De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:07

Zijn er toevallig nog mensen die druivenstekjes willen in hun tuin? Ik heb net mijn blauwe Leon Millot druif gesnoeid en een flink aantal stekjes in de grond gestopt, maar ik heb er nog enorm veel over en vind het zonde om ze weg te gooien := Dus als iemand interesse heeft: dan stuur ik er een aantal op. Ik hoef er alleen wat verzendkosten voor, of wat zaden van aparte soorten pepers/paprika/tomaat zijn ook welkom :D

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:16

Zou ik nu al venkelzaad en zonnebloemen thuis voor kunnen zaaien? Ik wil aardige plantjes in de grond kunnen zetten ivm mijn kippen. Opkomende plantjes zien ze als een lopend buffet..

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:21

8nnemiek: zijn die moeilijk om te houden? Heb nog nooit druiven gedaan :D Ik heb evt wel interesse!

Net terug van Aveve, super veel nieuwe zaadjes, slaplantjes gekregen ed :D Nu staat er aubergine, paprika en tomaat voorgezaaid. Slaplantjes ook gezet en ook de myrtille moet ik nog overpotten ^^

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:32

Druiven zijn heel makkelijk :j De stekjes zet ik (met wat stekpoeder, maar dat is niet perse nodig) in een bakje met aarde en dat moet je dan vochtig houden met wat folie er over.. Duurt een tijdje maar uiteindelijk begint er een blaadje aan te groeien en krijgt de stek wortels. En dan kunnen ze even later worden uitgeplant in de volle grond en gaan het eerste jaar al vrij hard groeien, met soms al een klein trosje druiven.. maar de echte trossen druiven hangen er pas in het tweede jaar aan. De leon millot is een enorm snel groeiend ras, ideaal ook om tegen een schutting of muur aan te zetten op een zonnige plek.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:34

Oh, ik heb ook interesse Annemiek!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:45

Iedereen die er een aantal wil hebben die mag me even de naam en adres sturen via pb, dan verdeel ik de stekjes even over een aantal enveloppes :j

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:08

Als je mij dan even een berichtje stuurt hoe je stekt en knipt kunnen mensen bij mij een ontzettend zoete witte druif krijgen.

Verder over het snoeien van de druif; mijn staat in de grote kas, die kan ik dus prima snoeien. Moet ook wel wat hij gaat hard. Moet maandag echt het doen, want als ik het over de week til, ben ik bang dat ik al te laat ben.

Mijn knoflook gaat echt hard. Woensdag ofzo in de grond gezet. Nu al groter dan een standaard luciferstokje. :):)
Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:12

Ik heb vorig jaar een rode bessen struik/plant gezet. Dat ding groeit als kool en haalt ondertussen de 2m al wel :+ Hoe moet ik dat ding snoeien? Zelf nog nooit gedaan...

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:37

Ha iedereen!
Het is weer even geleden dat ik me in dit topic meldde, maar ik ben vandaag ook weer in de tuin bezig geweest. Ik ben bezig met paardenmest onderspitten (ons bruine goud :') ).
En gisteren heb ik alvast wat raapstelenzaad gehaald die ik na de komende vorst in de koude bak wil gaan zaaien.
Ik heb er weer zin in!

@Laurievc --> Daar ben ik ook benieuwd naar. :j Ik heb ook rode bessenstruiken in de tuin staan, maar ik heb geen idee hoe ik ze moet snoeien. Ik heb boekjes over snoeien, maar ze zeggen ook allemaal iets anders.
En mijn opa die ik altijd om raad vraag over tuin-dingen zei aan de telefoon dat ik de knoppen er af moest wrijven.
Wat ik dus twijfelachtig begon te doen bij een paar struiken, maar dat was toch niet de bedoeling geloof ik :') Want daar groeien de trossen toch juist aan?
Bij de youtubefilmpjes die ik erover bekeken heb zijn ze vooral heel erg aan het uitdunnen, maar dat durf ik niet goed, en die struiken die ze daar aan het snoeien zijn, lijken niet echt op mijn struiken. Dan zeggen ze bijv. dat je de houtachtige takken moet laten zitten, en de rest weg moet knippen. Maar aan al mijn takken zit een houtachtig stukje. :?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:42

Bij mij groeit er nog niet veel aan en lijkt het meer op 1 lange boom hahaha. Echt een grappig ding :+ Ga morgen eens kijken wat ik ga doen met alles haha

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:44

Wat oudere struiken (en bomen trouwens ook) gaan niet zomaar dood ;)
Hadden hier in de tuin ook struiken waar jaren niets aan gedaan was, die heb ik met de kettingzaag aangevallen omdat de handzaag niet te doen was omdat de takken te dik waren.
En eigenlijk komt alles weer gewoon op.

De eerste jaren dat een struikje staat gewoon rustig snoeien, niet te veel eraf halen, zou maximaal 1/3 doen zodat er genoeg blijft staan, maar later kun je dat best omdraaien en 1/3 laten staan ;) als er maar een goede basis overblijft.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:09

Ik dun de rode bessen/aalbessen struiken gewoon uit. Ze stonden hier al toen we hier kwamen wonen en zijn toen verwaarloosd. Nadat ik ze de eerste keer had uitgedund was de oogst verveelvoudigd van het jaar ervoor. Emmers en emmers met bessen komen er af. Maak regelmatig nog wat potjes jam of een lekker sausje met de aalbessen van afgelopen jaar. Heb nog wel een paar kilo in de vriezer liggen geloof ik.

