Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:21

Rare vrienden hebben jullie zeg :+
Die van mij vonden het meestal vooral 'knap dat je dat volhoudt, want vlees is zo lekker', en een paar waren sowieso ook al vegetariër :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:12

jeetje toch wel erg die discussies die normale mensen die vlees eten beginnen!
ik ken een vriendin waarbij ik laatst een discussie hierover had
was niet slim van me weet ik ook niet erg aardig '
stel je loopt een stal binnen en daar staat een varken en daar zeg je tegen jij moet straks dood
vind je dat dan niet egoïstisch ' was mijn vraag
reactie : ja dat wel maar ik vind een stukje vlees wel heel lekker en weet niet beter
want is al mijn hele leven zo " ja toen werd ik geïrriteerd maar ben niet verder gegaan wel
dat ik zei dat ze de makkelijkste weg neemt en dat dat mij verbaasd toen kreeg ik terug :
we hebben daar allebei een ander idee over ?
sorry maar vind wel dat mensen vaak zeggen ja je moet vega vlees met veel kruiden maken
anders is het niet lekker ...nou vind ik niet je kan
genoeg variëren met van alles
wat is jullie gedachte hierbij?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:33

hackny schreef:
sorry maar vind wel dat mensen vaak zeggen ja je moet vega vlees met veel kruiden maken
anders is het niet lekker

Bedoelen ze dan niet tofu? Want ja, dat smaakt vreselijk als je het niet droogt, kruidt en knapperig bakt..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:44

Zou ze eens ongekruid vlees moeten eten en kijken hoe lekker ze dat vindt :7

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:32

Één minuut te laat om m'n bericht te bewerken ^)
Even vooruit denkend. Ik heb binnenkort 's avonds iets op school. Hierbij gaan we dus ook op school eten. Kans is groot dat we patat met een frikadel of kroket gaan eten. Nu eet ik die sowieso niet, maar is de patat 'veilig' om te eten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:43

Meestal wordt friet in dierlijk vet gebakken en is het dus officieel niet vegan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:45

Kelly1992 schreef:
Hallo,

ik heb even een vraagje aan jullie. ik eet nu sinds een aantal weken geen vlees of dierlijke producten, echter merk ik nu heel erg dat ik veel moe bent. Ik weet dat dit kan komen door dat je lichaam zich moet aanpassen, maar hebben jullie tips om dit te voorkomen?

ik drink eet elke ochtend Alphro Yogurt & drink ook elke dag 1 glas Alphro drink.

& eet minstens 1 keer per week Spinazie voor het ijzer.

Ik neem wel eens Spirulina tabletten, dat zijn algen of zeewier of zoiets. Ik vind ze erg lekker en ze geven kracht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:49

8nnemiek schreef:
Meestal wordt friet in dierlijk vet gebakken en is het dus officieel niet vegan.

Friet kan ook in plantaardige olie gebakken zijn.In sommige frietkramen hangt er zelfs een bord dat het plantaardige olie is.Omdat veel mensen geen cholesterol willen eten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:59

Friet word juist overwegend in plantaardig vet gebakken tegenwoordig, in dierlijk vet is echt hoogst zeldzaam.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:02

Beperking in variatie is er puur door je eigen(eventuele) beperking in creativiteit.
Je hebt zelfs helemaal geen nepvlees nodig om ontzettend lekker en verschrikkelijk gevarieerd te eten

Het enige qua vervangingen wat ik lastig kruiden vind is idd tofu en tempeh... dat eet ik gewoon niet :n
Hoe het ook klaar gemaakt is... het is smerig :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:04

Daar zit ik inderdaad over te twijfelen ja. Maar kans is dus groot dat het in plantaardigvet is gebakken? Dan durf ik de gok wel te nemen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:06

In mijn ervaring is de goedkopere, 'standaard' friet inderdaad in plantaardige olie gebakken. Als je naar een fancy restaurant gaat en daar friet besteld kan het nog wel eens in ossenvet ofzo zijn gebakken. Ik denk dat het wel goed zit :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:24

