Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:00

Lekker hoor!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:06

Laatst heb ik gepofte aardappel op de bbq gemaakt met een saus van zure room/knoflook/bieslook. Staan veel verschillende recepten van online maar was erg lekker!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:10

Die aardappels zijn idd echt een aanrader!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:12

Ik zou wel op je BBQ willen komen zo te lezen :~ super dat je dit zo goed regelt!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:20

Waar kunnen we reserveren Aight? :D

Ik zou je vooral niet teveel zorgen maken over gerechten waar zowel vega's of non-vega's van kunnen eten. Zolang je genoeg hebt dan is er echt geen vega die een non-vega niet wat gunt hoor :D

Ik heb laatst ook heel lekker geBBQ'd, met een gemarineerde... knolselderij? en dan in plakken op de BBQ en een fantástisch voorgerecht van gemarineerde gebakken champions met feta :9

Daarnaast doet een frisse salade, góed brood en eventueel nog wat aan groente voor op de BBQ het ook heel goed :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 14:01

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:10

Dat klinkt super, Aight!

Knolselderij is een goede tip van Berdien en 8nnemiek, dat recept is fantastisch. Ik heb nog wel twee aubergine-suggesties voor de barbecue... :D Beiden uit Plenty van Ottolenghi en ik word altijd om het recept gevraagd als ik het meebreng voor een feestje/barbecue.

De driekleurige aubergine: gegrilde plakken aubergine met daarop een marinade van kappertjespekel en balsamico-azijn met stukken paprika, kappertjes, cherrytomaat en buffelmozzarella. Serveren met koriander voor de liefhebbers (anders is peterselie een goed alternatief). :9

Of halve aubergines aan de binnenkant in rasters snijden, beetje olijfolie en peper en zout erop, lekker laten grillen op de barbecue en serveren met yoghurt (met stukjes knoflook erin), granaatappelpitten en munt. Om het veganistisch te maken vind ik de Oatly crème fraîche het lekkerst smaken als yoghurt-alternatief.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:02

Oh :9 klinkt allemaal zo lekker!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:07

Klinkt goed! Ik heb het tot nu toe altijd moeten doen met stokbrood en pindasaus! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:14

Aight schreef:
Vragen is sowieso wel slim ja haha. Ik bedoel het meer in de zin van:

Als de nonvega's een stukje ribeye krijgen, en jij een gevulde portobello. Zou je het dan jammer vinden als er kleine champignons met dezelfde vulling ook op tafel komen voor iedereen? Die dan bedoeld zijn voor vega's en nonvega's, maar het is wel dezelfde smaak als je al op hebt misschien? (de overige bijgerechten, salades etc zijn sowieso vega)

Nog even hierover. Als ik naar mezelf kijk is het op zichzelf natuurlijk niet zo erg als iedereen van alle lekkere dingen kan genieten. Wel wil ik twee zaken aanhalen die mogelijk spelen bij jouw bezoekers, al hoeft het niet voor iedereen te gelden, het kan zijn dat dit bij hen speelt :D

Ten eerste: het lot van veel vegetariërs (en veganisten) is dat je bij gezamenlijke etentjes hetzelfde krijgt als de rest, maar dan zonder het vlees (of de kaas, ei, etc.). Het is vaak een beetje taboe om dat ter sprake te brengen "want je bent er toch niet alleen maar voor het eten en je bent te gast en zeur niet zo". Ik heb best wel vaak intern gezucht en gezegd "nee hoor, maakt niet uit!" terwijl ik eigenlijk dacht: als de vega-hapjes zo lekker zijn, waarom zit iedereen dan óók vlees naar binnen te schuiven?

Wat me op het tweede punt brengt: het is elke vegetariër (of veganist) ooit overkomen dat er een aantal vega-proof gerechten zijn en de rest vlees en dan blijken die vegadingetjes zó lekker te zijn dat iedereen daarop aanvalt en de vegetariër achteraf nog maar even een patatje gaat halen ofzo, of zich behelpt met grote hoeveelheden brood := Nu gaat dat denk ik niet bij jou gebeuren als ik het zo zie maar het kan wel die beelden oproepen / door misverstanden kunnen de vega hapjes op vlees-bordjes eindigen etc.

