Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:57

VogeltjeM schreef:
Ik heb iets lekkers gemaakt joh gisteren!! :oo

3 eetlepels melk/water
1 eetlepel cacao
65 gram pindakaas (de goede variant dan)
30 gram zemelen
150 gram havermout
Evt beetje honing

In een klein pannetje de melk aan de kook brengen, dan van het vuur de pindakaas etc erdoorheen roeren (beginnen met de cacao en pindakaas). Doe het mengsel in een vierkantevorm en zet het een paar uur in de vriezer. Dan kun je er koekjes of repen van snijden. Serveren uit de vriezer :) het is niet hard bevroren ofzo, en ik merk dat het weer uit elkaar valt als het ontdooit :)

Echt een aanrader!! Smaakt een beetje naar een lionreep.

Nog even een vraagje hierover, laat 150gram havermout zich wel mengen met dat kleine beetje vocht?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:44

Ik wil hier graag ook meekletsen en inspiratie op doen. :j

Ik ben vegetarisch, eet graag gezond (heb ook een darmziekte) en woon samen.

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:45

Ik ben naar de tandarts geweest en ik verga van de pijn! Iemand nog tips voor zacht en gezond voedsel?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:47

Ik zou lekker shakes maken. :j
Fruit, granen en water in de blender..
Misschien een zachte ovenschotel vanavond?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:48

vla is niet gezond :+ En ik heb geen blender _O-

Ik dacht idd aan een ovenschotel, of gepofte aardappel met een stukje vis ofzo.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:51

Had het ook al aangepast. :+
Ook geen pureerstaaf?
Ik zou niet meer zonder blender kunnen..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:53

Ik heb een goedkope staafmixer, maar dat ding mixert voor geen meter :+

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:42

naar de winkel voor een nieuwe? :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:52

Vis met rijst? Dat kun je zo doorslikken zonder te kauwen ;)

Ik heb zo'n erge buikgriep dat ik van mn geloof gevallen ben. Volgens mij is rijst het enige dat ik nu binnen kan houden, dus nu maar even wel granen eten dan...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:45

Toen ik vorig jaar buikgriep had kon ik pas na 4 dagen eten en dat was ook rijst met wat ketjap erbij :) Ik at op dat moment kh-arm, maar rijst was het enige waar ik aan kon denken.

Ik ben ook van m'n geloof gevallen, ik ben op witte kadetjes met smeerseltjes aan sabbelen :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:48

Dan ben ik al verder dan jij, want iets eten gaat er gelukkig al wel in. Al is het niet van harte...

Hihi, geniet van je kadetjes ;)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:58

Rijst als je ziek bent? Als ik ziek ben krijg ik alleen zoete dingen weg, zoals fruit en kaakjes.
Ik heb eindelijk weer eens speltbrood besteld, ga het zo ophalen. Heb gister deze soep gemaakt, erg lekker! Wel met diepvriestuinboontjes gemaakt en zonder brood gegeten.

http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... rty=rating

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:04

Ik heb gisteren omdat we restjes maken wat dingen bij elkaar gegooid, maar het pakte erg lekker uit dus ik wilde het toch even delen.
Snij een kipfilet, een paar champignons, 1/4e ui en wat chinese kool in stukjes en gooi er een scheutje ketjap overheen. Doe dit allemaal in een wokpan (kan gewoon tegelijk) en meng er op het laatste een kleine eetlepel rode pesto doorheen. Beetje peper en zout en eventueel lekker met rijst.
Ontzettend simpel en iedereen kent vast wel zoiets, maar misschien heeft toch nog iemand er wat aan :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:33

Fruit ging gister al niet goed en wilde ik vandaag niet nog eens proberen. Helaas vond de rijst ook een miner prettige manier naar buiten, dus echt opschieten doet het nog niet. Al heb ik wel ontzettend zin in een banaan... Denk dat dat het avondeten wordt. Met wat rijst dan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:52

F_Orumster schreef:
VogeltjeM schreef:

3 eetlepels melk/water
1 eetlepel cacao
30 gram zemelen
150 gram havermout
Evt beetje honing

In een klein pannetje de melk aan de kook brengen, dan van het vuur de pindakaas etc erdoorheen roeren (beginnen met de cacao en pindakaas). Doe het mengsel in een vierkantevorm en zet het een paar uur in de vriezer. Dan kun je er koekjes of repen van snijden. Serveren uit de vriezer :) het is niet hard bevroren ofzo, en ik merk dat het weer uit elkaar valt als het ontdooit :)

Nog even een vraagje hierover, laat 150gram havermout zich wel mengen met dat kleine beetje vocht?

