Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:57

Mootje schreef:
Ik ben nog steeds aan het kwakkelen.... volgende week de hele week in het buitenland, maar ga daarna weer naar de HA :')
Noor, heb je in februari die frieten van Karen geproefd? Ik maak ze bijna wekelijks en erg gezond.

Per persoon een middelgrote zoete aardappel. Snijdt hem rauw in patatten van net iets minder dan 1x1cm.
Besprenkel ze met olijfolie, verse tijm, rozemarijn en zeezout. 15 minuten in een voorverwarmde oven, daarna keren en nog 10 minuten (ongeveer 210 graden). Dat is echt zo lekker :9

Hmmm heerlijk! Krijg gelijk trek!

_Tara_

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:24

Dat heb ik wel eens geprobeerd, van die zoete aardappel. Maar ik vond de structuur en de smaak niet lekker :n Te zoet en te weeïg ofzo. Zachte substantie ook. Niks voor mij :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:27

Tara, ook rauw de oven in gedaan? De mijne waren net zo knapperig als patat uit de frituur!
Maar niet iedereen zijn smaak is natuurlijk hetzelfde ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:04

Rauw in de oven gedaan ja :j Die van mij waren echt slap geworden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:32

Ja, dat vind ik ook erg lekker.
Ik heb er laatst ook puree van gemaakt, dat vond ik ook best lekker bij m'n worteltjes met zalm. Het was wel een erg oranje geheel zo samen. :D

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:30

_Tara_ schreef:
Dat heb ik wel eens geprobeerd, van die zoete aardappel. Maar ik vond de structuur en de smaak niet lekker :n Te zoet en te weeïg ofzo. Zachte substantie ook. Niks voor mij :P

Dat heb ik ook hoor, vond ze niet te vreten, snap ook niet waarom ze het een zoete aardappel noemen als het overduidelijk een wortel is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:46

lol, ik vind ze echt niet op wortel lijken, wel is de rode met witte binnenkant makkelijker voor frietjes dan de oranje met oranje binnenkant, die met witte binnenkant heeft een stevigere structuur

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:13

Zoete aardappel is juist heerlijk vind ik! :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:09

Ik vind zoete aardappel wel lekker. Qua smaak niet echt aardappel maar meer een groente. Vriendje vindt het echt ontzéttend vies :=. Wat hierboven gezegd werd is ook zijn mening: te zoet en te weeïg.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:54

Ik zou ook graag met jullie mee willen praten :) ( heb nog niet hele hele topic gelezen, excuses hiervoor)

Ben op het moment haar eerste boek aan het lezen, en tijdens het lezen verbaas ik me over hoe 'logisch' het allemaal klinkt. Maar als ik vervolgend doorblader naar de recepten, zakt de moed me behoorlijk in de schoenen -O- Als ik zie wat ik allemaal in huis moet halen, is dat zowat een halve winkel :P

Hoe is het jullie bevallen? Ik kook namelijk vooral uit pakjes en zakjes, en vraag me echt af of ik dit allemaal voor elkaar ga krijgen qua recepten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:05

Je moet idd inslaan. Op internet ook veel recepten met boekweitmeel, kokosolie, amandelpasta, quinoa, havermout ed
Dan ga je vanzelf meer zo koken

Ik had gister amarant, was best te doen vandaag mungbonen, morgen linzen (kerel is er niet dus experimenteren maar)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:28

Pakjes en zakjes staan stijf van de conserveringsmiddelen, suiker en zout, dus alleen al daarvqan afstappen zou een gezonde keuze zijn :)
Dit soort sausjes zijn makkelijk na te maken met sojasaus, vissaus, kokosmelk, passata etc. in combinatie met kruiden!
Het is inderdaad even inslaan, maar dat hoeft natuurlijk niet op één dag. Als je eenmaal alles in huis hebt, is het een stuk goedkoper.

Eet je veel pasta, begin dan met passata, zongedroogde tomaten, gedroogde kruiden als tijm, rozemarijn, oregano en laurier. Basilicum & Peterselie prefereer ik vers.
Houdt je meer van thais/indisch, begin dan met sojasaus, vissaus, oestersaus, trassi, sereh (citroengras) en sambals (of maak je eigen).
Eet je veel curries, investeer dan in bijvoorbeeld kokosmelk, kokoscrème, garam massala, kurkuma, gember, djinten (komijn) etc.
En dan ipv normale pasta of rijst de gezonde varianten! Of ipv rijst of pasta, probeer eens bulgur, amarant of quinoa. Dit is tegenwoordig in elke supermarkt te krijgen (en goedkoper bij de toko of Turkse supermarkt).
Als je boter op is, neem eens kokosvet of arachide/rijstolie mee.

