De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:01

Ik heb hier met moeite wat paprikaplantjes gevonden lol. Tomaten via vrienden maar verder.. Echt een ramp :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:08

Hier is op de markt idd ook genoeg te krijgen, vaak 1 of 2 EURo voor een paar plantjes dus als je dat vergelijkt met zaad is dat gewoon duur. Maar als je zelf niet wilt zaaien of meteen plantjes wilt dan is dat een goede optie.

Ik heb eigenlijk nog niet eens bedacht wat er dit jaar allemaal in gaat. Wel wat minder bieten want dat waren afgelopen jaar echt kilo's :+ dus daarvan zal er volgend jaar ook nog wel wat in de vriezer liggen.
Aardappels gaan er sowieso wel weer in, met ook weer een poging voor een 2e ronde want dat ging vorig jaar erg goed.
Bonen gaan we gewoon weer proberen, die zijn vorig jaar niet hoger gekomen dan 50cm dus 0 opbrengst (door de droogte).
Wortel gaan we ook gewoon weer proberen, dat was vorig jaar ook geen succes.
Knoflook gaan we ook weer proberen, net als ui.

Vorig jaar was voor veel dus eigenlijk gewoon een slecht jaar door het gebrek aan vocht, waardoor alles erg klein bleef. Eigenlijk hebben alleen de aardappels en en bieten het erg goed gedaan. Oja en de aardpeer uiteraard, maar die ga ik proberen er allemaal uit te trekken want dat eten we niet, maar de bloemen staan wel gezellig :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:28

Bedankt Annemiek, het kwam deels door de regen, bijna alle planten waren na 1 bui al meteen dood. Maar juist op een ander stuk er tegenover deden de planten het juist perfect.

Markten zijn hier ook niet al te goedkoop maar we willen niet weer het risico lopen dat we geen oogst krijgen door zaadjes vandaar dan maar wat duurder en plantjes nemen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:30

Het eerste jaar heb ik ook gedeeltelijk plantjes gekocht. Wij hebben hier in de buurt een soort veevoeder/mini tuincentrum/enorme dierenwinkel (kan het niet anders dan dit omschrijven haha) en daar hadden ze ook plantjes. Toen vooral broccoli en boerenkool gekocht was iets van 17 cent per plantje. Maar er stonden ook tomaten, prei ect. Misschien dat er bij jullie ook zoiets in de buurt zit?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:31

Wij hebben nu een tuin van 75 bij 5,70 dus genoeg plek voor wat groenten etc. Er staan al 8 fruitbomen, sl heb ik geen idee wat voor.. en iets van bramen struiken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:32

Daar wil ik inderdaad naar gaan kijken :j

Maar voordat ik ga planten, moet ik compost en mest gebruiken of is compost alleen ook goed? Ik las al dat het niet door de bodem geharkt moet worden omdat het dan in het zand weg zakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:16

Ligt er een beetje aan wat voor compost. Ik heb zelf gemerkt dat de gemeentecompost niet enorm veel voeding bevat, volgens mij wordt die gemaakt van houtsnippers en ander gemeente-snoeiafval, terwijl zelfgemaakte compost wordt gemaakt van tuinafval met groente- en fruitafval en dierlijke mest.. zo bestaat mijn composthoop van dit jaar bijna helemaal uit gecomposteerde paardenmest. Daar hoef je dus verder geen mest bij te doen.

Ik zou de compost wel onder harken, dan houdt de grond veel meer vocht vast en zullen groentes ook wanneer ze dieper wortelen nog genoeg voeding en water vinden.
Voedingsstoffen zullen altijd langzaam uit de compost wegsijpelen, ook wanneer deze bovenop de grond ligt, daarom wordt meestal aangeraden om in het voorjaar te spitten met compost, en in de zomer nog eens bij te mesten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:38

Ik heb juist bewust "verse" mest ondergespit zodat alle voedingsstoffen ook echt in ge grond terecht komen en niet wegspoelen met de regen.
Ook is het weer om het bodemleven te stimuleren en de boel wat luchtiger te maken. Het is alleen weer jammer dat het rijkere leven ook weer mollen aantrekt :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:21

