De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:54

Ow zo bak, die hebben we vast wel ergens liggen. Al moet ik toegeven dat ik eerder vershoudfolie over de potjes span als het nog zaadjes zijn of kleine plantjes. Heb nu een grote maat koepel over de vroege sla plantjes gedaan.

Verder ben ik lekker bezig geweest op de volkstuin. druif nummer 1 terug gesnoeid en begonnen met testen van plantjes maken voor jullie. Druif nummer 2 is zo zwaar geweest dat er blijkbaar een steunbalk is gebroken :wow: Dus die even snel met spijkers gemaakt en de druif wat erop zat weggesnoeid, zodat er geen gewicht meer op rust. Dan later dit jaar een nieuwe balk opduiken om de gebroken te vervangen.

Verder mijn knoflook in grotere potten gedaan en de mistry plant gepakt. Blijkt dus een knolsoort te wezen. Maar welke? Waar vandaan? Want ingezaaid heb ik hem niet (niet dat ik weer tenminste) Ik snap er helemaal niks van? Foto's van het vreemde plantje staan hieronder en hij staat nu in een flink grotere bak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:11

Paprikaatje groeit toch dus geen idee :+ We zien wel haha. Tomaat staat aan het raam dus meer licht kan ik helaas niet geven, verwarming staat enkel in de avond aan, zou dat dan teveel warmte zijn? :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:16

Ik meld me ook hier! Dit jaar gelukkig weer een moestuin, zodra het weer iets beter wordt de boel prepareren en alvast beginnen met alles opkweken :):)! Ik ben sinds een halfjaar woonachtig in een huis met een enorme tuin, dus ik ben van plan langs de gehele zijkant een moestuin aan te leggen, waarschijnlijk 2 delen van 100x600 met pad van 50cm ertussen. Verder staat er in de border al een drietal braamstruiken uitgeplant, er hangt nog een druif van de oude bewoner en verder ga ik nog even kijken of het mogelijk is om tegen het einde van het seizoen fruitboompje neer te zetten, maar eerst de rest maar eens klaarmaken :j.
Moet nog een schutting komen, ennnnn nog kippenhok ook, mooie onkruidwieders :j :)!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:47

Kippen... Mag ik iemand zijn kippen lenen? Mijn moestuin staat nu al vol met onkruid (tja logisch na vorige tuin seizoen niks eraan te hebben gedaan)

Ik zit er nu aan te denken een deel af te spuiten met round-up en daarna worteldoek eroverheen. Dan kan het een jaar afsterven en kan ik in de winter weer paardenmest of compost op doen en dan volgend jaar weer erbij pakken. Maarja de round-up die ze hier verkopen is mij te zwak (lees doet echt niks) en uit het buitenland halen is wat lastig tegenwoordig (aangezien ik niet meer op vakantie ga) en is daarna ook soms gevaarlijk voor de rest van de omgeving.

Kippen zouden de goede oplossing wezen maar ik kan ze niet voor vast houden, en geen idee wat het allemaal kost in aanschaf, wat ik voor voer ik ze nog erbij moet geven, moet ik elke dag langs komen, in wat voor hok moeten ze, kan zo hok verplaatst worden?????
En er is niemand meer op de tuin met kippen (zover ik weet) nu oude willepie eraf getrapt is....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:02

Ik zou nu landbouwplastic er over gooien. Met een paar weken is al veel onkruid weg en kan je met een schone tuin beginnen. Let wel, zaden gaan niet dood, alleen de planten.

Werkt bij mij heel erg goed!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:07

Waar kan ik aan landbouwplastic komen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:59

Niet aan round-up beginnen hoor! Het glyfosaat komt via de groente in je eten, hartstikke slecht!
Een gewoon donker zeil werkt ook al prima om gras en onkruid kapot te krijgen.
Beter is het om eerst zo veel mogelijk onkruid (met zaden) met de hand uit te trekken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:04

Als je het afdekt ben je er al
Je zou ook nog een laag mulch kunnen aanbrengen en dan afdekken met worteldoek (niet die rommel van de action btw)
Dan kan regen etc gewoon de grond in en is het afgedekt en voeg je alweer materiaal toe aan de bodem (compost want in een jaar tijd composteerd die laag mulch wel

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:02

Ik ga dit later even uitzoeken. Dank jullie wel. Alleen worteldoek wordt even een probleem. Ik heb daar eigenlijk geen geld voor...
Eens kijken of ik via via een worteldoek kan komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:14

Zit er geen van Cranenbroek bij je in de buurt? Daar hebben ze erg goedkoop worteldoek maar ook goedkope zeilen, en veel ander tuinspul. Heerlijke winkel <3

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:20

Ik zag hier een knoflook heel hard gaan.

