Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:01

@phormicola: Je zegt precies het punt waar ik tegenaan loop: Het schema en je daar aan houden. Ik vind dat zo ontzettend veel moeite...

Ik merk wel dat ik meer moet afwisselen met het eten, wel heb ik - trots op mijzelf - alles wat lekker is met de afgelopen keer boodschappen doen laten liggen in het schap. Op 1 bakje cashewnoten na, hier mag ik van mijzelf 1x in de week een handje vol van eten.

Overigens ontbijt ik met cornflakes met halfvolle melk, 's ochtends een bakje fruit, lunch twee krentebollen met kaas, 's middags een mueslireep, s'avonds avondmaaltijd (vlees, rijst/aardappelen, groenten, soms een sausje) en dan 's avonds vaak een fruithapje. Daarnaast probeer ik meer dan 1 liter water per dag te drinken (weet het alsnog te weinig) en dit gaat zo moeizaam... -O- (ondertussen wel al 7 bekertjes thee op :+ nog heel wat te gaan....)
Wat ik vooral probeer is pakjes-koken vermijden en gebruik te maken van verse groenten (al dan niet vers gekocht en daarna ingevroren, ik woon maar alleen en kleine porties kopen is duur...)

Alleen goed: Ik mis de afwisseling en heb het idee dat ik wel voedingsstoffen mis. Misschien toch eerst mijn ontbijt aanpassen naar iets wat meer voed. Tips zijn érg welkom.
(Maar ook hier: Moet passen in de tijd, te koken zijn voor 1 persoon en het liefst ook budget fijn. Daarnaast moet het binnen 4 dagen op zijn, ik zit namelijk 4 dagen in mijn eentje en 3 bij mijn ouders) Hélp :+

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:21

@Winged: Je ontbijt is niet echt gezond. Cornflakes zijn niet gezond en koemelk is ook niet echt goed voor je. Misschien kun je kwark eens proberen als ontbijt, met fruit en suikervrije muesli bijvoorbeeld. Je zou ook een spelboterham of cracker kunnen eten, met bijv. kaas of biologische vleeswaren. Je kunt ook met een smoothie ontbijten van fruit, vezels en suikervrije sojamelk.

Ik zou juist cashewnoten eten, mits ze ongezouten en ongebrand zijn.

Krentenbollen zijn ook niet gezond, althans, als je ze gewoon bij de supermarkt haalt. Er zit enorm veel suiker, witmeel en e-nummers in.
Een mueslireep kun je vervangen door noten of fruit.

Je zult dan merken dat je langer vol zit (vooral van de kwark en de noten). Je kunt ook eieren eten of een omelet 's ochtends/'s middags.
Laatst bijgewerkt door Toad op 06-09-12 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 14:24

Ik denk ook dat de kunst is om niet door te slaan. Ik ben nu iets minder fanatiek dan eerst, want op den duur is níéts meer goed. Voorbeeldje: fruit bevat suikers, dus probeer dit te combineren met bijv. kwark of noten. I.v.m. de koolhydraten zou je fruit zoveel mogelijk 's morgens moeten eten. Maar noten kan je juist beter 's avonds eten. Conclusie: je doet het nooit goed. Ander voorbeeldje: je moet veel fruit en echt verse groenten eten voor voldoende vitamine C. Echter mag je niet veel fruit eten, want de suikers zijn ongezond, en verse groente is ook niet zo vers, want het ligt allemaal al een paar dagen in de supermarkt. Conclusie: je doet het nooit goed. Tarwe bevat niet zoveel voedingsstoffen, dus moet je voor spelt gaan. Echter, de spelt van tegenwoordig is zo gekruist en wat al niet, dat het amper nog spelt te noemen is. Aan 'goede' spelt is niet te komen, of je moet het importeren oid. Conclusie: je doet het nooit goed. Ook grammen tellen is naar mijn persoonlijke mening doorslaan. Het is echt niet schadelijk om niet de precies afgemeten hoeveelheid vet te eten, ook als je niet excessief sport. Het moet wel realistisch blijven. Jezelf onmogelijke schema's opleggen zorgt er alleen maar voor dat je het niet vol gaat houden en gezond eten gaat associëren met stress.