Dat wist ik niet nee, dat het tegenwoordig vooral plantaardig vet is. Ik kom al jaren niet meer bij de frituur, maar weet nog wel dat die destijds allemaal dierlijk vet gebruikten.
McDonalds claimt ook alleen plantaardig vet te gebruiken, maar bleek vorig jaar toch een rundvlees-smaakversterker te gebruiken in hun olie waardoor het toch niet vegetarisch was/is..
Maar inderdaad, een kleinschalige schoolkantine, die gebruikt vast gewoon plantaardig vet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:38

Gebruikten ze dat ook in nl ?
Ik herinner me namelijk ook een heel drama over de mac waar alle punten niet eens in nl (en vrijwel heel europa) speelde...
Nu blijft de mac natuurlijk sowieso twijfelachtig...
Hoogstaand culinair kun je het met de beste wil van de wereld niet noemen

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:40

Kaus schreef:
Één minuut te laat om m'n bericht te bewerken ^)
Even vooruit denkend. Ik heb binnenkort 's avonds iets op school. Hierbij gaan we dus ook op school eten. Kans is groot dat we patat met een frikadel of kroket gaan eten. Nu eet ik die sowieso niet, maar is de patat 'veilig' om te eten?

Ben een stille meelezer maar wou toch even reageren! Meestal is friet inderdaad in plantaardige olie gebakken tegenwoordig, maar dit kun je vast navragen in de kantine. En ik eet ook wel eens op school met activiteiten en bij ons hebben ze voor vegetariërs/veganisten altijd de optie om een groente kroket te kiezen! Dus wellicht krijg jij die keuze ook of kun je dit voorstellen? :)

Verder leuk en interessant topic om mee te lezen! Ik ben geen veganist en ook geen vegetariër, maar zit wel bewust na te denken over m'n keuzes de laatste tijd, en door de tips hier kies ik al vaker voor veganistische opties, dus ik blijf vrolijk meelezen :) .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:52

Ik heb die berichten over de mcdonalds destijds niet helemaal gevolgd, maar weet wel nog dat het in het nieuws is geweest.

Leuk dat er zo veel mensen meelezen :D Veganist of niet, altijd leuk te horen dat mensen er open voor staan!

Merken jullie het ook dat naarmate je meer groente eet je smaak echt verandert? Ik at vroeger maar heel weinig groente, ik vond het echt niet lekker. Vorig jaar maakte vriendlief wel eens spruitjes, en ik vond ze echt niet lekker. Deze week weer spruitjes gemaakt, uit eigen tuin, en ze smaken stukken beter := Paprika's vond ik ook vreselijk vies, en doe ik nu regelmatig mee roerbakken..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:25

Jazeker :j maar dat is op zich vrij normaal. Ik merkte dat al toen ik hardcore sapjes ging drinken. Elke dag een halve liter gecomprimeerde groenten, dat merk je echt wel :j Ik merkte vooral dat ik gevoeliger werd voor zoet: waar ik vroeger nog lekker glaasjes fris weg klokte hoef ik dat nu echt niet meer, ik verdun het liever met water. Favoriet is cassis met water en veel ijs :) Wel een beetje smaak en prik maar toch een goede dorstlesser.

Ik mag misschien volgende week koken voor mijn vriend zijn huisgenoten *\o/* allemaal fervent "hurr hurr ik moet vleesch anders krimpt mijn piemeltje nog erger"-figuren. Ik denk aan risotto of curry. De risotto is lastig omdat één van hen absoluut geen champignons (of andere paddestoelen) wil eten, hij vindt het erg vies. Terwijl dat toch wel essentieel is in risotto :D Als ik niks beters vind maak ik de curry wel, dat kan bijna niet fout gaan. Met lekker gemarineerde tofu :Y) Nomnomnom

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:31

Magrathea schreef:
allemaal fervent "hurr hurr ik moet vleesch anders krimpt mijn piemeltje nog erger"-figuren.

