Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:26

Sonja_vR schreef:
Maar ook echt serieus recensies van 3 jaar terug die al om te janken zijn en echt niets veranderd
Toch knap

Ze zijn in elk geval wel standvastig! :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:53

Magrathea schreef:
F_Orumster schreef:
Voor een Bosh recept moet je wel redelijk zin hebben om te koken, maar het resultaat mag er meestal zijn!

Valt imo wel mee hoor, ze hebben geregeld ook recepten in de categorie "easy" / snel :j

Er komt een nieuw boek in september; Speedy Bosh! Onder 20minuten recepten.

Miesemuisje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:19

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:15

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:31

Wat vreselijk slecht geschreven en onderbouwd weer.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:26

F_Orumster schreef:
Wat vreselijk slecht geschreven en onderbouwd weer.

Ben het met je eens dat het slecht is geschreven en dat de onderbouwing een stuk beter had gekund. Maar de petitie an sich is een goed idee, vind ik.
Het is heel goed dat er zoveel mensen zich zorgen maken over honden in auto's als het 20+ graden is, maar (bijna) niemand maakt zich zorgen over vee in vrachtwagens. En dan staan ze ook nog dicht op elkaar en worden ze ook nog eens geslacht. Over de wachttijd nog maar niet gesproken.

Spoiler:
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 22:20

Ik weet nog dat we in Mexico heel lang achter een camion met schapen reden, ook in heel warm weer. Die beesten de hele tijd naar mij kijken... geloof dat daar toen wel het zaadje geplant is om vegetarisch te gaan eten. Ik snap niet dat je aan zoiets wil bijdragen. En daarom rijden de camions nu op rustige uren en vaker met de kleppen dicht.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:17

Iolanthe schreef:
Had voorgesteld om te bellen, ze hebben geantwoord dat ze het een paar dagen voordien nog eens gaan vragen, dat de corona-stress dan misschien al minder is (zoals Stumper al zei) :)
Fingers crossed dus :P

Update op de reservatie in het vis-restaurant voor zaterdag :P Familie liet me net weten dat er een aangepaste vegetarische menu zal zijn voor mij *\o/*

Ga me er nog altijd een beetje awkward bij voelen, denk ik, maar dat is honestly veel minder erg dan vis moeten eten of dan maar aan de kant laten liggen :=

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:14

Mooi zo !

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:42

Wat fijn om te horen, Iolanthe! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:50

Ah dat is fijn! Ik begrijp ook uit je bericht dat je familie hier zelf achteraan is gegaan? Dat is ook wel prettig, dan houden ze toch wel rekening met je dieetwensen. Ik hoop dat het gezellig wordt en het eten je lekker gaat smaken!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:20

Jongens ik heb dit een paar dagen terug gemaakt en het is lekker!! https://vegetus.nl/gefermenteerde-tofu-feta/ Echt goed :):) Ik heb het laten fermenteren met een paar tenen knoflook. Heb een kwart van de blokjes in een potje zongedroogde tomaten gedaan om verder te marineren en de rest moet ik nog even kijken wat ik daarmee doe.
Edit: ik zie ook nu pas dat er staat dat het twee weken moet staan, dit is na 3 dagen al lekker :=

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:26

Jessix schreef:
Ah dat is fijn! Ik begrijp ook uit je bericht dat je familie hier zelf achteraan is gegaan? Dat is ook wel prettig, dan houden ze toch wel rekening met je dieetwensen. Ik hoop dat het gezellig wordt en het eten je lekker gaat smaken!

Ja klopt! Tenminste, ik had nog gestuurd om te horen of ze al iets wisten en om door te geven dat ik gewoon hetzelfde zonder vis ook prima vond (dan moesten ze niet nog iets extra maken of zo) en dan daarna bericht gekregen dat er een aangepaste menu ging zijn :)
Het was wel echt superlekker **\O/** Had vaak (gefermenteerde) groentjes ipv de vis bij de hapjes en als hoofdgerecht een pizza vers uit de steenoven (ipv gegrilde vis) +:)+

Magrathea schreef:
Jongens ik heb dit een paar dagen terug gemaakt en het is lekker!! https://vegetus.nl/gefermenteerde-tofu-feta/ Echt goed :):) Ik heb het laten fermenteren met een paar tenen knoflook. Heb een kwart van de blokjes in een potje zongedroogde tomaten gedaan om verder te marineren en de rest moet ik nog even kijken wat ik daarmee doe.
Edit: ik zie ook nu pas dat er staat dat het twee weken moet staan, dit is na 3 dagen al lekker :=

Ooh ziet er lekker uit! Heb je al meer ervaring met fermenteren? Heb het een paar keer zelf geprobeerd (wortels, witte kool, augurken) maar was elke keer te wantrouwig tgo de geur dus niet durven opeten :x

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:18

Oh wat fijn dat het een succes was!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:38

Wat fijn dat je zo lekker hebt gegeten! Goed dus dat je het hebt aangekaart, want het resultaat mag er zijn :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:23

Vanavond gaan uiteten omdat mijn vader jarig is, en het restaurant had er echt wat moois van gemaakt! Ondanks dat het best wel last minute was. Afbeelding

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:47

Hallootjes!

