Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:40

Ik hou het bij om meerdere redenen. Eentje daarvan is gewoon omdat ik het interessant vind, ga mezelf niet voor niets weer 4 jaar naar school sturen om Voeding&Diëtetiek te gaan studeren :)) Nu wil ik het ook weer beter bij gaan houden omdat ik als mn beenblessure echt verdwenen is ik weer fanatiek wil gaan hardlopen. En weer terug wil trainen naar de halve marathon en verder. Dan moet je echt wel een beetje bijhouden wat je eet want toen ik dat niet deed ging ik óf halverwege van mn stokje door te weinig koolhydraten óf ging ik over mn nek omdat ik teveel (vetten/eiwitten) ervoor had gegeten. Toen ik het bij ging houden bleken de oplossingen best wel voor de hand te liggen. Om jezelf in sport echt te verbeteren is voeding zo ontzettend belangrijk :j maar inderdaad als je geen enorme sport-ambities hebt en het verder ook niet heel boeiend vindt (zoals ik :') ) dan is het niet persé nodig. Bij mezelf ben ik absoluut niet bang om door te slaan, ik weet waarom ik het doe en dat is niet om af te vallen, maar om het optimale uit mezelf te kunnen halen.

Momenteel hou ik het overigens totaal niet bij, leef nog steeds op een antimisselijkheidsdieet van wittebrood, chocopasta, jam en dingen als pizza en chocolademueslirepen :+ Net heel eigenwijs weer geprobeerd een salade te eten, nou ik heb het geweten. Yuk meteen weer 3x zo misselijk %)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:49

Ik vul het ook niet altijd excact in omdat ik ook geen zin heb alles te wegen, heb dat 1 dag gedaan met de dingen die ik het meest eet en weet nu ongeveer wel hoeveel gram iets. Doe het dus ook puur voor de controle eigenlijk, vaak haak ik bij het avondeten toch af haha als ik dan denk oh ik zit rond de 1000 en er komt nog avondeten en een tussendoortje bij vind ik het prima. En ik vind het ook interessant idd!

Snap ik phor! Als je het heel lang wel hebt gedaan is even een tijdje niet prima toch.

Als ik een schema zou hebben zou ik het ook wel beter invullen denk ik, dan staat het ook al vast en moet je ene bepaalde hoeveelheid binnen krijgen dus weeg je het ws toch al.

VogeltjeM

Re: Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:50

Ja, ik snap jullie hoor en ik bedoel het ook zeker niet veroordelend. Het staat ieder vrij om doelen na te streven, etc. En als voeding daarbij belangrijk is, dan moet je daar vooral bij kijken. Ik bekijk alles alleen een beetje door een psychologiebrilletje, en vanuit dat perspectief, als er iemand komt die zó nauwkeurig zijn voeding bijhoudt zonder dat diegene bijv. op dat moment een specifiek realistisch doel in gewicht nastreeft, is dat minstens een opvallend, merkwaardig kenmerk zeg maar, dat wel kan duiden op bepaalde problematiek. Dat hóéft dus niet, maar dat kán. En als ik dan lees dat hier ook meiden zitten die zijn hersteld van bijv. een eetstoornis, dan heb ik wel mijn twijfels bij dat bijhouden. Dan denk ik: is dat niet gewoon een andere uiting van? Ik bedoel hier absoluut niemand specifiek mee (echt niet), maar dan snappen jullie misschien beter wat ik bedoel.

En Phormicola je bent ontiegelijk goed bezig en heb veel bewondering voor je kennis, maar als je zegt: wat is gezonder, bijhouden of overgewicht? Dan kan ik daar niet zo'n goed antwoord op geven. Want ik denk dat het voor veel mensen gezonder is om een beetje overgewicht te hebben of niet optimaal strak te zijn (want stoppen met tellen/bijhouden betekent niet automatisch voor iedereen overgewicht) dan om zo bezig te zijn met verhoudingen en tellen. Namelijk mensen met een aanleg voor bepaalde internaliserende psychische problematiek. Vanuit het perspectief van een hulpverlener zou ik dat risicovol gedrag vinden. Maar goed, ik zit hier niet vanuit het perspectief van een hulpverlener, maar vanuit mijn persoonlijke perspectief, en ik vind dit een reuze-interessant topic waar ik veel van leer. Ik doe zelf ook aan lijstjes, omdat ik kilo's kwijt wil. En waarschijnlijk gaat dat sneller als ik net zoals veel van jullie zo alles zou tellen en registreren etc. Maar het stukje hulpverlener in mij weerhoudt mij daarvan. Het zou voor mij niet goed zijn. En ik hoop gewoon dat mensen hier alert blijven op tekenen dat het voor hun ook niet goed zou zijn (niet fysiek maar mentaal), dat is alles wat ik ermee wilde zeggen :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:21

Kan ik me helemaal in vinden hoor vogeltje, goed/taktvol gezegd.

