De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:48

Nu het even over aardappelen gaat: welke rassen kweken jullie, hoeveel en wanneer? En waar halen jullie pootaardappels vandaan? Laten jullie deze voorkiemen? En hoe bewaren jullie de aardappelen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:53

Ik heb vorig jaar nicola gehad tussen de bloemen. :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:04

Moonfight schreef:
Nu het even over aardappelen gaat: welke rassen kweken jullie, hoeveel en wanneer? En waar halen jullie pootaardappels vandaan? Laten jullie deze voorkiemen? En hoe bewaren jullie de aardappelen?

Ik weet eigenlijk niet welke rassen ik heb, maar het is inmiddels een mengeling van 3 rassen door elkaar :+
Vorig jaar ben ik begonnen met een kilo ongeveer en daar kwam dit uit:
Afbeelding

De 2e ronde waren wat restjes en daar kwam dit uit:
Afbeelding

Ik laat ze niet voorkiemen, gewoon zo erin.

Bewaren doen we in grote kratten waar de aardappels tussen kranten liggen. De kratten liggen dan weer koel in de schuur.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:23

Koel en donker bewaren is inderdaad het beste.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:39

Ik heb een donkerpaarse aardappel, ben de naam even kwijt, die ik altijd het jaar erna weer in de grond stop.. en verder al meerdere rassen geprobeerd maar mijn favoriet blijft de nicola. Erg lekkere aardappel, makkelijk te telen, mooi formaat, lang houdbaar, niet zo gevoelig voor ziektes en ik koop ze gewoon in de supermarkt, snij ze in stukken als dat nodig is (drie ogen per aardappelstuk) en zodra ze een klein beetje gaan kiemen doe ik ze de grond in. Ik heb meestal een stuk grond van pakweg 10m2 voor de aardappelen, maar dat is te weinig om het hele jaar van te kunnen eten. De aardappelen bewaar ik na het oogsten in de koelkast, daar blijven ze tot het voorjaar goed.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:52

Ik wil dit jaar ook weer aparte rassen gaan doen, vorig jaar gedaan en dat was aardig gelukt. Enkel gaan de hectares op de schop dus even zien of het mogelijk is.
Pootaardappelen zijn wel het beste om te kopen als je aardappelen wilt telen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:16

Ik vind pootaardappelen vaak belachelijk duur := Zag laatst in het tuincentrum dat ze 5 euro per kilo neertellen 8)7
Ik heb nu thuis 5 kilo biologische aardappelen liggen voor 3 euro. Die doen het net zo goed als je ze in de grond stopt, nooit problemen mee gehad!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:41

Ja dat is zo hoor, ik zit in dat wereldje dus voor mij is het misschien handiger :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:50

Dat is handig inderdaad :j In grotere hoeveelheden zal het natuurlijk een stuk goedkoper zijn.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:28

Wij kiezen elke jaar andere soorten en dat doen we zodat je minder kans hebt op aardappelziekte. Nu zijn wij door de volkstuin verplicht om ze ook elk jaar op een ander gedeelte neer te zetten (volgens een strak schema zelfs) Maar alle soorten die we bestellen moeten geschikt zijn voor kleigrond. Verder bestelde we de aardappelen bij garant zaden, en dat doen we al jaren. Bij aankomst even de doos open maken om te kijken hoe ze eruit zien en dan als het warm genoeg is en de grond was geploegd gingen ze volle grond in.

Ik heb al vroege sla gezaaid (februari onder glas) en knoflook heb ik ook al in potjes zitten. Deze gaan trouwens heel hard. Liepen al iets uit en die dus in de grond gedaan. Zijn nu 3 dagen later al een dikke cm verder uitgelopen. GEWELDIG. Peterselie komt ook mooi opzetten. Verder nog wat simpele kruiden, maar ik denk dat het zaad wat te oud was want dat doet tot op heden nog niks... Dus dat ga ik volgende week opnieuw inzaaien.

