De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:00

Ik heb ook nog wat preitjes staan, maar die oogst ik gewoon als ik ze nodig heb.

Hier is ook telkens de grond bevroren als ik tijd heb :+

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:09

Wat ga je allemaal zaaien Annemiek?
Doe je dit in de volle grond of ga je weer met koffiefilters en plastic zakjes aan de slag? :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:13

Er staat nog een berg zooi dat eruit moet, vooral oude tomatenplantjes, heel veel onkruid en woekerende aardpeer die elk jaar meer ruimte in beslag neemt.

Maar er staat ook nog andijvie dat voor de konijnen is inmiddels, boerenkool staat er nog, spruiten zijn het ook ineens gaan doen, hier en daar een uitgezaaide opkomende krop sla.. De aardbeienplantjes moet ik echt bevrijden uit het onkruid, net als de rabarber die daar ergens moet staan en wat kruiden die verstopt staan tussen het gras.

Volgende week toch maar weer een poging doen om het volgende stukje aan te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:14

Mijn aardbeien moet ik voorzichtig bevrijden van de bladeren bedenk ik mij nu , verder heb ik alles eruit gehaald .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:16

Heb nu een tomaten oerwoud voor het raam vandaar het stekken. :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:18

Aardpeer is ook goed veevoer, en minder werk dan iets als voederbieten. Vrijwel alle knollen zijn in eerste instantie als veevoer verbouwd, dat wij dingen als aardpeer en bieten zelf zijn gaan eten is pas veel later begonnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:41

xMathilde schreef:
Wat ga je allemaal zaaien Annemiek?
Doe je dit in de volle grond of ga je weer met koffiefilters en plastic zakjes aan de slag? :D

Ik begin altijd met de prei en pepers en paprika. Die zaai ik zo vroeg mogelijk omdat ze veel tijd nodig hebben om te groeien. En verder begin ik in januari ook meestal al met tomaten en watermeloen en de voorjaarsgroente als bloemkool en lente-ui.
En ik ga zeker weer met de koffiefilters aan de slag :j Dat bevalt nog steeds uitstekend, vooral bij de zaden die veel warmte nodig hebben.

Aardpeer heb ik idd ook nog staan. Die hoef ik nooit te zaaien/poten, dat gaat vanzelf :))

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:25

Waar zet je de zaden neer? Qua temperatuur en licht?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:03

Die van mij zet ik eerst in de koffiefilters op een warme plek. Vorig jaar op het aquarium maar dat heb ik nu niet meer dus misschien op de koelkast?
En zodra ze uit zijn gekomen gaan ze naar onze tuinkamer. Die is overdag verwarmd, maar 's nachts nog lekker koel, maar wel volle zon overdag, dus dan worden het hopelijk mooie korte en stevige plantjes :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:53

8nnemiek schreef:
Die van mij zet ik eerst in de koffiefilters op een warme plek. Vorig jaar op het aquarium maar dat heb ik nu niet meer dus misschien op de koelkast?
En zodra ze uit zijn gekomen gaan ze naar onze tuinkamer. Die is overdag verwarmd, maar 's nachts nog lekker koel, maar wel volle zon overdag, dus dan worden het hopelijk mooie korte en stevige plantjes :j

Zaai je alles op die manier?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:17

Niet alles nee. Wel de meeste vruchtzaden, en zaden waar ik er weinig van heb, en de grotere zaden.. Maar de bladgroentes en koolplanten en bieten/uien/wortel enzo niet. Peulvruchten doe ik in een bakje met wat vochtig keukenpapier voorkiemen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:41

Nou de eerste preitjes en lente-uitjes voorgezaaid gister :D Tomaat en paprika laat ik dit jaar even achterwege. Ik heb geen kas. Vorig jaar gewoon buiten gezet en de paprika deed het super ookal duurde het wel lang tot ik kon oogsten. Toen hij net lekker op dreef was was het seizoen weer voorbij. Tomaten hadden toch wel last van de nattigheid. Ik had 2 rasssen waarvan ik van eentje alles weg kon gooien na een paar dagen regen. De andere deden het wel aardig maar toen ik terug kwam van vakantie waren ze helemaal ontploft :+

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:59

Ik kom hier even binnenvallen :D Ik heb vorig jaar met veel plezier de moestuinjes van de AH gespaard en zo een beetje het moestuin-virus opgelopen :+ Ik hoop dat AH weer zo'n actie heeft dit jaar, maar ik heb ook al een lijstje gemaakt wat ik ook graag zou willen zaaien dit jaar!

