Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:09

Ik vrees dat leven op dit moment nooit 100% vegan is.
Dus laten we elkaar onze hypocrisie maar niet verwijten.

Beter inconsequent goed dan consequent fout, toch?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:48

In het geval van rijlaarzen zou ik opteren voor leer toch ook geen foute keuze vinden. Leer gaat veel langer mee en is beter te repareren dan 'vegan' leer (plastic, waarvan je ook nog eens niet weet of het duurzaam gerecycled plastic is). Ja, het is een dierlijk product, maar het is niet per se de minder duurzame keuze.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:39

Sosha schreef:
Ik vrees dat leven op dit moment nooit 100% vegan is.
Dus laten we elkaar onze hypocrisie maar niet verwijten.

Beter inconsequent goed dan consequent fout, toch?

Ik verwijt niemand iets hoor, ik zeg het alleen maar dat er daarom waarschijnlijk niet echt vegan rijlaarzen te vinden zijn. Als ik zo dacht, zou ik ook niet hier zitten of een rashond hebben want dat is ook niet `vegan`.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:46

Dat is inderdaad meer een kwestie van vraag en aanbod vermoed ik. Aangezien paardrijden niet (echt) vegan is is het niet zo interessant om dat product aan te bieden als rijlaarsverkoper.

Dat gezegd hebbende had ik altijd chaps, die volgens mij leervrij waren. Dat geen optie? (Sorry als er al iets over is gezegd :D )

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:47

Ik heb wel leren rijlaarzen en een leren zadel, maar beide tweedehands *\o/*

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:34

Sintara schreef:
Ziet er zoo lekker uit deksel!

Hij is echt ZO lekker :D (ook als ontbijt :9). En ook nog eens supereasy, dus ik raad het iedereen aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:38

SoofO schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik kom toch best wat laarzen van synthetisch leer tegen als ik een rondje maak :o Ik heb van BR gehad, ik zie ze nu ook bv van Premiere. Zijn die niet goed?

Ik weet het niet van die laarzen, maar alleen omdat het geen leer is, betekend niet gelijk dat de schoen vegan is. Vaak gebruiken ze namelijk ook een lijm waarin bijproducten zitten van dieren, zoals vermalen botten.

Maar goed, een totale vegan rijlaars lijkt mij nogal moeilijk te vinden, aangezien paardrijden ook niet echt vegan is volgens de hardcore vegans :+

Ahh oke, ik had echt geen idee dat dit überhaupt gebeurde! Ik ben 'maar' een vega die op haar dierlijke consumptie probeert te letten, dus ik ging er eigenlijk vanuit dat die lijm gewoon vegan was. Dan zou ik het ook niet weten... Misschien eens contact opnemen met zo'n Premiere oid? Misschien dat zij verduidelijking kunnen bieden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 10:02

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:39

Emmaa_ schreef:
Ahh oke, ik had echt geen idee dat dit überhaupt gebeurde! Ik ben 'maar' een vega die op haar dierlijke consumptie probeert te letten, dus ik ging er eigenlijk vanuit dat die lijm gewoon vegan was. Dan zou ik het ook niet weten... Misschien eens contact opnemen met zo'n Premiere oid? Misschien dat zij verduidelijking kunnen bieden.

Ja ik had het zelf een poos terug eens opgezocht, omdat ik ook wel benieuwd was wat nou echt vegan schoenen zijn. Ook in inktopdrukken van kleding zitten vaak dierlijke producten in verwerkt. Maar goed, ik koop zelf ook geen vegan schoenen hoor, heb ook gewoon goedkope gympies waar vast ook zulke lijm in zit.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:41

Er staat op dit moment een vegan boterkoek in de oven... *\o/*

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:02

Room for improvement, maar heel lekker!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:24

Wat een heerlijke bakideeën komen er voorbij! Volgende week ben ik jarig en hoewel ik de enige veganist (flexanist) ben, wil ik wel op vegan gebak trakteren. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een millionair's shortbread met gecondenseerde kokosmelk en een cheesecake van zijden tofu. Van die laatste heb ik al een voorproefje genomen en die smaakte verrassend goed. Al kwam ik er achter dat het recept met firm tofu was, maar met een paar lepels maizena er doorheen was het stevig genoeg. Ik ben heel benieuwd naar de dulce de leche van kokosmelk.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 15:02

Vanmorgen de vegan millionaires shortbread gebakken met de gecondenseerde kokosmelk, maar die blijft toch beduidend dunner dan de standaard gecondenseerde melk. Het is dus een plakkerige boel geworden, maar de smaak ik verder prima. Volgende keer de karamel toch verder laten indikken of een andere verhouding met de boter en suiker vinden. Anderen hier wellicht al ervaring mee?

