De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:44

Komt hier ook maar meedoen, sinds vorig jaar zomer een tuin.
Nu nog puinhoop, voortuin is gestript, moet nog aangekleed.
Rest moet ook allemaal nog, doel is eetbare dingen erin zetten. (voor mens en dier)

Ondertussen eerste serie zaadjes in kweekbak al vermoord, deel droogde uit, ander deel ging schimmellen.
(sla, paprika, worteltjes, radijsjes en??)
Heb nog nieuwe zaadjes dus ga voor de herkansing.

Dus Joolien, je bent niet de enigste die plantjes om zeep heeft geholpen.

(kweekbakje met petunia's doet het wel goed)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:41

Hier een beginnend moestuinmens. Vorig jaar de eerste test met gekocht tomaten en paprika planten. Dit jaar wil ik het wat serieuzer gaan aanpakken. Daarom heb ik me inschreven voor moesie de moestuincoach. Eigenlijk voor kinderen, en ik ga er vanuit dat het me dus moet lukken.

Iemand nog een goed/ leuk idee voor de afscheiding van de moestuin en de verschillende vlakken/bakken?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:40

Voor de afscheiding wil ik terras/flonder planken gaan gebruiken.Die kan ik dan mooi recyclen :)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:35

Gaas met paaltjes om de 1 1/2 meter en daar tegen aan laat je frambozen of bessen groeien.
om de paar meter b.v een klein fruitboompje, appel, peer pruim e.d.
Bij de Aldi of de Lidl zijn deze altijd in het voorjaar in de aanbieding.
Kan je zelf een leiboompje van maken m.b.v. een frame

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:39

Tinky12 schreef:
Voor de afscheiding wil ik terras/flonder planken gaan gebruiken.Die kan ik dan mooi recyclen :)

Ga je daar dan bakken mee maken? Of paadjes?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:24

Hier zijn mijn kweekbakjes met 6 verschillende soorten tomaten :D!

Dit zijn 2 soorten zwarte en een oranje tomantensoort. Veel lagere uitkomst en meer misvormingen in blad
en vrucht. Gevoelige soorten dus. Zijn later geplant, dus nog wat klein!
Afbeelding

En de altijd goede cherry, gele peer en gele cherry! Zoals je ziet zijn bij sommige er drie uitgekomen, terwijl
ik er maar 2 wou per bakje :Y) Deze heb ik al eerste geplant.
Afbeelding

Ze groeien in ieder als kool :D!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:31

Ik heb er nu nog 2 bakken mee op de grond maar weet nog niet of die blijven,ene is gevuld met aardbeien en de andere met chinese lantaarns.Maar een deel van de planken die ik ga gebruiken zijn echt om vakken te gaan maken in de bakken.
Zo kunnen de planten niet door elkaar groeien en kun je het geheel strak afwerken.Makkelijk met onderhoud ook.
De planken zijn op hun kant gezet zodat er een mooie opstaande rand komt.
Verder komt er om de gehele moestuin ook nog gaas om Nijn buiten te houden :)

In de bloementuin ben ik bezig met een borderrand van Cobble stones en er ligt nog een partij Waaltjes om paadjes te maken zodat de rest van de bodem bedekt kan worden met planten met veeeeeel bloemen :D

O...was net bij de Action en voor ik het wist had ik nog een kweekkastje in mijn handen :P Bij Dirk een mooie klimroos gekocht....een roze en ik denk dat ik die over een partij zwerfkeien ga laten groeien en een deel bodem.

Ziet er goed uit Kirsten :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 18:35

Leuk Kirsten! Hoe warm staan ze?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:05

leuke foto's kirsten!! Heb ook maar wat fotokes getrokken :D

mijn tomaten en paprika en peperplantjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echt superleuk op op te kweken!! Augurken ga ik ook kweken, en courgette. En heb witloofzaad en slazaad gekocht!! Lekker veel tuinieren dus ;)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:21

Wat doen die van jullie het goed zeg.
Mijn plantjes zijn wel groot met grote bladen maar ze hangen zo slap.
Denk dat ik ze weer moet overpotten, even zien wat ik nog achter huis heb liggen en anders op naar de action.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:53

Ja ik heb de mijne ook al verpot wemkelover. maar bij tomatenplantjes moet je ze wat dieper stoppen, want anders worden het maar fijne plantjes en schieten ze naar de zon in plaats van in de breedte uit te zetten!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:54

Antheman schreef:
Leuk Kirsten! Hoe warm staan ze?

Uhmmm ze staan boven een verwarming, zo rond de 20-21 graden denk ik
daarboven.

Dankjewel allemaal :D

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:56

Ziet er goed uit Charlot! Die zijn al een stadium hoger!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:14

Geniaal met die wc rolletjes, ga ik bij volgende rondje ook proberen, deze ronde had ik toch al vermoord.
En dan zie ik hie rgewoon al hele tomaten, paprika en peper plantjes ontstaan! Ohhh!!!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:42

Charlot schreef:
Ja ik heb de mijne ook al verpot wemkelover. maar bij tomatenplantjes moet je ze wat dieper stoppen, want anders worden het maar fijne plantjes en schieten ze naar de zon in plaats van in de breedte uit te zetten!

