Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 10:42

Hoe zijn de blackbeanburgers geworden?
Ik had afgelopen week ook bonen klaar staan voor burgers, maar heb er toch chili van gemaakt uiteindelijk :+

Zo'n cupsetje moet ik ook weer kopen. Ik had de ideale cup maatbeker, maar die ben ik kwijt :=

Vandaag op nu.nl:
Steeds vaker sterven kalfjes in de melkveehouderij in het eerste levensjaar. Het gaat om kalveren die direct van de moeder worden gescheiden en afhankelijk zijn van zorg door de boer.
En nog beweren de meeste boeren dat een kalfje beter af is zonder moeder -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:46

Op een melkveehouderij zoals deze in moderne tijd ingericht en vormgegeven is is het idd schier onmogelijk om kalveren bij de moeder te houden

Dat De ene manier dode dieren oplevert
Wil niet zeggen dat de andere manier dat niet gaat doen en ik vrees zelfs nog meer dan het scheiden van

Denk alleen al aan de twee keer per dag een gang door, de melkstal in en dan de melkstal weer uit
Dat zijn 2 flinke risico momenten
Daarnaast alle andere eventueel geautomatiseerde handelingen die plaatsvinden rondom schoonhouden van de stal en voeren
Ik zie daar wel flinke risico's in ja

Ja die zijn te ondervangen , door anders te huisvesten en werkzaamheden anders uit te voeren
Maar dat zie ik vanuit economisch oogpunt niet snel gebeuren

(Dit is dus geen goedpraten, maar puur mijn overdenkingen bij dit gegeven he )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 11:05

Wat een leuke maatbekers :D
Beetje duur wel, maar heel handig zo te zien!

En ja, die melkveehouderijen, daar zou gewoon ontzettend veel moeten veranderen. Van de een op andere dag de kalfjes erbij laten in een normale stal, dat zal idd vast lastig worden, snap ik.. Als het minder om de centen draaide, en melk gewoon aan een eerlijke, hogere prijs verkocht werd dan zou het misschien prima mogelijk zijn om een aparte stal in te richten voor koeien met kalfjes.. dan zouden de kalfjes bijvoorbeeld pas na drie maanden afgespeend kunnen worden.. Dat is voor paarden een redelijk 'normale' leeftijd dus ik neem aan dat dat bij koeien ook geen grote problemen geeft bij het scheiden waar die boeren zich zo'n zorgen om maken.
En zou gewoon zowel vanuit de boeren als vanuit de consument en de politiek veel meer aan gedaan kunnen worden. De prijs van melk ligt belachelijk laag, het is toch ongelofelijk dat sojamelk flink duurder is dan koemelk terwijl er voor het maken van die koemelk veel en veel meer soja en water nodig is dan voor de sojamelk :=
Maar zelfs al hebben boeren het niet zo ruim, dan zou het toch júist gunstig moeten zijn om kalfjes bij de moeder te laten als je daardoor minder 'uitval' hebt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:12

Maar voorlopig kost het gewoon veel te veel om die veranderingen te bewerkstelligen vrees ik

Zolang de mensheid geld boven welzijn zet zit je klem (mensheid als in de consument, maar ook de handel idd )

Daarom gebruik ik maar minimaal melkproducten (en helemaal geen soja , maar das omdat ik er niet tegen kan , gelukkig voldoende alternatieven)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:04

Ik weet niet of na drie maanden spenen beter is dan meteen hoor. Bij paarden vind ik dat persoonlijk veel te vroeg.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:31

Die cupsetjes heb je ook bij de meeste Albert Heijns bij de kookspullen. Sowieso bij de XL ook

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:53

poes, ik ook...gull heeft 14 maanden bij haar moeder gelopen
das misschien weer een ander uiterste, maar das een heel zelfstandig eigengereide dame :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:11