O - Havermout, chiazaad, banaan, 3 medjool dadels
L - 2 volkoren bh, hummus, spinazie, kipfilet, radijs, tomaat. Bak aardbeien
T - Smoothie spinazie, meloen ---
A - Zoete aardappelen ---
T - ?

B - 15 min fietsen, paard longeren
D - Water

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:36

O/L: Grote witte pistolet, halve mango
T: 125 gr rozijnenbrood
T: Halve mango
T: Pakje meergranencrackertjes
A: Witte rijst met kip, cashewnoten en bosuitjes
T: Chocolade sunday :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:46

Ik denk ook zeker dat in een maatschappij waarin er alleen maar gezond voedsel voor handen is, dat het bijhouden van je eten eerder wijst op psychische problematiek. We moeten echter niet uit het oog verliezen dat er veel non-voedsel te verkrijgen is en dat onze perceptie van 'voedsel' niet meer op juistheid is gebaseerd. Er is zoveel dat je in ogenschouw moet nemen wil je tot een gezond, psychisch én lichamelijk, compromis komen. Dat is nog best wel eens lastig :j
Ik denk dat er best wel signalen zijn waar je op moet letten. Zo heb ik een tijdje kleine stukjes banaan weggegooit, omdat ik 100gr banaan had ingepland en de banaan bijvoorbeeld 105gr woog. Gelukkig zag ik snel in dat dat niet helemaal de bedoeling was, maar als je geen weet hebt van eventuele signalen kun je op die manier gemakkelijk doorschieten!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:02

Wat interessant Vogeltje, jij kijkt er weer heel anders naar met je psychologie-achtergrond. Het is zeker goed om alert te blijven op signalen die aangeven dat je de verkeerde kant op gaat. Maar ik denk dat iedereen in dit topic het daar wel over eens is. Het prettige aan dit topic vind ik juist ook dat mensen elkaar waarschuwen als iemand dreigt door te slaan, of dat nu in te weinig eten is, of té netjes willen eten (en gelijk een schuldgevoel hebben na een koekje).

That being said, mijn lijstje van vandaag:
O: havermout met rijstmelk, banaan, lijnzaad, hennepzaad, pindakaas
T: appel
L: zilvervliesrijst met boontjes, komkommer, kikkererwten, munt en een dressing van sesamolie, sojasaus en rijstazijn
T: handje noten, 4 wortels
A: volkoren penne met gestoofde witlof, tomaat, knoflook en verse oregano
T: sinaasappel of een cracker (maar net waar ik zin in heb)

B: 12 km fietsen, (waarschijnlijk) drie kwartier paardrijden

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:20

Inderdaad erg interessante kijk op de zaak, van een heel andere kant weer :j

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:30

Onder het mom van slechte lijstjes mogen ook. Geen boodschappen in huis en drukte met de paarden. Maar ik ga vanaf vandaag weer posten om terug in mijj ritme te komen, hier posten helpt me altijd op weg :)

O: panini met pesto, serranoham, mozarella en rucola (gehaald bij tankstation onderweg) + cappuccino
L: meergranen chiabatta met 2 plakken kaas, plak ham, ijsbergsla, 2 schijfjes komkommer, 2 schijfjes tomaat, 1 gekookt ei (ook gehaald bij tankststion onderweg)
T: klein schaaltje naturel chips
A: gebakken aardappeltjes, stukje vlees en sla
T: schaaltje vruchtenkwark

B: 4 paarden rijden (oefenparcours) + stal werkzaamheden, hele huisje schoon gemaakt

nu lang uit met een wijntje op de bank, ben kapot :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:43

Mooi verwoord Vogeltje, en ik begrijp je helemaal.

Ik heb zelf een redelijke hekel aan tellen. Ik kan niet goed afgaan op mijn hongergevoel (want ik kan echt altijd eten), en net daardoor eet ik structureel te weinig als ik niet tel. Dus als ik dan een periode niet tel, ga ik na een tijd weer over op 'in mijn hoofd tellen', waar ik dan weer zo onzeker van word dat ik maar gewoon herbegin met tellen.

Echter lig ik niet wakker van echt exacte grammen, en als ik 's avonds te lui ben om mijn laatste T te nemen uit de koelkast, neem ik ook wel eens een koekje of iets lekkers, bijvoorbeeld.