Ik heb helaas geen tuin of balkon, dus ik heb een hoekje in de tuin bij mijn schoonmoeder mogen toe-eigenen en mijn vriend zorgt ervoor als ik er niet ben :') Gelukkig hebben mijn vriend en mijn schoonmoeder jarenlang een grote moestuin gehad, dus ze zijn in goede handen! Goed geregeld al zeg ik het zelf :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:42

Moonfight, heb je ook geen plekje uit de regen of geen stukje plastic wat je over de tomaten kan spannen? Vorig jaar was er ook echt belachelijk veel regen en nattigheid, maar normaal kunnen tomaten prima buiten gekweekt worden :j

Handig, flowery, zo'n hoekje bij je schoonmoeder compleet met tuinman :D

Ik heb gisteren ook een aantal zaden in mijn koffiefilters gedaan. Vooral pepers en paprika. En vandaag ga ik de prei en ui zaaien. Ik had eerder willen beginnen, maar heb het elke keer weer te druk :=

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:39

Ik heb de pepers en paprikas vorige week gezaaid maar er is nog niets ontkiemd, zal van de week wel gebeuren. Alleen moet ik dan wat test plantjes wegdoen zodat het onder de lamp past.. Altijd lastig plantjes ruimen haha. Ik kwam er gister ook achter dat ik veelste veel van de pepers en paprikas heb gezaaid om kwijt te kunnen. Dus als iemand in de buurt interesse in wat paprika en pepers heeft? Ik wil wat er teveel ontkiemd wel verder opkweken ipv weg te gooien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:05

Ik zal idd ook eens de pepers en tomaten in de filters gaan stoppen

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:20

Ik ga beginnen met tomaten, prei, wortel, bleekselderij en ui (geloof ik..). Gister allemaal uitgezocht. :)
Eerst laten kiemen. Wat is beter? In koffiefilter of direct in de grond (binnen).

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:17

@Annemiek, plastic zou kunnen, misschien volgend jaar weer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:35

Macs, de tomaten kun je in koffiefilters doen, bij de rest is dat niet nodig, bij de wortel en bleekselderij zelfs erg onhandig omdat de zaden zo enorm klein zijn en je er vrij veel van moet zaaien.
Ook tomaten kunnen prima rechtstreeks in de grond, maar als je bijvoorbeeld weinig of gewoon kostbare zaden hebt is de koffiefilter-manier ideaal omdat je de zaden zo goed in de gaten kan houden met precies de goede vochtigheid en een constantere en hogere temperatuur en dus een grotere slagingskans.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:51

Thanks! :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:50

Wat aanstekelijk jullie enthousiasme. Ik ben aan het bekijken wat mijn mogelijkheden zijn. Ik heb zelf maar een kleine tuin. En heb daarom alleen wat kruiden en fruit in de tuin staan tussen de andere vaste planten. Voor groente heb ik helaas geen plek. Maar ik zou heel graag een buurtmoestuin opzetten op wat ongebruikte stukken gemeentegrond. De woningbouw heeft zelfs een pot geld beschikbaar voor zulke projecten en vind het een erg leuk idee. Ze staan er zeker voor open om te investeren. Ik zit er alleen mee dat de stukken grond geen stromend water en opslag hebben... en uiteraard moet de gemeente mijn plan nog beoordelen. Maar daarvoor wil ik alles uitgedacht hebben. Hoe veel water gebruiken jullie per m2 gemiddeld per jaar? (Een schatting is welkom). En dan moet ik natuurlijk ook wel wat voor kunnen zaaien... wat niet in huis gaat met de katten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:10

