Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:52

hotchocolat schreef:
Bij een tuincentrum.
Meestal groen aan de onderkant met een transparante deksel.

Ze kosten niet heel veel.

ik heb m bij de action vandaan, ik dacht 2,99. mn tomaatjes staan erin!!

Zeeuwtje68

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:32

oke hebben ze die altijd, of maar tijdelijk bij de Action?
Ik zit er nl niet echt bij in de buurt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:34

bij de action is zo'n beetje alles tijdelijk dus ik denk dit ook!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:56

Vorige week dus mijn tuintje leeg getrokken en nu zit ik dus met een zee van ruimte.
Ik heb er al 2 tomatenplantjes in gezet en een paprikaplant.
En er zitten al bloemetjes aan. :D

Ook de pruimenboom staat van de ene op de andere dag in bloei: als dat allemaal pruimen gaan worden, eet de hele dijk weer mee!
En mijn vreemd gevormde appelboom zit ook helemaal vol met knoppen.
Nu is het echt lente! :):)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:23

Ik heb 1 klein kasje van de intratuin, en eentje van de action. Wou niet geloven dat t werkte, maar als ik m'n hand erin doe, broeit het echt daar binnen. Heerlijk warm :)
Zit ook helemaal een condens laagje binnenin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:34

suuzepuus schreef:

Nou dat is niet helemaal waar hoor, het grootste deel van het assortiment is blijvend.
Maar seizoensgebonden artikelen zoals kasjes zijn idd wel tijdelijk.

Mijn kers staat nu ook in bloei, ik had er een sering onder gezet in de hoop dat die meer bijen zou aantrekken maar blijkbaar is de kers nu vroeg met bloeien en de sering laat dus heb ik er nog niets aan.
Moet ik alsnog zelf met een kwastje in de weer en daarna maar zo snel mogelijk een net erover om de kersjes te beschermen tegen alle vogels hier.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de komkommers bevallen, is dit voor het eerst dat je 't doet of heb je al eerder komkommers uit eigen tuin gegeten?
Mijn zusje heeft het vorig jaar ook gedaan maar dat beviel toch niet zo goed, de smaak haalt bij lange na niet die van een supermarktkomkommer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:28

Wij hebben al eerder eigen komkommers gehad en die smaakten echt heel erg lekker, niet waterig of zo maar als een echte ouderwetse komkommer.

Peperzaadjes heb ik hier ongeveer 4 keer geprobeert en in alle gevallen is er niets uitgekomen vreemd genoeg.

Die kasjes zijn wel handig idd bij action, lidl of aldi hebben ze ze ook. Wat ik zelf nogal eens gebruik is glazen of plastic potten met folie erover heen. Mijn mannetj ekwam met een slim idee vandaag ook om de bak van het visvoer te gaan gebruiken als kweekkasje. Een mooi vierkante bak.

Maandag bij Welkoop wat spullen gekocht, ik was daar toch voor aanmaakblokjes voor de kachel. Waren er tijm en bergamot plantjes in de aanbieding per 5 dus 3 kruip tijm en 2 bergamot meegenomen. kan de kruidentuin weer een aanvulling krijgen. Ook dacht ik 1 geente kleine komkommerplant gekocht te hebben die ik binnen kon neerzetten tot de temperatuur goed is. Die stonden nog achter komen ze met een megazak aanzetten met een enorme bos groen erin. :wow: Zet ik ze thuis in een grotere pot in de grond, blijk ik er 2 te hebben gekregen :+ en ze zijn echt gigantisch groot al veel te groot voor binnen. Uitgerekt al bijna 60 cm met bladeren van 20 cm en hier en daar al een bloemknop erin. En dat terwijl het eigenlijk nog te koud is voor buiten. Gelukkig waren de 2 grote groentebakken nog niet gevuld en paste de afdekking van het lage framekasje keurig over de bakken heen. Nu staan ze dus in een tijdelijke kas bijna al met hun hoofd tegen het dak aan. }:0

Hier bloeit er van alles nog steeds, de nectarine is alweer klaar, de amandel bloeit nog steeds, de kers inmiddels nu ook en de appels en peren staan op springen. Hier wel heel veel bijen en hommels voor de bestuiving.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:56

Ik heb m'n taugé 'gezaaid'. Geen idee of ik het goed doe, maar ik heb ze eerst een dag geweekt in water en toen op een behoorlijk natte wattenlaag gelegd, met een natte doek erover. Waar dat laatste goed voor is weet ik ook niet, maar dat stond ik elke handleiding die ik kon vinden :')

Hier de (droge) zaadjes:

Afbeelding

En hier mijn kweekjes na 2 dagen:

Afbeelding

Volgens mij heb ik er teveel ingemikt, maarja :') een les voor de volgende keer. Als ze zwellen worden ze wel 2 keer zo groot, dat had ik even niet ingecalculeerd.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:29

Volgens mij gaat dat wel goedkomen met die tauge hoor, ff afwachten! Ik heb er ook nog zaadjes van trouwens, wel een goed idee!