Zo hoef je niet meteen alles in te slaan, maar zo bouw je al wel een basisvoorraad op!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:31

Lisanne, ik heb zelf niet van de ene op de andere dag alles veranderd. Begin bijvoorbeeld eerst eens met zelf sauzen en dressings maken, zonder pakje open te trekken dus. Dat hoef je niet meteen elke dag te doen: begin bijvoorbeeld in het weekend, als je wat meer tijd hebt om te koken. Als je langzaamaan de veranderingen doorvoert, voel je het ook niet meteen zo in je portemonnee. En bedenk: een beetje beter is ook al beter! Je hoeft het niet meteen 100% goed te doen :)

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:39

Klopt, ik zou inderdaad beetje bij beetje kunnen aanpassen.
Ik vind het eerlijk gezegd best spannend, een heleboel van de genoemde producten heb ik nog nooit gegeten :')

Hoe is het bij jullie gegaan? Zijn jullie zomaar overgestapt of beetje bij beetje? Hoe lang volgen jullie haar methodes al? En, wat voor mij een belangrijk onderdeel wordt, zijn jullie afgevallen en hoe voelen jullie je? Sorry dat ik zo nieuwsgierig ben ;)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:53

Ik was laatst bij de Ekoplaza, en had honger dus kocht een zak paprikachips (biologische dus). Zelfs daar zat gistextract in :(

De chips was wel duidelijk veel minder zout dan normale chips.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:56

Maar biologisch zegt toch niets over gezond / e-nummervrij etc.?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:12

Dat het van ekoplaza komt maakt het niet per definitie gezonder.

Hier is in de vakantie de klad er een beetje ingekomen. Als ik weer in mn werkritme zit zal het wel weer beter gaan.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:24

lisanne87 schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd best spannend, een heleboel van de genoemde producten heb ik nog nooit gegeten :')

Hoe is het bij jullie gegaan? Zijn jullie zomaar overgestapt of beetje bij beetje? Hoe lang volgen jullie haar methodes al? En, wat voor mij een belangrijk onderdeel wordt, zijn jullie afgevallen en hoe voelen jullie je? Sorry dat ik zo nieuwsgierig ben ;)

Beetje bij beetje. Eerst lette ik vooral op E-nummers en stapte ik af van pakjes en zakjes, later kwamen daar ook suikers en witte pasta/rijst etc bij. Ik ben ook veel meer groenten gaan eten: niet alleen bij het avondeten, maar ook als tussendoortje. Daar is wel meer dan een jaar overheen gegaan denk ik.
Ik voel me er heel goed door, heb veel energie en merk dat als ik een dagje minder gezond eet, ook minder energie heb. Sinds januari ben ik ook fanatiek gaan sporten (Jillian Michaels, die naam zul je ongetwijfeld vaker gaan zien op bokt) en in combinatie met het gezonde eten ben ik daardoor meer dan 10kg afgevallen.

Ik zou zeggen: probeer het eens uit, kijk wat voor jou werkt. De een is heel 'streng', terwijl de ander af en toe nog rustig een glaasje frisdrank drinkt. Zelf vond ik het, vooral in het begin, wel moeilijk om mijn nieuwe eetgewoontes los te laten. Als ik bij een vriendin at of uit eten ging bijvoorbeeld. Inmiddels heb ik daar minder moeite mee. Je kunt het gewoon niet altijd perfect doen :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:45

Mootje schreef:

Nee, precies. Aan veel biologische producten van de Albert Heijn is bijvoorbeeld suiker toegevoegd. Vergelijk maar eens de pindakaas van Calvé met de biologische pindakaas van Albert Heijn eigen merk. Dezelfde ingrediënten, alleen AH heeft er één extra; suiker. >;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:53

lisanne87 schreef:

Probeer eens te beginnen met etikketten lezen. :)
Ingrediënten die je niet los zou kunnen kopen, die dus niet in je keukenkastje staan, waarvan je de naam niet kunt uitspreken en je eerder verwacht dat het een ingrediënt is van superlijm dan voedsel, moet je zoveel mogelijk mijden. Ik heb het dan over gistextract, natriumnitriet, tartrazine etc. Als je de producten waar dit in zit laat liggen in de supermarkt denk je in het begin dat je helemaal niets meer kunt eten. :+ Maar dat komt helemaal goed! :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:53

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:01

Misschien nog een aanvulling op wat Dani_ zegt: vraag jezelf eens af of jouw (over)grootouders het product zouden herkennen. Een bloemkool herkennen ze, havermout ook. Maar een blikje energiedrank? Of een 'gezonde' vruchtenreep? Het kan een handige check zijn :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:10

Ik ben beetje bij beetje de dingen gaan veranderen, je leert ook steeds meer bij. :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:02

Mootje schreef:

nee, dat niet. Maar ik vind het wel jammer als er in biologische voeding evengoed e-nummers/suiker zit. Ik weet dat de AH dit veelvuldig doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:43