De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:53

Wij hebben een grote kas. Daar hebben ze de hele tijd gestaan, maar inderdaad door een koude zomer werd het net niet warm genoeg voor flinke planten (ik had 1 vrucht per plant)
Maar jou idee is zeker goed. Maar ik zou ze niet gaan zaaien tot dat het mei/juni is. Ivm met zonuren en algemene buiten temp.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:02

Zou ze zoiezo een tijdje binnen laten staan, inderderdaad :) Tot het buiten warm genoeg is. Vorig jaarmijn platjes rond mei buiten gezet en die deden het geweldig :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:42

Paprika en pepers moet je nu echt al zaaien. Als je pas in mei/juni begint dan rijpen ze niet meer goed af, zeker als de herfst vrij vroeg valt.
Op de verwarming lijkt me een prima plek.
Ik had mijn zaden vroeger altijd in een bakje op het aquarium. Die aquariumlampen gaven lekker veel warmte af.
Tegenwoordig heb ik een paar warmtematjes thuis liggen. Die verbruiken niet heel veel, zo'n 10 tot 20 watt, en houden de zaden lekker warm totdat ze kiemen.

Mijn gekiemde zaden staan nu allemaal in de tuinkamer. Daar is het 's nachts een graad of 7 en overdag 10 tot soms 20 als de zon schijnt of ik de houtkachel stook. Dat is ideaal voor zaailingen.. lekker veel licht, geen vorst en ook weer niet té warm.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:26

Misschien een domme vraag maar kan ik aardewerk potjes nu vanuit de schuur buiten zetten? Of vriezen die kapot? Ik wil ze vast met compost neerzetten zodat dit lekker kan settelen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:13

Flowerbomb schreef:
Misschien een domme vraag maar kan ik aardewerk potjes nu vanuit de schuur buiten zetten? Of vriezen die kapot? Ik wil ze vast met compost neerzetten zodat dit lekker kan settelen.

Er is geen vorst ;) :Y)
Maar zonder te geinen, mijn aardewerken potten staan het hele jaar buiten. Belangrijkste is dat er een goede afwatering in zit (gaatjes in de pot en dan een laagje puin of kleine steentjes) zodat het water goed kan afvoeren.

Ik ben helemaal happy, mijn zaden zijn zojuist bezorgt. Ik heb nu het volgende in huis;
En alles voor onder de 20 euro (oke 22 euro met verzendkosten)

*Nieuw besteld*
- Rode uien
- Witte uien
- Knoflook
- Winter wortelen
- Courgette
- Broccoli (vroege)
- Suikermais (oa voor de paarden geschikt om te eten)
- Peterselie (om mijn kruidenbed weer opnieuw aan te vullen)
- Pompoenen tot 50 kg (voor de halloween actie op de manege)
- Gemengde sla (ik lust alle soorten sla dus zo heb ik automatisch afwisseling)
- Gemengd koolsoorten (rode kool, witte kool, savooie kool en spruitjes)
- Rucola
- Ijsbergsla (omdat die zat niet in de sla mengsel)

En ik had nog een lange paprika soort besteld, helaas hadden ze daar leveringsproblemen mee. Dus die krijg ik later gratis nagezonden (ook verzending gratis) en voor nu gratis een pakje gewone vroegrijpe (groene) en rode paprika gekregen (california wonder)

*nog aanwezig* al is het niet helemaal zeker of ik deze zaden wel ga gebruiken
- Anijs
- Hele oude peterselie (al ingezaaid in potten maar doen niks, daarom nieuwe besteld)
- Koriander
- Komijn
- Taugee
- 13 zakjes met diverse bloemen (wie kan ik hier blij mee maken?)
- 4 zakjes met peulvruchten (denk aan stambonen, capucijners enz. Geen idee of ik dit ga gebruiken, ben niet echt fan van deze groente, dus als ik er iemand blij mee kan maken dan regelen we wel iets)
- Knolvenkel
- Witlof
- Bieten
- Vleestomaat
- Asperge
- Chineese kool
- Diverse soorten meloenen
- Roodlof
- Andijvie
- Muskaatpompoen
- 3 soorten radijs (jakkie, die gaan echt weg)
- En nog diverse open zakjes met sla soorten

Of te wel genoeg zaden voor volkstuin en achtertuin. Kruidentuin in mijn achtertuin wordt weer flink opgeknapt en ik zit eraan te denken ook de asperge in de achtertuin te gaan zetten. Knoflook gaat in een pot in de achtertuin, het is tenslotte een kruid in mijn ogen. Meloen gaan dus op het plekje wat ik vrij wil gaan maken. Hopelijk krijg ik dat dit jaar nog af.

