Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:34

Margoooo schreef:
Gruwelijk irritant. Ik vind vis ook wel iets heftigs, er zijn genoeg mensen die dat uberhaupt gewoon echt niet lekker vinden. Mijn familie vraagt ook vaak of ik 'voor 1x niet zo moeilijk wil doen'. Zucht. Het blijft een strijd, althans hier dan..

Dikke knuffel :(:)
Bij mijn vaders kant van de familie was dat ook altijd zo’n strijd. Gadsie, echt poedersuiker voor je.

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:35

Ah balen :(
Ik heb ook echt een keer gezegd, luister als jullie mij niet kunnen voorzien bij het eten kom ik wel niet eten. Graag of niet hoor. Toen kwam de boodschap een keer aan :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:09

Ik zou het restaurant al gewoon bellen. Zelf meenemen zou ik echt niet doen, desnoods eet ik wel dubbele portie groenten en aardappelen. Gaat meer om het samenzijn dan. Maar zou me verwonderen als ze niks vega kunnen fixen. Dat is makkelijker dan allergieën.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:11

Bij allergieën kan ik me inderdaad nog wel iets voorstellen omdat ze dan ook echt grillplaten schoon moeten maken tussentijds e.d, maar als je gewoon aangeeft dat je grotere porties bijgerechten wil en geen vis (maar dan dus wel de compromis dat er mogelijk wat kruisbesmetting is) neem ik aan dat ze dat niet heel erg vinden toch? Vooral als je wel betaalt voor het volledige menu.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:19

Thanks haha. Afgelopen kerst was ook zo leuk, we eten dan bij mijn opa en hij besteld Chinees. Ik had het restaurant gebeld maar iets vega's hadden ze niet, en ik eet vegan.. Dus ik besloot mijn eigen eten mee te nemen (het is gewoon bij mijn opa thuis). Ik heb letterlijk er NIETS van gezegd, mijn familie had het niet eens echt door dat ik ipv van het buffet eten pakte uit mijn eigen bakje.. Maar dan alsnog opmerking van mijn ouders als "het is zo ongezellig". Dan doe je het toch gewoon nooit goed...

En mijn moeder, die me een stukje taart aanbied.. Ik zei 'die is toch niet vegan?', waarop ze zei 'jawel hoor'. Dus ik (wantrouwend) taartje wel gegeten, maar later hoorde ik haar lachen, bleek ie niet vegan te zijn, maar ze vond het niet leuk als ik geen taart kon eten.. Ja hoor eens, je zorgt ofwel voor vegan taart, of je accepteert dat ik geen taart eet (wat echt helemaal prima is)..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:23

O daar zou ik giftig van worden!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:23

Als mijn moeder dat zou doen dan zou ik er oprecht niet meer langskomen. Wat vreselijk walgelijk zeg... Pfff. Gelukkig doet mijn moeder altijd enorm haar best om iedereen te pleasen. Eigenlijk altijd 2 soorten vleesvervangers en 2 soorten groenten. Maarja mijn zusjes vinden bijvoorbeeld dat ze te vaak gekookte aardappelen maakt haha. Dus er is altijd wel wat te klagen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:32

Pfft daar zou ik inderdaad wegblijven hoor. Ik heb het idee dat sommige mensen teveel waarde hechten aan eten :roll: lekker boeiend als jij de taart niet eet, het gaat toch erom dat het gezellig is dat jij er bent?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:33

Margoo, ooh dat klinkt echt niet leuk :/
Verder heb gelukkig hierover geen problemen met vrienden of familie, al zeker niet als ik zelf iets meeneem. Kan me echt niet voorstellen dat het dan nog niet goed is zoals je net beschreef 8)7

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:34

Mijn familie vraagt mij niet eens meer of ik taart wil, heb dat nooit lekker gevonden. Begin de laatste tijd wel meer soorten gebak te eten. Lust het trouwens wel maar lekker is anders... Ze keken met grote ogen toen ze mij opeens gebak zagen eten. _O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:38

Margoooo schreef:
En mijn moeder, die me een stukje taart aanbied.. Ik zei 'die is toch niet vegan?', waarop ze zei 'jawel hoor'. Dus ik (wantrouwend) taartje wel gegeten, maar later hoorde ik haar lachen, bleek ie niet vegan te zijn, maar ze vond het niet leuk als ik geen taart kon eten.. Ja hoor eens, je zorgt ofwel voor vegan taart, of je accepteert dat ik geen taart eet (wat echt helemaal prima is)..

Nee joh :oo Dat is écht gewoon gemeen.

