De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:44

Na een half jaar de tuin te hebben verwaarloost hoop ik dit jaar weer wat meer tijd ervoor te hebben. Helaas was het meer de hobby van mijn moeder, maar het zal mij ook heel veel goeds doen. Lekker naar buiten op dagen dat ik gek wordt in huis en lekker aan het werk te zijn.

Ik heb de tuin gedeeltelijk klaar kunnen maken voor de winter, en hoop volgende week weer er heen te gaan om de tuin weer lente klaar te maken. Ook ga ik eens kijken wat voor zaden ik nog heb, en welke zaden ik wil gaan bestellen. Aangezien een groot deel van de zaden die er in huis zijn nu niet bepaald mijn grote favorieten zijn hahaha. Of zijn er mensen hier die willen ruilen?

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:39

Ik ga begin maart denk ik weer snoeptomaatjes voorzaaien, en aubergine, en eetbare pompoenen :P
Voor de rest gaan we weer aardappelen poten straks in ons moestuintje.

Lijkt me nog zo leuk om een tunnelkas te gaan maken, waar je net in kan staan, en waar we in kunnen gaan schuilen als het regent( de moestuin ligt naast onze paardenwei, maar we hebben er geen schuilgelegenheid ofzo) :D
Iemand nog ideeën om zo'n ding zelf te gaan maken, eentje die wel blijft staan zodra het even wat harder gaan waaien.
En wat hebben jullie er in staan qua groente en fruit?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:50

Zouden de AH moestuintjes weer terugkomen?

edit: Maart 2017 mensen! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:59

Oh nice! , heb nog ladingen van vorig jaar over :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:04

Als je zelf een tunnelkas wil maken dan zou ik eens kijken naar pvc buizen misschien? En dan met een aantal 45 graden bochten een huis-vorm ervan maken? Dat lijkt me behoorlijk stevig als je em goed aan de grond vast krijgt :j
Ik heb vooral tomaat, peper, paprika en komkommer en meloen erin staan elk jaar. De gewassen die meer warmte nodig hebben en niet zo van regen houden.
Is ook ideaal met worteldoek op de grond, dan hoef je nauwelijks onkruid uit te doen.

Mijn zaden gaan al goed. Een aantal paprika's en pepers willen niet zo graag meer, maar ben lekker vroeg dus ik kan eventueel nog een hoop bijkopen :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:11

Ik heb het met koffiefilters geprobeerd maar ze zijn in 2 uurtjes weer droog. Ik maak ze echt door en door nat. Maar kan natuurlijk niet elke twee uur water geven. Heeft het nog zin om het in aarde te planten of moet ik de zaden nu weggooien?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:22

Koffiefilters doe ik dan altijd in plastic zakjes weg leggen (met een plakker er op met wat er in zit )
Dan drogen ze niet uit
Mocht je alsnog voor in de grond kiezen
Gewoon de zaadjes uit de filters in de rond stoppen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:24

Als je de filters in gripzakjes of boterhamzakjes doet dan zouden ze toch dagenlang vochtig moeten blijven. Gaat bij mij al jaren goed, zelfs nu ik ze op een warmtematje heb liggen :j

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:21

Oja dat klinkt wel logisch ja..
Naja van t weekend wordt het hier weer ver boven 0 dus dan is het balkon geen homp sneeuw/ijs meer en kan ik even kijken wat de schade is :') was vergeten mijn lavendel naar binnen te halen.. hopelijk hebben de kleintjes het overleefd. De grote maak ik mij geen zorgen over.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:02

Ik mag helaas een heleboel kruiden opnieuw in gaan zaaien. Die lange warmte en opeens deze kou periode hebben ze niet overleefd. Misschien de bieslook en de maggie, maar de rest durf ik niet te zeggen.

Ik heb nu 20 euro aan zaden uitgezocht, wel even snel. Moet nog even verder kijken wat ik wil en wat ik nog heb liggen. Maar een groot deel zijn peulvruchten enz. en daar ben ik niet echt fan van, maar dat was mam haar hobby. De planten die ik lekker vind zijn bijna allemaal op. Dus wordt een duur jaartje qua dingen bestellen, maar volgend jaar dan heel weinig dus dat scheelt weer.

Ook ga ik pompoenen opkweken voor de halloween actie op mijn werk. Ik ga voor de super grote tot 100 kg! en ik heb nog zaden liggen tot 30 kg.

Dit komt er waarschijnlijk;
courgette
pompoenen
tomaten
paprika
sla
diverse kolen
wit en rode uien
knoflook
wortelen
mais
aardbeien (mits ik het bed even opknap)
druiven (al jaren, komen kilo's af)
Kiwi (moet dit jaar voor het eerst vrucht gaan geven)
Appels (5 bomen die behoorlijk veel geven)
Pruimen (achtertuin)
Kruiden (achtertuin)

En dus even kijken wat mam nog had/heeft liggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:05

Maggie sterfte inderdaad helemaal af om vaak in het voorjaar weer omhoog te komen.

Kwam er achter dat mijn tomaten stekje wortels heeft.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:56

Hoi! Mag ik ook meedoen?

Wij hebben sinds afgelopen jaar een moestuin achtig iets :D
Afgelopen jaar deed alleen de gourget het goed.. Ik moet er wel bij zeggen dat het de Alberthein groete potjes waren.

De grond is erg arm. We hebben het gekalkt in het najaar. Wat kan ik nog meer doen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:20

Als het erg arme grond is, flink compost er in
Is het klei, of zand, of?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:47

Ik wil ook graag beginnen. Helaas tuin (postzegel) op het noorden |(

Ik woon hier sinds de herfst en ik weet dat er druiven en aardbeien staan die 'het doen'
De namiddag zon doet toch iets hier.