Morgen redelijk weer, dus dan ga ik naar de tuin. Eerst de appelbomen snoeien en daarna de ruimte gaan vrij maken waar ik een vaste koude kas wil gaan maken. Indien er toch wat regen komt kan ik mooi de grote kas opruimen en het tuinhuisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:30

Ik weet nog niet wat ik wil met de tuin := , is momenteel een grote bende maar moet wel binnekort een pkan van aanpak hebben :j

Afbeelding

Alle tegels erom weg en dan met wat houten paaltjes een afscheiding maken . Het stukje links achter gaat weg dus echt alleen dit lange stuk nog voor dit jaar .

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:46

chamion schreef:
Flowerbomb schreef:

Maar zonder te geinen, mijn aardewerken potten staan het hele jaar buiten. Belangrijkste is dat er een goede afwatering in zit (gaatjes in de pot en dan een laagje puin of kleine steentjes) zodat het water goed kan afvoeren.

Ik ben helemaal happy, mijn zaden zijn zojuist bezorgt. Ik heb nu het volgende in huis;

*Nieuw besteld*
- Rode uien
- Witte uien
- Knoflook
- Winter wortelen
- Courgette
- Broccoli (vroege)
- Rucola

En ik had nog een lange paprika soort besteld, helaas hadden ze daar leveringsproblemen mee. Dus die krijg ik later gratis nagezonden (ook verzending gratis) en voor nu gratis een pakje gewone vroegrijpe (groene) en rode paprika gekregen (california wonder)

- Anijs
- Hele oude peterselie (al ingezaaid in potten maar doen niks, daarom nieuwe besteld)
- Koriander
- Komijn
- Taugee
- 4 zakjes met peulvruchten (denk aan stambonen, capucijners enz. Geen idee of ik dit ga gebruiken, ben niet echt fan van deze groente, dus als ik er iemand blij mee kan maken dan regelen we wel iets)
- Knolvenkel
- Witlof
- Bieten
- Vleestomaat
- Asperge
- Chineese kool
- Roodlof
- Andijvie
- Muskaatpompoen

Of te wel genoeg zaden voor volkstuin en achtertuin. Kruidentuin in mijn achtertuin wordt weer flink opgeknapt en ik zit eraan te denken ook de asperge in de achtertuin te gaan zetten. Knoflook gaat in een pot in de achtertuin, het is tenslotte een kruid in mijn ogen. Meloen gaan dus op het plekje wat ik vrij wil gaan maken. Hopelijk krijg ik dat dit jaar nog af.

Morgen redelijk weer, dus dan ga ik naar de tuin. Eerst de appelbomen snoeien en daarna de ruimte gaan vrij maken waar ik een vaste koude kas wil gaan maken. Indien er toch wat regen komt kan ik mooi de grote kas opruimen en het tuinhuisje.

Nee nu is er geen vorst daarom wou ik ze ook nu buiten zetten. Maar als het straks wel weer gaat vriezen is dat dus geen probleem. Dank voor de tips!

Gefeliciteerd met je zaadjes :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:12

@ Rebecca; Het gedeelte waar de meeste zon is kan je een koude kas maken. Dus de stenen rechtop ingraven, eventueel naar achtertoe gestapelde stenen zodat het schuin staat. Afdekken met plastic en dan kan je daar het 1 en ander kwijt.

Ander gedeelte verticale tuin van maken zodat je meer kwijt kan op dat stukje?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:43

Ik heb even 2 schema's gemaakt voor mijn volkstuintje. Zo dadelijk is de kruidentuin aan de beurt.

Standaard schema (alleen de 2 druiven struiken en de kiwi in de kas vergeten in te tekenen) met zo beetje alle vaste planten en schuren enz.
Afbeelding

Dit heb ik tot nu toe in mijn hoofd voor 2017.
Afbeelding

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:57

chamion schreef:
Flowerbomb schreef:

*Nieuw besteld*
- Rode uien
- Witte uien
- Knoflook
- Winter wortelen
- Courgette
- Broccoli (vroege)
- Rucola

- Anijs
- Koriander
- Komijn
- Taugee
- Knolvenkel
- Witlof
- Bieten
- Vleestomaat
- Asperge
- Chineese kool
- Roodlof
- Andijvie
- Muskaatpompoen

De california wonder heb ik ook gezaaid. Maar bij mij is dat van de 3 soorten paprikas en 4 soorten pepers degene met een grote achterstand. Het kiemen ging wel goed maar in tegenstelling tot de rest groeit deze bijna niet :(. Zou je misschien willen laten weten hoe die het bij jou gaat doen?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:54

8nnemiek schreef:
Paprika en pepers moet je nu echt al zaaien. Als je pas in mei/juni begint dan rijpen ze niet meer goed af, zeker als de herfst vrij vroeg valt.
Op de verwarming lijkt me een prima plek.
Ik had mijn zaden vroeger altijd in een bakje op het aquarium. Die aquariumlampen gaven lekker veel warmte af.
Tegenwoordig heb ik een paar warmtematjes thuis liggen. Die verbruiken niet heel veel, zo'n 10 tot 20 watt, en houden de zaden lekker warm totdat ze kiemen.