Okay dat wist ik niet, bedankt voor de tip :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:49

Vergeet de tomaten ook niet te "dieven" als ze straks op formaat komen.Dat betekend dat je de nieuwe spruiten tussen blad en stengel wegbreekt.Je krijgt dan een mooie sterke stengel waar de vruchten in kunnen groeien.Ook moet hij op een gegeven moment getopt worden zodat hij niet verder omhoog kan groeien.In deze periode ga je ook al het onderste blad verwijderen zodat alle voedingsstoffen naar de tomaten gaan :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:58

Jullie hebben al hele plantjes!
Argh wat doe ik fout hahaha. Bij mij zijn er maar een paar uitgekomen. Die zijn nog heel iel en zielig maar die doen tenminste wat :P

Ik heb wat water erin gezet, geschikte potgrond, beetje bemesting, nog wat potgrond en wat vocht, zaadjes en wat potgrond. Waarom doet de helft het maar? Wat kan ik beter doen? :P
Ze krijgen elke dag een afgemeten hoeveelheid water met een spuitje langs de zaadjes af.
Wie heeft de gouden tip?

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:01

Leuk zeg! Gewoon van zaadjes van de tuincentra die tomaten etc?
En waar halen jullie die leuke bakjes? Wat is de truuk met de wc rollen? :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:05

Hier gaat de plantensproei eroverheen...zijn deze week verkrijgbaar bij de Lidl :D

Potgrond moet je niet bemesten,daar zitten al voldoende voedingsstoffen in voor 6 weken.

Ik heb tomaatzaadjes van eigen oogst en de wc rollen zijn gewoon handig...even halveren,vullen met stekgrond,zaadje er in en als het groot genoeg is plantje met wc-rol en al de grond in :D
Wc-rol is dus een milieu vriendelijk potje :j

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:07

Zo, ik heb ook weer het en en ander geplant! Ben net terug van vakantie dus durfde eerder niets op te kweken (ik ben al slecht met water geven maar mijn zusje helemaal := ). Heb nu een rijtje van drie pompoenplantjes, cherry tomaten, moneymakers, courgettes en pepers. Ik zie wel wat er op komt, vorig seizoen is alles opgekomen en zat ik met 20 tomatenplanten, 6 courgettes en 4 pompoenen, nogal veel voor en paar bakken... Waren wél leuke cadeautjes! Iemand nog tips w.b. makkelijke bonen? Er zijn afgelopen jaar wat beukenhaagjes doodgegaan op mijn dakterras (staan tegen dik beton gaas) en heb nog een soort prieel achtige stok welke kaal is. Dakterras staat op twee uur daglicht na lekker in de zon, wel wat wind. Iemand ervaring met bonen of peulen die dat lekker vinden? Doperwten doe ik liever niet, die heb ik als kind gehad en hoewel die bijna overal groeien is het een takkewerk om alles te doppen :o

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:09

Overigens, ik hoor hier veel mensen over wc rollen, werkt prima maar wel als ze echt van karton zijn dus een puntje van aandacht. Een aantal wc rollen hebben namelijk tegenwoordig een soort plastic laagje en dat laagje is niet bepaald biologisch verantwoord...

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:10

leonie87 schreef:
Jullie hebben al hele plantjes!
Argh wat doe ik fout hahaha. Bij mij zijn er maar een paar uitgekomen. Die zijn nog heel iel en zielig maar die doen tenminste wat :P

Ik heb wat water erin gezet, geschikte potgrond, beetje bemesting, nog wat potgrond en wat vocht, zaadjes en wat potgrond. Waarom doet de helft het maar? Wat kan ik beter doen? :P
Ze krijgen elke dag een afgemeten hoeveelheid water met een spuitje langs de zaadjes af.
Wie heeft de gouden tip?

ik zou ze zeker niet elke dag water geven. het lijkt me dat ze dan rotten!!! Als de grond nog nat aanvoelt zeker geen water geven. Ik start altijd met klesnatte grond maar dan geef ik geen water meer tot het wat droger voelt. Wat ik dus doe met tomateplantjes: vanals ze uitgekomen zijn en beginnen iel te worden verpotten: je neemt dan heel voorzichtig je plantje, doet dat in een nieuw potje en je zorgt ervoor dat je eerste kiemblaadjes maar een klein centimetertje boven de grond uitsteken al de rest gaat dus de grond in!!

hopelijk helpt dit!!

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:42

zo zeg, zie hier al hele tomatenplanten voorbij komen, gaaf zeg! Ben nu nog nieuwsgieriger of de mijn het gaan doen, haha!

ik doe om de 3 dagen een beetje water spuiten met de plantenspuit, heb er geen mest in (heb ook nieuwe potgrond, dus zit genoeg in neem ik aan).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:48

oh wat leuk zeg , kan ik alweer een beetje beginnen met planten of groeit het nog niet echt allemaal.?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:55

Jawel hoor, binnen sowieso wel. Mijn sperziebonen zie je gewoon groeien :))