Ja, gek genoeg wel :') . Je roert eerst de pindakaas erdoor, en doordat de melk heet is, wordt de pindakaas vloeibaarder zeg maar. En dan roer je snel de havermout en zemelen erdoor :P . Als het afkoelt, stijft het dus op. Het is wel pas echt een reep/koekje als je het invriest. Dus eten uit de vriezer!

Phormicola: smoothies uiteraard!! Toch maar naar de winkel voor een staafmixer of een blendertje dus :D Je hebt ze al voor 10 euro hoor!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:24

Heb je jullie een goede manier om tofu te kruiden/klaar te maken? Ik had gister een groentestoofpotje met tofu gemaakt, maar de tofu proefde niet zo lekker. Van tevoren had ik het wel door een mixje van paprikapoeder, zout, peper en cayennepeper gerold, maar dat mocht niet baten :=

Ik weet wel een lekkere smoothie Phormicola:
Ong. een half glas vullen met yoghurt, twee handjes aarbeien blenden in de blender en over de yoghurt schenken, dan de rest van het glas vullen met (versgeperste-) sinaasappelsap. Je hebt dan heel mooi drie gekleurde laagjes in je glas. Even roeren en smullen maar! :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:40

In deel 1 en 2 van dit topic staan ook eindeloos veel smoothiegerechten :')

Klinkt leuk Nevony, kga dat een keer maken als ik visite heb, zo'n laagjessmoothie!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:41

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:28

Beide soepgerechten opgeslagen. Klinken erg lekker en gemakkelijk!
alleen de kruiden van de laatste soep ken ik niet

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:04

Nevony schreef:
Heb je jullie een goede manier om tofu te kruiden/klaar te maken? Ik had gister een groentestoofpotje met tofu gemaakt, maar de tofu proefde niet zo lekker. Van tevoren had ik het wel door een mixje van paprikapoeder, zout, peper en cayennepeper gerold, maar dat mocht niet baten :=

Ik weet wel een lekkere smoothie Phormicola:
Ong. een half glas vullen met yoghurt, twee handjes aarbeien blenden in de blender en over de yoghurt schenken, dan de rest van het glas vullen met (versgeperste-) sinaasappelsap. Je hebt dan heel mooi drie gekleurde laagjes in je glas. Even roeren en smullen maar! :)

I love tofu! Ik pers eerst het vocht eruit en dan wrijf ik het in met m'n eigen zoutmengseltje (zout, peper, cayenne, paprikapoeder, nootmuskaat en heel veel soorten groene kruiden).
Dan kokosolie heel heet laten worden en de tofu er knapperig in bakken. Zelfs mijn man, een rasechte carnivoor, vindt het heerlijk :)

Ik zal dan toch 's voor een blendertje kijken :Y)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:12

Ik heb een miniblender gekocht bij de HEMA, voor ik geloof 10,- euro. Af en toe moet je de inhoud even aanduwen en wortels blenden lukt niet zo goed, maar verder doet ie het prima! :))

Bedankt voor je tofu tip ( :') ) . Op het pakje stond dat je tofu in de koelkast maar 2 dagen kunt bewaren, is dat echt zo :oo in mn eentje eet ik zo n blok nooit op in zo korte tijd. :=

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:36

Phylos schreef:
Beide soepgerechten opgeslagen. Klinken erg lekker en gemakkelijk!
alleen de kruiden van de laatste soep ken ik niet

Ras el hanout (juiste schrijfwijze?) is een Marokkaanse kruiden, is meer een mengsel van 50 soorten.
Ik heb al mijn buitenlandse kruiden erin gegooid. Je kan ook even google-en welke kruiden erin zitten, die je hebt doe je er dan bij.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:49

Kreeg laatst een handige tip voor de niet vroege vogels onder ons.
Heb het vanavond geprobeerd en zal morgen ochtend testen of het is gelukt.
Eitjes in een muffin blik in de oven en daarna de koelkast in. Handig als je 's ochtends altijd haast hebt zo als ik!! Ben benieuwd morgen ochtend hahah

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:31

VogeltjeM schreef:

3 eetlepels melk/water
1 eetlepel cacao
30 gram zemelen
150 gram havermout
Evt beetje honing

Ik heb dit geprobeerd te maken maar ik faalde :') Tijdens het mengen van pindakaas + melk verdampte al de melk ofzo en werd de pindakaas nog droger dan dat 'ie in de pot zit. Heb er toen water bij gedaan en de cacao enzo maar 't bleef een droge bedoeling... Misschien dat ik 't laat ontdooien, er een flinke scheut honing overheen doe en 't dan weer in de vriezer zet. Het is nu niet weg te krijgen namelijk :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 19:03

Haha! Je moet de pindakaas er ook van het vuur af doorheen roeren! Dus pannetje op het aanrecht ofzo en dan pas roeren! Sorry als het niet duidelijk was :o