Ik ga begin volgende maand de tuin maar s aanpakken. Die ziet er niet uit.
Planning hier is: sperziebonen, rode biet, aardbeien, komkommer en maïs. Verder weet ik nog niet. Iig veel rode biet. Kan ik hier prima opslaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:28

Als he zoiets met medewerking van de. Gemeente op zou kunnen zetten dan zijn er misschien ook wel mogelijkheden te realiseren voor opslag Malenka
Daar zou je dan weer regenwateropslag aan kunnen verbinden (aantal Ibc vaten bijvoorbeeld)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:32

Malenka schreef:
Wat aanstekelijk jullie enthousiasme. Ik ben aan het bekijken wat mijn mogelijkheden zijn. Ik heb zelf maar een kleine tuin. En heb daarom alleen wat kruiden en fruit in de tuin staan tussen de andere vaste planten. Voor groente heb ik helaas geen plek. Maar ik zou heel graag een buurtmoestuin opzetten op wat ongebruikte stukken gemeentegrond. De woningbouw heeft zelfs een pot geld beschikbaar voor zulke projecten en vind het een erg leuk idee. Ze staan er zeker voor open om te investeren. Ik zit er alleen mee dat de stukken grond geen stromend water en opslag hebben... en uiteraard moet de gemeente mijn plan nog beoordelen. Maar daarvoor wil ik alles uitgedacht hebben. Hoe veel water gebruiken jullie per m2 gemiddeld per jaar? (Een schatting is welkom). En dan moet ik natuurlijk ook wel wat voor kunnen zaaien... wat niet in huis gaat met de katten.

Er zijn verschillende vaste planten/struiken/boompjes die ook voedsel geven. Permacultuur doet dat veel en werkt ook in lagen de hoogte in qua opbouw, dus bodembedekker (minder onkruid), struikje, boom(pje) gezien het oppervlak en vaak eten van alle 3 (of andere nuttige toevoegingen).
Hazelaar is een bekende, Aldi zal van het voorjaar wel weer een aantal fruitbomen in de aanbieding hebben, maar er bestaat bv ook een siberische erwtenstruik met eetbare peulen en mooie bloempjes.
https://www.vreeken.nl/115800-erwtenstruik-siberische
Weinig werk en toch iets eetbaars er voor terug.

Voor water zou ik kijken of er een put gespoten kan en mag worden, handzwengelpomp er op en je bent klaar. Anders een ibc vat op een aanhanger, maar dan heb je wel een trekauto en een mogelijkheid om te vullen nodig. Kan desnoods via een pomp en een sloot, maar dan moet je wel weten wat voor waterkwaliteit die sloot is.
Ik heb vorig jaar weinig verbouwd (net pony's verhuisd en berg ander werk), maar geen water gegeven, al zal dat grotendeels komen door de natte zomer die we hadden. Kan best dan de mesthoop met het verspilde hooi (houdt vocht vast) meegeholpen heeft, maar ik kan er na 1 seizoen weinig over zeggen. Wel is bij mij de planning om zoveel mogelijk met vaste/meerjarige planten te werken, omdat die beter tegen wisselend weer en bv slakken kunnen. Ik kan zonder speciale lampen thuis niet voorzaaien ivm ligging huis en dus te weinig zon daarvoor. Die 50 euro ikea lamp is met wat ik wil kweken niet interessant, want te snel hopelijk overbodig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:22

Moonfight schreef:
Ik heb ook nog wat preitjes staan, maar die oogst ik gewoon als ik ze nodig heb.

Hier is ook telkens de grond bevroren als ik tijd heb :+

Dacht dat ik de enigste was.

Meldt me maar weer eens ga misschien dit jaar wel weer wat moestuinen. Maar ja, als ik zou willen voorzaaien moet ik nu wel gaan beginnen en dat zit er nog niet in.