Ik zat te denken aan groenten zoals sla en radijs in bakken. Ook wat kruiden erbij
Kleine tomaten, komkommers, courgettes etc in bakken verticaal ivm max zon.

Ik heb een paar pagina's teruggelezen, maar ik kon zo snel niet vinden waar je goede zaden kunt halen.
Iemand hier tips?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:55

vreeken's zaden, maar voor de standaard dingen kan je ook bij aldi/lidl terecht, die hebben over een paar maandjes ook van alles aan zakjes zaad van de standaard dingen in de actie, goedkoop en ze doen het.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:34

Ik kom ook even binnenvallen :+
Helaas in mijn tuin te weinig effectieve zonuren :(
Hoeveel tijd kost het jullie gemiddeld per week in een moestuin?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:54

Je kan zoveel uur steken in de volkstuin als je wilt. Ben je er elke dag een paar uurtjes dan heb je hem super strak en netjes. Maar met een paar uurtje per week kan je ook prima een volkstuin hebben, hij zal alleen iets minder opbrengen en wat meer onkruid bevatten.

Bij kleine tuinen zou ik zeker denken aan verticale verdiepingen. Dan kan je meer kwijt op dezelfde m2. En als er weinig zon staat zeker, en dan ook afdekken met plastic om een beetje een kas effect te krijgen. Zeker bij tomaten en komkommer planten. Die hebben warmte nodig. Plant je kolen? Die hebben veel ruimte nodig maar daar tussen kan je prima sla enz. neerzetten.

Ik haal mijn zaden altijd bij Garant Zaden, maar dat komt omdat de vertegenwoordiger ook dit volkstuincomplex zit. Planten die moeilijk op te kweken zijn haal ik opgekweekt en al bij intratuin vandaan. Wel wat duurder natuurlijk dan zaad, maar ik heb dan een leefbaar plantje.

Opkweken in huis kan wel, maar let erop dat je de planten af hard voordat je ze buiten op de volle grond zet. Of pas buiten zetten als het net zo warm is als in je huis

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:56

Vorig jaar heb ik de ah moestuintjes gedaan en dit jaar wil ik zelf zaden gaan kopen. Zijn die gewoon goed bij de welkoop of kan ik beter ergens bestellen? Wil beginnen met bekertjes in de vensterbank en dan later bij mijn ouders in de tuin zetten. Mag hetzelfde stuk gebruiken als vorig jaar. Ga het nog omspitten. Maar moet er ook nog iets van compost en mest overheen en Wanneer dan? Hoe en wanneer begin ik met dingen? Vind wel veel over zaaidata maar niet echt over onderhoud van de tuin

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:17

Mijn streven is een kwartiertje tot half uur per dag (in het moestuinseizoen natuurlijk).
Maar ik heb mijn tuintje ook gewoon aan huis.

Zucht... kan niet wachten op de dooi, moet nog wat bedden omspitten en wil de moestuin ook vergroten. Dus dat betekend palen de grond in en gras wegsteken. Maar alles is keihard helaas...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:57

Sonja_vR schreef:

zand grond.

Compost in de vorm van..? Paarden mest, koeien mest, compost uit een zak bij de welkoop vandaan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:08

Tipje verse paardenmest kan je wel gebruiken mits flink verdunt met regenwater (soep van maken). Anders alleen oude paardenmest gebruik liefst zo oud mogelijk.

En binnenkort krijg je weer compost dagen bij de gemeenten dat je gratis op kan halen. Even krant en/of website gemeente in de gaten houden (rond maart).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:13

ik ben dol op poepsoepjes :P :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:18

De rhododendron was er heel blij mee in ieder geval. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:42

No_No schreef:
Sonja_vR schreef:

zand grond.

Compost in de vorm van..? Paarden mest, koeien mest, compost uit een zak bij de welkoop vandaan?

Bij zand grond zou ik zelf sowieso flink compost toevoegen, dat maakt de grond een stuk vruchtbaarder maar ook zal de grond een stuk meer vocht vast houden

Moet je wel jaarlijks doen want compost verteert ook en word opgenomen

Lavameel en bentoniet helpt ook on mineralen etc wat meer vast te houden
(Tis een soort van klei deeltjes toevoegen)

Kijk eens op http://www.velt.nu/vraag-antwoord/moest ... verbeteren
Die hebben hele fijne/ goeie info om je grond te verbeteren

Zou als je even de kans hebt Zelf een composthoop maken, kun je dat deel van de bemesting mooi Zelf produceren ;)

Edit
Compost kun je idd in zakken kopen in een mooie aanbieding bijvoorbeeld
Maat vaak kun je via een hovenier aan grotere hoeveelheden komen :)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:54

8nnemiek schreef:
Als je zelf een tunnelkas wil maken dan zou ik eens kijken naar pvc buizen misschien? En dan met een aantal 45 graden bochten een huis-vorm ervan maken? Dat lijkt me behoorlijk stevig als je em goed aan de grond vast krijgt :j
Ik heb vooral tomaat, peper, paprika en komkommer en meloen erin staan elk jaar. De gewassen die meer warmte nodig hebben en niet zo van regen houden.
Is ook ideaal met worteldoek op de grond, dan hoef je nauwelijks onkruid uit te doen.

Mijn zaden gaan al goed. Een aantal paprika's en pepers willen niet zo graag meer, maar ben lekker vroeg dus ik kan eventueel nog een hoop bijkopen :)

heb je toevallig een foto van je kas?