Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:57

Foaly schreef:
8nnemiek schreef:
Ik geef ze ook vaak weg :j Zo hoeven anderen geen eitjes uit de winkel te halen, en eten ook die wat diervriendelijker.

Die snap ik, maar op mij kwam het bericht van Margrathea over alsof ze ze zelf helemaal niet wilde eten. En dat leek me niet zo logisch, vandaar :)

Ik ken toch genoeg mensen die ze zelf niet eten. Lusten het niet, gezondheid redenen of ze willen gewoon geen dierlijk product eten. Kippen zijn toch ook gewoon leuk zonder dat je de eieren op eet?

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 00:18

Ja dat inderdaad. Ik zou geen kipjes houden voor de eieren en zelf zou ik ze dan ook niet eten. Als ik ze weggeef hoeven anderen minder bio industrie eieren te kopen :j

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:49

Wij hebben thuis jarenlang kippen gehad en al leggen ze geen ei, het zijn inderdaad ontzettend leuke dieren om te houden. Vooral als ze in het najaar, als de moestuin weer leeg was, los liepen. Geweldig om naar te kijken.
Hoewel eieren van eigen kippen ook wel erg lekker zijn, hoor.

Gisteren at ik kikkererwten en voor het eerst heb ik het vocht niet weggegooid, maar gebruikt als eivervanger en er een chocolademousse van gemaakt. Oh my goodness, ik ben helemaal om. Ik vond kikkererwten al heerlijk, maar nu ben ik ook fan van aquafaba. Wat een fantastisch spul. Ik proef de kikkererwt absoluut niet terug in de mousse en het opkloppen ging zo gemakkelijk... Waarom heb ik dit niet eerder geprobeerd?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:49

Ik heb ze jaren lang gehad. Maar ik vind ze los het leukst en dat lukt hier niet meer ivm de roofvogels. Dus nu al een paar jaar geen kippen meer.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:05

Vandaag wederom een bezoek gebracht aan de Amazing Oriental en dit keer heb ik de sojabrokken wel kunnen vinden. In eerste instantie maar eens een kleine zak meegenomen, om te proberen of ik het überhaupt wat vind. Verder naast de silken tofu weer wat voor mij nieuwe producten meegenomen, waaronder agar agar. Ik kende dat eigenlijk alleen vanuit mijn studie, als voedingsbodem in de petrischaaltjes. :+
En tapiocaparels. Schijnt een leuk effect te hebben in drankjes.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:33

Hier hetzelfde Chanen, ik had me nooit gerealiseerd dat je agar gewoon kon eten. :D Nu moet ik er altijd aan denken als ik platen giet haha, maar het werkt gelukkig ook prima in taart. Fijn als dingen multi-inzetbaar zijn. ;)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:09

Ik zit een beetje met iets dat sommigen misschien ook al eens meegemaakt hebben; begin juli ben ik mee uitgenodigd op etentje voor de verjaardag van de vader van mijn vriend. Heel gezellig, alleen is er gereserveerd in een visrestaurant dat omwille van corona maar één gerecht serveert (een visgerecht dus). Er staat ook letterlijk op de website dat ze aanpassingen doen (en dat het bv ook niet mogelijk is rekening te houden met schaal- en schelpdierallergieën).

Goed hun recht natuurlijk, alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat kan aanpakken bij de "schoonfamilie". Ze weten dat ik vegetarisch eet (één iemand anders in de familie ook) en hopen "dat we voor één keer kunnen zondigen" -O- Ze stelden voor om anders zelf een vegetarisch pakketje mee te nemen, maar daar voel ik me ook wel wat lastig bij in een best chique restaurant...

Het etentje is trouwens gepland tijdens een weekendje aan zee met iedereen, dus zeggen dat ik niet kan gaat niet echt :+ En niet meegaan komt misschien ook wat asociaal over...

