Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:38

Ik heb in middels sla spinazie frambozen en aadbeien gegeten.
Weet iemand ook hoe het zit me mijn citroen boom? Die is nu in bloei en staat elke bloem voor een citroen?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:22

Als je geluk hebt wel...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:07

Heeft iemand hier een vijgeboompje? En zo ja, komen daar vruchten aan? Veel vruchten aan? :D

Wil voor in de kas een vijgeboompje en citroenboompje hebben. Gewoon in kuip maar wil wel weten of er hier ook vruchten aankomen want daar gaat het mij om. Hoef zo'n ding niet voor de leuk.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:09

Mijn schoonzus heeft een citroenboompje vol met vruchten. Dat moet jou ook lukken dus!!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:09

Oh ik meld me hier ook als het mag! Heb in de tuin wat kruiden staan zoals bieslook, peterselie, basilicum enz. Die doen het allemaal prima! en daarnaast bezig met vleestomaten, cherrytomaten, radijs, bosui. Nu is het zo dat bij de vleestomaten de bladeren naar binnen opkrullen. Er groeien bloemen in en ook al vruchten en ze krijgen 1x in de week tomatenvoeding maar de bladeren blijven gekruld. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of hoort het gewoon bij deze plant?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:27

Is 1x in de week voeding niet wat veel? Heb er niet echt verstand van, maar daar kan vast wel iemand wat over zeggen hier.

Welkom trouwens :D

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:46

Dat die bladeren omhoog krullen heb ik ook. De tomatenplanten geven alle voeding aan de vruchten, ondertussen is de plant bezig met afsterven. Ik heb voorgaande jaren vaak zat half gele/bruine tomatenplanten gehad met mooie rode rijpe vruchten. Je kan de vruchten wat helpen door enkele bladeren eraf te knippen vanaf onder. Sproei je ook geen water op de bladeren? Dat zorgt er weer voor dat de bladeren sneller verschroeien. Bij trostomaten en de Romatomaten zie je pas later de omhoog gekrulde bladeren. Maar die maken ook later bij mij al de vruchten........

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:17

Geven jullie verder voeding aan de plantjes? (komt door de tomaatjes)
Ik heb in het begin lekkere paardenmest in de grond gespit en verder helemaal niks meer anders gedaan dan water geven (en onkruid wieden...)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:23

Welkom hier Ymke. Klets lekker mee.

Suuzepuus, die citroenplant heeft ze binnen staan neem ik aan?
Zit me af te vragen of ze kunnen overwinteren in een koude kas.
Daar zal het natuurlijk met strenge vorst buiten ook wel vriezen maar niet zo onwijs en bovendien is het windstil.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:39

Ze hebben een klein beschut tuintje. In de winter zet ze hem in de garage. Nu staat hij lekker buiten en hangt vol met vruchten. De plant is 2 jaar oud.
Die garage is in de winter wel warmer dan jouw kas denk ik. Misschien kun je hem bij de paarden in de stal zetten in de winter?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:04

@Scubadoo 1x in de week is het advies wat op de verpakking staat (van Ecostyle dacht ik) en het is dan 10ml mengen met 1l water :)
1Boefje: oke, thanks! Weet ik dat ik me daar niet al te veel zorgen om hoef te maken. Ik sproei inderdaad geen water op de bladeren :)

Interessante dingen zijn jullie aan het verbouwen! :wow: als het dit jaar een beetje lukt met de tomaatjes, radijs enz. wil ik volgend jaar ook wel iets uitbreiden hihi!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:20

Ik doe ook niet meer dan paardenmest erop hoor! Net zoals de paardenweide, in het voorjaar bemesten, in het najaar bemesten. Maar och wat heb ik een brandnetels door de paardenmest!!!!! Ik doe 1x per week nu onkruid plukken in de kas. Buiten doe ik alleen schoffelen en eventueel onkruid tussen de planten of bij de stengel wegplukken. Ik vrees voor de hogere temperaturen, het onkruid groeit dan helemaal als kool!

Gisteren de buurman komkommer nummer 2 gegeven, komkommer nummer 1 ligt nog in de koelkast........
Ik krijg van hem een courgettensoep recept. Als het smaakt dan zal ik het hier delen!
Ik ben nog op zoek naar het recept voor komkommersoep. Kan iemand me helpen?

Mijn buurman let op mijn groentjes tijdens de vakantie :-)

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:44

Geen recept voor komkommersoep, maar ik weet wel dat ze ook lekker zijn om te roerbakken. Schil verwijderen, in de lengte in 4en snijden, met een lepel de zaadjes eruit ritsen en in stukjes snijden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:47

En wat doe je dan bij geroerbakte komkommer of erdoor?... heb dat nog nooit op maar ben helemaal gek van komkommer, dus wil't wel een keer proberen :D

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:53

Ik maak het wel eens met kipfiletblokjes en zoetzure saus. (Saus: tomatenketchup, gemberpoeder en wat suiker en azijn). Lekker met rijst, soort Ajam Pangang. De komkommer hoef je maar een paar minuutjes te roerbakken. Dus eerst kip mooi bruin bakken, dan komkommer paar minuutjes meebakken, dan de saus erbij en even goed doorwarmen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:15

1Boefje schreef:
Ik krijg van hem een courgettensoep recept. Als het smaakt dan zal ik het hier delen!