Ook druk op de volkstuin geweest. 2 appelbomen flink gesnoeid (owja tot wanneer mag je snoeiafval branden?) de zwarte bes flink terug gesnoeid en begonnen met mijn druif zomer klaar te maken. En toen op het eind nog even een grote kruiwagen vol geschept met verse mest en deze op mijn compost hoop gedaan. Totaal 4,5 uur bezig geweest (zonder pauze)

En we hebben bevers op de tuin *\o/* (oke bij de toegangsweg, maar toch *\o/* )
Ik ga nu even alle foto's zoeken.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:32

Aardappelen poten wij ook niet op het zelfde stuk. Elk jaar een ander gewas op een perceel ;)

Wat voor knoflook heb je gebruikt? Klinkt goed zeg!
Geen idee wij snipperen altijd alles en de rest komt te drogen te liggen voor de haard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:34

Ik wil er dit jaar ook een paar zetten
Maar ik wil sowieso alleen aparte rassen
De standaard kruimige en vastkoker die ik bij de boer kan halen
Die haal ik wel bij de boer
Heb een paar jaar terug aardappels gepoot
Ratte de Ardèche
Pink fir
Black Congo
Red kardinal
Shetland black
Dat soort dingen vind ik leuk om te telen
Maffe kleurtjes etc , smaak ook nog eens goed
Voor de standaard aardappels vind ik het zonde om de plek op te offeren

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:38

Geen idee, je kon maar 1 knoflook kiezen op de bestellijst. Vorig jaar geprobeerd die van een supermarkt op te kweken, maar die redde het toch niet.

Snipperen ook al aan zitten te denken, maar dat zal dan handmatig moeten gebeuren of ik moet de achterbuur op de volkstuin even lief moeten aan kijken of hij met zijn machine mijn takken wilt doen. De dikkere takken kunnen inderdaad wel deze kant op. Gelukkig had ik nog wondzalf want geheel tegen de verwachting in had ik dus al een beetje knoppen zitten in de appelboom. Erg vroeg moet ik zeggen.

Hier de foto's
De bevers.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn druif aan de ene kant die nog niet is opgeruimd en de druif aan de andere kant waar de eerste meter is opgeruimd.
Afbeelding
Afbeelding

En hier de kruidentuin in mijn achtertuin die ik nieuw leven wil inblazen. Alleen de maggie en de bieslook leeft nog....
Afbeelding

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:42

Sonja_vR, leuk!

Ah oke haha dacht inderdaad even dat je er een van de supermarkt had.
Wat grappig zeg die bevers! En de druif goed dat je het zegt die moet ik ook even gaan snoeien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:43

Moet de druif ook snoeien nog.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:25

Oja... ik ook nog
Even onthouden

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:29

Ik raad jullie aan om het uiterlijk komende week te doen. Bij mij begon hij al tekenen van leven te vertonen. Ik ga maandag daarom wederom naar de tuin om het klusje af te maken....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:45

Druif moet ik ook eens aan beginnen idd. Ik denk dat ik weer stekjes maak van het snoeiafval, altijd leuk!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:52

Zo, tomaatjes en paprika zitten in zaaigrond om te kiemen. Ben benieuwd :D Morgen is het hier ook infodag over aardrappelen dus daar ga ik ook even kijken :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:03

Ga de druif vandaag of uiterlijk van het weekend kort maken :P

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:07

Nog eens een vraag... Hoeveel zaadjes laten jullie ontkiemen van mn kerstomaatjes? Heb er nu 6 maar als ik zie hoeveel er in 1 pakje zitten :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:16

Hier geen druif snoeien nog, ze geven nog wat vorst komende week dus die mag nog even wachten. Daarbij trekt er hier het hele weekend storm over dus dat is ook niet zo fijn snoeien, al was ik vanmorgen wel met de heg begonnen tot het begon te hozen.

Vorig jaar hadden wij veel "wilde" kerstomaat omdat er wat tomaten gevallen waren en het zaad dus in de grond zat. Dit heb ik gewoon laten gaan zonder dieven of stokken en er is best wel veel vanaf gekomen.
Dit jaar dus geen kerstomaat voorzaaien, maar gewoon afwachten wat er op komt.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:21

Oh dat had ik niet haha :D Ga eens kijken in hoeverre ze nu ontkiemen. Aan de hand daarvan even verderkijken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:50

Ik ga er altijd vanuit dat ongeveer de helft op komt, dus probeer ik twee keer zoveel zaadjes te zaaien als dat ik nodig heb. Soms heb ik dan wat over om weg te geven, soms moet ik bij zaaien, maar meestal komt dat prima uit :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:54

Hmm oke :D Heb niks echt 'nodig'. Alles wat uitkomt is leuk haha. Thanks iig :D