Inmiddels zit ook de vegan lemon cheesecake in de oven. Ik heb deze keer twee recepten samengevoegd. Als basis het recept van 'Wat eet je dan wel?', maar in plaats van agavesiroop heb ik suiker gebruikt en ik heb de kokos vervangen door limoensap. Omdat ik het mengsel de vorige keer wat dun vond ogen, heb ik er ook twee eetlepels maizena doorheen gedaan. Hopelijk is het resultaat net zo geslaagd als de vorige keer

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 16:20

Lekker aan het bakken dus! Ik ben benieuwd naar je lemon cheesecake resultaten, dus hou ons maar op de hoogte!

Vegan millionaire's shortbread had ik volgens mij ook gemaakt met gecondenseerde kokosmelk, maar geen problemen met de dikte. Ik had dit recept dacht ik: https://kimkommers.nl/vegan-caramel-shortbread-taart/. Vond hem verder niet enorm geslaagd, het was wel lekker maar ik was niet onder de indruk, het smaakte te veel als een plantaardig baksel. Smaakte jouw millionaire's shortbread enigszins naar kokos of helemaal niet?

Deze week heb ik vegan lemon bars gebakken en die kan ik écht aanraden! <3 Makkelijk en superlekker. Recept is hier: https://www.noracooks.com/vegan-lemon-bars/
De lemoncurd smaakt fantastisch, ik heb nooit echte lemon bars gegeten maar de combinatie van shortbread en lemoncurd leek me hemels en dat is het ook. :D Je maakt het met gewone kokosmelk maar dat komt totaal niet terug in de smaak.

Verder heb ik hier eindelijk gerookte tofu ontdekt en ik wil het nu bij alles eten (behalve mijn awesome baksels dan) <3

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:00

Oef, die lemon bars zien er verrukkelijk uit! Volgens mij moet ik mijn bakkunsten maar wat vaker uitproberen op mijn buren en collega's.

Volgende keer zal ik de karamel eens op 'jouw' manier proberen Stumper. Tot nu toe heb ik de gecondenseerde melk altijd al voor laten karameliseren door het blik 3 uur in kokend water te leggen voordat ik het met boter en suiker tot karamel kookte. Zien of het beter gaat als ik het direct uit blik karameliseer.

Op het oog ziet de cheesecake er goed uit. Al had de cheeselaag iets dikker gemogen. Volgende keer toch een kleinere bakvorm gebruiken. Zal nog laten weten hoe die smaakt en vooral wat anderen (niet vegans) er van vinden.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:04

Wat is iedereen lekker bezig. Heerlijke ideeën komen er voorbij! Ik bak voorlopig juist maar weinig, want ik woon op dit moment in een studentenhuis en heb er gewoonweg te weinig tijd voor - behalve soms 'thuisthuis' in het weekeinde. Daarentegen heb ik nu wel de ruimte om alles vegan te koken en met minder koolhydraten - niet dat dat een must is, maar ik voel me daar gewoon beter bij en heb bovenal minder snel honger (als in: niet na een half uur alweer). Mocht je ideeën hebben voor vegan middageten wat koud gegeten kan worden dan hoor ik dat graag. Ik kan prima van alles in elkaar flansen, maar misschien komt er net iets voorbij wat m'n interesse weer wekt :)

Oh ja, en ik heb inmiddels kala namak, dat is leuk! Ik eet weliswaar nog steeds eieren (en kaas, met mate), maar ik vind het toch wel heel tof dat ik op die manier de smaak compleet kan veranderen :j

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:07

Waar heb je de kala namak vandaan, mar_fay? Ik wil het ook héél graag proberen, ben er enorm nieuwsgierig naar, maar weet niet zo goed waar ik het halen moet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 13:36

Ik heb em van Pit&Pit, en inderdaad, ondanks dat ik soms nog eitjes van eigen kippen eet gebruik ik de kala namak vaker en vaker. Ook bv in hartige vegan pannekoeken.. maar het lekkerst is ie in scrambled tofu van zijdetofu :9

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:57

Ik heb 'm gewoon in een Indiase toko meegenomen Chanen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:15

Ik heb het in die ene Utrechtse vegan webwinkel gekocht ooit en nu bij een online natuurvoedingswinkel ofzoiets :=
Het scheelt dat je er echt super weinig van nodig hebt (maar echt, heeeel weinig := ), dus zelfs al betaal je een keer wat meer, je doet er ontzettend lang mee. Ik denk dat ik met 100 gram ruim 2-3 jaar heb gedaan :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 15:59

Ik gebruik er dan te veel van denk ik :+ Ik vervang vaak bijna al het zout in een gerecht door kala namak := :9
Maar hier vliegen de kruiden er sowieso doorheen..