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:14

Iolanthe schreef:
Ik zit een beetje met iets dat sommigen misschien ook al eens meegemaakt hebben; begin juli ben ik mee uitgenodigd op etentje voor de verjaardag van de vader van mijn vriend. Heel gezellig, alleen is er gereserveerd in een visrestaurant dat omwille van corona maar één gerecht serveert (een visgerecht dus). Er staat ook letterlijk op de website dat ze aanpassingen doen (en dat het bv ook niet mogelijk is rekening te houden met schaal- en schelpdierallergieën).

Goed hun recht natuurlijk, alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat kan aanpakken bij de "schoonfamilie". Ze weten dat ik vegetarisch eet (één iemand anders in de familie ook) en hopen "dat we voor één keer kunnen zondigen" -O- Ze stelden voor om anders zelf een vegetarisch pakketje mee te nemen, maar daar voel ik me ook wel wat lastig bij in een best chique restaurant...

Het etentje is trouwens gepland tijdens een weekendje aan zee met iedereen, dus zeggen dat ik niet kan gaat niet echt :+ En niet meegaan komt misschien ook wat asociaal over...

Is het een optie om het restaurant even te bellen en het voor te leggen? Of het mogelijk is dat zij iets maken wat jij meeneemt?
Waar voel jij je beter bij, toch een keer ''zondigen'' of een eigen maaltijd eten?

Daarnaast wel een beetje banketstaaf dat ze een visrestaurant hebben gekozen waar niks vega(n) is, dat zou ik echt niet leuk vinden haha.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:19

Ik zou van te voren wat eten en mee gaan. Maar ik heb ook nog eens een enorme hekel aan vislucht waardoor ik zo misselijk word dat ik alsnog niks eet. Mijn familie heeft hier ook een handje van (niet mijn gezin gelukkig) en dan eet ik gewoon niks. Ik snap gewoon niet waarom je per se bij een restaurant moet eten waar zo weinig keuze is. :=
Nou eet ik al wel echt bijna 15 jaar geen vlees, ze vergeten het nog wel eens. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:20

Wat een vervelende situatie zeg? Ook dat je familie voorstelt om dan maar 'te zondigen'. Genoeg vegetariërs die gewoon écht geen vlees/vis willen eten (of het niet lusten :)) ). En om dan maar je eigen pakketje mee te nemen naar een restaurant, dat kán toch niet?

Ik zou inderdaad het restaurant even bellen en vragen naar de mogelijkheden. En als er niets mogelijk is toch maar in overleg met de familie?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:22

Geloof me... ik was ooit op een feestje waar eten geregeld was door catering. Zelfs door de fiets aardappelen zat ham door. Mochten wij zelf ter plekke regelen dat er iets voor ons gemaakt werd. Oh ja er waren zeker 5 soorten gerechten met vlees. Dus het ging niet om 1 gerecht. Ik heb 11 juli weer een feestje van hun. Is wel zonder eten maar ik ga er al van uit dat alle hapjes en snacks vlees zijn. Dus ik eet van te voren genoeg. :+

En binnen mijn gezin eten er al 3 vega, mijn nicht eet ook geen vlees en mijn vader liever niet. Dus er waren er al 5 aanwezig die niks konden eten. :+

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:24

@deksel, liever niet zondigen natuurlijk en ik lust het ook gewoon niet graag, dus ja.. Het restaurant bellen had ik inderdaad aan gedacht, daarom even op de website gekeken, maar aangezien het er zo strikt staat dat aanpassingen niet mogelijk zijn, vrees ik ervoor..

@Marlinde, op voorhand eten is mss inderdaad nog een idee... Alleen beetje banketstaaf om er dan gewoon te zitten doorheen een aantal gangen, maar ok :+

@Berdien, ik denk dat ik inderdaad eens aan de familie voorstel dat ik ze even opbel.

