voor die tekeningen die 2e trekt mij ook het meest.
even een vraag voor jullie ik heb van de blanda schalen eigelijk voor de gein ook de 5cm gekocht dus die hele kleintjes en heb de biscuitmix van de funcakes nu weet ik dus niet hoeveel ik nodig zou hebben voor 12 stuks een van jullie een ideetje? het is voor een verassing van mijn vriend voor zeg maar gewoon wat kleins lekkers na het eten wil ze vullen met een beetje jam en in de glazuur dopen
Eh..nou..moeilijk te zeggen...ik zou de helft nemen van het 'recept' dat op de verpakking staat. Dus iets van: 170 gram mix, 125 gram eieren en 15 ml water??
der staan verschillende op maten op maar alleen vanaf rond 15 cm en dan is 140 gram mix en 105 ei en 16 ml zou ik dat door 3 kunnen delen en maal 12 of gaat dat niet goed?
hm nouja zie net op de weegschaal dat er nog voor rond 20 cm dus denk dat ik dat meng en dat gewoon op maak toch bedankt mamamiesje
Exodus
Geplaatst: 06-03-11 22:27
Heeft iemand hier wel eens met van die hoge uitstekers gewerkt. Zeg maar dat je een groot rond of vierkant biscuit maakt en dan met een hoge uitsteker een ronde vorm eruit steekt voor een persoons taartjes en of petit fourtjes?
Mijn vraag is werkt dat? Krijg je dan niet echt heel korrelige zijkanten? Zit namelijk te denken om zo'n dure set te kopen bij de DLT maar heb zo'n uitsteker. Vind 50 euro best duur maar heb nog nooit met die uitsteker gewerkt. Of werkt het misschien beter als ik het grote biscuit eerst in lagen zaag en daar dan uit de vormpjes steek?
Eerst een grote biscuit vullen en marsepein erop plakken, daarna in de vriezer, en dan kun je perfecte vierkante petit fours snijden. Neem aan dat dan uitsteken ook wel goed gaat.
Ja klopt, je hoort ze daarna door de fondant heen te halen.
Heb eigenlijk nooit andere hoeven maken.
Moet zeggen dat ik het altijd klote dingen vond om te maken. Altijd last van druipers, of ze vielen uit elkaar, of ze vielen van je vorkje.
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 06-03-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt
MamaMiesje
Geplaatst: 06-03-11 22:46
Oooooooh
@Asjemenou: weet jij dan misschien ook waar het toefje van gemaakt is dat vaak op 'petitfours' zit die op een bitterkoekje zijn gezet? Die verkochten ze hier altijd bij de banketbakker: een bitterkoekje en dan een of ander cremig toefje erop met daar overheen vloeibare fondant. Zoo lekker
asjemenou
Geplaatst: 06-03-11 22:51
Er komt iets bovendrijven! Haha, is al zo lang geleden. Maar die heb ik ooit gemaakt, dus moeten in mijn receptenboeken staan. Ik zal morgen even voor je zoeken, maar volgens mij is dat gewoon botercreme.
Maar dat bedoel ik niet Anja. Ik wil 1 persoons taartjes maken. Dus alleen het biscuit uitsteken en dan per taartje bekleden met fondant. Zou ik hem dan ook in de vriezer moeten doen? Ik vraag me dan wel af hoe ik die met die uitsteker kan steken als het bevroren is.
MamaMiesje
Geplaatst: 06-03-11 22:55
Ik denk dat ik dan gewoon zou snijden met een scherp mes, Exodus. Zonde om daar een dure uitsteker voor te kopen. Tenzij je natuurlijk perse ronde/cilindervormige taartjes wil.
Ja dat heb ik dus pas geprobeerd dat in 4 kantjes snijden. maar dat was geen succes. Ik probeerde te vullen met slagroom/jam en zonder dijkjes. dat was geen succes. Plus ik sneed vierkantjes uit een ronde taart. Ze waren zo scheef als wat Denk dat ik idd beter een mooie vierkanten bakvorm aan kan schaffen. Die heb ik namelijk niet. En dan mooie vierkanten taartjes ervan maken en dan wel dijkjes spuiten voordat ik vul. Anders zakt de vulling er tussen uit
Maar idd wil ze eigenlijk het liefste rond. Vind 50 euro weer te duur maar heb zo'n ronde uitsteker. Naja ga het beiden maar eens proberen
Haha, zie ze al voor me, helemaal schots en scheef. Heb je wel eerst netjes afgemeten en lijntjes getrokken? Maar dijkjes spuiten gaat toch helemaal niet, want je weet toch niet waar je precies gaat snijden? Of begrijp ik het helemaal verkeerd? Als je mes scherp is, kun je wel door bevroren kapsel+vulling snijden, dan loopt er nergens vulling uit.
Bedankt he Anja Ik vul en snij ze pas als ze klein zijn Dus niet eerst de hele taart vullen en dan snijden. Of moet ik dat juist wel doen? Dus taart vullen, en afsmeren?? dan in de vriezer. Uit de vriezer halen en snijden? En dan af laten koelen en bekleden?
Ja, dat is wel het makkelijkste. Snijden gaat dan best stroef, maar als hij een nachtje in de vriezer heeft gestaan dan kun je behoorlijk wat kracht erop zetten voor mis gaat. Mes in een beker warm water zodat die er wat makkelijk door gaat. Ze worden dan super strak, terwijl als je ze eerst vult ze nooit meer zo strak op elkaar krijgt.
Bevroren bekleden gaat natuurlijk ook super makkelijk, maar ik weet niet of dat goed is voor je marsepein als je gebakje ontdooit? Misschien heeft iemand dat ooit geprobeert? Wij deden alleen marsepein op de bovenkant al voor het invriezen.