Verse mest bevat erg veel ammoniak waardoor de plantjes sneller verbranden, maar trekt ook veel insecten aan zoals de uienvlieg en wortelvlieg. (en daardoor waarschijnlijk ook weer die mollen :+ )
Het werkt wel als mest, maar is niet ideaal.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:16

Verse mest wordt waarschijnlijk door de eigenaar geleverd, het gaat dan om koeienmest. Compost zou waarschijnlijk van de gemeente zijn, anders moeten we compost in zakken kopen en voor 50m2 is dat geen klein bedrag, gemeente heeft daarom de voorkeur.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:22

Vorig tuinseizoen redelijk verse mest onder laten ploegen. Samen met een 20 jaar oude composthoop die maar niet vol werd (lees zakte elke keer goed in elkaar). Weinig planten erop gehad, helaas nu wel een gedeelte een grasmat geworden. Die ga ik indammen met een groene rand en een mooi zithoekje van maken. Is minder werk dan die hele grasmat eruit trekken :Y) En de moestuin is voor mij nu toch te groot.

Onder de appelbomen ook veel onkruid. Daar wordt dit jaar de pompoen en courgette neergezet. Nemen veel ruimte in en na het snoeien hoef ik niet meer bij de bomen te wezen.

Aardbeien bed ga ik inderdaad verplaatsen. Ipv achter de kas, naar de voorkant. En weer komt die ^#@&^#&^# wilde framboos op, dus die mag ik weer uitgraven tot minimaal een meter diep....

En het blijkt dan onder de berg gesnoeide hout dat de stenen waren weggehaald om daar ook een bed te maken. Alleen zijn we daar nooit meer aan toegekomen. Dus ik ga daar een vaste koude kas van maken. Genoeg hout en ijzer op de tuin om het goed af te zetten. Ik kan desnoods de weggehaalde stenen kantelen en deels ingraven daarvoor. Doek erover en klaar. Misschien voor meloenen enz.

Qua extra meststof enz. wij kopen vaak bij de boni zakken potgrond als deze in de aanbiedingen zijn. Deze dumpen we volop in de grond van de kas voordat we gaan spitten en we gebruiken het om de zaden op te kweken. Werkt perfect!

Dit is de tuin (3 jaar oude foto) met rug naar de ingang. Achter de grote kas is het tuinhuisje (die is gewoon kleiner dan de kas hahaha) en naast het huis is dus ruimte om de koude kas te maken.
Afbeelding

Het huidige aardbeien bed. Krijgt te weinig licht, daardoor geen aardbeien en snel muizen erin. Die komt dus nu voor de kas.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:24

Ik heb nog nooit compost gekocht en vorig jaar 2 oude voertonnen en een bak vol gehaald toen het gratis uitgedeeld werd. Er zijn diverse ophaal punten hier in het dorp waar je kan halen (storten ze gewoon een vrachtwagen leeg). En ik heb een oude voerton waar ik onderin gaatjes geboord heb en gebruik als compost bak. In het najaar oude bladeren verzamelen en daarin doen beetje grond bovenop tegen het eruit waaien. Soms neem ik een paar emmertjes mest mee ook tussendoor doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:38

De compost van de gemeente is ideaal om de grond wat losser mee te krijgen en zodat zandgrond meer water en voeding vast houdt, maar inderdaad wel wat andere mest erbij doen dan.

Hoe het met verse koemest en ammoniak/ongedierte zit weet ik niet, maar ik gok ongeveer hetzelfde als paardenmest. Ik zou de groente dan wat extra in de gaten houden op beestjes, en als het echt nodig is gewoon een vitragegordijn ofzo erover doen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:41

Bedankt voor de informatie!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:44

8nnemiek schreef:
Verse mest bevat erg veel ammoniak waardoor de plantjes sneller verbranden, maar trekt ook veel insecten aan zoals de uienvlieg en wortelvlieg. (en daardoor waarschijnlijk ook weer die mollen :+ )
Het werkt wel als mest, maar is niet ideaal.

