De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:00

Vorig jaar ben ik denk ik maximaal 10 minuutjes per dag bezig geweest in de moestuin. Sommige dagen deed ik niets. Ik had dan wel een watergeef systeem, die halverwege het seizoen ermee ophield. Maar dat scheelt best wat tijd aangezien ik behalve watergeven en diefjes verwijderen bijna niets deed :).

Het grootste deel van mn pepers en paprikas is opgekomen en heb ik per drie in potjes gedaan. Verbaast mij wel dat sommige soorten heel snel opkwamen maar dan uiteindelijk maar 3/10 zaadjes. Terwijl al het zaad dit jaar is aangeschaft. Misschien wil ik ook wel te snel en komt het nog wel.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:51

Gooi je compost bovenop je moestuin of spit je dat onder een laag grond?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:22

Doen jullie nu al zaaien?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:47

Ja ik heb de pepers en paprikas al gezaaid. Deze groeien namelijk erg langzaam en ik wil graag vroeg kunnen oogsten. Pepers en paprikas moeten wel tot halverwege mei binnen blijven dus zal hier wel vol raken haha.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:24

Hey een watergeefsysteem, dat klinkt mooi. Hoe werkt dat precies?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:37

Ik heb een systeem die is aangesloten op de regenton. En dan kan je met tussenstukjes de slangen verbinden hoe je wilt. De druppelaars zijn allemaal indivudueel in te stellen. Maar dit jaar liep het niet helemaal goed. Sommige druppelaars werkte het instellen niet helemaal, fout ligt aan slecht afgewerkt dus met een mesje de randjes goed afwerken en toen ging het beter. En de slang verstopte steeds doordat de regenton vies was hadden de regenton bij de buren staan(daar zouden we in juli heen verhuizen maar wordt april/mei) en vonden het vervelend om steeds in hun tuin bezig te zijn dus toen hebben we het verwaarloosd en is het helemaal verstopt geraakt haha.
Dus niet denk ik het beste systeem maar dit jaar ga ik er nog een poging aan wagen ;)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:20

Ik heb mijn bestelling zaden op de post gedaan. Dus binnen nu en een maand ontvang ik mijn zaden. Hopelijk hebben we de laatste vorstperiode gehad want dan kan ik de kas klaar maken.

Als alles goed gaat ga ik zaterdag weer naar de tuin om mest te rijden en uit te strooien. Dan tuintje aanmelden voor vreesen, wordt het lekker doorheen gezet. In de kas even wat zakken potgrond door scheppen want de grond is wat aan de magere kant geworden. Eventueel daar ook wat paardenmest erbij.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:33

Zaai jij de paprika's gewoont in potjes op de vensterbank @Wiessjee

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:13

Luxorvalkje schreef:
Zaai jij de paprika's gewoont in potjes op de vensterbank @Wiessjee

Nee ik laat ze ontkiemen in vermiculiet op een warme plek en daarna zet ik ze in potjes onder de groeilamp. Een vensterbank met genoeg licht(liefst op het zuiden) voldoet ook maar het moet niet te warm zijn dan groeien ze te hard en te koud groeien ze niet. Beste voor paprikas is volgens mij tussen de 20-22 graden.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:49

Heb vandaag bij de welkoop zaadjes gehaald :D maar jeeeeetje wat is er veel keus! Tiggggg merken per groente. Iets met bomen en een bos :') heb maar gewoon wat meegenomen. Had geen idee wat nou precies het verschil was tussen de bijvoorbeeld 5 soorten prei :')

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:53

Heb ook nog vanalles besteld op Internet vond het allemaal zo leuk maar gaat volgens mij nooit passen in mn kleine tuintje :')

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:17

Ik ga echt nog niet zaaien. Staat het mij te lang binnen ruimte in te nemen en zo :D Ik probeer zoveel mogelijk de zaadjes die ik al heb te gebruiken (best véél) en niet te veel in de verleiding te komen om allerlei nieuws bij te kopen... Lukt toch nooit om alles te zaaien, iets met tijd, zin en ruimte :P

Maar sowieso weer veel kleine tomaatjes zaaien :) En nu heb ik mijn kasje al begin van het seizoen (hij staat nog buiten met oude zooi erin... oepsie...tja...). Courgettes komen er ook zeker weer. Gaan nu hopelijk weer net zo goed als twee jaar terug... Afgelopen jaar was het weinig soeps qua opbrengst.

Als het weer wat fijner wordt en ik tijd heb dan wel even van alles netjes maken in de tuin... Ik heb nog van alles in potten en noem maar op, beetje weinig opgeruimd :+ Is altijd weer heerlijk als het weer een beetje toont :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:10

Ik ben hier ook nog aan het denken wat ik dit jaar wil op mijn balkon. De voorgaande jaren zijn namelijk steeds niet echt geslaagd te noemen, deels omdat ik bij gebrek aan plan niet altijd handig bezig was en deels was het ook wel pech.
Zo had ik vorig jaar net voor een weekje vakantie een hoop verpot naar grotere potten op het balkon en toen is er tijdens mijn vakantie zo'n hoosbui geweest. De potten en bakken bleken niet allemaal goed af te wateren en dus is er een hoop verdronken omdat het onder water heeft gestaan tot ik terug was.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:55

Hoi! Ik kom ook maar eens binnenvallen... Vorig jaar voor het 1st wat geprobeerd qua tuinieren, en best leuke resultaten gehad!

