Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:42

Goedemorgen allemaal :D

nadina schreef:
Wie van jullie heeft er nog een leuk idee met brocilli? Heb nog een stronk over.

Oké, misschien slaat het nergens op hoor, mijn recept voor broccoli. :') Maar ik vind hem heerlijk met een sausje van yoghurt en kruiden en eventueel tomatenpuree, en dan met stukjes rauwe kipfilet door het yoghurtsausje en broccoli geroerd in een ovenschaal een half uur in de oven bij 200 graden :D

Mijn dagschema van vandaag:

Ontbijt: 1 speltcracker met smeerkaas
T: mijn eigenlijke ontbijt := havermout met peer en kaneel, maar dan gebakken in de oven > havermoutcookie! Ik vond het zo nl niet zo lekker.
Lunch: hopelijk 2 zelfgebakken speltboterhammen met een sneetje bio-kokosbrood en bio-pindakaas! (ben nu speltbrood aan het bakken voor het eerst)
T: 3 mandarijnen (moeten op :+)
Avondeten: gegratineerde zalm (kruidenmix gescoord bij Ekoland gister, lijkt me echt lekker!), en ijsbergsla met pijnboompitjes en rode paprika, zelfgemaakte dressing van yoghurt en kruiden

Wat vinden jullie van mijn dagschema? :) Ik zou het wel leuk vinden om eens feedback te krijgen :) Ik vraag me af of mijn dag goed gebalanceerd is qua voedingsstoffen, of dat er nog iets mist?

Collie2008

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:04

O: Roggebrood met sandwichspread + Biogarde yoghurt met chiazaad + Uitgeperste grapefruit en sinaasappel
T: Speltcracker met kipfillet + Appel
L: Salade van mais/rode biet/rode ui/komkommer + speltcracker met kipfillet
T: Mandarijn en een handje ongebrande noten
D: Roerbak met biefstukreepjes, oosterse groenten, beetje ketjap en quinoa gemengd met chiazaad

redelijk gezond zo dacht ik?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:05

@ Vogeltje, klinkt redelijk uitgebalanceerd, zou de salade alleen gezonder maken met meer groente/noten of tauge bijv.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:14

Klinkt goed vogeltje, betwijfel alleen of je genoeg groente binnenkrijgt met die sla... probeer anders bij je lunch ook alvast iets van groenten te eten, wat tomaatjes ofzo, of een groene smoothie drinken.

Mijn ontbijt was havermout met blauwe bessen!

Lunch wordt een speltpannenkoek met blauwe bessen, lijnzaad en banaan.

Tussendoor lekker cherrytomaatjes en noten en vanavond weet ik nog niet... denk iets met brocolli en zalm..of vegetarisch.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:19

Ik hou dus echt niet van snoeptomaatjes/cherry tomaatjes en ook niet van wortels...baal ik echt van, m'n vriend snoept ze wel vaak en da's natuurlijk hartstikke handig, makkelijk en gezond.

Waar heb jij je blauwe bessen vandaan Malu? ik eet eigenlijk nooit bessen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:35

Colway schreef:
@ Vogeltje, klinkt redelijk uitgebalanceerd, zou de salade alleen gezonder maken met meer groente/noten of tauge bijv.

Ik heb expres niet voor noten gekozen, omdat er al zalm bij zit :) Wat de noten toch overbodig maakt, of vergis ik mij nu? Taugé is wel een goed idee :D

_Malu_ schreef:
Klinkt goed vogeltje, betwijfel alleen of je genoeg groente binnenkrijgt met die sla... probeer anders bij je lunch ook alvast iets van groenten te eten, wat tomaatjes ofzo, of een groene smoothie drinken.

Kheb ook nog komkommer en tomaatjes liggen, gooi die er wel bij in :D thanks!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:52

Ik vind dat jullie vooral weinig eten :P Wel gevarieerd trouwens.

En ik denk dat als ik elke dag pannekoekjes ging eten dat je me dan kon wegrollen! :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:54

Vind je nog steeds dat ik weinig eet? :P Men :oo Ik pof iedere avond! Ik heb verder ook niet echt werk waar ik veel beweeg ofzo, misschien heeft dat ermee te maken?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:55

ooooooh, dat verklaard dan een hoop :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:57

Ja, ik probeer wel 3x per week hard te lopen, en als straks het zwembad weer open is, wil ik ook weer gaan zwemmen :) Maar om de een of andere reden komt het nooit van lichaamsbeweging :+ Echt geen tijd. Krijg wel meer tijd vanaf volgende week gelukkig. Ik wandel wel met de hond, maar dat telt niet echt als lichaamsbeweging, wandelen voelt totaal niet intensief.