Mijn peultjes en worteltjes komen nu boven de grond! Het is wel erg droog, dus moet niet vergeten te gieten nu....:+

Ik wil ook nog aardbeienplantjes poten, iemand een idee waar ik ze 'goedkoop' en van kwaliteit kan halen?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:35

peultjes heb ik ook gezaait (1e keer) en worteltjes moeten nog. kan dat al? en kunnen de tomaten plantjes al naar buiten? of is dat te koud?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:36

Ik heb verhoogde bakken dus echt koud aan de grond wordt het bij mij niet....maar op de verpakking stond dat het kon, dus heb ik ze maar gezaaid!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:38

half april tot half juni staat er op mijn zakje!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:43

Wat leuk die tauge :D En alle enthousiaste mensen!!

Ben ook geinteresseerd naar de aardbeienvraag van Yucca! En waar zou ik nu nog appel of peer of pruimenboompjes kunnen vinden? Kweker? Mag van een vriendin op een stuk bij haar stal een moestuin maken :D :D

Afbeelding Dit stuk! Best heel groot!! Denk zo'n 15 meter waar ik de foto vandaan heb gemaakt en 30m lang in een punt :)) Nou is een deel gebruikt als verhard pad (linkerkant) en daar ligt wat puin :+ Maar de rechterkant is heel mooi en heel dikke kleigrond! Eromheen ligt een boomgaard (gok appels) en dus ook bijen!!

Wilde een hoop klein spul neerzetten (tomaat, sla, ui, etc!) maar kan dus ook wat boompjes neerzetten! Iemand tips!

Helaas is het kraantje van mijn oom net ff stuk en kan hij pas over twee weken helpen.. Ga nu dus maar lekker met de spade aan de slag!! Kan niet wachten nu met de zon! Denk dat ik er maar gewoon in ga zaaien.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:45

Ow in de verte zie je links een tayberry en doornloze braam staan :D Met hekwerkje eromheen! Moet dus ook ff palen zetten en gaas eromheen (zou kippengaas goed genoeg zijn? Tegen konijnen vooral!).

Moet ook nog aardbeienplantjes :D Die hier thuis zijn al opgeknabbeld door mijn konijn :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:50

suuzepuus schreef:
half april tot half juni staat er op mijn zakje!

Mijne half maart tot begin juli... :Y)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:51

anneliesdj schreef:
suuzepuus schreef:

Nou dat is niet helemaal waar hoor, het grootste deel van het assortiment is blijvend.
Maar seizoensgebonden artikelen zoals kasjes zijn idd wel tijdelijk.

Mijn kers staat nu ook in bloei, ik had er een sering onder gezet in de hoop dat die meer bijen zou aantrekken maar blijkbaar is de kers nu vroeg met bloeien en de sering laat dus heb ik er nog niets aan.
Moet ik alsnog zelf met een kwastje in de weer en daarna maar zo snel mogelijk een net erover om de kersjes te beschermen tegen alle vogels hier.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de komkommers bevallen, is dit voor het eerst dat je 't doet of heb je al eerder komkommers uit eigen tuin gegeten?
Mijn zusje heeft het vorig jaar ook gedaan maar dat beviel toch niet zo goed, de smaak haalt bij lange na niet die van een supermarktkomkommer.

Mijn komkommers van vorig jaar waren erg lekker :) Heerlijk sappig en vol smaak. De supermarktkomkommers konden er niet aan tippen.

Overigens zijn nu alle zaadjes ontkiemt, de komkommers staan nu een week en zijn al dikke 6 CM. Evenals de rucola. Peperplantjes zijn eergister gaan ontkiemen en zijn nu 1 cm plantjes.

ben echt benieuwd, want heb dit jaar 2 verschillende soorten komkommers (ben echt gek op komkommer :P )

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:18

Hier is het nog steeds te koud. Vandaag kwam er weer witte neerslag naar beneden.

Dus voor mij helaas nog niets.

Ik heb nog wel pompoenzaadjes in een potje gedaan (staan in de schuur).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:28

anne, wat leuk!!
fruitbomen kun je het beste pas in het najaar zetten. dan kun je ze het beste verpoten maar 2 weken geleden kregen wij er een paar aangeboden (anders gingen ze in de brand) en die hebben we staan. 1 van de 5 lijkt niks te doen. afwachten dus!
je kunt ze het beste bij een boomkwekerij kopen denk ik (hier wel) of tja de betuwe woon je he... fruitbomen genoeg toch??

