Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:42

_Mara_ schreef:
Haha, klinkt lekker amalarab!

Vraagje over het gebruik van custardpoeder, ik heb dat dus gister gekocht en nu staat er op de achterkant dat je eerst een beetje met melk moet mengen en dan de melk tegen de kook aanbrengen, je mengsel erbij gooien en daarna nog 3 minuten zachtjes laten doorkoken. Maar ik lees,zie en hoor overal dat je custard juist niet aan de kook moet brengen, daarom is mijn vorige keer ook mislukt toen ik hem zonder poeder maakte. Of is dit een speciaal poedertje dat niet raar gaat doen zodra het kookt? Iemand ervaring ermee?

Ik maak de custard ook altijd zo, maar breng het geheel samen nooit aan de kook. Roer het papje goed door de net kokende melk (als het kookt draai ik het gas op zacht), als alles goed door elkaar roeren met garde en als het gemengd is ga ik het verder gebruiken in mijn recept.

Laurabram

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:34

Mara, zoals jij het zegt staat het inderdaad op het pak en zo doe ik het ook altijd.
Bij mij zijn ze gek op warme vla :j .

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:37

Oké, naja ik kijk wel even hoe ik het ga doen. Ik wil het eigenlijk gewoon meteen in de ovenschaal stoppen bij de appelcrumble in. Dus eerst appels met suiker en kaneel, dan de custard doorheen schenken en dan de kruimellaag erop. Dan maakt het in principe niet echt uit of er stukjes in de custard zitten.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:43

Denk idd dat dat moet kunnen Mara, zolang je het papje en de melk goed gemengd hebt moet dat goed gaan. Het klinkt erg lekker trouwens. Krijgen we een foto te zien als het af is? Ben ook benieuwd naar de binnenkant.
Ik heb nog een pak appel-kruimel mix staan (gekregen, zat in kerstpakket van schoonouders, die bakken niet, ik wel dus gekregen :) ) misschien kan ik daar ook iets met de custard door doen.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:58

Haha, ik zal proberen niet te vergeten een foto te maken. Als daar een kans toe is want al mijn vriendinnen kijken uit naar het toetje. :P Maar custard en appel baksels gaan goed samen hoor! Ik heb het ook al een keer door de appeltaart gedaan, echt verrukkelijk! Vanille met appels, nomnomnom.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:05

Ja, custard en appeltaart is lekker :j .
Ik heb ook een keer de custardpoeder gewoon door de stukjes appel gemengd voordat ik het in de deegvorm deed, dus niet eerst met melk aangemaakt. Dat smaakte ook heerlijk en ik had niet zo'n kleffe bodem omdat het vocht van de appels goed was opgenomen door de custard.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:33

Ik vrees inderdaad dat bij mijn eerstvolgende appeltaart een lading custard (denk wel aangemaakt*-)) over het appelmengsel gaat O:) Klinkt echt té lekker! Welke hoeveelheid gebruik je ongeveer Mara? Of doe je dat op gevoel?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:52

Op het pakje stond iets van 40 gram poeder met 1 liter melk, dat zou genoeg zijn voor 4 schaaltjes custardvla. Ik twijfel nog of ik dat zal doen of zal halveren, wil ook niet dat de appels zwemmen in de custard. :P Dus denk dat ik eerst de helft maak en als dat te weinig is maak ik er wat bij. Maar ga het een beetje op gevoel doen. Wil eigenlijk dat er net een laagje custard overheen ligt maar dat je de appels nog wel ziet. ^^

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:54

Ik denk dat het hele pakje idd erg veel gaat zijn :+ Ligt ook aan de grootte van je vorm natuurlijk. Maar het klinkt idd wel erg lekker......

Foto's foto's foto's :D

Zie trouwens dat wij naamgenoten zijn Mara :P En ook veel dingen overeenkomen (fantasy, lezen, koken, bakken en denk ook foto's maken als ik die van je katten zie?)
Laatst bijgewerkt door Prairy op 18-01-12 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:55

Kun je ook iets bakken zonder eieren? Ik heb namelijk wel boter, melk, bloem, suiker etc, maar geen eieren meer. En wil eigenlijk even wat bakken/Soggen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:57

Koekjes :) Of kruimeldeeg met iets.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:58

Ja ik keek op de verpakking van de bloem en daar stond zandkoekjes, maar daar bleek je eieren voor nodig te hebben?..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:00

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:05

Goh ja inderdaad. Daar ga ik denk ik eens wat van proberen..
alleen 1 probleempje, ik heb op mijn studentenkamer geen rolding (hoe noem je dat, waar je het deeg mee plat rolt :P)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:14

Fles werkt ook, en anders gewoon balletjes maken en met een natte vork plat 'prakken'. Deed ik vroeger ook met mn oma, werkte prima :D En je krijgt er nog leuke vormpjes door ook.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:54

oh dat is ook wel een goeie ja met die vork...Straks eerst maar eens beginnen met het avond eten en dan misschien nog maar eens met die koekjes aan de gang

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:58

ik maak koekjes altijd met mijn hand. Neem een stuk van de deegbal in me hand, draai hem rond tot een balletje en plet hem dan tussen mijn handen. Tadaa, koekje. :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:04

Precies :P Koekjes zijn zooo makkelijk ;)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:05

Ja het is echt een eeuwigheid geleden dat ik koekjes heb gebakken. En nog nooit in mijn combimagnetron hier in Groningen. Dus ben benieuwd of het gaat lukken :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:06

Gewoon goed in de gaten houden en denk vooral in het begin niet te heet zetten.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:23

Oeps volgensmij ben ik een koekjesbakker kluns. Ik ben nu het deeg aan het maken, maar het lijkt nogal te mislukken. Ik heb een recept van die taartensite aangehouden 20 gram suiker (basterd), 40 gram boter 60 gram bloem. Maar het wordt helemaal geen deegbol? Het blijft gewoon los poeder

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:32

beetje water toevoegen desnoods, of wat melk. Zodat het wat ´plakkeriger´ wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:33

Mag ik me ook melden? Ik ben gek op bakken, heb er ook vanalles voor in huis, haal alles bij de groothandel :D

Alleen is mijn oven kapot -O-

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:33

aii, dan is je bakavontuur snel over. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:36

Ja nogal.. ik baalde als een stekker.. als ik nu de stekker in het stopcontact steek zit mijn huis zonder stroom, is niet zo handig :Y)