Ik vind het stiekem ook best aso om zomaar iets te reserveren waar geen opties zijn, is tegenwoordig toch niet meer zó "speciaal" dat je geen vlees of vis eet?
:=

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:27

Oh dat is zo vervelend, de lucht alleen al! Ik zou inderdaad even met het restaurant bellen, maar ik vind het ook echt onaardig van je familie om je in deze situatie te zetten..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:34

Nee dat is zeker niet speciaal. Ik ken genoeg mensen die geen vegetariër zijn maar gewoon écht geen vis lusten. Zit je daar in een restaurant met maar één optie :=

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:36

Gewoon bellen naar het restaurant om te kijken of er nog iets mogelijk is - misschien zijn ze begin juli ook al iets soepeler dus hebben ze meer opties? Als je niet belt, weet je het niet, en voordeel als je belt en ze niks voor je willen/kunnen regelen, dan heb je een heel goede reden waarom je je eigen eten meeneemt. ;) Na het bellen kun je het waarschijnlijk ook beter loslaten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:38

Mogelijk werken ze met weinig mensen in de keuken en lukt het daarom niet. Ik heb eens voorgesteld om zelf wat mee te nemen wat nog maar kort opgewarmd hoeft en dat mocht.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:39

F_Orumster schreef:
Mogelijk werken ze met weinig mensen in de keuken en lukt het daarom niet. Ik heb eens voorgesteld om zelf wat mee te nemen wat nog maar kort opgewarmd hoeft en dat mocht.

Ja en dan echt een mega lekker iets maken waar iedereen jaloers op wordt ~~}> Y)(^).

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:40

Ik ga inderdaad voorstellen dat ik het restaurant bel (misschien hebben ze zelf al gecheckt) en anders zelf iets meenemen idd... Dan moet ik mijn gène daar aan de kant proberen te zetten want is ten slotte niet mijn beslissing geweest...

Ben wel opgelucht dat jullie dat inderdaad ook gek vinden dat familie dat zomaar verwacht :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:41

Zou het in ieder geval even overleggen met het restaurant :j Zomaar zelf iets meenemen wordt denk ik ook niet altijd even gewaardeerd.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:43

De andere persoon die normaal vegetarisch eet, zegt net dat zij wel vis mee gaat eten, dus ben mijn "ally" ook wat kwijt :P Maar dat verandert op zich niets aan de situatie natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:51

Met zondigen heb ik slechte ervaringen.. Ik weet niet hoe lang je al geen vis meer eet.. maar ik heb ooit, na een paar jaar niks te hebben gehad, een stuk zalm gegeten, en de nacht erna heb ik in bed krom gelegen van de buikpijn -O-
Eigen schuld natuurlijk, maar je kan er dus echt flink last van krijgen als je darmen het niet meer gewend zijn.

Ik hoop dat het restaurant iets voor je kan doen, en anders inderdaad gewoon je eigen maaltijd mee nemen. Heeft het restaurant daar problemen mee, dan heb je in ieder geval een goede reden om niet te gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:51

Nou, ik zou al not amused zijn dat mijn familie zomaar mijn principes aan de kant zet omdat ik niet zo moeilijk moet doen :o
Bedenk je dat als je er nu in meegaat het de volgende keer nog wel 2x zo moeilijk gaat worden om te overtuigen om naar een restaurant te gaan met vega opties. Want de vorige keer deed je ook niet zo moeilijk toch? 8)7

Beter nu even je poot stijf houden, later ben je jezelf dankbaar :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:54

Annemiek, Ik eet het ook al een aantal jaar niet meer, weet ook niet of ik het uberhaupt nog binnen zou krijgen :=

Magrathea, inderdaad een goed bijkomend argument om nu even "lastig" te doen! :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:07

Had voorgesteld om te bellen, ze hebben geantwoord dat ze het een paar dagen voordien nog eens gaan vragen, dat de corona-stress dan misschien al minder is (zoals Stumper al zei) :)
Fingers crossed dus :P

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:13

Gruwelijk irritant. Ik vind vis ook wel iets heftigs, er zijn genoeg mensen die dat uberhaupt gewoon echt niet lekker vinden. Mijn familie vraagt ook vaak of ik 'voor 1x niet zo moeilijk wil doen'. Zucht. Het blijft een strijd, althans hier dan..