Mijn gekiemde zaden staan nu allemaal in de tuinkamer. Daar is het 's nachts een graad of 7 en overdag 10 tot soms 20 als de zon schijnt of ik de houtkachel stook. Dat is ideaal voor zaailingen.. lekker veel licht, geen vorst en ook weer niet té warm.

Waar kan ik zo'n matjes vinden? :D Mag ook online ed zijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:59

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:00

Thanks! Morgen eerst naar een clinic kijken en daarna maar eens denken hoe ik m'n tuintje ga indelen. Heb nogal rotte afstanden. Mama heeft me de 'overschot' van de tuin gegeven :+

Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:39

Weissjee schreef:
De california wonder heb ik ook gezaaid. Maar bij mij is dat van de 3 soorten paprikas en 4 soorten pepers degene met een grote achterstand. Het kiemen ging wel goed maar in tegenstelling tot de rest groeit deze bijna niet :(. Zou je misschien willen laten weten hoe die het bij jou gaat doen?

Ik zal foto's maken enz.
Beschrijving op de achterkant spreekt elkaar tegen. Die zeggen; inzaaien begin maart bij temperaturen van minimaal 22-26 graden. :+
Begin maart en dan bijna 30 graden 8)7
Onder glas kan in april-mei bij ongeveer 20 graden.... :wow:

Gevalletje verkeerd gekopierd en geplakt bij de drukker vermoed ik _O-

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:43

Net reclame gezien bij Pelckmans van zaden ed dus daar van de week maar eens langs :D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:02

Vandaag stekgrond gaan kopen en speciaal mijn paprika laten liggen. Heeft m'n vader 'm weggegooid en natuurlijk geen reserve paprika. :+

Morgen nieuwe kansen :')

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:43

@ Laurievc dat is echt heel handig. Fijne hey dat soort mensen in de buurt :+
En over je tuin indeling gesproken; ben je van plan aardappelen te poten? Zoja die kunnen op het langste stuk staan. Neemt veel ruimte in en heeft weinig onderhoud nodig. Zo wordt de tuin wat beter te behastukken.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:50

Ja dat wil ik proberen dit jaar :D Vorig jaar niet gedaan maar ondertussen wel wat leuke dingen over gelezen. Is het moeilijk?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:00

Nee, het is alleen een pokke klus om ze te poten en om ze eruit te halen. Maar wij hebben hier kleigrond en dat speelt natuurlijk wel mee, en ook omdat ik ze niet lekker vind en het een straf vond als ik mam moest helpen :Y)

Maar zodra ze erin zitten heb je er bijna geen omkijken naar. Natuurlijk een beetje water geven indien het wat droog is.

En je hoeft geen terpen te maken hoor. Mam harkte altijd wat grond weg, prikte vervolgens ondiepe gaten en gooide daar de aardappelen in. Vervolgens harkte ze er weer grond overheen. Altijd goede oosten gehad, en veel minder werk :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:02

Top :+ Mama stelde ook voor om het in speciale zakken te doen? Jij doet ze gewoon in de grond dus? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:05

Poten vond ik niet echt veel werk
Oogsten (op klei) idd wel even een werkje :+

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:13

Scheelt dat wij thuis kleinschalig akkerbouwbedrijf hebben en aardappelen telen :Y)

Dus ik zet alles in mijn tuintje behalve aardappelen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:10

Hier vorig jaar de eerste ronde wel in terpen gezet voor de waterafvoer in het voorjaar. Oogsten was wel makkelijk omdat de helft in de terp groeide en ik die zo om kon gooien.
Daarna meteen weer een ronde aardappels erin omdat die nog over waren van het jaar daarvoor en al uitlopers van 50cm hadden :+ gewoon om te proberen.
Deze wel gewoon zo in de vlakke grond gestoken en die hebben het ook nog goed gedaan. Had door de droogte wel wat moeite met oogsten.

Maar buiten het poten en oogsten om doe ik er weinig aan. Alleen in het begin het onkruid een beetje weghalen tot de planten groot genoeg zijn, maar dat gaat gewoon in de ronde met de rest mee, net als een beetje water geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:39

Aardappelen zijn vrij makkelijk :j , wil ze dit jaar niet in reguliere stukje en verder niet veel zon in de tuin .. Kan altijd nog een bak op het balkon zetten kunnen er daar wat in :P

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:52

Iemand ervaring met schorsenere? :P