Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:02

VogeltjeM schreef:
Phormicola: wat goed dat je dit allemaal weet :D je bent een voorbeeld voor me!

Phylos: ik weet het niet, vriendje kookt :D ik denk dat hij de aanwijzingen op het pak volgt..

Colway: ik ken het, haha :D Rust komt met de jaren I think?

Whaha :') Ik heb veelsteveel tijd besteed aan dit soort dingen!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:04

Phylos schreef:
die kruidenmix voor zalm is echt super lekker van ekoland/ekoplaza. (tenminste als je dezelfde hebt als die ik heb :P) Doe je ook met groenten enzo onderin de ovenschaal?

Ik zie net dat het inderdaad met groenten in een ovenschaal is :D Mooi, dan heb ik daar al de extra groenten die jullie misten in mijn schema :')

Collie2008

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:07

Ik wil ook die kruidenmix :( Ik ga maar eens googlen voor een eko-plaza

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:09

Ohhh we hebben dus wel de ekolander, daar ben ik laatst dus geweest

Owjah net nog iets lekkers geprobeerd

speltcracker, klein beetje roomboter (of zonder) gerookte kiprollade (plakje) en daaroverheen pijnboompitten..Eventueel de rollade licht besmeren met pesto hmmmm

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:46

Er stond vanmorgen in het AD een stukje over Whey en Creatine als ik me niet vergis, heb alleen het artikel niet gelezen, dus weet de strekking niet precies, maar volgens mij ging het erover dat whey niet meewerkt voor spieropbouw, maar creatine wel, zoiets hoorde ik van mijn broertje, maar nogmaals heb het artikel niet gelezen, maar misschien de moeite voor de geinteresseerde :)

Ik heb net de blender in een sopje gezet want die rook wat dubieus (studentenhuis), en ik heb verse spinazie gekocht, dus vanavond kan ik een smoothie maken, ben super benieuwd wat ik ervan vindt :D
En ik heb ook sojamelk gekocht, dat ga ik morgenochtend uit proberen, jeej, spannend :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:58

Haha leuk Nevony!

Mijn speltbrood is gelukt, joehoe *\o/*

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:59

Century schreef:
Mrijn schreef:
Ik kwam een heel enevoudig recept tegen met boekweitmeel, Century. Ik ga het morgenochtend proberen.

boekweitpannenkoekjes.

Maak een beslag van 50 gram boekweitmeel, 100 tot 150 ml biologische karnemelk, een theelepel olijfolie en 1 scharrelei. Het beslag moet zo dik zijn dat het niet uitloopt in de pan. Het moet aan de lepel blijven plakken zodat er dikke pannenkoekjes kunnen worden gebakken.

Bak steeds twee of drie kleine pannenkoekjes in een beetje roomboter in een grote koekenpan.

Lekker met bosbessenjam, ahornsiroop of honing.

Ik zit nog helemaal ramvol van mijn lunch zeg! Ik heb net tegen heug en meug wat kwark met frambozen en zonnebloempitten gegeten en het avondeten staat ook al op, burp! Morgen iets beter plannen maar...

Ik heb met opzet veel ontbeten en gelunched. Ik eet overdag doorgaans te weinig waardoor ik na het avondeten naar nootjee enzo grijp. Eigenlijk wil ik na het avondeten niets meer eten.

Klinkt goed, dank je wel! Zou het ook met gewone melk kunnen? Ben niet zo weg van karnemelk...

