Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Flowerbomb schreef:Misschien een domme vraag maar kan ik aardewerk potjes nu vanuit de schuur buiten zetten? Of vriezen die kapot? Ik wil ze vast met compost neerzetten zodat dit lekker kan settelen.
chamion schreef:Flowerbomb schreef:Misschien een domme vraag maar kan ik aardewerk potjes nu vanuit de schuur buiten zetten? Of vriezen die kapot? Ik wil ze vast met compost neerzetten zodat dit lekker kan settelen.
Er is geen vorst![]()
![]()
Maar zonder te geinen, mijn aardewerken potten staan het hele jaar buiten. Belangrijkste is dat er een goede afwatering in zit (gaatjes in de pot en dan een laagje puin of kleine steentjes) zodat het water goed kan afvoeren.
Ik ben helemaal happy, mijn zaden zijn zojuist bezorgt. Ik heb nu het volgende in huis;
En alles voor onder de 20 euro (oke 22 euro met verzendkosten)
*Nieuw besteld*
- Rode uien
- Witte uien
- Knoflook
- Winter wortelen
- Courgette
- Broccoli (vroege)
- Suikermais (oa voor de paarden geschikt om te eten)
- Peterselie (om mijn kruidenbed weer opnieuw aan te vullen)
- Pompoenen tot 50 kg (voor de halloween actie op de manege)
- Gemengde sla (ik lust alle soorten sla dus zo heb ik automatisch afwisseling)
- Gemengd koolsoorten (rode kool, witte kool, savooie kool en spruitjes)
- Rucola
- Ijsbergsla (omdat die zat niet in de sla mengsel)
En ik had nog een lange paprika soort besteld, helaas hadden ze daar leveringsproblemen mee. Dus die krijg ik later gratis nagezonden (ook verzending gratis) en voor nu gratis een pakje gewone vroegrijpe (groene) en rode paprika gekregen (california wonder)
*nog aanwezig*al is het niet helemaal zeker of ik deze zaden wel ga gebruiken
- Anijs
- Hele oude peterselie (al ingezaaid in potten maar doen niks, daarom nieuwe besteld)
- Koriander
- Komijn
- Taugee
- 13 zakjes met diverse bloemen (wie kan ik hier blij mee maken?)
- 4 zakjes met peulvruchten (denk aan stambonen, capucijners enz. Geen idee of ik dit ga gebruiken, ben niet echt fan van deze groente, dus als ik er iemand blij mee kan maken dan regelen we wel iets)
- Knolvenkel
- Witlof
- Bieten
- Vleestomaat
- Asperge
- Chineese kool
- Diverse soorten meloenen
- Roodlof
- Andijvie
- Muskaatpompoen
- 3 soorten radijs (jakkie, die gaan echt weg)
- En nog diverse open zakjes met sla soorten
Of te wel genoeg zaden voor volkstuin en achtertuin. Kruidentuin in mijn achtertuin wordt weer flink opgeknapt en ik zit eraan te denken ook de asperge in de achtertuin te gaan zetten. Knoflook gaat in een pot in de achtertuin, het is tenslotte een kruid in mijn ogen. Meloen gaan dus op het plekje wat ik vrij wil gaan maken. Hopelijk krijg ik dat dit jaar nog af.
Morgen redelijk weer, dus dan ga ik naar de tuin. Eerst de appelbomen snoeien en daarna de ruimte gaan vrij maken waar ik een vaste koude kas wil gaan maken. Indien er toch wat regen komt kan ik mooi de grote kas opruimen en het tuinhuisje.
chamion schreef:Flowerbomb schreef:Misschien een domme vraag maar kan ik aardewerk potjes nu vanuit de schuur buiten zetten? Of vriezen die kapot? Ik wil ze vast met compost neerzetten zodat dit lekker kan settelen.
Er is geen vorst![]()
![]()
Maar zonder te geinen, mijn aardewerken potten staan het hele jaar buiten. Belangrijkste is dat er een goede afwatering in zit (gaatjes in de pot en dan een laagje puin of kleine steentjes) zodat het water goed kan afvoeren.