Oeh daar ben ik wel benieuwd naar!
Zo ben ik ook altijd nog op zoek naar een lekker preisoep recept! Toevallig iemand hier? ;)

Ik heb zojuist even wat bladeren aan de onderkant van de tomatenplanten verwijderd, ben benieuwd of het wat zal schelen :)

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:36

@Ymke. Het krullen van de tomatenbladeren (zoek maar eens op krulkoppen, want ik denk dat dat het is) heeft te maken met voeding. De plant neemt meer voeding op dan het kan verwerken. Het is op zich niet erg en verdwijnt doorgaans ook weer.
Oude bladeren en een teveel aan bladeren kun je idd. rustig verwijderen. Tot aan de onderste tros.

Een eenvoudige preisoep is makkelijk, en verrassend lekker.
Ui en redelijk veel prei kleinsnijden. Eventueel de ui eerst even aanfruiten. Hou je van pittig kun je er ook een pepertje bij doen.
Alles in een pan afvullen met bouillon(blokje) , gaarkoken en pureren met de staafmixer. Op smaak maken met peper en zout en eventueel (nog) een bouillonblokje.
Serveren met een scheutje room erbij is erg lekker.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:20

Ik ben gek op prei. Wanneer moet je de winter prei zaaien?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:53

Scubadoo schreef:
Ik maak het wel eens met kipfiletblokjes en zoetzure saus. (Saus: tomatenketchup, gemberpoeder en wat suiker en azijn). Lekker met rijst, soort Ajam Pangang. De komkommer hoef je maar een paar minuutjes te roerbakken. Dus eerst kip mooi bruin bakken, dan komkommer paar minuutjes meebakken, dan de saus erbij en even goed doorwarmen.

Ok, bedankt. Schrijf het in mijn kookboek erbij om uit te proberen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:46

Ymke schreef:
1Boefje schreef:

Oeh daar ben ik wel benieuwd naar!
Zo ben ik ook altijd nog op zoek naar een lekker preisoep recept! Toevallig iemand hier? ;)

Brabantse preisoep, jumjum :9
Wordt zelfs met smaak door mijn man gegeten terwijl die niet van prei houd.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:55

Oei, wil ook wel graag het recept van die brabantse preisoep :P
Courgettesoep is volgens mij niet meer dan, ui fruiten, courgette in blokjes erbij doen, daarna water en bouillon erbij doen, even laten doorkoken. Staafmixer erdoor heen, kruidenkaas erdoorheen, evt bieslook of zoiets en klaar! Wel erg machtig!

Heb vandaag mn eerste uit de moestuin maaltijd :D . Pluksla met maar liefst welgeteld 5 peulen :+ haha!
Weet iemand of dat je de pluksla na het plukken helemaal uit de tuin moet halen of gaan hier nog blaadjes aan groeien? Enne, wanneer moet je de prei gaan uitzetten? Alles doet het zo goed!
Enne, hoe hoog mogen bij jullie de stokbonen worden? top je ze dan gewoon als ze zo hoog zijn? Ze willen namelijk hoger dan de geplaatste stokken :=

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:39

lieke 2, was je maaltijd lekker?
Vast wel :D

Ik laat mijn stokbonen gewoon groeien wat ze willen, ze hangen, klimmen dan door elkaar heen bovenin de wigwammen van tokinstokken.
maar toppen kan volgens mij ook wel, hoewel ze dan vast weer wel daar uitschieten.
Het is net onkruid die stokbonen :)

Ik snij mijn pluksla niet al te diep af en kan dan zeker 4 keer oogsten, de rode eikebladsla daar snij ik nu al zo'n 6 weken van en hij blijft maar terugkomen zolang je het hart maar niet wegsnijd, heerlijke sla, echt een aanrader :j

Ik heb een bosje preitjes gekocht, en die staan nu al sinds de derde week van mei in de grond, zo'n 4 weken dus, ik zie ze ng niet veel doen maar geduld is een schone zaak....
Laatst bijgewerkt door desillies op 25-06-11 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:44

Mmmm, ik heb gewoon rigoreus zowat alles geplukt van de sla := had dus eigenlijk het middelste moeten laten staan?? Dan nog maar snel wat nieuwe bijzaaien.

Heb de sla voor vanavond op het menu staan dus heb nog geen idee (ben overigens niet echt een sla-mens maar ja, je hebt het niet voor niks in de tuin staan he :D )

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:27

Met pluksla is het de bedoeling te plukken wat je nodig hebt. Het blijft dan terugkomen en je kunt een aantal keer oogsten. Heb hier snijsla, daar geldt dat ook voor.

Desillies dat je zo rode eikebladsla ook kon oogsten wist ik niet. De plantjes zijn hier nog erg klein maar als ze groot genoeg zijn probeer ik het ook eens.
Prei heb ik vorig jaar gehad maar dat duurde idd errrrug lang voordat daar wat gebeurde. Mss toch een tekort in de bodem aan één of ander >;)
Zal ze volgend jaar nog eens proberen.

Heeft iemand hier ervaring met perspotten?
Wilde dat eigenlijk eens proberen voor de opkweek van zaad maar hoor er heel verschillende dingen over. Nou is zo'n ding maar een paar euro dus een buil val je je er niet aan maar ervaringen zijn welkom :)

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:37

Ik heb ze dit jaar gebruikt en ik ben er erg tevreden over. Het voordeel is dat je de plantjes niet uit de potjes hoeft te halen als je ze uit gaat planten. Zo beschadig je de worteltjes of tere stammetjes niet. Ik had wat sla over en die stond nog steeds in die potjes op een dienblaadje buiten. Het bleef zo goed doorgroeien dat ik ze nu alsnog maar uitgeplant heb.