Ik weet niet of ik hier goed zit, anders laat het maar weten :-)
Ik eet nu 1,5 jaar vegetarisch en merk qua mijn gezondheid eigenlijk geen verschil. Ik eet voldoende groente en fruit. We eten vleesvervangers, maar niet elke dag. In bijvoorbeeld macaroni hoef ik niet per se vegetarisch gehakt, daar gaan gewoon een boel groenten in.

Nu denk ik gezond bezig te zijn, maar ik ben bloeddonor en mijn resultaten gaan langzaam omlaag.
Mijn Ferritine zakt. Vorig jaar maart was deze nog 27 (toen was ik net 2 maanden vega). Afgelopen juni was de uitslag 23.
Sanquin hanteert een ondergrens van 30. Ze hebben me uitgelegd dat voor mij vanaf 15 goed is, maar ik maak me wel zorgen om het feit dat mijn Ferritine zakt.

Mijn hemoglobine was in januari toen ik bloed heb geprikt bij de huisarts 7.8
Dat is ook wel ijzer, maar toch weer anders dan de Ferritine heb ik me laten vertellen.

Nu ben ik aan het denken om misschien supplementen te gaan slikken (dat doe ik momenteel nog niet).
Misschien wat extra ijzer? Maar welke supplementen zijn goed? Ik zie op internet door de bomen het bos niet meer...

Of is hier iemand met goed advies? :-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:20

Ja: vraag het je huisarts. Ik zou echt niet weten wie hier zonder kennis en jou te kennen durft op antwoorden.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:33

Ik bedoel meer of er in dit topic mensen zijn die extra vitaminen slikken en over welk merk zij tevreden zijn ;-) En natuurlijk welke vega zijn. Dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:46

Qua voeding
: volkoren producten, peulvruchten, noten en donkergroene groenten zoals spinazie, postelein, paksoi, andijvie en snijbiet boerenkool etc
Eventueel kun je kijken of je hier voldoende van eet
Of meer van kan eten
En vitamine C bevorderd de opname van
Ijzer

En idd is even navraag doen bij je huisarts altijd een goed plan als je weet dat het laag is

Qua supplementen ... ik slik eigenlijk alleen B12 en D standaard een paar keer in de week
En heb een multi en Vit C voor als ik er aan denk
Etos heeft een goeie vega multi
De etos multi green vega
En vegetology heeft de vegvit
Zelf heb ik wel ervaring met supplementen van vegetology
En die is goed

Fijne blogpost over multi’s

https://vegetus.nl/de-valse-veiligheid- ... vitamines/

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:49

xMyrth schreef:
Ik bedoel meer of er in dit topic mensen zijn die extra vitaminen slikken en over welk merk zij tevreden zijn ;-) En natuurlijk welke vega zijn. Dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden :)

Ik slik nu sinds een week B12. Dit omdat ik Moe was en omdat er steeds meer spiertjes in mijn gezicht trilden (ooglid en lip/mond) en magnesium hier geen verandering in bracht.

Het gaat inmiddels beter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:51

Ik heb wel eens licht ijzertekort gehad, de huisarts zei toen dat ijzersupplementen echt niet aan te raden zijn als het niet hoeft, die zorgen vaak voor vervelende situaties op het toilet :=
Zou eerst even kijken naar of je wat meer ijzerrijke voeding kunt eten. Wat ik ook altijd deed is één glaasje roosvicee ferro drinken tijdens mijn menstruatie, dat hielp al enorm

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:32

xMyrth schreef:

Oja das iets anders idd :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:11

Ik moet echt constant ijzer bijslikken, maar ik heb ook echt een issue met ijzer. Ik zou het niet zomaar doen, teveel ijzer kan ook daadwerkelijk kwaad. Heb jarenlang ijzerpillen gehad en red het nu net met ferro (1/2 glaasjes per dag) maar soms zakt het weer in en moet ik de pillen weer.

Ik zou gewoon eens je bloed laten prikken en niet zelf gaan dokteren met supplementen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:16

Bedankt allemaal!
Ik kan vooruit :)

Ik heb bloed laten prikken en daar kwam dus 23 uit. 15 is goed maar voor Sanquin is 30 de eis. Zelf zou ik mijn ijzer graag iets hoger zien. Dus ik ga eens bewuster aan de slag met ijzerrijke voeding en die Roosvicée :)