Ik heb er in november een uit elkaar gehaald en geplant (lees: te lang laten liggen en in D grond gestopt omdat weggooien zonde is)

Dit was dus vlak voor alle vorst en ik verwachtte er dan ook niks van. Maar ook deze wil mee doen. Ben benieuwd wat het wordt.

Afbeelding

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:08

chamion schreef:
Kippen... Mag ik iemand zijn kippen lenen? Mijn moestuin staat nu al vol met onkruid (tja logisch na vorige tuin seizoen niks eraan te hebben gedaan)

Ik zit er nu aan te denken een deel af te spuiten met round-up en daarna worteldoek eroverheen. Dan kan het een jaar afsterven en kan ik in de winter weer paardenmest of compost op doen en dan volgend jaar weer erbij pakken. Maarja de round-up die ze hier verkopen is mij te zwak (lees doet echt niks) en uit het buitenland halen is wat lastig tegenwoordig (aangezien ik niet meer op vakantie ga) en is daarna ook soms gevaarlijk voor de rest van de omgeving.

Kippen zouden de goede oplossing wezen maar ik kan ze niet voor vast houden, en geen idee wat het allemaal kost in aanschaf, wat ik voor voer ik ze nog erbij moet geven, moet ik elke dag langs komen, in wat voor hok moeten ze, kan zo hok verplaatst worden?????
En er is niemand meer op de tuin met kippen (zover ik weet) nu oude willepie eraf getrapt is....

Waar woon je? Misschien willen mijn kippen een middagje smikkelen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:12

Leuk topic.
Ik heb een niet al te grote stadstuin. Toch is er nog genoeg ruimte om er wat eetbaars te laten groeien als blijft het tot nu toe beperkt tot eetbare zaken voor de dieren die in mijn tuin rondscharrelen. (frambozen, bramen en appelboompje)
Misschien kan ik hier wat inspiratie opdoen.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:27

Hallo mede-moestuinierders.

Sinds afgelopen dinsdag ben ik de trotse eigenaar van een moestuin van 360m2 op een moestuinencomplex. Ik ben een beginner maar wel een beginner met een heleboel doorzettingsvermogen en een echte nerd die graag veel leest. Ik heb dus al heel wat moestuinboeken verslonden en het 1 en ander op papier gezet. Ik heb mijn start beschreven en gefotografeerd voor mijn blog, dus neem vooral een kijkje: https://levenomteeten.nl/2017/02/17/mij ... aradijsje/

Helaas kan ik pas woensdag weer heen, maar dat betekent niet dat ik stil zit. Ik heb nog een hele lijst met zaden en plantjes die aangeboden worden door vrienden, dus eens kijken of daar nog wat tussen zit. En een boel kennis verzamelen natuurlijk, want 360m2 is niet niks. Daar ben ik mij heel goed van bewust en al mijn plannen zullen dit jaar ook niet allemaal gerealiseerd worden. Ik ga er al bij voorbaat vanuit dat de helft van mijn oogst gaat mislukken, dan kan het alleen maar meevallen. :P Ik ga dit jaar gewoon lekker bezig, veel experimenteren en vooral veel plezier hebben!

Ik hoop in dit topic veel nieuwe kennis op te doen, mijn avonturen te delen en vooral ook van jullie te leren. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:11

chamion schreef:
Ik ga dit later even uitzoeken. Dank jullie wel. Alleen worteldoek wordt even een probleem. Ik heb daar eigenlijk geen geld voor...
Eens kijken of ik via via een worteldoek kan komen.

Karton werkt ook, supermarkt dozenbak plunderen is vaak wel gratis enkel opletten met de dozen van vers fruit/groente, daar kan gif op zitten.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:05

@ Luxorvalkje; Knoflook kan inderdaad was hebben.

@ 8nnemiek; een wat? Geen idee zal dan even moeten zoeken.

@ Flowerbomb; Lelystad, niet echt om de hoek, maar ook niet ver weg... Maar net niet vermoed ik.