Iedereen bedankt voor de info over de aardappels!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:05

Ik zag net dat de Lidl zaadjes gaat verkopen, wellicht een tip voor iemand :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:32

Mmm, toch maar eens een mailtje gestuurd of er nog tuintjes over zijn, op 10 meter afstand van stal :+ . Heb niet gruwelijk veel tijd maar thuis echt te weinig zon in mn tuintje. Lijkt me met wat simpele groenten dat dat een mooie start zou kunnen zijn om te kijken of het wat is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:30

En je kunt open plekken waar je even inspiratieloos voor bent altijd nog even flink bijmesten en er wat pompoenen op zetten

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:42

Mooie sierpompoenen, das ook altijd leuk! goeie tip! :D
Geen idee wat ze aan tuintjes hebben en of het gaat werken, maar probeer al jaren thuis wat te kweken 8)7
De lenteui geeft trouwens nooit op, die groeit zelfs nu gewoon door :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:53

Kwam nog een broccoli plant tegen tijdens het opruimen := , wel zonder blad naar nog groen :')

Ik twijfel ook aan een volkstuin , op 5 minuten a 10 minuten lopen zit een complex . Ben bang dat het mij dan teveel word :=

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:04

Ben je bang dat je toch te weinig tijd hebt voor een tuintje?
Als ik dat zo lees zou ik gaan starten met een paar van die vierkante meter bakken, gewoon om te kijken of het iets is of niet. Denk dat dat ook wat minder tijd kost? Maar dat kan goed eens anders uitpakken :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:26

De broccoli staat hier ook nog groen te zijn, en het is best een groot ding geworden. Maar zelfs na de -10 staat hij nog :)

Pompoen groeit hier op de mesthoop :) maar zet in de groentetuin zelf vaak ook nog wel wat, maar die doet het een stuk minder goed. Vorig jaar kwamen er maar 4 kleine pompoenen uit de groentetuin, terwijl de mesthoop 5 flinke pompoenen had (waarvan er dan weer 2 platgetrapt zijn helaas :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:27

Ik vooral zin , het elke dag erheen etc . Al wil ik al jaren minimaal net zo'n mooie moestuin als opa , was jong maar zie de aalbessen nog voor mij onder netten . Mijn zussen en broer de wortels uit de tuin trekken en de rijen met van alles en nog wat. Tuurlijk zover kom ik ooit maar de zin moet er ook zijn :)

Ik heb zelf een mini stukje tuin , zo om zo goed als opa te worden is het een logische stap :)

Pompoenen die steelde ik vroeger altijd uit de volkstuinen :o := .

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:08

palousa_boy schreef:
Pompoen groeit hier op de mesthoop :) maar zet in de groentetuin zelf vaak ook nog wel wat, maar die doet het een stuk minder goed. Vorig jaar kwamen er maar 4 kleine pompoenen uit de groentetuin, terwijl de mesthoop 5 flinke pompoenen had (waarvan er dan weer 2 platgetrapt zijn helaas :+

Ofwel, een flinke lading mest meenemen en daar je pompoenen op uitzaaien? :D

Blijft broccoli altijd zo lang goed?

@rebecca: dus eerst maar eens kijken voor een klein stukje moestuin? Uitbouwen kan altijd nog, zin houden is belangrijker ;)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:54

Broccoli is redelijk winterhard en er zijn soorten die er speciaal op gekweekt zijn. Ik kwam in mijn zaden boek van dit jaar een soort tegen die tot maart oost zou geven. Maar aangezien ik in de winter nooit tijd heb heb ik een zomer/herfst soort genomen (lees die had mam vorig jaar besteld)

Zwarte bes en rode bes worden hier soms met 50% gekortwiekt en komen altijd terug. Alleen wanneer de hele tak (van grond tot puntje) verhout is kom ik er niet aan (alleen als het in de verkeerde richting groeit) Ik hou verder altijd aan dat er geen blad meer aan mag zitten en nog niet in de knop geschoten. Want dan zit er nog of al weer leven in, dat vinden ze wat minder leuk.

Druif wordt dit jaar even iets verder ingekort dan normaal omdat het vorig jaar niet gesnoeid is. Daardoor is hij nu 2x zo groot als ik wil en ik heb er 2 struiken van die behoorlijk veel geeft.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:32

Ik hoop dat mijn druif het red.
Heb hem twee weken terug direct na de vorst gesnoeid en bekalkt.

De vorige bewoners hadden er niet veel aan gedaan.
Gevolg -> grote trossen zure druiven (blauw) (vond nog een uitgedroogde tussen de wildgroei na het snoeien)

Ik hoop dat kalk en uitdunnen van de trossen wat goed doet.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:52

Ik heb ook mijn aalbes net wat gewiekt :D Stonden al wat knoppen op, vanaf ze er niet meer opstonden heb ik een deel weggedaan. Toch een stuk af. Hopen dat het nu goed is :P

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:04

Ik ben echt super verbaast over mijn knoflook. Hij is in 2 dagen weer groter geworden :wow: Ben nu echt benieuwd wat voor soort supergroei middel er in mijn water/grond zit :+
Kan natuurlijk ook wezen omdat hij in de keukenvensterbank staat en veel licht heeft en de cv eronder aanstaat. De blauwe stenen pot ernaast vertoont ook opeens leven. Maar die staat nu zolang dat ik geen idee meer heb wat erin zit :') Dus even afwachten wat dat gaat worden. En mijn vroege sla laat zijn koppie zien. Zal dadelijk even foto's proberen te maken. Het is nu wat donker in huis door mist wat blijft hangen...