Waarom mensen er inderdaad zo'n probleem van maken als je iets niet wil eten.. Dan eet je geen taartje, dat bederft toch niet direct de feestvreugde? Laat staan dat je er over gaat liegen :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:41

Koop het hema appelkruimeltaartje, die is vegan en het goedkoopste taartje ook :j

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:44

Als je familie op de hoogte is dat je vegetarisch eet en dan een visrestaurant regelt, dan ben je blijkbaar niet welkom. Ik zou niet gaan. Het is echt niet zo moeilijk om een gelegenheid te vinden waar voor vegetariërs en veganisten ook iets te krijgen is.

En een moeder die je belazert met voedsel, ik zou nooit meer iets van haar aannemen.
Maar volgens mij heb je dan echt een walgelijke moeder.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:51

Sosha schreef:
Als je familie op de hoogte is dat je vegetarisch eet en dan een visrestaurant regelt, dan ben je blijkbaar niet welkom. Ik zou niet gaan. Het is echt niet zo moeilijk om een gelegenheid te vinden waar voor vegetariërs en veganisten ook iets te krijgen is.

En een moeder die je belazert met voedsel, ik zou nooit meer iets van haar aannemen.

Of ze snapt het gewoon niet. Het is een extreem nare actie, dat wel, maar het kan best zijn dat ze het kwaad er van niet inziet.

Mijn schoonvader weet dat ik vegan eet maar neemt af en toe ook wel eens iets vega mee, hij bedoelt het lief. Hij neemt ook vaak vegan spul mee terwijl ik al om kom in de vegan spullen en dan wilt hij het stiekem zelf proeven :').

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:58

Ik ben heel erg boos geworden, en ze heeft zoiets godzijdank nooit weer gedaan. Inmiddels gaat het ook al wel beter, al blijft ze verkondigen dat ze hoopt dat ik ooit weer 'normaal' ga eten, en dat ik niet altijd zo moeilijk moet doen.. Tsja.. Ik heb meerdere dingen waar ik totaal niet op 1 lijn met mijn ouders zit (en mijn broer, for that matter), oa racisme en homofobie. Ze komen uit Drenthe, en ik woon in Amsterdam, dus dat helpt niet. Ik vind het erg lastig, want echt met ze breken vind ik nogal heftig, maar elke keer mijn mond dicht houden om het 'gezellig' te houden is ook dodelijk vermoeiend..

@deksel; ik vind niet doorhebben dat iets niet vegan is want anders dan zeggen dat het vegan is terwijl je dondersgoed weet dat het niet zo is. Ze had de taart zelf gebakken, en er zat ei door.. En ik vroeg letterlijk: er zit toch ei door?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:02

Margoooo schreef:
Ik ben heel erg boos geworden, en ze heeft zoiets godzijdank nooit weer gedaan. Inmiddels gaat het ook al wel beter, al blijft ze verkondigen dat ze hoopt dat ik ooit weer 'normaal' ga eten, en dat ik niet altijd zo moeilijk moet doen.. Tsja.. Ik heb meerdere dingen waar ik totaal niet op 1 lijn met mijn ouders zit (en mijn broer, for that matter), oa racisme en homofobie. Ze komen uit Drenthe, en ik woon in Amsterdam, dus dat helpt niet. Ik vind het erg lastig, want echt met ze breken vind ik nogal heftig, maar elke keer mijn mond dicht houden om het 'gezellig' te houden is ook dodelijk vermoeiend..

@deksel; ik vind niet doorhebben dat iets niet vegan is want anders dan zeggen dat het vegan is terwijl je dondersgoed weet dat het niet zo is. Ze had de taart zelf gebakken, en er zat ei door.. En ik vroeg letterlijk: er zit toch ei door?

Is ook zeker iets anders! Maar ik denk dat ze misschien niet snapt waarom je geen ei etc. eet. Neemt niet weg dat het een poedersuiker actie is!

Het is gewoon enorm lastig als je familie/naasten niet vega(n) zijn, ben zo blij dat mijn huisgenoot vegan is. Nu heb ik niet iedere avond discussies met het avondeten.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:04

Ja dat zou kunnen, mijn ouders snappen helaas wel meer niet :(:)

Mijn vorige huisgenoten waren gelukkig ook erg relaxed, als we samen aten dan was het vegan, maar als ik eens niet thuis at dan aten zij soms wel vlees of kaas ofzo. Ging heel soepel. Nu woon ik weer alleen, en vind het stiekem wel fijn dat er geen (sterk ruikende) kazen in de koelkast liggen haha.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:13

Gelukkig dat het al beter gaat, maar waarom kunnen ze niet gewoon jouw keuze respecteren.
Je hoeft het echt niet overal over eens te zijn, je hoeft ook niet alles te snappen, maar een beetje respect voor andermans keuzes kan geen kwaad.