Dat gezegd hebbende :+

Winged: cornflakes (ik neem aan dat je gewoon een standaardvariant hebt uit de winkel) zijn helemaal niet gezond, ze bevatten erg veel suiker en nagenoeg geen voedingsstoffen. Krentenbollen en mueslirepen idem :) Je zou deze dingen al kunnen vervangen door meer natuurlijke dingen, zoals magere kwark/noten/speltmuesli/fruit/een gekookt ei/volkorenproducten/ga zo maar door. Dit is maar een tip hoor, aangezien je daarom vroeg! :) Qua avondeten is het vrij simpel; maak grotere porties en vries in! Zonder vriezer is het lastiger :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:28

De vriezer werkt hier érg goed (laatst een lading 'verse' bonen gekocht. Punten eraf, gewassen, in porties verdeeld en de vriezer in.

Hmm ik heb nog heel wat cornflakes staan. Misschien moet ik maar gaan afwisselen (3x in de week cornflakes, rest van de dagen iets anders) anders gaat het niet op. (ook weer zonde :+ )

Krentebol eet ik als lunch, afgewisseld met tarwebollen (wit blijf ik vanaf).

Overigens heb ik in een supermarkt bakkerij gewerkt waar ook spelt verkocht werd. En ik moet zeggen, in het brood wat als 'spelt' werd bestempeld zat spelt niet in als ingrediënt. In dat opzicht kun je beter voor volkoren kiezen als je tegen tarwe kan.
(net zo als met waldkorn en donker meergranen brood. Dit is NIET gezond, een brood kan van nature namelijk niet donkerder worden dan de kleur van volkoren. De donkere kleur in waldkorn en donker meergranen komt van verbrand mout wat wordt gebruikt....)

Bedankt :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:36

Ongezoete sojamelk is niet slecht hoor, maar ik moet zeggen dat ik hennepmelk lekkerder/beter vind :) Kun je ook heel makkelijk zelf maken, gewoon (ongepelde, gepelde kunnen ook maar zijn duur) hennepzaden met water in de blender en je krijgt een romige witte melk. Het smaakt alleen een beetje naar gras, dus daar moet je misschien wat aan doen :+ Overigens vind ik amandelmelk ook echt een aanrader, heerlijk :j

Ik heb net een avondmaaltijd op van volkorenrijst, zwarte bonen, tofu, paprika, komkommer en bosui met als toetje een zelfgemaakte frap van koffie (duh :+ ) en kokosmelk, gezoet met stevia. Ook heb ik cashewnotenpasta voor op brood, ongebrande cashewnoten zonder toevoegingen dus. Yummm! :9 Ik eet geen speltbrood, vind het niet lekker, maar ik eet sowieso heel weinig brood (max. 3 sneetjes per week) dus het zal wel meevallen. Was oerspelt niet trouwens gewoon spelt zonder kruisingen, of heb ik het verkeerd? :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 19:49

Wat een briljant idee, koffie blenderen met iets lekkers erdoor! U made my day *\o/*

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:58

Waar koop je eigenlijk ongezouten cashewnoten?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 20:06

Ik haal ze altijd bij een notenwinkeltje op het dorp. Zij brandt ze zelf, dus dan vraag ik altijd om nog ongebrande. Dat vindt ze maar gek :+ In de supermarkt vind je in de regel wel ongezouten cashewnoten, maar geen ongebrande. Kijk daarvoor uit, want als ze gebrand zijn dan zijn ze alles behalve gezond meer. :)

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:13

Hoi!
Al jaren aan het schommelen met mijn gewicht dus ik ga dit even volgen!
Ik vindt voornamelijk afwisseling moeilijk!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:17

Ik zag vandaag twee boekjes bij de action (nog geen 2 euro per stuk, beiden +50 recepten)
'Gezond eten kan ook lekker zijn' en '50 recepten om een stuk te blijven' (laatste een beetje :+ titel)

Zitten wel leuke receptjes tussen en ook gezond. Ik denk dat ik binnenkort eens lekker ga experimenteren :)

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:24

Ik hou van koken en heb al veel kookboeken voor gezond eten. Echter heb ik door de week vaak geen tijd op uitgebreid te koken en lust ik qua groente heel veel maar qua vlees alleen maar kip :o
Dan leef ik nog samen met mijn vriend die best kieskeurig is hihi maakt het niet makkelijk

