Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:49

Haha ok tof, dat is het enige boek van Bosh wat ik heb. :D Wat zijn jouw favoriete recepten daarvan? Ik ben groot fan van de portobello Wellington (voor kerst), de chocolate tearer sharer (lekker makkelijk toetje voor een groep) en de knoflookhoemoes (geen hoemoesfan maar hiervan kan ik een paar happen eten). Staat me idd tegen dat het vaak toch wat lang duurt, dus ik heb er ook vaak geen bandbreedte voor. Dus ik sta er precies hetzelfde in als jij haha, de lasagna van Speedy Bosh die ze al op facebook deelden ging in ieder geval erg makkelijk en snel èn hij was erg lekker! Een volgende keer maak ik een 3x zo grote portie en vries ik de rest in om alleen nog maar uit de vriezer te halen op een luie dag. :+

Ja leuk hè, hoe al die recepten motiverend werken! Vlees eet ik al 12 jaar niet meer maar ik ben gewoon door alle nieuwe recepten sowieso veel creatiever gaan koken (in mijn begintijd als vegetariër was het gewoon altijd extra kaas/ei en wat meer nootjes), echt heel leuk. :j En ook makkelijker gaan bakken overigens, voor vegan bakken is de houdbaarheid van ingrediënten vaak langer dus je kunt spontaner aan de slag zonder eerst boodschappen te doen. :P

0091

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:05

Welke Bosh! heeft de oranje kaft? :o

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:41

De oranje rug, de eerste Bosh! dus zonder verdere titel, namelijk deze. :)

(De Thai red curry daaruit is ook een aanrader trouwens, we vriezen een deel van de currypasta altijd in en gebruiken dat later voor nog twee curry's.)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:53

De voor- en achterkanten zijn beiden zwart, volgens mij is bishbashbosh het boek met de groene rug en bosh! met de oranje.

Stumper_ schreef:
Haha ok tof, dat is het enige boek van Bosh wat ik heb. :D Wat zijn jouw favoriete recepten daarvan? Ik ben groot fan van de portobello Wellington (voor kerst), de chocolate tearer sharer (lekker makkelijk toetje voor een groep) en de knoflookhoemoes (geen hoemoesfan maar hiervan kan ik een paar happen eten). Staat me idd tegen dat het vaak toch wat lang duurt, dus ik heb er ook vaak geen bandbreedte voor. Dus ik sta er precies hetzelfde in als jij haha, de lasagna van Speedy Bosh die ze al op facebook deelden ging in ieder geval erg makkelijk en snel èn hij was erg lekker! Een volgende keer maak ik een 3x zo grote portie en vries ik de rest in om alleen nog maar uit de vriezer te halen op een luie dag. :+

Bandbreedte :D Die ga ik lenen.
Mijn absolute favo is de ultimate chili! Beste chili die ik ooit heb gegeten. Zo diep van smaak en perfect hartig. Het oranje boek is uitgeleend dus ik kan het even niet precies opdissen welke ik nog meer geprobeerd heb. De roasted sweet potato tagine vond ik ook onwijs lekker!
Met kleine stukjes post-it markeer ik in het begin van het boek mijn bevindingen.

Ik heb me nog niet gewaagd aan vegan bakken (prioriteer mijn tijd aan maaltijden). Maar sommige recepten zien er waanzinnig lekker uit. Ik moet maar eens beginnen aan de tearer shearer die jij noemt. Het is erg leuk om te lezen wat anderen geprobeerd hebben! Een spinaziecurrie is nogal geflopt in mijn handen, ik weet niet of ik wat verkeerd had gedaan of het gewoon mijn smaak niet was.

Stumper_ schreef:
Ja leuk hè, hoe al die recepten motiverend werken! Vlees eet ik al 12 jaar niet meer maar ik ben gewoon door alle nieuwe recepten sowieso veel creatiever gaan koken (in mijn begintijd als vegetariër was het gewoon altijd extra kaas/ei en wat meer nootjes), echt heel leuk. :j En ook makkelijker gaan bakken overigens, voor vegan bakken is de houdbaarheid van ingrediënten vaak langer dus je kunt spontaner aan de slag zonder eerst boodschappen te doen. :P

Hm, goed argument die laatste!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 10:16

Dat wordt weer hamsteren :D :D
Afbeelding

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:37

Bedankt voor het delen! *\o/*

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:23

Aight! Met die wetenschap kan ik wel weer wat mensen blij maken :j

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:27

Hoi, ik kom binnenvallen en lees al even rustig mee. Mijn vriend probeert namelijk zoveel mogelijk vegan te eten en ik doe mijn best om daar een beetje in mee te denken. Zelf loop ik tegen wat dingen aan waardoor ik niet volledig omga maar inmiddels eet ik gerust meerdere keren plantaardig ipv vlees dus dat is al heel wat!

Goeie actie van de Coop, ik vind de gekruide wokreepjes van Vivera echt de allerlekkerste. En hoog in eiwit, wat voor mij belangrijk is!