Ik heb ze gemaakt vandaag, met gewone melk en iets meer boekweitmeel. Ze zijn lekker maar wel wat flauw, de volgende keer doe ik er wat zout bij. Ik heb er ook niets op, dat maakt natuurlijk wel uit.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:01

Je kunt er ook bijv. appel en kaneel doorheen doen, of peer en kaneel, of banaan en kaneel :) Of rozijntjes! Als je van zoet houdt tenminste :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:02

ik vind een beetje vanillesuiker door het beslag ook altijd erg lekker
Zou je het beslag ook een dag van te voren kunnen maken? Of kun je dan beter de pannekoeken meteen bakken en later opeten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:07

deflin schreef:
Zijn trouwens alle e- nummers ongezond??
Zit ik toch vanmorgen op de ingrediënten van de ovenspeltbrood van de Jumbo te bekijken zitten er al 3 e-nummers in. ( kan ze helaas niet aan jullie melden want ben nu op het werk)

E-nummers zijn alle goedgekeurde toevoegingen,
kan chemische toevoeging zijn, een smaakversterker, een geur, kleur of smaakstof etc etc maar ook natuurlijke dingen
sommige zijn ni9et slecht voor je, sommige geen probleem en andere zijn twijfelachtig en sommigen zijn gewoon fout

even een overzichtje http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:22

Ik heb net een smoothie gemaakt van andijvie, appels, kiwi en wat water. (Hadden nog andijvie van gister over) Eerst vond ik het niet wat... maar met een appel extra smaakt het prima.
Al heb ik toch liever de fruit smoothies, dat is toch meer mijn ding :)
@Phylos: Ik had gister speltpannenkoeken gebakken als lunch en had beslag over. Daar heb ik nog wat pannenkoekjes van gebakken en bewaard voor deze ochtend. Ik vond ze koud (met iets er op) prima smaken! Het bewaren van de pannenkoeken vond ik wat makkelijker lijken dan het beslag, mede ook omdat ik anders vanochtend nog moest gaan bakken voordat ik kon ontbijten...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:00

Ja ik wil morgenmiddag eigenlijk ermee lunchen, maar s'ochtends geen tijd om ze te bakken en moet ook in een half uurtje lunchen na mijn werk en dan meteen door naar college..
Heb nu even niks te doen, dus zat eraan te denken om ze nu vast te bakken en dat in de koelkast bewaren voor morgenmiddag

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:00

Prima te doen lijkt me..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:01

Ja dat dacht ik ook..nou ik ga gewoon lekker aan de slag. Even een leeronderbreking :P

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:46

VogeltjeM, hoe had je die havermoutcookie gemaakt? Klinkt als een goed idee!
Wb je dagschema zou je inderdaad nog wat meer groente kunnen gebruiken, bijvoorbeeld in de vorm van rauwkost bij de lunch oid :)

Er komen trouwens ook heerlijke ideeën voor smoothies voorbij, mjam :9

Die pannenkoekjes ga ik ook nog eens uitproberen!

Ik ben bezig met dag 2 van het dieet bezig, en moet zeggen dat het me (nu nog) ontzettend meevalt.
Het is even wennen, en nadenken over wat je wel en niet mag nemen. Maar heb bijvoorbeeld nog geen suiker-afkick verschijnselen gehad ;)

Mijn dagschema:
O: biogarde met vezelrijke muesli, lijnzaadolie en noten
T: peer
L: 3 zuurdesemspeltboterhammen, 1 met cottage cheese, komkommer en herbamare, 1 met geitenkaas en komkommer en 1 met carobe. Verder nog wat worteltjes
T: fruit en zonnebloempitten
D: volkorenpasta met pesto, zongedroogde tomaatjes, spinazie en paprika

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:52

Nexthorse: dat is heel simpel, gewoon je ontbijt platdrukken (ong 1 cm dik) op een ovenschaal/onderkant van een taartbodem, en dan 20 min. in de oven bij 200 graden :') Ik vond het iig een stuk lekkerder zo :D

Editje: en met 'ontbijt' bedoel ik dus 40 gr havermout gekookt in 150 ml melk/sojamelk/whatever, en dan gemengd met iets van fruit en kaneel :) Ik had wel teveel fruit om er echt een koek van te maken, als je echt een stevige koek wilt kun je het fruit het beste weglaten :) Oh en je kunt je ontbijt ook nog bakken als pannenkoek :')

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:54

Thanks!! Ga dat van het weekend eens uitproberen :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:13

goh dat klinkt lekker van die 'havermout koek'

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:37

Colway schreef:
Ik hou dus echt niet van snoeptomaatjes/cherry tomaatjes en ook niet van wortels...baal ik echt van, m'n vriend snoept ze wel vaak en da's natuurlijk hartstikke handig, makkelijk en gezond.