_O- _O- _/-\o_

Ik zou voor de curry gaan :D

Afgelopen weekend had ik een uitstapje naar Geneve met de internationale studenten. Samen met nog een meisje hadden we vijf keer doorgegeven dat we veganist zijn en er zou rekening mee gehouden worden. We hadden een weddenschap afgesloten of ze ons kaas of vis voor zouden zetten :') Ik had gewonnen, het was kaas. 's Avonds kwam de organisatie van ons reisje nog op onze kamerdeur kloppen om te zeggen dat we 'niet aardig genoeg' waren toen we zeiden dat veganisten geen melk eten en dus ook geen kaas.

Nou ja, de vorige excursie stond op de planning dat we 'de regio leren kennen' en toen zijn we op bezoek geweest bij een kaasfabriek, een kaasproeverij, een vleeskoeienstal en een hamproeverij >;) Dat vonden de andere veganist en ik ook geen leuke verrassingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:12

helaas moet je met (veel) dieet voorschriften tot in den treuren duidelijk zijn idd :+
bij vegan dus echt wel de vermelding dat je dus echt geen enkel dierlijk produkt nuttigt , dus ook geen kaas en vis (want ja, vissen zijn blijkbaar geen dieren :? bloemkool met kieuwen dan?? )
maar net zo goed met andere dieet dingetjes hoor... iets wat heel duidelijk is voor de 1 is 1 groot vraagteken voor de ander qua definitie, soms hilarisch...vaker een beetje jammer...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:18

Dat kwam ik laatst nog tegen.. Bij een chique hotel met duur restaurant.. Even bij de receptie een tafel reserveren, en even vragen of ze ook iets vegetarisch op het menu hadden staan.. 'ja hoor mevrouw, we hebben vis.. en uhh.. ik ga het even navragen..' }:0

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:21

Sonja_vR schreef:
helaas moet je met (veel) dieet voorschriften tot in den treuren duidelijk zijn idd :+
bij vegan dus echt wel de vermelding dat je dus echt geen enkel dierlijk produkt nuttigt , dus ook geen kaas en vis (want ja, vissen zijn blijkbaar geen dieren :? bloemkool met kieuwen dan?? )
maar net zo goed met andere dieet dingetjes hoor... iets wat heel duidelijk is voor de 1 is 1 groot vraagteken voor de ander qua definitie, soms hilarisch...vaker een beetje jammer...

Ja, klopt, ze snappen niets,alhoewel ze het wel goed bedoelen.Met een groep Poolse vrienden in Polen op dagtrip deed mijn Poolse vriendin haar tas open en haalt er voor mij een grote krop ijsbergsla uit,nog in cellofaan,die volgens haar uit Nederland kwam. Toen ik daarvan ging zitten eten lachten ze zich te pletter, maar na een tijdje wilden ze ook allemaal wat sla want bij het eten wat zij gekregen hadden zat helemaal niets groens.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:26

Ik heb in Servie (waar ze bekend staan als grote vleeseters) juist ook heel lekker vega kunnen eten. Niet vegan overigens want het is alweer een aantal jaar geleden maar ze koken daar heel kruidig dus soep/saus/gegrilde groenten/gekruide huisgemaakte kaassoufle was allemaal heerlijk. Ze grillen daar heel veel, dus ook maiskolven op de gril kon ik op festivalterreins goed eten, met frietjes. Prima festivalmaaltijd. Gevulde gegrilde paprika met rijst of aardappel'iets' aan de binnenkant. Beetje grieks-achtig maar toch ook weer niet. :+ (Haha volgen jullie het nog?) Ik was trouwens in Novi Sad, best een moderne (en prachtige) stad.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:10

Vandaag weinig zin gehad om te koken. Ik heb gewoon boontjes, tomatenblokjes en maïs bij elkaar gegooid in een pan met chilipoeder. Dat opgegeten met zelfgemaakt brood :D

Kostte in totaal 2 euro, en het is meer dan genoeg voor 2 dagen.

Veganistisch eten is duur/veel werk/ingewikkeld/vies :7

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:07

En vooral heel erg ongezond!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:28

Nou ja... je kunt het zo gezond of ongezond maken als je wil natuurlijk :)