Dit weekend heb ik een vegan diner in elkaar gedraaid en eerlijk is eerlijk, ik heb overheerlijk gegeten. Vooraf een courgette carpaccio, enige mindere daaraan was de "feta" van tofu, ik vind dat toch wat minder maar icm met de rest was het toch erg lekker. Daarna een spaghetti paprika pesto met wat aanvullingen maar echt heel lekker en smaakvol. Barstensvol groente en die kreeg ik toch wat weinig binnen tot die tijd dus ik denk echt dat ik erop vooruit ga :D

Wat ik zo nu en dan lastig vind aan recepten zijn "rare" ingredienten waar ik dan naar op zoek moet maar goed dat is misschien gewoon even wennen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:45

Kwa smaak vind ik de “feta” van violife erg lekker (ik vond feta nooit lekker toen ik nog zuivel at/dronk)
Heb nog met en zonder kruiden van Bedda liggen die ik nog ga proberen

Waar loop jij tegen aan Daffodil?
Heb zelf ook nog wel wat dingetjes die ik soms lastig vind
maar kom ik er wel uit

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:56

Gistvlokken, nooit van gehoord, geen idee waar ik ze moet halen maar ik zie ze vaak staan in gerechten waar ik normaal gesproken kaas in zou gebruiken. Mijn vriend is niet heel moeilijk hoor, en vindt een keer kaas ergens in ook echt geen punt.

Ik zelf ben ronduit kaasverslaafd en ben nieuwsgierig of je die smaak kunt evenaren met iets als gist?

En ik vind dat in heel veel gerechten aardappel verwerkt zit, dat trek ik niet. Ik eet geen aardappels want daar reageer ik slecht op. Maar laat je dat weg, haal je dus gelijk een basis bestanddeel eruit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:07

Ben je allergisch aan nachtschade?

Edelgist vind je in de bio winkel. Een pot gaat lang mee!

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:10

Welkom daffodil! Gistvlokken kun je halen bij o.a. Holland & Barrett, ze hadden het ook in mijn Jumbo maar daar is het nu al een tijdje niet meer helaas. Edelgistvlokken smaken een beetje nootachtig en hebben inderdaad iets kazigs, je kunt er best een lekkere saus mee maken. Ik en mijn partner zijn er fan van tegenwoordig (en gebruiken er dus ook zoveel van dat het niet echt meer lang meegaat :+), maar dat heeft tijd gekost. Ook "nepkaas" smaakt niet precies als echte kaas, het kan soms in de buurt komen, maar als je verwacht een replica te eten kun je je verwachtingen beter bijstellen. Ik kan wel aanraden om met edelgist te koken, maar het is wennen. Gesmolten kant-en-klare "nepkaas" vind ik overigens veel beter smaken dan rauw en ik raad aan om het een beetje te verbloemen, zoals gewoon over de nacho's of op de hamburger, dus niet dat je echt gaat voor de specifieke smaak. Edelgist bevat wel veel eiwitten en mijn partner eet het veel liever sinds hij daar achter is. :')

Voor aardappeltips heb je aan mij een slechte, ik ben gek op aardappel, maar bij wat voor recepten bedoel je dat bijvoorbeeld? Als het om de koolhydraten gaat is dat vast makkelijk te vervangen door rijst of pasta.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:15

8nnemiek schreef:
Dat wordt weer hamsteren :D :D
[ Afbeelding ]

Dankjewel!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:17

Nee ik ben niet allergisch maar heb een gastic bypass gehad en aardappels zijn simpelweg te zwaar. Om een voorbeeld te geven, stel dat ik patat zou eten dan na een stuk of 10 gaat gewoon het licht uit, dan val ik in slaap. Voelt erg onprettig aan. Pasta gaat iets beter maar ook daar moet ik mee uitkijken.

Ik los dat nu simpel op door op mijn eigen bord meer vulling (groenten etc) dan pasta/rijst. Ik houd eigenlijk aan max 1 eetlepel en dan gaat dat goed. Geldt ook voor brood, mijn vriend ontbeet gister met 4 bruine boterhammen en twee bolletjes (ok dat was een beetje veel) en ik eet dan 1 kleine boterham. Prima op te lossen hoor maar met aardappels in een gerecht dus wat lastiger. En ik ben een beetje aan het zoeken naar leuke, andere gerechten ipv het standaard eten.

Ah thanks Stumper, holland & barret is simpel idd. Kwestie van gewoon gaan uitproberen dus! En veel eiwitten is ook goed, die heb ik dus wel nodig idd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 13:52

Edelgist koop ik ook bij Holland&Barrett. Als je op de aanbiedingen let kun je soms 1+1 gratis kopen daar. Ik sla dan altijd een stuk of 6 zakken in, want hier gaan ze er vrij snel doorheen. Ik maak er vooral kaassausjes mee, bijvoorbeeld voor ovenschotels en lasagne, of als saus voor over de pasta.

