Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:20

Ja wel voorzichtig met de roosvicee want dat spul is mega geconcentreerd :=

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:36

Ik heb ook een tijdje ijzertekort gehad, maar was meer door menstruatie denk ik (mijn mama heeft het ook lang gehad, zij eet wel gewoon vlees :) ).
Ik heb toen eventjes ijzer bijgeslikt tot het weer op een beter niveau was, nu probeer ik er op te letten ijzerrijke voeding te eten :)

Mijn tip is om zeker ook voldoende voeding met veel vitamine C te eten, want dat helpt om ijzer beter op te nemen! Ik neem af en toe zo'n zuigtabletje met vitamine C, heb wel het gevoel dat ik daardoor minder snel moe ben (maar misschien placebo :+ )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:38

En niet teveel zuivel, dat remt de opname van ijzer :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:39

Ijzer tegelijk met vitamine c nemen, en niet tegelijk met zuivel of cafeine - zo heb ik het ieg begrepen. Voor wat het waard is. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:40

:j

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:40

Inderdaad :) Een glas vers sinaasappelsap elke ochtend bv :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:47

Vitamine c zit in grotere hoeveelheden in andere zaken:

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:11

Ik zou ook even overleggen met de huisarts :)
Al vind ik je waarde niet raar laag ofzo.
Ik werd op gegeven moment ook heel erg moe en had toen een waarde van 4 maar daar leef je ook nog prima op :+
Maar even vragen wat zij denken en misschien kunnen ze je dus regelmatig even checken :)

En spinazie met sinaasappelsap toch? Of is dat een oude mythe haha?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:13

Ik had een waarde van 7 maar ik merkte het echt wel. Zelfs typen op de computer was me teveel :') Hele vermoeide vingers, handen, armen, en gewoon heel moe in het algemeen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:32

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 00:03

Klinkt geinig!

Als je trouwens een alternatief voor cashewnoten zoekt: zonnebloempitten. Het verschil is nauwelijks merkbaar. Maar ze zijn wel goedkoper, maken gemiddeld minder kilometers en vragen veel minder water, dus ze hebben veel positieve kanten :j

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:06

Ik eet ze vaak in mijn havermout, over mijn avondeten heb ik liever gebakken pompoenpitjes. :D

Maar kun je ze ook gebruiken als vervanger van cashewnoten in sauzen enzo? Want dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:52

mar_fay schreef:
Klinkt geinig!

Als je trouwens een alternatief voor cashewnoten zoekt: zonnebloempitten. Het verschil is nauwelijks merkbaar. Maar ze zijn wel goedkoper, maken gemiddeld minder kilometers en vragen veel minder water, dus ze hebben veel positieve kanten :j

Oh goed idee, ik gebruik cashewnoten niet zo heel vaak dus denk er niet zo bij na. Zal dit de volgende keer wel eens proberen :j

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:40

Stumper_ schreef:
Ik eet ze vaak in mijn havermout, over mijn avondeten heb ik liever gebakken pompoenpitjes. :D

Maar kun je ze ook gebruiken als vervanger van cashewnoten in sauzen enzo? Want dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Ik bedoelde dus als vervanger van geweekte en gepureerde cashewnoten, dus als vervanger in sauzen en 'kaas' kan het juist heel erg goed :j

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:50

Ooooh wat cool, ik had geen idee, bedankt voor de tip! :D Ook gewoon weken en pureren dan? Moet je nog rekening houden met andere verhoudingen?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:08

Nee, gewoon hetzelfde gebruiken. Een vriend van mij werkt bij de Nieuwe Winkel in Nijmegen en kwam daarmee :) Ik vond het een super tip, werkt ook heel goed in vegan cheesecake - vooral met frambozen, want onze struik ontplofte laatst en daar heb ik deze twee taarten mee gemaakt.... :9

Afbeelding

Afbeelding

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:05

Wauw, dat ziet er prachtig uit zeg! Geweldig.

Ik wil binnenkort ook weer frambozen-wittechocoladecheesecake maken, maar helaas is vegan witte chocolade erg goed zoeken (ik kan het alleen bestellen bij de AH dacht ik maar voor 70 euro aan chocola is ook weer zoiets... O:) Als iemand nog een tip heeft, houd ik me aanbevolen).

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:18

Mijn vriend vond dat ik een bruidstaart had gemaakt :') Hij is echt simpel, en rauw! Dus geen bakwerk. Alleen maar een beetje twee verschillende mengsels (kokosrasp, kokoscrème/vegan slagroom, zonnebloempittenpuree & frambozensap (pitjes eruit werken met een zeef!) met agar agar net voordat het op gaat stijven) over elkaar gieten, doorheen gaan met een stokje, en een beetje mooi opmaken met vruchten en eetbare bloemen uit de tuin. De bodem is walnoot, dadel, kokosrasp, kokosolie.

Ekoplaza heeft vegan witte choco! Ook melkchoco. Op basis van rijst. Echt lekker. Andere bio-winkels vast ook wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:26

mar_fay schreef:
Stumper_ schreef:

Ik bedoelde dus als vervanger van geweekte en gepureerde cashewnoten, dus als vervanger in sauzen en 'kaas' kan het juist heel erg goed :j

Bedankt voor deze tip! Ik vind het namelijk wel bezwaarlijk die nieuwe hype op cashewnoten.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:09

Ik ook, dus ik ben hier heel blij mee.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:59

Wat een prachtige taart!

Hebben jullie recepten voor vegetarische 'vleesbereidingen'?
Dan bedoel ik dingen als stoofvlees, vol-au-vent,...

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:09

Uuuh... niet per se uitgeschreven recepten, maar experimenteren met seitan (zelf maken, is niet zo moeilijk, het kost alleen wat tijd) is écht een aanradar. Sojabrokken (met name de grote, vierkante brokken) zijn ook fantastisch om in voorraad te hebben als vervanger. Beide zijn goedkoop en kunnen heel veel opnemen qua smaak. Jackfruit is tof en is te gebruiken als stoofvlees, maar ik vind het bezwaarlijk om het vaak te gebruiken aangezien het toch weer van de andere kant van de wereld komt. Met bananenschil (als je die banaan dan toch eet) kun je gehaktballen maken, dat is ook leuk om te proberen. Kost wel een paar keer - qua smaak is het lekker, alleen de structuur is een beetje oefenen en aanpassen naar je eigen wensen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:15

Heeft iemand hier een recept om zelf pulled oats te maken? Als ik de ingrediënten zie dan lijkt het makkelijk, maar kan geen recept vinden..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:10

Vol au vent: gewoon een witte roux maken met bouillon ipv melk en een beetje sherry.
Champignons, vega balletjes, vega kip bakken en klaar.

Stoofvlees maak ik soms makkelijk met een donkere roux en bier en vega balletjes. Soms uitgebreid met portobello. Dat is wel echt een lekker recept. Het staat ergens in mijn berichten ga even zoeken.

http://www.connoisseurusveg.com/portobe ... -beef-stew

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:12

Stoofvlees met oesterzwammen die je met rode wijn afblust :j