En ik zou pissig worden als mijn moeder mij zou vertellen dat ik niet zo moeilijk moet doen als ik niet precies doe wat zij wil. Ik zou iedere keer antwoorden 'als je liever hebt dat ik niet meer kom, moet je dat gewoon zeggen, want zo is de lol er voor mij ook wel af'

Hoe zouden ze het vinden als jij iedere keer commentaar hebt op wat zij eten ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:25

Sosha schreef:

Weet je wat het is
Zo moeilijk is het voor een aantal mensen wel .... dus ja je moet echt wel op je strepen gaan staan/je grenzen aan geven
Maar niet er van uit gaan
“ dat het niet zo moeilijk is “
Mijn schoonmoeder schoot namelijk helemaal in de stress bij het idee van plantaardig eten
“Want hoe moet dat nou met X, Y, Z???”
Dat heeft echt een tijd geduurt

En helaas is het bewustzijn er bij een hoop mensen gewoon niet
Die snappen niet echt hoe iemand er gevoelsmatig in kan staan
Of snappen dat het niet “ niet mogen” is
Maar “niet willen”

Je bewust iets geven waarvan ze weten dat je het niet wil , zeker als ze het waarom weten is dan weer wel erg jammer idd
Dat zou bij mij ook verkeerd schieten en wel degelijk even een goed gesprek op volgen

Ik maak dat ook telkens weer duidelijk
Het is geen mogen
Maar willen
En ik voel me er goed bij
Punt

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:59

Als ik bij mensen uitgenodigd wordt voor eten, dan biedt ik altijd aan zelf iets mee te nemen, maar dat vind men eigenlijk nooit nodig.

Maar gelukkig heb ik in mijn familie en omgeving nog nooit negatieve reacties gehad, ik ben blijkbaar een mazzelaar :)

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:28

Jongens, wat kunnen we terug zeggen tegen deze mensen? Dat zij "ff niet zo moeilijk moeten doen". Als iemand altijd met de fiets komt, dat ik dan vraag, kan je niet een keer met de auto komen, ff niet zo moeilijk doen?
Rokend bij iemand naar binnen komen, ff niet zo moeilijk doen? Mijn man en ik hebben de grootste lol...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:38

Ik zeg meestal iets van "ik ben niet degene die me bemoeit met wat een ander eet" :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:25

Hier al jaren echt glutenvrij eten ivm tolerantie en nog levert dat altijd gedoe bij sommige gezelschappen. En dan gek vinden als ik zeg “ik kom wel na het eten”
Aah doe niet zo ongezellig!
“Alsof het gezellig is als ik heel de avond de wc bezet hou” :+

Of “beetje gluten kan toch geen kwaad”
Hé prima, als ik ff bij iedereen een scheut laxeermiddel over zijn eten mag mikken, zullen we zien hoe gezellig het wordt :+

Heb het jaren heel voorzichtig geprobeerd, zelf wat meegenomen, maar inmiddels ben ik er wel klaar mee ;) op mijn vorige werk was het bijv altijd “gedoe” met etentjes, terwijl bij mijn huidige werk altijd rekening wordt gehouden, zelfs met trakteren doen collega’s moeite :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:25

Ethelate schreef:
Hier al jaren echt glutenvrij eten ivm tolerantie en nog levert dat altijd gedoe bij sommige gezelschappen. En dan gek vinden als ik zeg “ik kom wel na het eten”
Aah doe niet zo ongezellig!
“Alsof het gezellig is als ik heel de avond de wc bezet hou” :+

Of “beetje gluten kan toch geen kwaad”
Hé prima, als ik ff bij iedereen een scheut laxeermiddel over zijn eten mag mikken, zullen we zien hoe gezellig het wordt :+

Heb het jaren heel voorzichtig geprobeerd, zelf wat meegenomen, maar inmiddels ben ik er wel klaar mee ;) op mijn vorige werk was het bijv altijd “gedoe” met etentjes, terwijl bij mijn huidige werk altijd rekening wordt gehouden, zelfs met trakteren doen collega’s moeite :)

Oh please do :D.

Wat fijn van je huidige werk! Zo hoort het :P.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:52

poes schreef:
Ik zou het restaurant al gewoon bellen. Zelf meenemen zou ik echt niet doen, desnoods eet ik wel dubbele portie groenten en aardappelen. Gaat meer om het samenzijn dan. Maar zou me verwonderen als ze niks vega kunnen fixen. Dat is makkelijker dan allergieën.

Je kan voorstellen een salade en bord friet te eten daar?
Ik heb nooit vis gelust en heb een hekel aan de geur dus dat zou wel heel moeilijk worden :+