De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 01:27

hm cool

Evelijn

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:53

Wees wel rustig met tomaten, pompoen, courgette etc.... als je liever niet eind april in een oerwoud wil wonen... die planten kunnen misschien pas half mei naar buiten (ivm kans op vorst) en tot die tijd moet je ze dan binnen houden. Daarnaast scheelt het echt nauwelijks met opbrengst etc.. als je nu al bv. courgette plant ipv over een maandje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:35

Evelijn schreef:
Wees wel rustig met tomaten, pompoen, courgette etc.... als je liever niet eind april in een oerwoud wil wonen... die planten kunnen misschien pas half mei naar buiten (ivm kans op vorst) en tot die tijd moet je ze dan binnen houden. Daarnaast scheelt het echt nauwelijks met opbrengst etc.. als je nu al bv. courgette plant ipv over een maandje.

Ik ga dus nu ook voor over een maandje, want de door mij vermoorde zaadjes waren ook al binnen 3 dagen flink boven de grond en dan?
Zit je inderdaad met vensterbank vol groenvoer.
Ik wacht dus nog met de herkasing.

Petunia's moeten eigenlijk beetje gesplitst worden nu denk ik, anders staan ze te dicht op elkaar in kweekbak.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:46

Nu ja ik kan ze al vroeg in de serre van mijn pa zetten dus dat scheelt. En heb er nu ook nog wat nieuwe bij gezaaid. Eens kijken wie dan uiteindelijk het eerste vruchten geeft!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:48

Wat een leuk topic, heeft iemand het antwoord waarom paprika's het bij mij in de tuin zo slecht doen?
Tomaten idem dito

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:49

lisa_pluisje schreef:
Wat een leuk topic, heeft iemand het antwoord waarom paprika's het bij mij in de tuin zo slecht doen?
Tomaten idem dito

Moet je even omschrijven waar je ze hebt staan gezien de zon, wat voor bodem, hoeveel water en mest etc.
En dan hopen dat iemand anders je kan helpen, want ik heb geen idee :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:15

Evelijn schreef:

tomaat en peper zaai ik speciaal vroeg voor,vooral de midden en late soorten zijn anders gewoon echt niet op tijd klaar :n heb 1 jaar later gezaaid, had zo veel planten die niet of heel slecht opgebracht hebben dat jaar, sindsdien gaan de pepers en tomaten weer vroeg :j
wat betreft oerwoud, dat komt bij mij niet door het vroeg zaaien, eerder door de hoeveelheid soorten :+
aubergine is er ook 1 die vroeg mag,
courgette etc doe ik idd pas in maart , vroeg genoeg. en vroeg voorzaaien geeft geen echt effect wat betreft meer opbrengst.

vorig seizoen was sowieso een slecht tomatenjaar btw,

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:23

meelezer meld zich.
helaas ben ik 3 bonenplantjes kwijt dankzij een vraatzuchtig monster ook wel kat genoemd.
eierdoosjes ombouwen tot kasjes werkt hier dus niet echt :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:26

ow, water geven , zolang het zaad is spray ik het met een sprayfles van de action ,
als het plantjes geworden zijn , gebruik ik een omgespoelde fles van sorbo ultraclean allesreiniger, die hebben een dop met ene tuutje wat je open kan klappen, werkt fijner dan een gieter in de kweekbakjes

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:39

Charlot schreef:
leonie87 schreef:
Jullie hebben al hele plantjes!
Argh wat doe ik fout hahaha. Bij mij zijn er maar een paar uitgekomen. Die zijn nog heel iel en zielig maar die doen tenminste wat :P

Ik heb wat water erin gezet, geschikte potgrond, beetje bemesting, nog wat potgrond en wat vocht, zaadjes en wat potgrond. Waarom doet de helft het maar? Wat kan ik beter doen? :P
Ze krijgen elke dag een afgemeten hoeveelheid water met een spuitje langs de zaadjes af.
Wie heeft de gouden tip?

ik zou ze zeker niet elke dag water geven. het lijkt me dat ze dan rotten!!! Als de grond nog nat aanvoelt zeker geen water geven. Ik start altijd met klesnatte grond maar dan geef ik geen water meer tot het wat droger voelt. Wat ik dus doe met tomateplantjes: vanals ze uitgekomen zijn en beginnen iel te worden verpotten: je neemt dan heel voorzichtig je plantje, doet dat in een nieuw potje en je zorgt ervoor dat je eerste kiemblaadjes maar een klein centimetertje boven de grond uitsteken al de rest gaat dus de grond in!!

hopelijk helpt dit!!

