Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:56

Nou de koekjes zitten in de oven. Dat beetje melk was een goede tip Mara.
Ben benieuwd of ze ook hard worden. Heb ze er nu 10 min in zitten op 160 graden, maar ze zijn nog helemaal zacht

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:08

Koekjes harder altijd nog uit waneer je ze uit de oven haalt. Als ze iets verkleuren is het goed.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:18

phylos hoeveel koekjes kun je van de hoeveelheden maken die je gebruikt hebt?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:19

Ik heb 8 biscuit grootte koekjes gekregen.
Heb ze net uit de oven gehaald. Ze ruiken erg goed, vanavond lekker twee opeten met een warme kop thee of chocomelk

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:20

ga zo ook proberen, denk dat ik nog wel bloem heb ahaha. heb alleen nog roomboter liggen, maar dat kan ook he neem ik aan?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:21

dat lijkt me geen probleem

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:21

mooi! ga ik zo lekker aan de slag :D

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:25

ik heb nog 200 gram boter, ga ik gewoon op maken en dan de koekjes meenemen naar het werk een deel morgen en thuis bewaren in een luchtdicht trommeltje :D

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:25

Jeetje, wat gaat het hier ineens hard! :oo Allemaal aan het koekjes bakken zie ik, lekker! :9

Ik heb morgen nog een tentamen en moet nog wat verslagen afmaken, maar als ik het klaar heb ga ik het vieren door ook weer iets lekkers te bakken. Ik kijk er nu al naar uit. :Y)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:42

Mara, ik had laatst de custard verbrand...blegh!! dus niet koken of niet te lang ieg...

heb nu een botervrije appelcake in de oven, het huis ruikt heerlijk..

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:55

Ja koekjes vind ik nog best tricky! Want dan haal je ze eruit en lijkt het nog net ongaar deeg maar als je ze er dan nog te lang inzet en je haalt ze er dan toch maar uit omdat ze er anders wel errrug lang inzitten. En jij probeert er dan 1 nadat ze afgekoeld zijn... men heb wel bijna een keer me tand gebroken op zo'n ding. :P Ze harden inderdaad altijd nog na. Maar vind koekjes nog steeds best lastig, heb nog niet bij alle soorten precies de structuur ontdekt die ik wil. Want meestal blijven ze bij mij in het midden toch nog een beetje ongaar/taai. Ik hou meer van knapperige koekjes. (Dat effect heb ik alleen nog bereikt bij mijn pecan-chocokoekjes van de appie site.)

En de custard is prima gelukt hoor! Wel veeeeeeel te veel gemaakt. Maar heb het in een bakje gedaan, morgen lekker als toetje. (Waarschijnlijk wel even het vel eraf schrapen. }:0 )

En de appel crumble met custard was echt een succes! Had helaas zelf een wat kleiner stuk omdat je toch in eerste instantie aan je gasten moet denken. :') Maar het smaakte er zeker niet minder om. Heb onthouden om foto's te maken dus hierbij 2 foto's. Moet zeggen dat ik echt geen goeie foto's kan maken van mijn baksels, dus je moet maar onthouden dat het wel erg lekker smaakte. :+ Netjes opgediend krijgen wilde trouwens ook niet, had het in een ovenschaal gedaan en wilde het eruit scheppen maarja, aangezien het geen bodem heeft raap je wat appels eruit en dan weer wat kruimeldeeg en naja, het kwam beetje op een hoopje terecht. :Y)

Afbeelding
Afbeelding

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:38

Mmm, lekker hoor, apple crumble.
Omdat het zo moeilijk schept doe ik het altijd in een 1 persoons schaaltje.
(met vanille ijs erbij)
Zit nu gelijk in mn hoofd dus ik denk dat ik je voorbeeld ga volgen komend weekend.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:41

Oh dat ziet er super uit zeg!

Mijn koekjes waren uiteindelijk toch erg goed gelukt! Echt van die knapperige biscuitjes. Heb ze uiteindelijk 10 min op 160 gehad en 10 min op 180. Eentje had een beetje ver achteraan gelegen en daarvan was de helft een klein beetje zwart geworden. Verder waren ze allemaal perfect

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:27

Ohh Mara dat ziet er lekker uit! Nu wil ik echt mn appelkruimeltaart met custard maken, maar dan bedoel ik eigenlijk ook NU :9
Die appelkruimeltaart heeft wel bodem, dus hopelijk blijven het dan wel netjes taartpuntjes als je opschept, haha! Denk idd dat ik gewoon 1 hoeveelheid maak en wat over is maak ik wel toetjes van, goed idee. :Y) (en bij mij vallen velletjes op custardtoetjes vaak wel mee)

Laurabram, jij hebt de custard niet aangemaakt in je appeltaart vertelde je, blijven dat een beetje mooie taartpunten als je snijd en zit er wel vanille smaak aan?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:53

Ja, dat bleven mooie taartpunten en hij was lekker :j .
(Custard is niet echt vanille smaak trouwens hoor).