Mar ga zeker kijken bij de action!! Mijn boeken plank is nog niet vol!! Haha
Er is 1 tijdschrift dat is vaak koop en dat is vegetarisch fit. Daar staan vaak super lekkere gerechten in en als je er toch vlees bij wil kan je dat vaak heel makkelijk toevoegen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:04

Wij doen 1x per week boodschappen. Ongeveer de helft komt dan van de groente- en fruitafdeling. Dan halen we wat vlees en vis en dan mag vriendlief de kar vullen :+ Hij volgt namelijk niet mijn eetpatroon, dus dan moeten we even langs de melk, yoghurt, alcohol, kaasjes, chipjes... you name it :+
Koken kost mij niet meer tijd als mijn vriend (meestal zelfs minder, want ik eet geen aardappels en als hij die nog moet koken, zijn we snel een half uur verder :+ ) Zoals iemand hier al zei (sorry, even geen idee meer wie het was): groente wokken, vlees/vis bakken/braden/stomen/wokken of wat je er ook mee wil doen en ik kan in een kwartier eten op tafel hebben staan.Het hoeft écht niet lang te duren.

Wij hebben overigens heel veel kookboeken, maar met de meeste kom ikmet mijn dieet niet zo ver. Wat ik wel een hele fijne vind is de Dikke Vegetariër. En daar boeg ik dan inderdaad vlees of vis aan toe.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:27

De afgelopen dagen zijn voor mij verre van gezond geweest. Had gister vrijgezellenfeest en toen heb ik gegeten:
koekjes+soesje bij de thee
high tea (alleen maar zoetgoed+witte sandwiches)
klein beetje turks brood
turkse pizza :+ (na het stappen)

Vanaf morgen ga ik weer gezond doen. Heb voor de avond pittige wortelsoep met tuinbonen op het menu staan, ben benieuwd :)

Ik wilde vandaag risotto maken met courgette en tomaat maar mijn lieve kat had alle tomaten opgegeten helaas...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:43

Hier vandaag ook een slechte dag. Morgen weer naar Groningen dan komt het wel weer goed.
Mijn buik is wel van streek door het slechte eten vandaag (frituur, ijs en gebak) pijnlijk en opgezet

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:48

Dit weekend hier ook minder. Vrijdag wel een zelfgemaakte salade gegeten, maar zaterdag een buurtfeest met eten en vandaag de rest van de salade en 's avonds frituur. Wel veel water gedronken vandaag en lekker gesport, dat is dan wel weer een pluspunt... :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 08:09

Ik heb iets lekkers gemaakt joh gisteren!! :oo

3 eetlepels melk/water
1 eetlepel cacao
65 gram pindakaas (de goede variant dan)
30 gram zemelen
150 gram havermout
Evt beetje honing

In een klein pannetje de melk aan de kook brengen, dan van het vuur de pindakaas etc erdoorheen roeren (beginnen met de cacao en pindakaas). Doe het mengsel in een vierkantevorm en zet het een paar uur in de vriezer. Dan kun je er koekjes of repen van snijden. Serveren uit de vriezer :) het is niet hard bevroren ofzo, en ik merk dat het weer uit elkaar valt als het ontdooit :)

Echt een aanrader!! Smaakt een beetje naar een lionreep.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:26

Ohh Lionreep :9 dat klinkt goed. Dat ga ik ook eens proberen! Verkopen ze zemelen ook gewoon bij de Ekoplaza?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:27

Ja.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:35

Klinkt inderdaad wel goed zeg!

Voor de lunch ga ik voor een volkorenbroodje met kipfilet (vleeswaren). :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 09:43

Zemelen liggen zelfs gewoon in de supermarkt, in het zonnaturaschap :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:08

"een beetje naar een lionreep" :D ben benieuwd waar het andere beetje naar smaakt :P

Ik heb weer lekker inkopen gedaan, veel vruchten, soyaproducten (geen melk/yoghurt meer) havermoutpap (wel de kant en klare voor luie mensen :D) en groenten. Dat wordt smullen van de week :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:34

Klinkt lekker, zal hem eens aan mijn vriend doorgeven om te teste ;)

Heb ik weer, ben ik een dag vrij, lig ik al de hele ochtend ziek op de bank ;( Ben de dag begonnen met overgeven en toen ik dacht dat het wel weer ging en ik een banaan kon eten.... naja, dat bleek niet helemaal zo te zijn :+

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:02

haha maartje... beterschap.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:15

Dank je!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:49