Thx voor de tip.
Dus dat schrale iele plantje er heel voorzichtig uit halen en opnieuw in de grond zetten met alleen het blaadje groen erboven?
Mijn basilicum geeft helemaal geen thuis maar die heb ik dan idd misschien wat te veel water gegeven. Nieuwe poging vanavond met minder water :D. Begin maart kunnen de volgende zaadjes in teelbakjes dus ik ben blij met alle tips :P

@ minikatje, ik heb er een plastic ding overheen gezet zodat ze er vanaf blijven.

Ik gefn water met een spuit. Mijn plantenspuit was stuk, dus ik spuit het er nu gewoon zachtjes bij.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 11:48

minikatje schreef:
meelezer meld zich.
helaas ben ik 3 bonenplantjes kwijt dankzij een vraatzuchtig monster ook wel kat genoemd.

Weet je wat hier steeds gebeurd? Die eierdozen zuigen het water op. Ondanks dat ik het in plastic stop, blijft het niet goed vochtig. Er kiemt bij vooralsnog niets in de eierdozen.

Ik ga straks de paprikaas voorzaaien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:51

minikatje schreef:
meelezer meld zich.

Hier de kweek kastjes dicht geplakt, omdat de kat deksel er af duwde en alles plette. :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:05

Hihi...hier gelukkig geen katten...

Voor mij geen probleem als het straks een oerwoud is,ik mik alles in de kas straks.Dan overleven ze een beetje nachtvorst ook wel.
Heb erg veel verschillende soorten dus vind wel fijn als er al een deel klaar is...wat ik de koude grond gezaaid kan worden wacht ik nog even mee.Die gaan direct in de bakken buiten...

Verder enorm veel bloemen...volgende week ga ik daar mee beginnen.Maar die gaan meteen op stellingen in de kas.Dat past echt niet in huis :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:08

Paprika en pepers die zou ik nu wel zaaien net als aubergines... die hebben langer groeiseizoen... en zijn lastige klanten in Nederland zonder een kas. Die hebben gewoon meer warmte nodig. Paprika moet warm, beschut en zonnig staan wil dat het een beetje doen. Ik heb vorig jaar wel in oktober rode paprikaatjes gekregen maar die hebben grotendeels in een plastic tunnel gestaan en op zonnige plek.

Ik heb mijn laatste twee paprika zaadjes al wel in het kweekkasje staan... en daarnaast ook al wel wat tomaten .. en wat basilicum (maar die zal wel binnen blijven) daarnaast een experiment met een supermarkt munt die de winter binnen heeft overleefd. Heb er stekjes van geknipt en die in de aarde gestopt... eens kijken of die wortel schieten (vast wel.. munt is net onkruid)

Tomaten.. is wat je zelf wil... vorig jaar was gewoon slecht tomatenjaar... veels te nat.. maar had niet het idee dat ik te laat was met mijn plantjes van eind maart. Nu heb ik dus al wel aantal tomaten in de kweekbak... denk dat ik die eens ga vergelijken met zaaien eind maart.... want dan ga ik nog twee kweekbakjes doen... met komkommer, courgette, pompoen en tomaat.

Als je een kas of serre hebt... heb je gewoon veel mogelijkheden... maar ik heb geen kas ... en denk ook niet dat die snel komt... die ideale plek voor de kas... is nu terras :Y)

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:11

Ik wil deze week de kweekkastjes van de Action in gebruik gaan nemen in combinatie met wc rollen. Maar omdat ik nog een beginneling ben even een vraag over het water; doen jullie eerst de aarde en dan wat water geven met een plantenspuit of bijvoorbeeld eerst een laagje water op de bodem en daarover het water?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 14:49

Zo, paprikaas gezaaid :D Ja, de jouwe Sonja :j
Vorige week heb ik tomaten gezaaid. Uiteraard nog niets te zien. Wanneer kan ik verwachten dat tomaat of paprika zich laat zien boven de grond?

Ik doe pompoen/courgette ed ook pas of in april als ik ruimte heb op de vensterbank in de stal, of rechtstreeks op de mesthoop in mei.