Nogmaals, het is helemaal niet gezegd dat dit ook leeft bij jouw bezoek maar het zou kunnen :D

Dat gezegd hebbende wil ik je nog adviseren ervoor te waken dat je niet alle vega-hapjes met kaas maakt. Het is op zich een redelijk fool-proof methode om daarmee lekkere smaakvolle vega-dingen neer te zetten maar het is ook erg vettig en je zit er snel vol van. Zonde van al je lekkere gerechtjes! Daarnaast kon ik me er als vegetariër wel aan ergeren dat vlees soms 1 op 1 vervangen werd door kaas, wat gewoon vies is := Ik zou dus ook kijken naar andere dingen, bijvoorbeeld de gevulde groenten die al genoemd werden.

Tenslotte nog wat concrete tips: een zoete aardappel op de barbecue is :~ , spiesjes met bijv ui, ananas, vegakip, spiesjes met gemarineerde tofu (hoe dat het beste te doen is veel over te vinden op google, het is niet moeilijk maar je moet wel even weten wat je doet). Fruit op de barbecue is sowieso een aanrader, vroeger at ik wel eens spiesjes aardbeien van de barbecue, heerlijk :~ Heel veel succes!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:30

Citaat:
Ten eerste: het lot van veel vegetariërs (en veganisten) is dat je bij gezamenlijke etentjes hetzelfde krijgt als de rest, maar dan zonder het vlees (of de kaas, ei, etc.). Het is vaak een beetje taboe om dat ter sprake te brengen "want je bent er toch niet alleen maar voor het eten en je bent te gast en zeur niet zo". Ik heb best wel vaak intern gezucht en gezegd "nee hoor, maakt niet uit!" terwijl ik eigenlijk dacht: als de vega-hapjes zo lekker zijn, waarom zit iedereen dan óók vlees naar binnen te schuiven?

Op dit stuk wil ik toch even reageren. Het is namelijk míjn keuze dat ik geen vlees of zuivel eet, niet die van een ander. Het is echter niet hun keuze om geen groentes of brood te eten. Dus ik vind het heel normaal dat mensen eten wat ze willen, iedereen.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:56

brokjes schreef:
Deze van de Decathlon zijn synthetisch en in twee lengtematen te verkrijgen: https://www.decathlon.nl/p/minichaps-ru ... 54&c=ZWART

Bedankt voor de tip. Deze zijn een optie (indien ze passen) maar had liever net iets stijlvoller gehad. In leren laarzen zijn er zoveel opties en vind momenteel geen vergelijkbaar vegan alternatief... maar ik houd het zeker in gedachten.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:59

Pabie schreef:
Poeh lastige kwestie. Voelt het nog als een optie om het tweedehands te kopen?

Is voor mij helaas geen optie. Leren spullen die ik nog heb, gebruik ik tot ze versleten zijn maar ik koop geen 'nieuwe' (tweedehands) leren spullen meer.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:01

Magrathea schreef:
Gaat het je alleen om rijkleding? Of ook andere schoenen?

Hey. Gewone schoenen vind ik nog wel (al is het telkens een hele zoektocht). Voor nu ben ik specifiek op zoek naar iets om mee paard te rijden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:37

Ik heb vandaag zelf broccoli burgers gemaakt en vond ze superlekker!

Afbeelding

Kan het receptje wel even terugzoeken als er gegadigden zijn. Het is met ei, maar ik denk dat je het ook wel vegan kan maken als je iets anders "sticky" gebruikt ;)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:34

brokjes schreef:
Hi allemaal, ik denk dat er hier iemand zich vast heeft verdiept in supplementen. Ik slik deze pillen: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... n-60012166
Krijg je zo alles voldoende binnen?
Ik moet eigenlijk nog eens bloed laten prikken. Maar ik hoor het graag als iemand me er meer over kan vertellen.

Voordat ik veganistisch ging eten slikte ik al Davitamon Spieren en Botten, maar ik denk dat het zeker op een vegetarisch/veganistisch dieet een goede aanvulling kan zijn. Het bevat namelijk magnesium (53%), calcium (50%), B3 (100%) en D3 (200%). Sinds ik overgeschakeld ben op een hoofdzakelijk veganistisch dieet ben ik eigenlijk alleen B12 extra bij gaan slikken. Ik slik 100ug per dag, omdat ik één of twee keer in de week een hogere dosering geheid ga vergeten.

