Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:57

Afgelopen maandag de mock duck gegeten en misschien had ik er te hoge verwachtingen van, maar ik ben niet laaiend enthousiast. Het smaakt best prima, maar ik vond het niet heel bijzonder. Glibberig was het trouwens niet, maar ik weet niet of de eend daarin verschilt van de kip.

Voor mijn eiwitpoeder moet ik denk ik een andere toepassing bedenken, want door mijn havermoutontbijt vind ik het niet echt lekker. Zowel qua smaak als textuur. Ik weet niet zo goed hoe ik die laatste zou moeten omschrijven. Het is niet zozeer korrelig. Vooral een beetje droog, denk ik. Een smoothie is misschien toch een betere optie.

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:22

Even nog over eiwit supplementeren: ik vind een eiwitpoeder daar wel echt heel handig voor. Je moet even zoeken naar eentje met de juiste consistentie (dat 'droge' vind ik ook heel vies) maar dan is het top. Ik gooi standaard een halve schep door mijn smoothie, een halve schep maakt iets minder die textuur dan een hele.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:54

Chanen schreef:
Afgelopen maandag de mock duck gegeten en misschien had ik er te hoge verwachtingen van, maar ik ben niet laaiend enthousiast. Het smaakt best prima, maar ik vond het niet heel bijzonder. Glibberig was het trouwens niet, maar ik weet niet of de eend daarin verschilt van de kip.

Voor mijn eiwitpoeder moet ik denk ik een andere toepassing bedenken, want door mijn havermoutontbijt vind ik het niet echt lekker. Zowel qua smaak als textuur. Ik weet niet zo goed hoe ik die laatste zou moeten omschrijven. Het is niet zozeer korrelig. Vooral een beetje droog, denk ik. Een smoothie is misschien toch een betere optie.

Fijn dat het in ieder geval niet glibberig was. Ooit ga ik het ook proberen!

Ja, ik snap wat je bedoelt met de droogte in de havermout. Ik ben het nu pas een beetje gewend door in de pan na het koken van de havermout er een schepje bij te doen en dan met flink wat extra vocht goed door te roeren voordat ik het in een kommetje doe. Met lekkere toppings erbij vind ik het dan prima te eten. Maar je kunt het ook inderdaad in een smoothie doen. Ik doe dan vaak 1/2-1 banaan en wat sojamelk erbij (en soms pindakaas :9).

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:00

Help!

Zaterdag gaan we barbecueën. Nu ben ik chef bijgerechten.

Ik zou graag 2 salades maken. 1 lichte en 1 voedzame. Daarbij wil ik graag nog wat lichte borrelhapjes maken.

Hebben jullie ideeën?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:02

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:37

Mijn favoriete veggie BBQ bijgerecht is couscoussalade met kerstomaatjes, feta en munt!

Couscous koken met beetje zout & olijfolie (of groenteboullion) in het water. Als de couscous gekookt en afgekoeld is, verse of gedroogde munt eronder mengen, citroensap en beetje olijfolie. Als laatste blokjes feta en halve kerstomaatjes eronder mengen. Heel lekker en fris :) Maar het vaak ook gewoon als lunch!

En voor borrelhapje maak ik vaak stokbrood met appel en geitenkaas; appel in kleine blokjes snijden, mengen met zachte geitenkaas, tijm en peper en zout. Dit op stukjes stokbrood scheppen en even opwarmen in de oven :)

Wel allebei met kaas, dus niet vegan jammer genoeg..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:52

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:39

Ik zit in mijn veganize periode, ik vind het leuk om nu alles wat ik nog niet vegan at even om te toveren. Tot nu toe gaat dat heel goed op een ding na, misschien hebben jullie tips;

Hoe maak je nu vegan pasta wat je zelf door zo’n machine draait? Ik vind verse pasta echt heel lekker maar er zit ei in. Dan nam ik altijd wel de eitjes van mijn eigen kippen maar dat moet toch vegan te maken zijn. Jullie suggesties hoe?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 13:43

Meel met water :j
Ik weet alleen de verhouding niet meer. Zou ik moeten opzoeken

Edit: 200 gram bloem met 90 gram water. En een snufje zout.
Het ligt er wel aan welk soort bloem je gebruikt. De een neemt meer vocht op dan de ander, dus de juiste dikte van het deeg moet je zelf even testen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:26

En wat doe je dan met de eitjes van je kippen? Weggooien? Of vertellen dat ze niet meer hoeven te leggen?

Sorry, klinkt misschien flauw. Maar eitjes van eigen kippen zijn volgens mij juist superduurzaam, dus ik zou ze lekker gebruiken, ook als je voor de rest veganistisch eet :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:29

Foaly schreef:
En wat doe je dan met de eitjes van je kippen? Weggooien? Of vertellen dat ze niet meer hoeven te leggen?