Dit jaar wil ik het iets serieuzer aanpakken haha.

Wat zijn volgens jullie leuke en niet te moeilijke groenten/fruit? Ik heb vorig jaar kerstomaatjes, paprikaplanten, aardbeien, courgetten, veldsla en enkele kruiden gezet waar ik echt wel goede oogsten van heb gehaald.

Dit jaar ben ik klaar voor wat nieuwe uitdagingen :D Enkele boeken gekocht en me wat op internet verder ingelezen dus ik ga ook hier een stipje zeten!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:56

Fijn om dit topic tegen te komen, ik heb namelijk een aantal vragen waarbij ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Wij hebben nu 2 jaar een moestuin gehad, eerste jaar erg veel groenten en wat fruit eraf kunnen halen, veel planten, wat zaden die bijna niet opkwamen. Vorig jaar bijna niks eraf kunnen halen, alleen zaden, deel al in huis op laten komen tot plantjes die in de moestuin bijna meteen dood gingen, het meeste kwam niet of nauwelijks op dus dit jaar willen we gaan planten.
Maar welke groenten en fruit kunnen we het beste wanneer planten?

Daarnaast lees ik hier over compost en mest, we zitten op zandgrond en op dit stuk zit erg weinig voeding, ook een reden waarom de zaden vorig jaar bijna niet opkwamen. Hoe kunnen we het dit jaar goed aan gaan pakken? Eerst compost, dan bemesten en dan de plantjes of eerst compost, dan de plantjes en dan de mest? En moet de grond omgespit zijn voordat we de compost erop gaan doen of moet je juist omspitten met het compost erop?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:12

Heb je bepaalde groenten die je wilt weten? Heb een boek met veel info over groenten erin. Misschien kan ik er wat uit halen voor je. :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:46

Niet specifiek, eerder in het algemeen, we willen veel verschillende groenten gaan telen maar ik weet niet welke groenten ik wanneer moet planten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:50

Wanneer planten staat op de zakjes, evenals wanneer je dan kunt oogsten.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:53

tamary schreef:
Wanneer planten staat op de zakjes, evenals wanneer je dan kunt oogsten.

Maar dan heb je het over zaadjes neem ik aan? Ik wil alleen plantjes planten omdat de oogst van zaden al 2 jaar tegenvallen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:56

Ik ben vorig jaar begonnen met plantjes rond mei (paprika, komkommer, aardbeien, tomaat) en daar heb ik eigenlijk een heel jaar door van kunnen oogsten. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:37

Je kan er redelijk van uit gaan dat als ze verkocht worden je ze kan planten (of er moet vorst voorspeld worden). En meestal moet dat ook, want die 3 korrels grond wat er omheen zit bevat al snel niet genoeg voeding meer om te blijven groeien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 07:53

Verse mest spit je bij voorkeur onder. Dan ligt het gelijk op worteldiepte.

Zoek maar eens op spitten met voor. De mest gooi je dan in de voor zodat het gelijkmatig verspreid is en overal even diep zit.

Een nadeel van spitten is wel dat het een negatieve invloed kan hebben op je bodemleven. Als dat al zwak is dus liever de bodem met rust laten en alleen bovenop toevoegen.

Spitten bij kleigrond doe je voor de vorst zodat de vorst het verder klein kan maken (de brokken vriezen los). Bij zandgrond juist pas in het voorjaar vlak voordat je gaat planten omdat het anders alweer ingeklonken is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:47

Carola, er kunnen veel redenen zijn waarom de plantjes buiten dood gingen. De voeding inderdaad, maar het kan ook het weer zijn geweest, ineens van een warme kamer naar de vrieskou buiten (volgens mij vroor het vorig jaar nog heel laat door), of een tekort aan water omdat het zo enorm lang droog is geweest en zandgrond alle beetjes water die je geeft direct wegzuigt.. maar er kan ook ongedierte in de grond zitten. Zo heb ik eens emelten in de grond gehad die alle wortels van mijn koolplanten en veel meer nog aanvraten, en dan gaat de plant ook dood.
En een verkeerde verhouding aan mest of zelfs een teveel aan mest is ook niet goed.

Als je plantjes wil kopen ipv zelf zaaien, kijk dan vooral ook eens of er plantenmarkten zijn in de buurt. Ik ben zelf flink veel aan het voorzaaien omdat ik ook weer een kraampje op zo'n markt wil huren. Ik verkoop mijn plantjes bv voor een euro per stuk, veel goedkoper dan bij tuincentra of op de weekmarkt, en ik verdien er zelf de kosten voor mijn zaden aan terug :D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:51

Waar ga jij staan 8annemiek? :+

Hier (Antwerpen) heb ik me vorig jaar rot gezocht achter plantjes... Iemand tips waar ik er kan vinden? Woon vrij dicht bij NL dus ketens ofzo zijn geen probleem :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:59

Die waar ik heen ga is in Echt, Midden-Limburg.
Meestal ergens in Mei.
In April/Mei zou ik de dagbladen in de gaten houden, daar komen regelmatig markten voorbij.
Bij ketens als intratuin en hornbach zou ik niet gaan, die zijn echt enorm duur, dan betaal je meer voor je groente en fruit dan in de supermarkt :+