Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:55

Bedankt! Roux is toch gewoon boter met bloem he? En voor vol au vent daar dan bouillon bij mengen?

Stoverij met oesterzwammen klinkt lekker.
Het recept van dat stoofvlees is met ingrediënten die mijn petje te boven gaan :+

Sojabrokken hebben ze niet in mijn supermarkt, maar ik moet nog altijd ooit eens binnengaan bij de biosupermarkt om de hoek, misschien daar wel :')

Ik dacht dat mijn vriend blij ging zijn met eens wat 'Vlaamse' kost, zegt hij net dat hij geen vol-au-vent fan is >;)

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:47

Bij de bio-super maar ook bij de toko! Anders op de website van amazing oriental ;-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:48

Klopt! Beetje tijm en laurier kan er ook bij.

Bij stoverij een donker bier (niet bitter) en een blokje donkere chocolade.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:38

Sojabrokjes koop ik bij de Turkse supermarkt

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:36

Voor de mensen die voedselbossen ook interessant vinden is dit wel leuk om te kijken. Een rondleiding door Voedselbos het Ketelbos (bij Groesbeek), onder leiding van de chef van de Nieuwe Winkel in Nijmegen, een restaurant dat met producten uit dit bos plantaardig kookt.
https://foodyard.nl/hi-chef

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:47

mar_fay schreef:
Voor de mensen die voedselbossen ook interessant vinden is dit wel leuk om te kijken. Een rondleiding door Voedselbos het Ketelbos (bij Groesbeek), onder leiding van de chef van de Nieuwe Winkel in Nijmegen, een restaurant dat met producten uit dit bos plantaardig kookt.
https://foodyard.nl/hi-chef

Hé wat leuk, daar heb ik eens een rondleiding gehad toen het nog maar een paar jaar een voedselbos was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:30

Hi allemaal, ik denk dat er hier iemand zich vast heeft verdiept in supplementen. Ik slik deze pillen: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... n-60012166
Krijg je zo alles voldoende binnen?
Ik moet eigenlijk nog eens bloed laten prikken. Maar ik hoor het graag als iemand me er meer over kan vertellen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:57

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:10

Heb gisteren een heerlijk gerecht gemaakt met een saus waar yoghurt inzit. Kun je dit eigenlijk gewoon weer opwarmen? Of kan dat niet meer bij yoghurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:36

Sonja_vR schreef:
https://vegetus.nl/de-valse-veiligheid- ... vitamines/
Ik vond dit wel een fijn overzichtje

Daarin komt de etos green multi er erg goed uit
(Die van H&B juist niet zo)

Bedankt voor het delen!

Ik heb nu losse tabletten B12 en d3 aangeschaft. Is er nog iets wat jullie slikken en ook aan te raden is, of kom ik zo een heel eind? (Voor vegan dieet)

@sheran, ik zie geen problemen, moet kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:38

ik slik ook alleen D en B12, zou niet weten wat nog meer.

als je neiging hebt tot ijzertekort kan je Roosvicee Ferro drinken af en toe, maar daar moet je voorzichtig mee zijn

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:16

Hoi. Ik ben zelf sinds enkele jaren veganist. Het is even een aanpassing geweest qua eten, maar eigenlijk nooit problemen mee gehad. Wat ik wel enorm moeilijk vind, is het vermijden van leder.
Wat een zoektocht om gewone maar toch mooie schoenen te vinden. Qua zadel is er gelukkig de wintec en ook qua hoofdstellen is er nog wel wat te vinden.
Maar... mijn (leren) rijschoenen en chaps zijn zo goed als versleten. Vegan rijlaarzen zijn blijkbaar niet te vinden (tenzij over 1500 euro ofwel super goedkope rubberen laarsjes) en ook vegan chaps lijk ik maar niet te vinden. Er bestaan wel synthetische maar daar is dan vaak maar 1 hoogtemaat in en daar zijn mijn kuiten te kort voor.
Hoe doen jullie dat? Of waar hebben jullie toch nog mooie, degelijke en goed aansluitende rijschoenen/chaps/rijlaarzen gevonden?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:29

Oeh lastig hoor Arwen, mijn 25 jaar oude rijlaarzen zijn gelukkig nog in goede conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:29

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:08

Poeh lastige kwestie. Voelt het nog als een optie om het tweedehands te kopen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:37

Ik heb nog voor ik vega werd een leren jas en leren rijlaarzen gekocht. De jas zou ik niet meer kopen maar is wel echt een heel mooi ding. Maar ik vind 1 jas wel genoeg, een verzameling voelt al slechter.

Rijlaarzen vind ik lastig. Ook deze zijn prachtig en ik weet dat ze jaren en jaren zullen meegaan bij mij. Hopelijk tegen die tijd een synthetische oplossing.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:45

Gaat het je alleen om rijkleding? Of ook andere schoenen?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:17

Ik kom hier even binnenvallen, ik lees al erg lang mee. Maar nu heb ik even een vraagje aan jullie.

Ik organiseer over 2 weken een soort herfstBBQ voor ongeveer 10 personen (5 vriendinnen + aanhang en ja we houden afstand van elkaars huishouden). Waarvan er 3 vegetarisch zijn.
Nu wil ik geen bbq waarbij de nadruk op kwantiteit ligt, maar meer op kwaliteit. Spoiler voor de vleesopties :o
Spoiler:
Dus ik wilde qua vleesoptie een langzaam gegaard stukje buikspek en klein stukje ribeye die je dan fijn snijd, geen bbq met overvloed aan worsten/burgers/saté dus maar een klein hapje met lekkere bijgerechten

Nu wil ik graag volwaardige vegetarische gerechten daarbij maken, ik zat zelf al te denken aan krokant gebakken en gemarineerde halloumi en aan gevulde portobello met blauwe kaas. Het liefste zou ik nog iets anders bijmaken.

