Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:45

Vanavond zelfgemaakte falafel in wraps met guacemole. Rare combi, maar ik heb er echt zin in :9

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:06

Wat een leuk topic! Ik ga binnenkort eens even goed lezen op zoek naar leuke ideeën!

Ik ben geen vege/pescotarier, maar eet zeker 2 dagen per week vegetariërs en 2 dagen per week vis, ook 2 dagen vlees (sorry ;) ) en de dag die overblijft wisselt een beetje.

Vanavond maak ik tahoe met pittige kokosmelk saus (en nog wat zooi erbij natuurlijk).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:27

Eet jij twee keer per week vegetariërs? Dan blijf ik wel van je weg..

Ik ben trouwens op zoek naar vegetarische gerechten voor één persoon. Ik heb maar twee pitjes tot mijn beschikking maar wel een redelijke combimagnetron. Vooral voor die laatste zoek ik dus gerechten, wil veel met de combi magnetron gaan doen ivm het gebrek aan pitten.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:31

Heb je ook een oven?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:33

Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen. Ik heb een vraagje over vegetarisch voedsel maar ben stiekem geen vegetariër.

Hebben jullie wel eens 'paneer' gegeten?
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 01-02-13 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:34

Ik ken alleen paneermeel haha

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:34

paneer is een Pakistaanse kaas toch? Van wat ik me kan herinneren vond ik het erg lekker.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:42

Ja, wordt in India gemaakt van buffelmelk en gebruikt als vleesvervanger. Ben benieuwd of mensen het wel eens gehad hebben en waar het naar smaakt?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:44

Gewoon, naar Buffelkaas, erg lekker dus :D Het is een mildere en toch vollere smaak dan gewone koeienkaas. Jammer dat ik geen kaas meer eet, nu mis ik het ineens :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:46

Ik ben trouwens pintoboontjes aan het kiemen. Zijn er meer mensen die dit doen met peulvruchten? :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:46

Thanks! Buffelmelk heeft een heel andere samenstelling dan koemelk. Veel hoger percentage vet en eiwit. Geeft dus ook weer een hele andere smaak aan verschillende kazen.

Hoe heb jij het gegeten? Ik begreep dat het gebakken wordt?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:47

Ja klopt, gebakken. Ik heb het eens gegeten in een Pakistaans restaurant, het gerecht heette volgens mij 'sag paneer'.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:49

Douce schreef:

:') _O- _O-

Ik at vanmorgen zoet maïsbrood met falafel en milde salsa-saus 8)7 Lang verhaal...

Phormicola, ik doe het niet, maar wil het wel graag gaan doen. Heb het een poosje met hennepzaden geprobeerd (om te eten, niet om te roken) maar dat ging niet zo denderend.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:49

Ik kom ook even binnenvallen. Lees stiekem al vanaf de eerste bladzijde mee en vind jullie receptideen altijd leuk. Wou nou proberen ook wat bij te dragen maar eigenlijk ben ik een beetje een 'louzy poster' :P meelezen is leuker.
Ik ben trouwens vanaf mijn 5e vegetarier (meh zielige beestjes) en af en toe veganistisch (alleen het weglaten van kaas en eieren vind ik te lastig }:0 plus dat mijn vader daar een dikke zeur over is :P)

Bedoel je met paneer hetzelfde als Panir? Verkopen ze bij ons in Wageningen bij de biowinkel maar heb het ook bij verschillende Ekoplaza's gezien. Vind het wel lekker (ik kocht altijd schapenmelk variant), beetje tahoe structuur maar meer smaak. Laatste keer heb ik hem over datum laten gaan en toen toch gegeten, was geen succes dus nou een slechte herinnering..beetje jammer.

Ik ga vanavond notenrijst, brocoli en zelfgemaakte pompoenchutney eten. :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:20

Roselie schreef:
Heb je ook een oven?

Ja er zit gelukkig wel een ovenfunctie op. Dus ik probeer die gewoon volop te benutten..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:21

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:53

Douce schreef:

Ik ben trouwens op zoek naar vegetarische gerechten voor één persoon. Ik heb maar twee pitjes tot mijn beschikking maar wel een redelijke combimagnetron. Vooral voor die laatste zoek ik dus gerechten, wil veel met de combi magnetron gaan doen ivm het gebrek aan pitten.

Heel handig, zo'n telefoon die zelf woorden veranderd! Haha! Sorry, ik eet 2 keer per week vegetarisch!

En ga zo eindelijk aan mijn tahoe kokosmelk weten beginnen!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:05

Haha vond het echt een geweldige autocorrect.. Vooral omdat je aangeeft vlees te eten :')
Kannibalisme is nieuw in de crisis :j.

Ben benieuwd hoe hij is! Wil zelf ooit ook gaan experimenten met verschillende soorten melk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:15

Mmmm, mijn falafel wrappies zijn zeer geslaagd :9

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:19

Peppertree schreef:
Thanks! Buffelmelk heeft een heel andere samenstelling dan koemelk. Veel hoger percentage vet en eiwit. Geeft dus ook weer een hele andere smaak aan verschillende kazen.

Hoe heb jij het gegeten? Ik begreep dat het gebakken wordt?

ik gebruik het regelmatig, in blokjes snijden, lekker bruin bakken met een lepeltje sambal in de pan en dan gaan ze bij door de roerbak of de curry :9
het heeft ene redelijk neutrale smaak vind ik zelf, maar de combi met de textuur en het iets frisse wat het heeft vind ik het een heel fijn product

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:26

Panir kun je heel gemakkelijk zelf maken, ik heb het zelfs nog nooit gekocht. Misschien is de smaak ietwat anders, maar het is in elk geval heel bruikbaar en best lekker.

Ik heb even een receptje opgezocht:
http://www.columbusmagazine.nl/azie_en_ ... maken.html

De auteur heeft moeite met het maken van blokjes. Ik niet. Alleen wikkel ik de panir stevig in een doek die ik tussen twee snijplanken leg, met een paar conservenblikken op de bovenste.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:41

ik heb een pers gemaakt van twee snijplanken , op de hoeken gaatje boren, boutje en vleugelmoertje erop en dan idd in doek gewikkeld de panir persen
soort van bloemen droog pers ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 00:26

Wow, goed bezig Sonja! :P
Vandaag lekker cheapass tofu bij de toko gehaald :z ik ben niet nederlands, neuh hoor. Maar daar kan ik lekker weer tofuburgertjes van brouwen voor in de vriezer, ze bevallen onwijs goed :D

Geloof dat ie al eens gepost was. Maar zal het nog maar een keer doen omdat ie zo leuk is!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:35

Gaaf! Kende hem nog niet :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:22

Magrathea, ik heb mijn momenten ;) ik heb die pers gemaakt omdat de panir van de reformzaak op een gegeven moment meestal niet heel bleef bij het bakken,
de eerste tijd dat ik het daar haalde was het echt stevig en bleef het mooi in blokjes tijdens het bakken
op een gegeven moment , hield ik alleen maar kruimels over... na ja , dan maar zelf maken :+

vanavond appelschijfjes met daarop een laagje walnoten en dadels met knolselder.aardappelpuree uit de oven