Moet ook wel zeggen dat de mest hier gewoon op de wei ligt tot we het eraf halen voor de groentetuin. Het kan dus goed zijn dat er hopen een paar maandenoud en van een paar dagen oud gemengd zijn.
Door de regen en beestjes in de wei zelf geloof ik niet dat de mest er een jaar blijft liggen :+

Al zal ik, nu we een trekker hebben, wel proberen om er wat vaker wat uit te halen en op een hoop te gooien.

We hebben wel een kleine mesthoop in de wei waar de mest van de konijnen en kippen op gaat maar die is aardig in evenwicht en is dus al bijna verdwenen tegen de tijd dat ik weer gemest heb.

Compostbakken hebben we ook staan maar met de kippen en konijnen die ook graag mee eten, vullen die zich niet erg snel, en dan is het vaak alleen maar as, eierschaal en wat schillen.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:30

Laurievc schreef:
Waar ga jij staan 8annemiek? :+

Hier (Antwerpen) heb ik me vorig jaar rot gezocht achter plantjes... Iemand tips waar ik er kan vinden? Woon vrij dicht bij NL dus ketens ofzo zijn geen probleem :+

Ik ga meestal plantjes halen op de markt in Axel op zaterdag ochtend. Ben alleen vergeten hoe het kraam heet maar zij hebben erg veel, kruiden, groenten, fruitboompjes echt vanalles! Ze staan ook in Hulst op de markt mocht dat dichterbij zijn voor je, op welke dag durf ik niet te zeggen.

Edit: ik denk dat het Tuin de Bruijn is http://www.moestuinenbloem.nl/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:32

palousa_boy schreef:
Oja en de aardpeer uiteraard, maar die ga ik proberen er allemaal uit te trekken want dat eten we niet, maar de bloemen staan wel gezellig :+

Vroeger was het veevoer (net als veel andere ondergrondse groentes als bieten/wortelen/etc.), kijk eens of je paarden, kippen en konijnen het lusten, gratis (winter) bijvoer is erg makkelijk om je hooi mee aan te vullen. Alle andere opties zijn een stuk arbeidsintensiever en moeten elk jaar opnieuw gezaaid worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:35

Hallo, ik ga even stippen want ik hoop van de zomer een paar dingen te kunnen gaan kweken op mijn balkon. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:18

Citaat:
Compostbakken hebben we ook staan maar met de kippen en konijnen die ook graag mee eten, vullen die zich niet erg snel, en dan is het vaak alleen maar as, eierschaal en wat schillen.

Eierschalen kun je gewoon verkruimeld terug geven aan de kippen. Scheelt weer kalk voeren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:10

En kom er nu achter dat tomaten oerwoud voor mijn raam waar ik nu stekjes van aan het verzamelen ben dus tomaten heeft hangen. _O-

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:17

Altijd handig... zijn natuurlijk nu helemaal prut....
Ach, het heeft daar gegroeid dus het zal daar nog eens groeien. Ik vind tomaten vaak veel werk omdat ik continu aan het toppen blijf (of ik heb het idee dat ik dat continu sta te doen)
Hopelijk ontvang ik deze week en anders volgende week mijn zaden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:18

Iemand hier ervaring met zelf paprika zaadjes te laten uitkomen? Ga het straks voor de eerste keer proberen maar mijn moeder gelooft niet dat er ook vruchten aan gaan komen :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:27

Wij hebben het wel gedaan, maar je moet goed grond hebben en er bovenop zitten qua vocht. En zeker in een kas opkweken is om aan te raden. We hebben vruchten eraan gehad. Maar niet heel denderend want het was toen een redelijk koude zomer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:28

Laurievc schreef:
Iemand hier ervaring met zelf paprika zaadjes te laten uitkomen? Ga het straks voor de eerste keer proberen maar mijn moeder gelooft niet dat er ook vruchten aan gaan komen :+

Dat werkt prima hoor :j
Wel moeten de zaadjes heel erg warm staan om te kiemen, zo rond de 25 graden. En in de nazomer krijg je dan paprika's aan je plant.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:36

Hmm. Zou het werken als ik ze op de vensterbank zet? Overdag zon erop en in de avonds staat hier de verwarming aan. Zou niet weten hoe ik ze anders zo warm zou kunnen houden. Hoe deden jullie dat?