Ik ben helemaal happy, mijn zaden zijn zojuist bezorgt. Ik heb nu het volgende in huis;
En alles voor onder de 20 euro (oke 22 euro met verzendkosten)
*Nieuw besteld*
- Rode uien
- Witte uien
- Knoflook
- Winter wortelen
- Courgette
- Broccoli (vroege)
- Suikermais (oa voor de paarden geschikt om te eten)
- Peterselie (om mijn kruidenbed weer opnieuw aan te vullen)
- Pompoenen tot 50 kg (voor de halloween actie op de manege)
- Gemengde sla (ik lust alle soorten sla dus zo heb ik automatisch afwisseling)
- Gemengd koolsoorten (rode kool, witte kool, savooie kool en spruitjes)
- Rucola
- Ijsbergsla (omdat die zat niet in de sla mengsel)
En ik had nog een lange paprika soort besteld, helaas hadden ze daar leveringsproblemen mee. Dus die krijg ik later gratis nagezonden (ook verzending gratis) en voor nu gratis een pakje gewone vroegrijpe (groene) en rode paprika gekregen (california wonder)
*nog aanwezig*al is het niet helemaal zeker of ik deze zaden wel ga gebruiken
- Anijs
- Hele oude peterselie (al ingezaaid in potten maar doen niks, daarom nieuwe besteld)
- Koriander
- Komijn
- Taugee
- 13 zakjes met diverse bloemen (wie kan ik hier blij mee maken?)
- 4 zakjes met peulvruchten (denk aan stambonen, capucijners enz. Geen idee of ik dit ga gebruiken, ben niet echt fan van deze groente, dus als ik er iemand blij mee kan maken dan regelen we wel iets)
- Knolvenkel
- Witlof
- Bieten
- Vleestomaat
- Asperge
- Chineese kool
- Diverse soorten meloenen
- Roodlof
- Andijvie
- Muskaatpompoen
- 3 soorten radijs (jakkie, die gaan echt weg)
- En nog diverse open zakjes met sla soorten
Of te wel genoeg zaden voor volkstuin en achtertuin. Kruidentuin in mijn achtertuin wordt weer flink opgeknapt en ik zit eraan te denken ook de asperge in de achtertuin te gaan zetten. Knoflook gaat in een pot in de achtertuin, het is tenslotte een kruid in mijn ogen. Meloen gaan dus op het plekje wat ik vrij wil gaan maken. Hopelijk krijg ik dat dit jaar nog af.
Morgen redelijk weer, dus dan ga ik naar de tuin. Eerst de appelbomen snoeien en daarna de ruimte gaan vrij maken waar ik een vaste koude kas wil gaan maken. Indien er toch wat regen komt kan ik mooi de grote kas opruimen en het tuinhuisje.
8nnemiek schreef:Paprika en pepers moet je nu echt al zaaien. Als je pas in mei/juni begint dan rijpen ze niet meer goed af, zeker als de herfst vrij vroeg valt.
Op de verwarming lijkt me een prima plek.
Ik had mijn zaden vroeger altijd in een bakje op het aquarium. Die aquariumlampen gaven lekker veel warmte af.
Tegenwoordig heb ik een paar warmtematjes thuis liggen. Die verbruiken niet heel veel, zo'n 10 tot 20 watt, en houden de zaden lekker warm totdat ze kiemen.
Mijn gekiemde zaden staan nu allemaal in de tuinkamer. Daar is het 's nachts een graad of 7 en overdag 10 tot soms 20 als de zon schijnt of ik de houtkachel stook. Dat is ideaal voor zaailingen.. lekker veel licht, geen vorst en ook weer niet té warm.
Weissjee schreef:De california wonder heb ik ook gezaaid. Maar bij mij is dat van de 3 soorten paprikas en 4 soorten pepers degene met een grote achterstand. Het kiemen ging wel goed maar in tegenstelling tot de rest groeit deze bijna niet. Zou je misschien willen laten weten hoe die het bij jou gaat doen?