Sorry, klinkt misschien flauw. Maar eitjes van eigen kippen zijn volgens mij juist superduurzaam, dus ik zou ze lekker gebruiken, ook als je voor de rest veganistisch eet :D

Ja ik vertel t dagelijks maar ze luisteren niet zo goed :+
Nee hoor, de kipjes wonen bij mijn ouders (ik heb een appartement) dus de eitjes komen daar wel op. Ze worden zeker niet weg gegooid.
Ik vind het ook super duurzaam hoor maar ik heb er zoveel lol in om alles een beetje om te bouwen. Gewoon mogelijkheden zoeken :D

8nnemiek schreef:
Meel met water :j
Ik weet alleen de verhouding niet meer. Zou ik moeten opzoeken

Edit: 200 gram bloem met 90 gram water. En een snufje zout.
Het ligt er wel aan welk soort bloem je gebruikt. De een neemt meer vocht op dan de ander, dus de juiste dikte van het deeg moet je zelf even testen.

Nice, dankjewel! Ik kan weer wat testen dit weekend!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:31

Ik eet zelfs de eieren van de ganzen en de kalkoenen op :o. Dat vinden echt heel veel mensen gek. Maar onze gans broedt niet en de kalkoen heeft echt genoeg aan een nest van 8, ze stopt alleen niet met leggen dus ja. Ik vind het erg zonde om alles maar te laten verrotten.. De honden eten er ook van mee. Duurzaam, gezond en ze hoeven dan weer minder vlees :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:37

Sintara schreef:
Ik eet zelfs de eieren van de ganzen en de kalkoenen op :o. Dat vinden echt heel veel mensen gek. Maar onze gans broedt niet en de kalkoen heeft echt genoeg aan een nest van 8, ze stopt alleen niet met leggen dus ja. Ik vind het erg zonde om alles maar te laten verrotten.. De honden eten er ook van mee. Duurzaam, gezond en ze hoeven dan weer minder vlees :)

Oh okay, maar dat was niet helemaal mijn vraag denk ik :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:42

Oh sorry had je berichtje er tussenin nog niet gezien, ik ben aan het werk xd ik dacht dat je de eitjes zou weggooien.. Maar idd ik denk dat het zonder ei ook prima kan, liefst met een meelsoort met veel gluten denk ik voor soepel deeg

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:47

Sintara schreef:
Oh sorry had je berichtje er tussenin nog niet gezien, ik ben aan het werk xd ik dacht dat je de eitjes zou weggooien.. Maar idd ik denk dat het zonder ei ook prima kan, liefst met een meelsoort met veel gluten denk ik voor soepel deeg

Haha geen punt, nee we gooien hier nooit iets weg. Dat is zo zonde!
Maar ik vind je berichtje wel grappig, helemaal de gedachtegang van mensen; eieren van kippen kun je wel eten maar die van ganzen en kalkoenen niet.
Beetje t zelfde als we mogen vee wel zo slecht houden maar een hond niet :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:59

Gek he, ze denken ook serieus dat ze heel eng smaken ofzo. En dat terwijl we in Nederland al langer ganzen en eenden houden dan kippen. Kippen kwamen veel later pas uit Azië

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:16

Als ik kipjes zou hebben en ze eten de eieren zelf niet zou ik ze aan de buren geven ofzo :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:01

Magrathea, die snap ik even niet. Ik weet dat het een hypothetisch scenario is, maar als je eenmaal kipjes hebt, waarom dan wel de eitjes rapen maar niet opeten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 17:47

Ik geef ze ook vaak weg :j Zo hoeven anderen geen eitjes uit de winkel te halen, en eten ook die wat diervriendelijker.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:20

Ik wil dit weekend iets bakken zonder melk/soja, iemand ideeën? :D

Ei kan dus wel, maar zoontje is helaas allergisch voor melk en soja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:31

Wat voor iets wil je bakken?
Cupcakes, brownies, koekjes?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:38

Taart of brownies :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:41

8nnemiek schreef:
Ik geef ze ook vaak weg :j Zo hoeven anderen geen eitjes uit de winkel te halen, en eten ook die wat diervriendelijker.

Die snap ik, maar op mij kwam het bericht van Margrathea over alsof ze ze zelf helemaal niet wilde eten. En dat leek me niet zo logisch, vandaar :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:45

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:43

Miesemuisje schreef:
Ik wil dit weekend iets bakken zonder melk/soja, iemand ideeën? :D

Ei kan dus wel, maar zoontje is helaas allergisch voor melk en soja

Deze citroentaart is echt fantastisch, heerlijk en best makkelijk. :j Zelf vaker gemaakt met rijstmelk en dan vind ik hem lekkerder dan met sojamelk. https://lovingitvegan.com/vegan-lemon-cake/ Minstens 3 mensen vroegen achteraf om het recept (en wisten niet dat het vegan was). *\o/*