd om wat extra groente/salade ipv friet of aardappels.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:19

Dat is waar Karin :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:50

Hmmm nou ben benieuwd. :D
Italië, het land van de (witte) pasta...

Je krijgt er wel kleine porties. En geen sauzen uit pakjes, maar vers bereid. Veel pure olijfolie en knoflook. Voor het ontbijt kunnen we lekker veel vers fruit inslaan, eventueel met wat kwark erbij. Komt vast wel goed. En rode wijn, dat is goed voor hart- en bloedvaten, toch? :D

Volgens de statistieken ligt de levensverwachtiging van de Italianen in elk geval beduidend hoger dan voor de Hollanders, dus moet voldoende gezond eten te vinden zijn lijkt me. :+

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:58

Kleine porties in Italië? Niet volgens onze maatstaven.
Wat ze daar een voorgerecht (antipasti) vinden (dat zijn meestal de pasta gerechten) is vaak al een goed vullende maaltijd.
Ben gek op Italië en de keuken, zeker als er zo'n oma de hele dag in de keuken bezig is om 2x per dag een heel menu op tafel te zetten :9
Het ontbijt stelt alleen niks voor dus dat kan je beter wel volgens Amber doen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:16

De porties in Italie vind ik ook redelijk klein :j helaas is saus en groente daar mi altijd ondergeschikt aan de koolhydraten....
Hier gaat het mwoah, er zijn dagen dat ik ziek word terwijl ik lactosevrij en glutenvrij heb gegeten die dag.
Volgende week maar naar de HA voor een verwijsbrief.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:47

Toevallig gaat de allerhande over Italië dit keer. Wij zitten straks op Sicilië. Daarover wordt dit geschreven:

In het diepe zuiden ligt Sicilië. Een eiland met een subtropisch klimaat, waar vrijwel alle citroenen en sinaasappels voor de Italiaanse markt worden gekweekt. Tradities zijn hier belangrijk en de keuken is er simpel en puur. Deze regio is in de geschiedenis zo vaak veroverd, dat er veel culinaire invloeden van buitenaf zijn. Van spaanse en Arabische (rozijnen, specerijen, couscous) tot Franse en scandinavische (patisserie, gezouten kabeljauw). Vlees wordt er nauwelijks gegeten, hooguit wat lama- en geitenvlees. Wel veel vis (zwaardvis en sardines), groente (aubergines, tomaat), fruit (citroen, sinaasappel) en noten (amandelen, pijnboompitten en pistachenoten).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:48

Haha ik bedoel natuurlijk lamsvlees en geen lamavlees!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:34

Na het zien van de documentaire Food Matters ben ik ook overtuigd. Wat stoppen we een troep in ons lichaam! Vanochtend heb ik mijn eerste sapje gemaakt van ellemiekevermolen.com. Zij heeft ook heerlijke recepten op haar website staan! Het boek van Amber Albarda ga ik denk ik ook maar eens aan beginnen. Ik weet namelijk nog niet zo heel goed wat nou wel en wat nou niet kan. Heeft iemand trouwens nog tips om budget maaltijden te kunnen maken? Ik ben namelijk maar een arme student :p

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:51

Gezond eten hoeft niet perse duurder te zijn. Groente en fruit op de markt of in de aanbieding. In een keer meer maken en invriezen. En niet gelijk heel je voorraadkast vervangen.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:19

Esther_ schreef:
Gezond eten hoeft niet perse duurder te zijn. Groente en fruit op de markt of in de aanbieding. In een keer meer maken en invriezen. En niet gelijk heel je voorraadkast vervangen.

Klopt als een (voorraad)bus, als je ziet wa we aan rotzooi uitgeven, vandaag heb ik alleen maar chocolademelk gegeten en een half broodje, ben er letterlijk ziek van, tot bijna overgeven aan toe, als je het eenmaal afgeleerd bent wil je ook niet terug naar je oude eet patroon.
Nog een aanrader, het boek feiten over vetten, dat is ook een eye opener.