Een kaasverslaving, dat bestaat ook echt :j In kaas zit een stof waar je verslaafd aan raakt. Het voordeel daarvan is dat die kaas ineens minder lekker smaakt en je echt minder trek hebt in kaas als je er een tijd vanaf bent.
Ik kon vroeger ook echt niet zonder kaas, maar tegenwoordig heb ik nooit meer echte kaas 'cravings' en koop ik hooguit af en toe een stukje brokkelkaas, en de rest vervang ik door edelgist en andere vervangers.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:34

Jammer dat hier geen Coop in de buurt zit. :(

Voor edelgist kun je zelfs naar het Kruidvat! Overigens vind ik het niet echt naar kaas smaken, maar het smaakt me best prima. Ik gebruik het met name over bijvoorbeeld de pasta en heb er eens veganistische ricotta mee gemaakt.
Violife feta heb ik vorige week voor het eerst geproefd. Hoewel ik het niet op feta vond lijken, deed dat me dan wel weer aan kaas denken. Zelfgemaakt mozzarella van cashewnoten en tapiocameel was ook echt een positieve verrassing. Vooral de structuur. Het smelt echt als mozzarella! En de smaak is ook goed.

Aardappels eet ik trouwens ook niet zoveel. Ik ben benieuwd wat voor recepten je uitprobeert dat je ze zo vaak tegenkomt. Ik eet ook hoofdzakelijk veganistisch, maar meer rijst, pasta, quinoa... Weinig aardappel.

Op het moment heb ik de vegan lemon bars van een paar pagina's terug in de oven staan, maar ook hier bleef de lemoncurd weer akelig dun. Ik ben geloof ik niet zo goed in het laten inkoken van sauzen. Vorige keer met de karamel voor de millionaire's shortbread ook al.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:01

Zonde dat de lemoncurd dun bleef, Chanen! Ik moest de mijne ook een paar minuten langer doorkoken dan er stond, maar uiteindelijk werd het wel echt een dikkere massa. Maar als het nog in de oven gaat en je het daarna koel houdt, is het vast alsnog lekker eetbaar. :)

Violife feta vond ik dan weer niet lekker qua smaak, maar ik was zelf toen ik nog veel kaas had vooral fan van de zogeheten witte schapenkaas en de echte feta vond ik vies. :')

Ik eet dan wel veel aardappel maar ik kom vaker op Aziatisch uit bij veganistische recepten, vooral toen ik net begon met veganistisch koken. Dingen als noedels en rijst eet ik graag minder van, dus ik heb zeker bij rijst meestal 2x zoveel saus als rijst voor mijn perfecte verdeling.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:42

Die lemoncurd klinkt wel echt ontzettend lekker! Lekker dat jullie zo aan het bakken zijn.

Je kunt heerlijke aardappelcurry maken, ik heb ooit een basis Gujarati curry recept (met verse specerijen) gedeeld in dit topic, dat kun je prima maken met blokjes gekookte aardappelen en flink ui, eventueel andere groenten erbij.

@Daffodil, andersom kun je een curry vol met groenten gooien en een curry kan met verschillende 'dragers' gemaakt worden: tomaat, kokos, bouillon... en die kun je weer naar believen aanlengen. Op die manier kun je makkelijk een lichter of zwaarder gerecht maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 12:34

Blijft toch leuk inkopen zo :D
Afbeelding

Lemon curd ben ik niet zo'n fan van.
Feta, daar wil ik echt eens zelf de vegan variant van maken. Ik heb wel eens recepten opgeslagen, maar nooit tijd gehad om te proberen.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:02

Je bent ook echt alleen voor de aanbiedingen naar de Coop gegaan? Heerlijk! Wat een gigantische korting trouwens. Ik baal heel hard dat hier geen Coop in de buurt zit. :(

Op zich smaken de lemon bars prima, maar ze zijn heel erg plakkerig geworden. Het is echt gelei op een laag zandkoek. Het wordt wel een smeerboel met eten. :+

EDIT: Ik zie net dat op loopafstand van mijn werk wel een Coop zit. :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 13:08

Haha ja, hij ligt hier sinds vorig jaar op 5 minuten met de auto, en ik had verder niks nodig :Y)

Handig dat ie vlak bij je werk ligt!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:11

Zojuist flink ingeslagen bij de Coop. Ik heb maar liefst zes verpakkingen Vivera meegenomen. (Ik voer een éénpersoons huishouden.) Spekjes en kipstukjes, die ik wel vaker van dat merk koop, maar ook een aantal producten die ik niet eerder van Vivera gehad heb: falafel, plant balletjes, plant burger en steak. Ik ben heel benieuwd hoe die smaken. Ondanks dat het een kleine winkel is, hadden ze nog wel een stuk of zes opties meer, maar ik heb het hier maar bij gelaten. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:18

Ik heb maandag bij de ene coop 6 pakjes meegenomen
Vandaag 6 bij een ander
Gok dat ik nog wel een paar keer stop onderweg(zit er 1 op weg naar stal ;) )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:30

Goed dat jullie me eraan herinneren.
Vanavond weer een succesvol bosh recept gegeten; de Black Olive pesto pasta
Afbeelding
Volkoren dus vandaar de kleur.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:58

Haha fantastisch, fancy naam voor zo te zien gewoon het ultieme studentengerecht _O-
Niettemin wel altijd heel lekker :D