Vandaag examen, dus ik tel niet; ik heb extreme honger van de stress en spanning én word ongesteld dus snaaidrang :Y)

O: 100 g haver, 300 ml rijstmelk, 2 x thee, water
T: Banaan
L: 3 sandwiches met 2 x kruidenkaas, 1/2e kaas, 1 gekookt ei, veel tomaat en komkommer
T: Redelijk wat chips
T: Pakje crackers met light roomkaas, komkommer, tomaat
A: Aardappelsalade (augurk, ui, ei) met sla, olijfjes, komkommer, geraspte worteltjes
B: Paarden verzorgen
T: Kwark met nectarine

Misschien doe ik nog wat sport, misschien ook niet.

Veel beterschap aan alle zieken!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:10

Helemaal niet zo'n slecht lijstje hoor Bhris!

Dag 7. Vandaag veel honger, gelukkig mocht ik wat meer eten. Aardig hoog in vet en eiwit! Laatste T moet ik nog nemen, maar gok dat ik nog tot laat moet leren dus dat komt wel goed.

O: 150g magere kwark, 1 banaan, 50g blauwe bessen
M: 100g aardappel, 3 eieren, 15g pesto, beker optimel puur
T: 50g studentenhaver, speltbh met 15g pindakaas
A: 70g couscous, 100g tofu, 50g feta, 35g tomatenpuree, 5g kokosvet, 150g aubergine
T: 150g magere kwark, appel, kiwi

B: 45 min fietsen

Kcal 1830
Vet 74
Koolh 204
Eiwit 91

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:17

Interessant lijstje Eline, waarbij at je de pesto van de lunch? Over de eieren of de aardappel? Het lijkt als ik het zo lees best veel, komt ws door de warme lunch, maar dat het toch onder de 2000 kcal blijft klinkt goed! :)

Hier ook nog druk aan de studie, kreeg om 12 uur zon trek in good noodles dat ik die uit de kast getrokken heb. Daarna de lunch wel volgens lijstje genomen rond half 2.

B: 2x 25 min fietsen
T: appel (1/3 voor paard bewaard)
A: zelfgemaakte lasagne met half om half gehakt, ui en paprika

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:15

Frittata, eigenlijk alles door elkaar dus. Recept van phor := Best lekker, zou van mij nog wat extra pesto doorheen mogen :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:21

O - Havermout, chiazaad, banaan, 3 medjool dadels
L - 2 volkoren bh, hummus, spinazie, kipfilet, radijs, tomaat. Bak aardbeien
T - 1 rijstwafel pindakaas, sprits koekje
A - Zoete aardappelfrietjes met hummus, salade met spinazie, ui, tomaat, fruitsalade van meloen en mango, klein stukje karbonade
T - Smoothie spinazie, 1 limoen, frambozen, griekse yoghurt, rijstwafel pindakaas

B - 15 min fietsen, paard longeren
D - Water

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:32

Ik hield het nooit bij maar ben daar sinds een week mee begonnen, en ik moet zeggen dat het wel meer inzicht geeft in hoeveel alles bevat (kcal en macro's). Zodra het meer een gewoonte wordt, laat ik het tellen weer wat meer los.

Vandaag:

O: 4 vk crackers met sv jam
T: 4 vk crackers met appel/perenstroop
L (uit): gazpacho met croutons
T: banaan, paar pinda's, 2 witte wijn
A (uit): halve bruschetta, spaghetti pomodoro

B: kleren kopen :)

1320 kcal tegenover 1800 verbruikt, eiwit 27, kh 198, vet 23
Laatst bijgewerkt door FCSA op 24-06-14 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:46

Je wordt vooral dik van verkeerde calorieën en niet zozeer van teveel calorieën. 200 kcal aan spinazie heeft een totaal andere inwerking op je lichaam dan 200 kcal twix. Je moet vooral kijken naar de voedingswaarde van een product. Tellen kan handig zijn voor mensen die vaak te weinig eten, verder moet je vooral gewoon gezond en zeer gevarieerd eten. En over wat dan gezond is, zijn de meningen ook weer verdeeld.

O: groene smoothie met spinazie, avocado, appel, banaan, kiwi, chia, lijnzaad en maca
T: twee rijstwafels met banaan
L: gemengde sla, rode biet, paprika, tomaat, komkommer, maïs, augurk, gekookt ei, pijnboompitten. Rijstwafel met hummus, avocado en walnoten
T: rijstwafel met pindakaas. Bakje witte druiven
T2: vier dropjes en 1 cantuccini
A: bataat uit de oven. Geroerbakte groene kool met sjalot, ui, verse oregano en parmezaan
T: restje groene smoothie en een hand cashewnoten

D: 2 l water, 2 groene thee, 1 rode wijn
B: uur stevig wandelen

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:00

Eet je bewust zo veel onder verbruik FSCA?