Helaas komt mijn paard pas over 3 jaar onder het zadel :') anders kon ik er ook nog bij paardrijden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:59

Ik had dat ook altijd hoor, ik moet mezelf nog elke dag pushen om te sporten. Als ik dan eenmaal bezig ben wil ik het ook afmaken, dat helpt :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:02

Ik heb ook zittend werk, dat scheelt echt (kantoor gesprekken voeren)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:06

Ja, als ik eenmaal bezig ben, vind ik het heerlijk om te sporten. Maar mijn dagen zijn iets te gevuld, ik doe een 40-urige studie en werk er 24 uur naast, en ik wandel dus met de hond en probeer ook nog bijna dagelijks langs mn peerd te gaan. Oh ja en dan moet ik ook nog gewoon koken, mn vriendje af en toe zien (woon wel samen, dat scheelt), afspreken met vrienden, enz. :D

Maar vanaf volgende week ga ik minder werken, hoera :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:10

Dan heb je idd een hele drukke week, logisch dat er niet veel van komt! Ik heb het wat tijd betreft een stuk ruimer :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:23

Zijn trouwens alle e- nummers ongezond??
Zit ik toch vanmorgen op de ingrediënten van de ovenspeltbrood van de Jumbo te bekijken zitten er al 3 e-nummers in. ( kan ze helaas niet aan jullie melden want ben nu op het werk)

Ik vind het ook moeilijk om goed te varieren qua eten trouwens. Ik ben echt een miep wat eten betreft, lust geen paprika en geen tomaten en tauge moet ik ook niks van hebben.
En teveel werk ervan wil ik al helemaal niet.

Ik sport ook redelijk, moet me er wel echt toe zetten hoor. ik loop ook 3 keer in de week hard en rij bijna dagelijks paard en speel badminton. Helaas eet ik waarschijnlijk toch nog teveel want ik val geen gram af.

Zo jeetje Vogeltje, wil niet graag met je ruilen hoor, knap van je dat je dat volhoudt.
Ik heb ook zittend werk voor 32 u in de week.

Ik hoor jullie trouwens ook veel over spinazie in de smoothie, misschien een hele domme vraag maar gooien jullie dit er gewoon koud/rauw doorheen en wat voor spinazie pakken jullie daarvoor??
Denk dat ik mij ook echt eens aan de smoothies moet zetten, helaas is mijn blender volgens mij niet helemaal waterdicht meer, moet dus eerst een nieuwe aanschaffen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:28

deflin schreef:
Zijn trouwens alle e- nummers ongezond??

Volgens mij niet, er bestaat een boekje over wat alle e-nummers inhouden. Maar de titel moet ik je even schuldig blijven :o .
Overigens is er grote kans dat de e-nummers in het brood wel ongezond zijn, dat heeft te maken met het aantrekkelijker maken van het brood. :)

deflin schreef:
Zo jeetje Vogeltje, wil niet graag met je ruilen hoor, knap van je dat je dat volhoudt.
Ik heb ook zittend werk voor 32 u in de week.

Mijn werk is heel interessant en mijn studie ook, dat scheelt :D Maar ik ben momenteel eigenlijk een beetje aan het einde van mijn latijn en verheug me erop om het een tijdje rustiger aan te doen!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:28

@Deflin: voor groene smoothie gebruik ik gewooon rauwe, verse spinazie uit het koelschap.

Vanochtend ontbeten met kwark en verse jus erdoorheen, dat was echt geen goeie combi!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:49

Ik heb ontbeten met 2 bruine tijgerbroodjes, niet de beste keuze maar tijgerbrood is wel errug lekker!
En net een bak havermout, met wat whey, een banaantje en kaneel naar binnen gewerkt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:49

Wat is eigenlijk whey? :) Ik zie je dat heel vaak eten of drinken..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:54

dat is een proteine poeder. Zuivelproducten bevatten twee soorten proteine: wei (whey) en creatine. Wei is snel opneembaar, creatine wordt heel langzaam opgenomen door je lichaam.
Door m'n actieve levensstijl heb ik veel proteine nodig. Whey helpt hier enorm bij :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:55

die kruidenmix voor zalm is echt super lekker van ekoland/ekoplaza. (tenminste als je dezelfde hebt als die ik heb :P) Doe je ook met groenten enzo onderin de ovenschaal?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:56

Ik zie dat ook, geen idee wat het is?

Wat een druk leven inderdaad vogeltjeM, reden te meer om verantwoord te eten ;-)

Ik vind het al druk met dagelijks werken, dagelijks paard, veel hond wandelen, iedere dag koken, boodschappen doen, stofzuigen (moet 2 keer daags ivm allergie van de kat) in de weekenden poets ik het huis, doe ik de wassen, onderhoud ik vriendschappen en lig ik uitgeblust op de bank :+

Ik zit zelden op de bank eigenlijk, ben altijd met iets bezig, geen rust in de kont :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:57

phormicola schreef:
dat is een proteine poeder. Zuivelproducten bevatten twee soorten proteine: wei (whey) en creatine. Wei is snel opneembaar, creatine wordt heel langzaam opgenomen door je lichaam.
Door m'n actieve levensstijl heb ik veel proteine nodig. Whey helpt hier enorm bij :)

Ik dacht al zoiets voor sporters, althans die link legde ik

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:58

Phormicola: wat goed dat je dit allemaal weet :D je bent een voorbeeld voor me!

Phylos: ik weet het niet, vriendje kookt :D ik denk dat hij de aanwijzingen op het pak volgt..

Colway: ik ken het, haha :D Rust komt met de jaren I think?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:00

Denk dat het niet in me schuilt om rustig te zijn, nou ja tis niet dat ik een druk type ben hoor, maar wel actief zeg maar, ik kan niet een paar uur op de bank hangen en zappen