@ _Mara_; als je van het aardappelen eten bent kan je een groot deel van je tuin reserveren voor aardappelen (desnoods verschillende soorten die op verschillende momenten klaar zijn) En als tip wil ik nog mee geven; let op wat voor bodem je hebt op de volkstuin. Niet alle planten groeien even goed. Zo zijn er bijvoorbeeld bepaalde aardappelsoorten die het niet leuk vinden als je ze op klei grond zet, maar het geweldig doen op zandgrond.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:20

Ik heb dit jaar 3 soorten aardappels :D beginnen er steeds meer te worden. Gisteren rode aardappels gehaald en heb nog wat van vorig jaar liggen dat ook de grond in gaat.

Verder nog ui, wat pompoen, meloen, 3 soorten bonen, voerpeen voor de konijnen/paarden, en sla gehaald.

Pompoen, meloen en komkommer staan inmiddels voorgezaaid. Komkommer waren oude zakjes (tot 2014 te gebruiken) en 1 goed zakje dus zullen wel zien wat dat gaat worden. In het gunstigste geval hebben we 40 komkommer plantjes :+

Kippen zag ik nog ergens langskomen, dat zou ik met erg jonge plantjes idd niet doen, maar als het groter is zou het vast kunnen. Of de slakken nu schade maken of de kippen maakt toch ook niet uit :+
Hier is het niet echt een optie want er lopen hier te veel vossen.

Gister ook een stukje plastic meegenomen voor de aardbeien. Vorig jaar zijn die gewoon weer overwoekerd en de grond was zo hard dat m'n vingers open lagen na het wieden dus nu maar wat anders proberen.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:31

@Chamion: ik zit inderdaad op klei. Groningen hé.... Maar ik wil aardappelen in zak gaan telen dit jaar, schijnt ook een stuk makkelijker te zijn dan ze uit de kleigrond te moeten trekken. Plus, dat betekent dat 1 stukje van de grond niet persee nu al omgespit moet worden. Er moet nogal wat gebeuren aan de tuin, dus als ik wat short cuts kan nemen dan doe ik dat. ^^ Dus ik ga een aantal verschillende proberen die ook een beetje op een ander moment klaar zijn.

Over short cuts gesproken, een vriend zei tegen mij, ga in hemelsnaam niet je hele tuin omspitten. Google eens no-dig-gardening. Dus dat gedaan en nu ga ik een klein experimentje doen. Ik ga 2 bedden spitten en 4 volgens de no-dig-gardening. No-dig-gardening kan ook weer op verschillende manieren dus ik ga die ook weer opsplitsen in 2: mest op de bodem, karton en daarop compost en de ander: karton met daarop mest en compost. De vorige huurder had alles al afgedekt met karton, dus daar geen gebrek aan. Compost ga ik op de nationale compostdag inslaan. Heb connecties bij de milieudienst Groningen, dus ik denk dat ik daar wel aardig wat van kan ophalen. We gaan het allemaal zien!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:36

Ik trek de spitmachine er gewoon doorheen. Het zal vast wel zaad omhoog brengen enzo, maar lucht in de grond is ook belangrijk.
Met mulchen zal je dat ook wel krijgen maar dat duurt mij te lang :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:42

Ik ga dit jaar ook 4 soorten aardappelen zetten. Ben eens benieuwd, eerste keer dat ik het doe haha

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:53

Wij hebben iemand die heeft een ploeg en frees machine gekocht en die gaat alle tuintjes af. 10 euro voor ploegen en 20 voor ploegen en freesen. Voor dat geld laat ik het dus lekker doen. Scheelt mij rug pijn.

Volgende week even wat snoei afval branden want dat mag maar tot 1 maart. Brand versneller een beetje eroverheen (voordat het vuurbrand) en dan met de onkruidbrander de boel aansteken.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:09

Selder ook net in aarde gezet.

Stand van zaken:
6x tomaat
5x paprika rood (vd 6)
5x aubergine (vd 12?)
2x selder plantje

4x aardappelen voorschieten
8x gele paprika voorschieten
6x rode puntpaprika voorschieten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:15

Dit jaar ga ik gewoon in de grond planten
(En daar ga ik idd niet voor spitten)
Met ene hoop compost over de bodem heen
en wat strobalen neerzetten
Die moet ik eerdaags even oppikken net buiten het dorp en even mest halen dan kan ik ze voor gaan bereiden

Ben benieuwd , wilde vorig jaar al wat experimenteren met strobalen
Maar daar kwam vanalles tussendoor
Dus nieuw seizoen, nieuwe kansen

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:39

Ik heb eindelijk antwoord op mijn mysteri plant
Afbeelding

Is een soort knolselderij plant. Geen idee waar die vandaan is komen waaien, want ingezaaid heb ik hem niet.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:10

Plantenbaby's <3

Afbeelding