Zie je al resultaat Elinebakker?

Vandaag:
O: havermout, kokosmeel, lijnzaad, chiazaad, whey en kwark
T: lijnzaad, chiazaad + el yoghurt
L: 3/5 stokbrood, 1 avocado, 1 gekookt ei en 1 plakje ham
T: 2 appels + 5 walnoten
A: zilvervliesrijst, erwten, chinese kool, soepgroente en forel
T: kwark met whey

Totaal: 2698 kcal
187.88 gr eiwit; 274.16 gr koolhydraten; 81.97 gr vetten en 53.44 gr vezels

Na mijn lunch van een kleine 900 kcal toch nog maar even 10 km hardgelopen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:02

Nee, ik moet eigenlijk op verbruik eten maar voer steeds aan het einde van de dag pas in en kom er dan achter dat het te weinig was.. Ik eet er vanavond nog wat bij (al zullen het geen 500 kcal zijn...)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:03

Dani_ schreef:
Je wordt vooral dik van verkeerde calorieën en niet zozeer van teveel calorieën.

Nou. Ik eet de laatste tijd zeer veel verkeerde calorieën en kom moeilijk aan, terwijl ik voor mijn gevoel al voor dik 10kg heb gegeten :+

Planning morgen:

O: 40g havermout, 1 mok melk, 1 el cacao nibs, 1 el lijnzaad, half boterkuipje ongepitte kersen.
T: 1 appel, 1 Dora ontbijtkoekje *\o/*
L: 3 boterhammen, besmeerd met franse mosterd, 3 bockworsten
T: Een pakje fruit & granen biscuits [2 stuks], 2 mandarijntjes
A: Aardappel, kippenpoot, spinazie, schaaltje halfvolle yoghurt.
T: Een pakje smoeltjes chocolade biscuits, 1 sinaasappel

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:04

Leuk dat je het vraagt Tayga! Ik voel me dunner, maar zie in de spiegel nog niet zoveel gebeuren (hangt ook heel hoog, kan niet alles zien :D). Heb me voorgenomen na 2 weken pas opnieuw een foto te maken en/of m'n buik op te meten. Zo snel zal het niet gaan, dat hou ik mezelf maar voor haha!

Oja, na m'n tentamens ga ik meer sporten, dan verwacht ik eigenlijk pas wat strakker te worden!
Laatst bijgewerkt door elinebakker op 24-06-14 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:04

Is natuurlijk ook lastig kcal smijten als je probeert laag in de vetten te blijven.

Slanker voelen is al een begin toch! Zelfvertrouwen zorgt er ook voor dat je het volhoudt! Ben benieuwd naar de eerste echte check!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:05

Gast7391, ik heb zelf ondervonden dat de porties bij wijlen echt gigantisch aanvoelen met die macroverhouding. Ik wist van mezelf dat als ik dacht: 'nou, dit is vast ruim voldoende', dat dat nog steeds niet het geval was :P

Wel lekker he, al die koolhydraten!

Ik vergeet nog: Dank je wel Eline!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:09

Ja, ik voel me er super bij! Ook geen last meer van buikpijn.
Ik moet maar wat kcal-rijke koolhydraat-dingen vinden (gedroogd fruit bv), want ik ben juist zo blij dat ik eindelijk met kleinere porties toekan (was vroeger ook iemand die maar door kon blijven eten).

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:12

Ja, dat vond ik dus ook wat vervelend in het begin... Ik was zo blij dat ik plots geen twintig T's meer nodig had, en toen werden de lunchen plots zo groot dat ik ze niet meer op kreeg :P

Ik moet wel zeggen dat mijn spijsvertering nu nog steeds oke is. Ik eet iets meer vetten verdeeld over de dag en kan niet echt zeggen dat ik zo veel meer trek heb dan er voor; dus ik ben er niet 'koolhydraatverslaafd' oid van geworden. Ik weet dat jij heel erg op je suikers let, maar zelf deed ik dat deze zes weken minder (ook voor de kcal én omdat het anders best moeilijk werd met tijden), en ook daar heb ik helemaal niets aan overgehouden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:16

Goed om te horen!

Ik stond vandaag dus de halve middag in de paskamer en was blij met de resultaten so far (na een week, kun je nagaan).