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:35

Bij Pit&Pit had ik al gekeken, maar daar is ie al weken niet meer verkrijgbaar en bij de Amazing Oriental ben ik 'm nog niet tegen gekomen. Wellicht niet goed genoeg gezocht.
Ik zal eens bij de toko kijken of ze het daar wel hebben. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:04

Het is in best veel webshops te krijgen hoor! https://www.veggiedeli.nl/webshop/eiver ... tzout-100g dit bijvoorbeeld. Wij hadden het bij een één of andere natuurdrogist, wat best duur was, maar toen hadden we ineens 6 zakjes ipv 4 >;) (we hadden voor meerdere mensen besteld). Dus nu heb ik echt voldoende voor de komende 10 jaar :')

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:35

Ik heb kala namak ook bij de toko vandaan, maar kon het eerst niet vinden. Er stond "black salt" op ipv kala namak en het ligt bij de specerijen/kruidenzakjes. Superlekker en ik gebruik vrij veel, maar doe niet te veel want dat is zonde van je tofu. Hier favoriet met inderdaad silken tofu, wat kurkuma voor de kleur en rode uitjes of bosuitjes erbij gebakken. :D

Ik heb hetzelfde als jij, mar_fay, dat ik nog wel ei eet (als enige dierlijke product binnenshuis, met uitzondering van een klein beetje ei in sommige kant-en-klare vleesvervangers) en zelden kaas, maar dat ik wat lukt wel wil vervangen en dat kan bij scrambled eggs prima. Ik krijg inmiddels wel redelijk buikpijn en een opgezwollen buik alsof ik een paar maanden zwanger ben nadat ik lactoseproducten heb gegeten, dus dat helpt met de overstap. :')

Uiteindelijk zou ik naar compleet plantaardig willen, maar ik vind vooral het sociale aspect lastig. Ik wil ook lekker eten buitenshuis en op vakantie naar lastigere landen (en dat is beide veel makkelijker vega dan vegan) en ik wil niet die moeilijke persoon zijn die bepaalde dingen niet eet (vegetarisch eten is bij sommige bekenden al lastig genoeg). Ik weet dat het wel kan (genoeg goede restaurants :D) maar ik zoek ze niet altijd uit natuurlijk en familie/vrienden kan het ook lastig zijn. Laatst had ik afgesproken met familie voor mijn verjaardag en had iedereen een gang gemaakt, maar mijn broertje bakte gamba's bij een gerecht en ik had weliswaar een alternatief en in een ander thema was het helemaal prima geweest, maar nu had ik er toch wel moeite mee dat hij iets maakt voor mijn verjaardag maar het dan niet compleet vegetarisch doet. Niks gezegd overigens, want ik wilde de sfeer niet verpesten en ik vond het natuurlijk lief dát hij iets maakte. -O- Ik ben bang dat ik dit soort situaties nog veel meer zou krijgen als ik compleet veganistisch zou eten. Nu ben ik vooral van de "ik heb dit gebakken/gemaakt, lekker hè" aanpak waarbij ik pas als ernaar gevraagd wordt zeg dat het veganistisch is.

Maar hier zijn natuurlijk meer mensen die er een beetje tussenin hangen of juist volledig veganist zijn. Hebben jullie nog tips voor de balans van staan voor je principes bij vrienden/familie (tot nu toe ben ik vrij pragmatisch en ik wil ook niet de prekende vegan worden) maar meegaand zijn en je niet hypocriet voelen? Een eigen prakje meenemen doe ik regelmatig, maar vindt men niet altijd leuk.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:37

Verschillende webshops afgezocht, maar bij een heleboel zaken is de kala namak uitverkocht of tijdelijk niet verkrijgbaar. Via de online drogist kon ik het wel bestellen en daar hadden ze ook mijn vegan eiwitpoeder te koop, dus dat kon gelijk mooi in de bestelling mee. Ik ben heel benieuwd!

Ik herken me trouwens heel erg in jouw verhaal Stumper. In plaats van veganist noem ik mezelf dan ook flexanist. Waar mogelijk eet ik veganistisch, maar ik wil anderen niet dwingen om daarin rekening met mij te houden, dus eet gerust ei of zuivel als het zo uitkomt. Zelf iets meenemen doe ik nooit. Voor mijn gevoel komt dat ondankbaar over. Gelukkig zijn familieleden en vrienden daarin heel meedenkend. Zelfs toen ik twee jaar geleden aan de vegan challenge meedeed, toen nog niet met het idee om ermee door te gaan, maar meer voor mijn eigen bewustwording, zocht mijn zusje al speciaal een vega(n) restaurant uit toen we samen uit eten gingen en kocht mijn tante speciaal voor mij sojamelk. Om de een of andere reden vergeet alleen mijn vader dat ik al sinds mijn zevende overwegend vegetarisch en zeker geen varkensvlees eet en blijft hij ribbetjes en rookworst op tafel zetten als ik kom eten. :n