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:37

Ja kom ze altijd tegen bij acties van de Karwei enzo :roll: Maar die zijn er nu niet meer! Haha! Ga maar eens op zoek hier in de buurt! Woon boven de betuwe :D Maar wel vlakbij!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:46

Vreemd dat jullie wel goede ervaringen hebben met komkommers, bij mijn zusje ging alles goed, groeiden goed, werden ook heel groot en vooral dik maar die smaak, mwah :n
En nadat ik het internet eens rondgespeurd heb begrijp ik toch dat komkommers kweken iets is waar je echt goede redenen voor moet hebben omdat een supermarkt komkommer lekkerder en goedkoper is.
Maarja, misschien had ze ook wel gewoon het verkeerde ras dan.

Toevallig iemand die ook Squash heeft staan?
Die heeft mijn zusje namelijk ook en had er nog nooit van gehoord, 't is wel wat aparts geloof ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:01

Fruit (bomen maar ook aardbeien ed) kan je kopen bij de Batterijen in Ochten. Ik denk alleen wel dat ze nu zo goed als uitverkocht zijn. Je kunt beter in het najaar bestellen, desnoods met de afspraak dat je het pas in het voorjaar komt ophalen.

Bakker en Willemse ed verkopen overigens ook goede aardbeien (die komen uit de koeling, speciale techniek om aardbeienplanten het hele jaar door plantbaar te hebben, wordt ook in de beroepsteelt gebruikt) Verder is het een crime om goede aardbeien te vinden, zeker als je specifieke rassen zoekt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:55

Ik heb ooit zo'n goedkoop pruimenboompje gekocht bij de Aldi.

Boompje was een zeer groot succes, veel pruimen en ook nog lekker.

Hij staat alleen nog in de tuin van mijn oude huis te groot geworden om mee te kunnen met de verhuizing.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:33

Fruitbomen kan je ook van de fruitgaarden vandaan halen, ik heb een boompje dat uit de productie is gehaald (gerooid) dus.
Vriend van me haalt daar af en toe partijen op, en daar heb ik er eentje van, ding zit VOL knoppen! En hij is in oktober bij mij geplant...

Mmm...aardbeien wordt nog moeilijk dus, zag laatst bij de intratuin van die omhoog geschoten dingen, leek me maar niets.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:53

Hmmm, eten uit eigen tuin. Sinds ik een eigen tuintje heb kweek ik van alles, met wisselend succes, dat moet ik er wel bij zeggen. Wij zitten op redelijk arme zandgrond en ik merk wel dat ik bij moet bemesten om groei echt op gang te krijgen. Maar goed, al doende leert men.

Ik heb nu een pruimenboompje staan, die voor het eerst (hij staat sinds vorig voorjaar) knoppen aan het maken is, veel aardbeiplanten, venkel (waarvan ik eigenlijk alleen het groen gebruik omdat ik het zonde vind om de knol uit te graven, hij geeft zulke mooie witte bloemetjes), tijm (kruip- en citroen), een framboos (waar ook de eerste bloemetjes aankomen) en nu nog binnen, maar straks ook buiten: peterselie, basilicum, koriander, bieslook en een tomatenplant. Vorig jaar heb ik ook een artisjok gepland, ik ben benieuwd of die ooit bloemen gaat maken (en zo niet, dan is hij gewoon mooi groen). Mijn 'groenten/kruidentuin' is niet zo groot en ook meteen mijn siertuintje, dus bij mij staan de kruiden tussen de rozen en lavendel. Het is een beetje een bonte boel.

Onze bijkeuken heeft een lichtkoepel waardoor het daar altijd aardig warm is, dat is mijn broeikas, vrijwel alles groeit daar als een malle.

Mijn ouders hebben een echte broeikas en kweken ook spinazie, sla, pompoen, komkommer en buiten wortels en boontjes, waarvan de hele familie zo'n beetje mee-eet. Het geeft toch wat extra cachet aan je eten, dat het eigen kweek is.

Ik las hier ergens dat pepermunt luizen tegen gaat, lavendel schijnt hetzelfde te doen, maar ik denk dat ik rond het pruimenboompje dan ook nog maar wat pepermuntplantjes plant. Rotbeestjes.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:25

Bedankt voor de tip Ibbel!! Dat is ook nog eens erg dichtbij! Wat voor ras zou ik makkelijk kunnen nemen? Dacht aan een pruim, peer en evt appel of kers (kers wordt altijd groot? Of niet?) Ben een echte beginner :D :D