De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:35

Zooo die gaat hard!
Die denkt vast dat het al zomer is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:35

Zomer in zijn bol :=

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:15

Oh ik krijg ook lente kriebels van dit topic, heb nog steeds niet veel verstand van moestuin en soms snap ik niks van jullie verhalen hahaha, maar ooit komt er een tuin met wat eigen groente/fruit/kruid erin. Ik heb nu op mijn balkon nog steeds de bramenstruik staan die ik afgelopen jaar gekocht heb. (Hoop dat daar dit jaar al wat vanaf komt??)
Toen had ik ook tomaatjes en paprika. Nu nog even bedenken wat ik dit jaar wil. Tomaat was wel erg leuk maar lust ik zelf niet. :')

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:14

@ marlon; Courgette is redelijk makkelijk op een balkon (3 zaadjes laten opkomen en uiteindelijk 1 in een grote pot op je balkon) en wat dacht je van sla en kolen? Super makkelijk en vragen weinig meer dan een beetje water.

@ de rest; Geen idee wat hij denkt maar hij groeit echt met de dag. Nu hebben meerdere plantjes en 2de blad erbij gekregen. Als ik zaterdag weer naar de tuin ga zal ik maar even nieuwe grotere potten meenemen en een beetje potgrond. Ik wilde ze namelijk buiten in de kruidentuin gaan zetten, maar als ik dat nu doe gaan ze dood van de kou. Rara plant. :Y)

Ook de sla kan binnen nu en een halve week wel gaan uitzetten in pot per plantje. Nu heb ik tussen de 3 a 5 plantjes per pot.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:27

Die knoflook doet het idd goed, nu hopen dat er straks ook nog wat goede knolletjes aan komen. Hier viel dat vorig jaar erg tegen, net als de ui bijvoorbeeld, maar ook dat zal wel weer aan de droogte te danken zijn.

Sla komt hier echt overal op inmiddels, in de groentetuin, de kant van de weg, in de tuin := het zal wel veel gewaaid hebben toen de sla doorgeschoten was :+
Met wat mazzel hoef ik die niet te zaaien maar kan ik gewoon hier en daar wat uitsteken.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:10

Courgetten zijn idd super makkelijk. Vorig jaar echt super veel plezier van gehad.

Ben benieuwd of mijn zaadjes toh erin slagen uit te gaan komen, tot nu toe weinig beweging..

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:14

Ik had het eerder moeten zeggen. Alle 6 mijn tomaatjes beginnen te schieten :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:07

Zowel ui als knoflook zijn vochtvreters. Ik merk echt dat ik om de dag water moet geven anders zie je de plantje al zwakker worden. Ui redt zich redelijk al gaat die dit jaar dicht bij de watertonnen komen zodat ik af en toe het kraantje druppelen open kan zetten op een warme dag.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:18

Ja ze hebben ook wel water gehad maar schijnbaar niet genoeg :+
Maar zelfs de sperziebonen kwamen niet hoger dan 20 cm, ja net voordat het ging vriezen begonnen ze weer te groeien }:0

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:26

Stekjes ontvangen, thanks Annemiek :D

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:07

haha _O-
die knoflook

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:47

@chamion, wat voor soort sla heb je eigenlijk?

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:02

Oke bedankt dan ga ik nog kijken naar courgette zaadjes.

Vandaag toch al wat genomen bij de action, zullen vast wel andere kwaliteit zaden zijn dan die van de tuincentra maar deze zijn al compleet en kon het niet weerstaan. Samen met 2 kasjes (weet niet of ze er uberhaupt in moeten maar dan zijn ze igg beschermt tegen de katten.)
Dit zijn de soorten geworden.
Worel,tomaat,paprika,munt en rucola sla?
Ze hadden er stuk of 10 in totaal.
Afbeelding

Afbeelding

Die knoflook gaat echt hard!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 08:23

Ik heb de voorgezaaide ook in kas staan :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 08:28

Ik had peperzaadjes gehaald bij de Big Bazar en zag thuis pas dat de datum die erop stond 01/2017 was := Maaaaar toch zie ik de eerste zaadjes ontkiemen en naar boven komen *\%/*
Daarnaast zag ik ook de paprika al komen!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:51

@ Marlon; baby wortel, vleestomaat, paprika (zijn groen ook oostbaar),munt en rucola sla. Zo klopt je lijstje zo ver ik kan zien.

@ Lieke; Ik heb een vroege sla soort staan. Deze kan in februari met +10 graden al op de volle grond. Ik heb ze in huis staan bij mijn achtertuin raam. Ze sprieten goed.

@ Flowery; zaden kan je prima over de datum nog gebruiken. Alleen, net als met eten, kiemen enz. kan niet meer gegarandeerd worden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:10

Ik word hier nog goed :D 6x tomaat uitgekomen, 1x paprika en al 2x aubergine :D Selder ook overpotten, aardappelen ook laten voorschieten nu... Yay :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:15

Gefeliciteerd!!! foto's, foto's, foto's.