2 vragen die ik eigenlijk heb:
- Is het acceptabel om van bijv. de halloumi een groter stuk aan de vega's te geven en extra bij te maken zodat de non-vega's ook kunnen proeven? Of is dat ''niet eerlijk'' ofzo? Ik wil het heel graag goed doen voor iedereen
- Wat zouden jullie zelf van de BBQ nog hiernaast willen zien? Ik zag bijv de krokante ''shoarmaspies'' van jamie oliver (maar dit is wel weer champignons) of gemarineerde aubergine met fetasaus ofzo

Edit: ik ben geen fan van kant-en-klare vleesvervangers, ik zet liever een groente waarbij je daar veel aandacht voor hebt in de hoofdrol
Laatst bijgewerkt door Aight op 31-08-20 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:19

Aight ik zou vooral ff aan de vega's vragen wat zij graag willen zien :) Ik vind het bv helemaal geen probleem als er op een BBQ vleesvervangers gegeten worden door anderen, maar ik vind het wel prettig als er een beetje rekening mee wordt gehouden dat ik niks anders kan eten.

Je kan zo'n shoarmaspies ook maken met gemarineerde stukken tofu, als je dat goed pressed gaat dat prima op de BBQ.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:22

Inderdaad sowieso even vragen, ook of er iets is dat ze niet lusten. Anders sta je jezelf helemaal uit te sloven voor iets wat ze niet zo lekker vinden.

Vergeet ook niet de bijgerechten. Lekkere zelfgemaakte hummus of paprikaspread voor op brood, salade met groenten, zelfgemaakte aardappelsalade oid :~

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:24

Emmaa_ schreef:
Aight ik zou vooral ff aan de vega's vragen wat zij graag willen zien :) Ik vind het bv helemaal geen probleem als er op een BBQ vleesvervangers gegeten worden door anderen, maar ik vind het wel prettig als er een beetje rekening mee wordt gehouden dat ik niks anders kan eten.

Je kan zo'n shoarmaspies ook maken met gemarineerde stukken tofu, als je dat goed pressed gaat dat prima op de BBQ.

Vragen is sowieso wel slim ja haha. Ik bedoel het meer in de zin van:

Als de nonvega's een stukje ribeye krijgen, en jij een gevulde portobello. Zou je het dan jammer vinden als er kleine champignons met dezelfde vulling ook op tafel komen voor iedereen? Die dan bedoeld zijn voor vega's en nonvega's, maar het is wel dezelfde smaak als je al op hebt misschien? (de overige bijgerechten, salades etc zijn sowieso vega)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 12:29

Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de vleeseters als eerste over de vegetarische hapjes heen vliegen :))
Ik denk dat je de gasten zelf het beste kan inschatten, maar als het mensen zijn die houden van kaas en groente en niet het type dat zich het liefst volledig klem eet aan vlees dan zou ik zeker kiezen voor 'te veel' vega eten, zodat er inderdaad voor iedereen genoeg is om te proeven.

Gevulde groentes doen het hier altijd goed. Tomaat is bv lekker om te vullen met griekse rijst. Champignons zijn heerlijk als je ze vult met uiensnippers en feta, beetje geraspte oude kaas er over, en dan in een schaaltje met een bodempje groentebouillon gaar laten bakken.
Maar simpele maiskolven zijn ook heerlijk op de bbq!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:36

Oeh die tomaat klinkt ook heel goed! Thanks!

Ik vind vegetarische gerechten erg leuk om te maken zodat je eigenlijk geen vlees nodig hebt. Maar aan de andere kant geniet ik ook wel van de tijd en werk die je kan stoppen in een stukje vlees omdat ik weet dat er een aantal die er ook bij zijn dat erg kunnen waarderen. Dus ik wil iedereen een beetje tegemoet komen daarin.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:47

Ik heb bbq al nooit echt wat gevonden (te veel wachten, slecht gebakken vlees, simpele bakken sla en aardappelsalade en zo). Als vega vind ik het helemaal ellendig :D ik verkies ook de ‘fijnere’ bbq. Denk dat je bij bosh! Nog veel inspiratie kunt opdoen. Veel kaas zou voor mij wel een afknapper zijn. Ik eet het wel maar heb liever meer plantaardig. Ik neem meestal toch iets van vleesvervanger (spiesjes of worst of zo) en mais. Verder is het uitzitten. Ben heel benieuwd wat je gaat maken!
Het is leuk als iedereen het vega kan proeven maar zeker meer voorzien voor de vega en laat hen eerst opscheppen. Ik heb al vaak gehad dat dingen op waren tegen dat ik er stond met mijn bordje.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:58

thanks voor jullie inspiratie! Ik word er al helemaal enthousiast van!
Mijn doel is om meer een ''gangen-BBQ'' te creëren waarbij de BBQ zorgt voor extra smaak + dat het dichtbij de tafel is.

Voor nu staat er op het menu:
- zelfgebakken focaccia brood met zelfgemaakte tapenade
- gegrilde watermeloensalade met balsamico, rode ui en munt
-gerechtje 1: oosters buikspek / halloumi met za'atar en honing en daarbij parelcouscous met gekarameliseerde wortel
- gerechtje 2: ribeye met salsa verde / gevulde portobello met blauwe kaas en daarbij aardappel met paprikapoeder uit de oven
- gerechtje 3: nog nader te bepalen, volledig vega
- nagerecht: vegan chocolade taartje en gegrilde perzik