Sja wat is wijsheid. Ik vind plotsklaps spenen te bruut en alles voor 5-6 maand te jong tenzij er echt een goede reden is. Als je paarden in een kudde houdt zie je wel wanneer ze er plots 'klaar' voor zijn. Soms is dat bij een nieuw veulen, soms blijven ze ook echt wel close, soms zijn ze elkaar al na 4 maand 'zat'. Maar goed, geleidelijk op een maandje of 5-6 kan ik dus wel Ok vinden... maar dat is met melkkoeien geen doen. Voor herverkiezing aan moedermelk alleen al.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:49

RoosG schreef:
Die cupsetjes heb je ook bij de meeste Albert Heijns bij de kookspullen. Sowieso bij de XL ook

De action heeft ze ook, voor minder dan een euro :) cups en teaspoons/tablespoons in een.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:01

8nnemiek schreef:
Ah bah was vies jets := Bedankt voor de waarschuwing, leek me leuk om daar eens heen te gaan maar ik maak het toch maar liever zelf dan :=

Ja ik keek er ook echt al een tijd naar uit, was voor mij ook een tegenvaller helaas -O- Gelukkig was de Vegetarische Slager in de buurt en kwam ik niet alleen voor de snackbar :)

PlantsTho schreef:
Ik heb de vegetarische snackbar altijd een prima tent gevonden. Aparte vent (in de positieve zin van het woord), maar herken totaal niet wat je schrijft eigenlijk.

Daarnaast vind ik dat je minstens één keer in je leven een kapsalon-karma moet hebben gegeten daar :D O M G dat ding is de hemel.

Er waren een man en een vrouw, wij werden geholpen door de vrouw. Jammer dat ik het dan niet getroffen heb tijdens mijn bezoekje. Ik durf er eigenlijk niet weer heen om die te proberen.

minikatje schreef:
Is dat idd niet een hele slecht snackbarmedewerker? Klinkt als een stagaire zonder SH :')

Ik denk niet dat het een stagiaire was, ze leek wel wat ouder haha :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:13

Ik heb vandaag een derde pompoen weten te slachten _O-
Nu moet ik weg dus de rest staat er nog. Blijkt nog best veel tijd in te gaan zitten. Maar goed, dan heb je ook wat (en over 3 weken komt ie denk ik mijn neus uit hahaha)
Wel net een heerlijke curry gegeten met pompoen, kikkererwten, kokosroom, kerrie- en gerookt paprikapoeder (wat overigens mijn nieuwe favoriete kruid is, heerlijk!) met een handje verse spinazie en mie. Geserveerd met wat cashewnoten en pompoenpitten (want die heb ik nu ook in overvloed :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:08

Gerookt paprikapoeder <3 heb je ook weer allemaal gradaties in, ik heb de gewone, de vera (valenciaanse) en de picante gerookte vera :))

Ik kan echt niet zonder mijn kruidenkasten <3

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:17

De burgers zijn hemels geworden. Had er nog wat risottorijst van de dag ervoor samen met kruiden en broccoli er door geprakt :D

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:19

Wat ik vooral naar vind over die kalfjes, is het feit dat mensen het gewoon ontkennen. "Kom maar eens bij een boer kijken". Misschien gaat het bij jou thuis anders, maar dit zijn cijfers die voortkomen uit onderzoek, niet iets wat Wakker Dier verzonnen heeft (niet dat ze nou echt dingen verzinnen wat ik er van zie). Als iedereen ontkent, dat betekend het dat iemand het heeeel erg fout aan het doen is om die gemiddeldes zo omhoog te halen?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:44

Mn favo... lekkere vegan Aldi burgers;p
Afbeelding

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:08

Riraito schreef:
Wat ik vooral naar vind over die kalfjes, is het feit dat mensen het gewoon ontkennen. "Kom maar eens bij een boer kijken". Misschien gaat het bij jou thuis anders, maar dit zijn cijfers die voortkomen uit onderzoek, niet iets wat Wakker Dier verzonnen heeft (niet dat ze nou echt dingen verzinnen wat ik er van zie). Als iedereen ontkent, dat betekend het dat iemand het heeeel erg fout aan het doen is om die gemiddeldes zo omhoog te halen?