Omdat ik redelijk wat sport heb ik ook een veganistisch eiwitpoeder (Mattisson Vegan Protein Blend) gekocht waarvan ik dagelijks een schep door mijn havermoutontbijt doe. Ik heb bewust voor een mix van eiwitbronnen (o.a. erwt, hennep, pompoen) gekozen, om ook een zo divers mogelijk aanbod aan aminozuren binnen te krijgen.
Wat ik ook al deed voordat ik veganistisch ging eten, maar wel erg goed schijnt te zijn, is dagelijks een eetlepel lijnzaad door mijn ontbijt gooien. Hier zit omega-3 in, wat je met een veganistisch dieet schijnbaar te weinig binnen krijgt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:41

8nnemiek schreef:
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de vleeseters als eerste over de vegetarische hapjes heen vliegen :))
Ik denk dat je de gasten zelf het beste kan inschatten, maar als het mensen zijn die houden van kaas en groente en niet het type dat zich het liefst volledig klem eet aan vlees dan zou ik zeker kiezen voor 'te veel' vega eten, zodat er inderdaad voor iedereen genoeg is om te proeven.

Gevulde groentes doen het hier altijd goed. Tomaat is bv lekker om te vullen met griekse rijst. Champignons zijn heerlijk als je ze vult met uiensnippers en feta, beetje geraspte oude kaas er over, en dan in een schaaltje met een bodempje groentebouillon gaar laten bakken.
Maar simpele maiskolven zijn ook heerlijk op de bbq!

Is oude kaas vegatarisch ?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:44

arwen21 schreef:
Magrathea schreef:
Gaat het je alleen om rijkleding? Of ook andere schoenen?

Hey. Gewone schoenen vind ik nog wel (al is het telkens een hele zoektocht). Voor nu ben ik specifiek op zoek naar iets om mee paard te rijden.

Ik dacht dat EJ een vegan laars heeft. Helaas heb ik zelf echt op maat gemaakte laarzen nodig.. (kleine voetjes,korte benen maar wel stevige kuiten) maar ik die dan wel ruim 10-15 jaar met mijn laarzen.

https://www.ej.nl/ruiter/laarzen-schoen ... orId=10041

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:49

plutolover schreef:
Is oude kaas vegatarisch ?

Indien vegetarisch gestremd wel. Met dierlijk stremsel uiteraard niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 07:59

Ik kom toch best wat laarzen van synthetisch leer tegen als ik een rondje maak :o Ik heb van BR gehad, ik zie ze nu ook bv van Premiere. Zijn die niet goed?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:03

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:10

Ik was gisteren uit eten, en zowel ik als mijn broertje hadden varkensspek in onze zogenaamd vegetarische soep.
We mochten het wel terug geven, maar dan gingen ze het weggooien _-:(. Ik vind dat echt niet netjes

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:48

Sintara schreef:
Ik was gisteren uit eten, en zowel ik als mijn broertje hadden varkensspek in onze zogenaamd vegetarische soep.
We mochten het wel terug geven, maar dan gingen ze het weggooien _-:(. Ik vind dat echt niet netjes

Wtf. Dat kan echt niet...

Ik heb gisteren een vegan variant gemaakt van de vruchtenslof van Koopmans. Het pak zelf is sowieso vegan, dus het is alleen een kwestie van vegan slagroom (bijv. Alpro) en vegan boter (Wajang). En dan is dit de uitkomst:
Afbeelding
Wel de onderkant aangebrand maar dat komt door de oven. En echt enorm veel slagroom over, heb eigenlijk ook veel te veel slagroom hier op gepleurd maar goed. Wat overgebleven was, lekker zelf opgegeten met de overgebleven aardbeien :D.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 09:42

Ziet er zoo lekker uit deksel!

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:02

Emmaa_ schreef:
Ik kom toch best wat laarzen van synthetisch leer tegen als ik een rondje maak :o Ik heb van BR gehad, ik zie ze nu ook bv van Premiere. Zijn die niet goed?

Ik weet het niet van die laarzen, maar alleen omdat het geen leer is, betekend niet gelijk dat de schoen vegan is. Vaak gebruiken ze namelijk ook een lijm waarin bijproducten zitten van dieren, zoals vermalen botten.

Maar goed, een totale vegan rijlaars lijkt mij nogal moeilijk te vinden, aangezien paardrijden ook niet echt vegan is volgens de hardcore vegans :+