Ik had het recept uit een Ariadne of zoiets, zal hem proberen te zoeken als ik vanavond thuis ben.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:49

Phylos schreef:
Oh dat ziet er super uit zeg!

Mijn koekjes waren uiteindelijk toch erg goed gelukt! Echt van die knapperige biscuitjes. Heb ze uiteindelijk 10 min op 160 gehad en 10 min op 180. Eentje had een beetje ver achteraan gelegen en daarvan was de helft een klein beetje zwart geworden. Verder waren ze allemaal perfect

En die heb jij dus alleen gemaakt met wat bloem, boter,suiker en wat melk? En dan eerst 10 min op 160 en daarna nog eens 10 min op 180? Wat waren verhoudingen? Ik wil ook wel een keer knapperige biscuitjes maken. :Y)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:55

Ik had 20 gram suiker (bruine basterd), 40 gram boter en 60 gram bloem + een klein scheutje melk dus. En inderdaad die temperaturen kloppen, maar dat was dus nog een beetje uitvinden voor mij welke temperatuur werkt. Ik heb ook een beetje een vreemde oven :P

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:01

weet niet of ik het al gepost had,
maar ik heb een nieuw appel crumble receptje geprobeerd
en die is erg lekker vonden wij & mijn familie ook,
hij staat op mn blog 10taart.blogspot.nl

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:10

Zou super zijn als je m kon vinden Laurabram!
BelgenGek, misschien doe ik iets verkeerd, maar ik krijg je blogspot niet geopend.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:54

Foutje !! sorry

het is : 10taart.blogspot.com :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:11

Ik heb het appeltaart recept gevonden.

Ik was alleen in de bonen, heb die losse custard denk ik ergens anders vandaan, want deze is met vanillesaus 8)7

Ik dacht dus dat het deze was, hij stond in de zomereditie van de Ariadne Brocante. Maar goed, deze is ook lekker dus die geef ik dan ook maar. Hij heet Mettes appeltaart.

* Meng 250gr gloem met een snuf zout en voeg 150g koude boter in blokjes toe.
* Meng tot je fijne kruimels hebt
* Voeg 1 eigeel toe en een eetl koud water. Als het te droog is, voeg je nog een eetl water toe.
* Maak een bal van het deeg, verpak het in keukenfolie en laat een uur rusten.

Maak nu de vulling:
* Snijd 4-5 rode appels in stukjes en hussel er suiker naar smaak, wat kaneel en een theelepel vanillesuiker doorheen.
* Meng voor de vanillesaus 1,5dl melk, 2,5dl room en een ei en verwarm dit op een laag vuurtje (niet laten koken!) terwijl je met een garde roert.
* Als de saus dikker begint te worden, haal je de pan van het vuur.
* Voeg een eetl vanillesuiker en een snuf kaneel toe en vervolgens ook de appels.
* Rol het deeg uit tot je een cirkel hebt die net even groter is dan je bakvorm en bedek de ingevette taartvorm met de deeglap.
* Schep het appelmengsel op de taartbodem en schenk de rest van je vanillesaus eroverheen.
* Je kunt de appeltaart met een restje deeg afdekken of er repen deeg overheen leggen. Je kunt 'm ook open laten.
* Zet hem 50 min in de oven op 200 graden.

Als ik die andere gevonden heb horen jullie het wel weer :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:23

Yay er komt komende week een monteur voor de oven. Als hij gemaakt is meteen taart bakken :D

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:24

Deze klinkt ook wel lekker LauraBram! Toch blijf ik nieuwsgierig naar die met custard, dus als je m gevonden heb, horen we het wel! ;)

Fijn dat de monteur komt Jans! Kun je bijna weer helemaal los gaan met bakken :P

Ohh Mara, steeds met scrollen kom ik je heerlijke crumble tegen :9 !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:01

Ik heb al een hele lijst met dingen die ik nog wil maken.. :))

Meringues :9
Koekjes
Cupcakes
Grote taarten

Hartige dingen :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:06

Denk eraan dat je het ook nog op moet eten he :')

Maar vast veel bakplezier als de monteur geweest is ;)