Echt he. Alle online boeren zijn net toevallig die boeren waar er wel met 'respect' om wordt gegaan met de dieren :') (Voor zover je het stelen van melk respectvol kan noemen, maar dat is een ander verhaal)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:12

sorry, even inbreken :)
het cijfer 13.3% is gemanipuleerd, het echte getal is 5.4%.. nog hoog vind ik.. In ons bedrijf zaten we vorig jaar op 3%, 3 kalfjes overleden.. daar heb ik echt pijn in mn buik van gehad, maar ze waren niet te redden.
dit is geen goedpraten verder, maar je moet ook niet alles geloven van de antiboerenpropaganda van wakker dier.. doe zelf onderzoek.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:30

En dan? Het scheiden van moeder en kind voor een doel dat onnodig is (volwassen mensen hebben geen moedermelk nodig) is m.i. op geen enkele manier te rechtvaardigen. Ook niet met verhalen dat het zogezegd beter voor ze is of dat de boeren echt heus houden van hun dieren. Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen een kalfje dat "uitvalt" door ziekte/zwakte en een kalfje dat zijn dood tegemoet loopt op de vrachtwagen naar de slacht? Waarom is het ene zielig en het andere normaal?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:42

Dat is een discussie die oeverloos zal zijn denk ik

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:45

inderdaad, discussieren heeft weinig zin. Ik respecteer jouw mening. maar ik denk er anders over.
we leven nu eenmaal wel in een maatschappij waarin het eten van vlees en gebruiken van zuivelproducten normaal is.
alle koeien op ons bedrijf zullen uiteindelijk bij de slager belanden, zo is het nu eenmaal. Niet leuk, maar de waarheid. In de tijd dat ze bij ons leven zorg ik met veel liefde en respect voor ze. Onze kalfjes krijgen op tijd en genoeg biest en melk van hun eigen moeder. Ik denk dat dat op de meeste van de Nederlandse veehouderijen zo is.
Het sterftecijfer op bedrijven waar kalfjes bij de koe worden gehouden is volgens de (discutabele) berekening van de GD 7%.

Maar goed, dit is dan weer mijn mening. We zullen het waarschijnlijk niet eens worden. Maar een beetje wederzijds respect zou prettig zijn. Ik zal in jullie topic verder niet meer reageren. Mocht iemand serieus interesse hebben of vragen hebben over de melkveehouderij staat mijn pb open.
fijne dag verder.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:48

Ik hoop ook van harte trouwens dat ons de sfeer van het "veganisten op bokt" topic bespaart word als ik even eerlijk mag zijn.
Ik heb ruime interesse in vegetarisch en veganistisch eten en/of leven
Maar het zure gedoe en het " you're not vegan so you're dispicable " sfeertje is de reden dat ik die ontstipt heb

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:02

Tja veganisten op een forum met als onderwerp paardrijden... Hoe diehard veganist ben je als je paar rijdt of het er mee eens bent. :')

Fruit wil niet dat ik het eet geloof ik, had net een peer met allemaal vet enge gele stukjes er in. :r :r
Heb wel minder kaas gekocht deze wek dus ik zie progressie haha! :D

Ging een smoothie maken van soya yoghurt en ik ging kokhalzen, zo vreselijk zoet en smerig. :r

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:38

andersom vind ik het net Zo goed werken hoor :)
Als iemand vegan door het leven wil qua eten maar een paard hebben/houden en rijden voor Zichzelf kan verantwoorden
Prima toch ?
Dat iemand vegan eet zegt namelijk niets over het waarom en verdere achtergrond van die keuze

Daar zul je mij geen oordeel over horen vellen :n

Iedereen doet waar hij of zij zich goed bij voelt
Vind niet dat je daar een ander over hoeft af te zeiken of aan te vallen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:52

Wat als je plant-based eet om andere redenen dan dierenleed?
Denk ruimer dan in hokjes ;)