Mauve, ik snap je niet. :o
Maar ik heb natte aarde, daarop zaad, dan een heel dun laagje aarde en dan spuit ik het met de plantenspuit nat.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:15

Wil er trouwens misschien iemand zaad ruilen? Ik wil eigenlijk wel cherrytomaatjes en ik heb zelf lekkere grote roma tomaten?

Hier ook katten, maar die kunnen er niet bij gelukkig!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:18

Sjolvir schreef:
minikatje schreef:
meelezer meld zich.

Hier de kweek kastjes dicht geplakt, omdat de kat deksel er af duwde en alles plette. :+

dat werkt niet, deksel is netjes opengesloopt :0

hier werkt het kweken in eierdozen wel erg goed, heb ze eerst laten ontkiemen op een schaaltje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 15:26

minikatje schreef:
hier werkt het kweken in eierdozen wel erg goed, heb ze eerst laten ontkiemen op een schaaltje.

Had ik ook gedaan :o

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:35

Ik meld me ook in dit topic. Sinds 1 februari hebben we de beschikking over een kleine hectare vlakbij huis waar de paarden komen. Het is nu nog een kaal stuk, maar ik krijg een moestuin, jeujj!!

Ik heb de zaadjes al besteld bij tuinkabouter, maar die was op vakantie, dus voorlopig hebben alleen de tuinbonen het licht gezien.

Het is een jaar of 20 geleden dat ik een moestuin had, die heb ik een jaar of 5 kunnen bijhouden, maar met werk, kids en de hele rataplan was er geen structuur meer in aan te brengen, dus alles opgedoekt.

Ik ben me nu aan het verdiepen in allerlei systemen om regenwater te gebruiken, ik ben wel een wat luie tuinierster moet ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 26-02-13 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:35

hmmm, geen enkele manier is heilig :D
maar geloof dat jij nu een mooi aantal plantjes hebt staan toch?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:40

Antheman schreef:
Zo, paprikaas gezaaid :D Ja, de jouwe Sonja :j
Vorige week heb ik tomaten gezaaid. Uiteraard nog niets te zien. Wanneer kan ik verwachten dat tomaat of paprika zich laat zien boven de grond?

zal straks is kijken wat hier boven is, duurt soms wel eventjes zeg maar . de tomaten gingen hier vrij snel, de pepers en paprika's staan grotendeels nog in de kweekbakjes, wel boven al, maar nog klein

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:58

Mijn tomaten kwamen binnen een week al boven de grond uit. Ze werden vorige week te groot voor de kweekbak, dus heb ik ze in grotere bakjes gezet.. maar ik zie nu wel dat de blaadjes wat slap worden en ze niet snel meer groeien.. misschien hebben ze het toch te koud. Bast lastig.. zuinig doen met stoken en dan toch de plantjes warm genoeg kunnen houden.. in een donker huis waar de plantjes alleen op de koude vensterbank kunnen :Y)

Dat ontkiemen op een schaaltje.. hoe werkt dat precies? Kan dat ook met aardbeienzaadjes? Die van mij willen maar niet uitkomen. Ik heb nu de rest van de zaadjes in de koelkast gezet, schijnbaar kiemen ze dan makkelijker, maar ik zoek nog de ideale kiem-methode voordat ik die laatste zaadjes ga planten..

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:12

Antheman schreef:
Maar ik heb natte aarde, daarop zaad, dan een heel dun laagje aarde en dan spuit ik het met de plantenspuit nat.

Ik zie dat ik het ook niet zo handig heb opgeschreven :+. Wat ik bedoel, doen jullie in het kweekbakje al een klein laagje water voordat je de aarde erin doet? Dat had ik namelijk ergens gelezen zodat het van onderen ook goed vocht af gaf terwijl je aan de bovenkant met de plantenspuit regelmatig de boel water geeft.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 16:21

mauvestraat schreef:
Antheman schreef:

Ik zie dat ik het ook niet zo handig heb opgeschreven :+. Wat ik bedoel, doen jullie in het kweekbakje al een klein laagje water voordat je de aarde erin doet? Dat had ik namelijk ergens gelezen zodat het van onderen ook goed vocht af gaf terwijl je aan de bovenkant met de plantenspuit regelmatig de boel water geeft.

Nee, dat doe ik niet. :D
Zo snap ik je wel.