Ik ga morgen aan de bak, wordt zo lekker weer voorspeld. Ik neem mijn sla en knoflook mee naar de tuin voor grotere potten en nieuw aard, dat heb ik daar toch in overvloed liggen. Ook de mistery plant gaat mee. Deze wordt niet groter maar krijgt wel steeds meer stengeltjes. Wortels komen ondertussen al onder de pot uit....
In de ochtend (of dadelijk) ga ik even kijken welke zaden ik nog meer wil laten voortrekken in mijn huis.

Courgette zat ik aan te denken maar in huis niet geheel handig. Nu kan ik hem voor de achterdeur zetten en als het weer warm genoeg is naar buiten slepen maar ik heb geen water afvoer in de emmers zitten die zo grote plant aankunnen, en om nu een prachtige emmer op te offeren om er gaten in de boren :n daar zit ik niet op te wachten. En dan kan hij ook niet meer in de woonkamer staan. Maar om hem nu tot eind leven binnen te laten staan. Ik weet het niet %)

Tomaat en paprika wil ik toch even mee wachten. Nu mijn buurvrouw weg is en het huis te koop staat kan ik merken dan madam altijd de kachel heel hoog had. Wordt nu elke nacht 15 graden als ik de kachel uitzet en het duurt een groot deel van de dag voordat ik het weer 18 graden in huis heb. Dat is gewoon te koud voor die plantjes. Pfff wat zal ik toch doen....

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:46

Courgette kan je het beste nog even mee wachten. Die zijn al vrij snel groot. Ik ga die halverwege april voorzaaien en dan kan die half mei naar buiten al is volgens sommige sites half april zaaien al best vroeg.

Tomaat kan je nog wel eventjes mee wachten. Paprika is vroeg zaaien wel handig, ik had veel soorten die er al 2 weken over deden om te kiemen. En afgelopen jaar heb ik bijna geen oogst ervan gehad omdat ze pas eind september begonnen te kleuren. Ik weet niet of je zon klein kasje hebt?(bij de action te koop voor een paar euro) daarin hebben ze het dan wat warmer.

Mijn plantjes groeien lekker door. De pepers en paprikas gaan hard dus misschien heb ik die toch te vroeg gezaaid :'). Of de groeilamp doet het te goed haha.
Afbeelding

De meloenen had ik ook al gezaaid en daar zijn er een aantal al van opgekomen. Wat ik wel apart vind is dat de test-peper/paprika veel steviger is dan de plantjes op de vorige foto.

Afbeelding

Een van mijn test-tomaten is echt enorm geworden. Gezaaid op 12-12. Die heeft mij wel laten inzien dat als ik nu mijn tomaten al zaai ik in mei met een oerwoud zit. Dus ipv vorige week zaaien ga ik dat begin maart doen. De tomaten die ik op de aardappels wil enten heb ik wel al gezaaid aangezien deze een flinke achterstand oplopen door het enten.

Afbeelding

En het eerste bloempje is open! Niet de beste foto aangezien mn mobiel dicht bij niet wilt scherpstellen. Plantje is ook gezaaid op 12-12 en is de tiny tim, een klein struik tomaatje.

Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:51

Ik heb een kas van enkele m2 ;) dus niet zo ding van de action. Maar daar is het echt nog te koud met de nachtvorsten die we hebben gehad. Dus ik trek het 1 en ander voor in het keukenraam en bij de achterkant van het huis (zon komt aan de voorkant op en draait naar de achtertuin toe. Zit nu ook heerlijk in het zonnetje)

De warmte en versterking van het glas en in de nachten niet kouder dan 15 graden. Echt heel fijne nu de lente zo gek begint (vorst - dubbele cijfers - vorst - dubbele cijfers nu komend weekend, en wie weet volgend weekend weer vorst als ik de temperatuur modellen goed lees) Daarom trek ik dit jaar thuis voor ipv in de kas.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:01

Ik bedoelde niet een kas buiten maar een kleintje binnen. Had ik er niet bij gezet.
Afbeelding
Zoiets bedoel ik, deze komt dacht ik niet van de action. Daar kunnen de plantjes dan in als ze nog niet zo groot zijn. En dan kan je misschien wel al zaaien ;)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:51

Is er iemand die weet waar ik een goede paprikaplant/zaad kan halen voor kleine/medium paprika's?
(Dus kleiner dan bij de meeste supermarkten)

Zou het evt lukken met zaadjes uit snackpaprika? Of zijn die daar niet voor bedoeld?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:13

Paprika is nog héééél klein:

Afbeelding

Aubergine ook nog kleintjes:

Afbeelding

Tomaat al groot :D:

Afbeelding

Selder ook groot :D:

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:44

Die eerste lijkt me onkruid, paprika heeft een langer blad. Je tomaat heeft denk ik iets minder warmte en/of iets meer licht nodig, dan worden de steeltjes wat korter en steviger :j
Gaaf die selderij in water :D

Komen een hoop leuke berichtjes voorbij!
Luxorvalkje, als je kleine paprika hebt liggen dan zou ik dat gewoon proberen :j Maar er zijn ook zaden in de winkel te koop.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:19

Dat groeit alweer hard. Hier ook maar eens beginnen met voorzaaien, maar eerst vanmiddag eens kijken in de winkel wat we allemaal gaan zaaien ;)
En de oude voorraad even doorspitten uiteraard.