Waar heb jij je blauwe bessen vandaan Malu? ik eet eigenlijk nooit bessen

Heb je weleens tomaat zonder de zaadjes en dat natte geprobeerd? Dat is nl een stuk minder zuur je kunt er dan ook nog wat peper en/of zout opdoen. Misschien dat je het zo wel beter te doen vind. Zelf koop ik af en toe en vleestomaat ,daar zit weinig van dat natte in en is niet zo zuur. Die snij ik in plakjes voor op brood samen met hüttekäse en peper+zout

Blauwe bessen vind ik ook heerlijk. Gelukkig staat er 3 x per week een groenteboer om de hoek daar haal ik ze dan 1 doosje voor 1 euro.
Soms vind je ze ook in de vriezer bij de supermarkt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:48

Hmmm ik hou helemaal niet van tomaat, weet niet vind het een vreemde smaak ofzo := ik doe het wel vaak overal doorheen hoor, maar in koude salade en als tussendoor vind ik het niet lekker, jammer genoeg :+

Op die speltpannekoekjes voor smorgens kan je toch ook gewoon pindakaas doen? Of is dat niet lekker? :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:50

Whaha dat kan vast wel, dan zou ik alleen geen kaneel in het beslag doen :P Ik had een keer spek (foei :P ) op een boekweitpannenkoek met kaneel in het beslag, dat was niet zo lekker :D

Ik heb tomaat e.d. wel leren waarderen de laatste tijd :) Vooral op boterham enzo of ergens door. Van puur een cherrytomaatje word ik meestal ook niet blij. Ik heb de laatste tijd helemaal komkommer ontdekt als lekker tussendoortje!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:55

ook komkommer vind ik een te weeïge smaak ofzo (eet het wel, maar wel beetje lange tanden) of met een beetje bieslookspread erover heen vind ik wel lekker

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:57

Colway schreef:
Op die speltpannekoekjes voor smorgens kan je toch ook gewoon pindakaas doen? Of is dat niet lekker? :+

De keer dat ik de speltpannekoekjes had gemaakt had ik er pindakaas opgesmeerd en met stukjes appel gegeten. :9

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:04

Ik bewaar beslag echt dagen in de koelkast :o
Smaakt nog prima na 5 dagen :D
maak ze wel met amandelmelk en niet met gewone.
Wat trouwens ook lekker en vullend/voedzaam is, gemalen amandel en fruit over je pannenkoek. Kan ook met andere noten natuurlijk.
Ik maak zelf altijd amandelmelk en hou dan amandel"prut" over bij het zeven. Dat bak ik en gooi het over m'n pannenkoek :9
Hartige vulling (geitenkaas) met noten is trouwens ook lekker.

Moet nog iets lekkers bedenken voor vanavond.. Heb echt geen inspiratie voor avondeten :\

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:06

Wat komen er hier toch een recepten voorbij, denk dat ik ook maar eens wat
ga zetten in word!

Mijn lijsten vandaag:
O: 2 bruine boterhammen met jam
T: appel + plakje ontbijtkoek
L: 2 volkoren boterhammen met philadelphia
T: 2 thee biscuits
A: Ik geloof dat bami op het menu staat

Het lukt me heel goed om alleen water en thee te drinken! Doe wel elke dag ook 1 glas karnemelk, als melk product.

Opzich niet heel goed lijstje, vind het zo moeilijk omdat als ik me verveel ga ik snel toch eten! Als het goed is komen er vandaag weer snoeptomaatje, komkommer en worteltjes in huis dus dan kan ik het plak ontbijtkoek en de thee biscuits daardoor vervangen.

Ik zag ook iets over speltmeel bij jumbo, kun je dat daar dus gewoon halen? En spelcrackers zijn die ook bij Jumbo te halen?