De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:36

Ik zou graag kruiden in pot zelf willen gaan kweken. Zoals basilicum, munt, koriander etc.
Heeft iemand tips voor me?
De munt van vorig jaar, die ik zelf heb geplant, deed het heel goed in de hoogte maar had nauwelijks blad := Toen heb ik hem buiten maar laten verzuipen :Y)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:56

De kruiden die ik afgelopen jaar had, heb ik toen als plantjes gekocht en in een pot gedaan. Groeide allemaal prima.

De eerste test plantjes zijn al ontkiemt. Ik heb bij ikea een kweeklamp gekocht en die wilde ik erg graag uitproberen. Tot nu toe zijn alleen de tomaten al ontkiemd. De pepers staan nog op een warmere plek om te ontkiemen.
Afbeelding

De tomaten ga ik gebruiken om te oefenen met enten en misschien een cherrytomaat onder de lamp laten staan om te kijken of je met de lamp echt binnen tomaten kan kweken. Mits de plant natuurlijk niet te hoog wordt.

palousa_boy

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:49

Pff nou hier staan de eerste slaplanten al in de groentetuin :+
Het mag duidelijk zijn dat het niet echt koud is overdag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:09

Zo weissjee, jij ben al vroeg begonnen! Ik ben benieuwd wat de lamp doet.

Ik kan ook niet wachten om de zaden te gaan bestellen en plannen te gaan maken :D

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:56

Jaa mn geduld was op. Ik heb al 101 plannen gemaakt en toen de zaadjes binnen waren, kon ik helemaal niet meer wachten haha. Al is waar ik nu mee aan het testen ben nog wel oud zaad.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:39

Goh ,dit topic is zelfs in de winter nog actief :D
Heeft iemand nog ideeën hoe je het best zo'n tunnelkas kan maken, en zo groot dat je er zelf in kan staan?
Kan wel genoeg op internet vinden,maar ben ook wel benieuwd wie er hier één zelf heeft gemaakt, en waar je de onderdelen vandaan hebt, en het moet wel zo stevig zijn dat het tegen een windstootje kan, want hij komt ergens zonder beschutting te staan.

@ Weissjee ; ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met de groei van je plantjes.

palousa_boy schreef:
Pff nou hier staan de eerste slaplanten al in de groentetuin :+
Het mag duidelijk zijn dat het niet echt koud is overdag.

Haha, lekkere verse sla in de winter uit eigen tuin

Mijn muntplanten zijn ook nog aardig groen, zet er zelfs nog wel eens thee van, is dat normaal,zo in de winter, dacht dat de blaadjes er wel af zouden vallen in de winter :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:55

Ik heb een gekochte tunnelkas, maar heb er eerder eens een gemaakt van elektrabuizen (van die gele). Ze zijn niet stevig, maar zo flexibel dat de wind het kasje gewoon plat blies en het ding net zo hard weer omhoog veerde :') Iedereen lachte me uit en durfde wel te wedden dat het ding binnen no-time kapot was, maar hij heeft het hele seizoen overleefd :))

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:44

Ik ben ook aan het kijken naar een tunnelkas of zelf wat maken. Ik had idd ook het plan om misschien met electra buizen te doen, maar geen goed idee dus haha. Ik heb ook wat gevonden met betongaas. Maar ik heb geen idee hoe ik aan stukken van 5 meter lang kan komen.

Annemiek mag ik vragen waar jij de tunnelkas hebt gekocht? En is hij een beetje stevig?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:09

Ik heb deze gekocht, van deze site ook:
https://www.koop-een-tuinkas.nl/gegalva ... nkas4x3x2m
Erg goedkoop, en de buizen gaan hopelijk langer mee dan de vorige, die waren na twee seizoenen half weggeroest :=
Enige wat ik heb gedaan is de ritsen vervangen door sterke tentritsen, gewoon onder de naaimachine maar dat is ook prima met de hand te doen met wat ijzergaren.
Verder een prima tent voor weinig geld :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:06

Weissjee schreef:
Ik ben ook aan het kijken naar een tunnelkas of zelf wat maken. Ik had idd ook het plan om misschien met electra buizen te doen, maar geen goed idee dus haha. Ik heb ook wat gevonden met betongaas. Maar ik heb geen idee hoe ik aan stukken van 5 meter lang kan komen.

Ik kan ze hier wel krijgen, maar Drenthe is denk ik iets te ver weg. Het is wel ophalen trouwens, brengen zullen ze niet doen over die afstand. Zoek anders op marktplaats, want het is een gangbare maat. Anders 2x3m aan elkaar maken (lassen als dat kan), genoeg overlap en ding is stevig zat.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:19

Ah bedankt. Ik zal eens op marktplaats gaan kijken.

Annemiek blijft het folie dus wel goed? Ik lees ook wel eens dat bij dat soort kassen de gaten er na een seizoen in komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:50

De folie is hier nog goed na een seizoen iig. Heb em er wel voor de winter vanaf gehaald.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:42

Hmmm. Mijn plan was om het folie er dan op te laten zitten en de kas in de winter als opslag te kunnen gebruiken, aangezien we geen schuur oid hebben.

Ik moet binnenkort maar eens meten hoeveel ruimte er eigenlijk is. De plek waar ik hem wil hebben is max 2 meter breed en vol in de wind(zitten op de dakterras). Ik ook gewoon geduld hebben want we hebben de tuin nog niet eens :') . We gaan verhuizen naar het huis van de buren(dakterras is 3x zo lang) maar hun verhuizing loopt uit, al een jaar bijna. Een moestuinbak staat er al maar kan moeilijk een kas gaan bouwen/neerzetten als zij en wij er nog met meubels langs moeten. Zucht... Ik moet echt leren geduld hebben haha.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:01

Ik zou ook denken aan van die gele elektra buizen. Kan je dan misschien iets maken in combinatie met van die stormbanden wat je ook wel bij voortenten van caravans enz ziet. Of misschien iets verankeren in de grond en spanbanden omheen spannen?

Maargoed dat is wat mijn fantasie zegt, of het in praktijk zou werken dat durf ik niet te zeggen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:45

De lamp werkt erg goed naar mijn idee. Kleine sterke plantjes zijn het nu. De plantjes zijn nu bijna een maand oud.

Deze foto is van 5 januari.
Afbeelding

En deze van 9 januari.
Afbeelding

De vier grootste heb is gisteren geent dus ben benieuwd of dat goed gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:48

Goh die zien er perfect uit inderdaad! Wat gaaf :D

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:26

Ziet er goed uit ja! Wat is dat precies voor lamp, heeft die speciale eigenschappen of is het meer iets in de trant van een warmtelamp?

Wat voor plantje staat er linksboven, die 2 sprieten?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:46

Deze lamp is het http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/70323110/ . Niet echt goedkoop maar elke hobby kost geld :P. Hij geeft dus speciaal licht om de plantjes te laten groeien. Warmte is juist niet echt nodig als de tomataten te warm staan worden ze lang en slungelig. Doordat in deze lamp leds zitten geeft hij ook zo goed als geen warmte af.

Oh die sprieten zijn mais. Dat was even een testje. Ik ga dit jaar voor het eerst mais zaaien en was benieuwd hoelang het ontkiemen duurde.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:11

Wat grappig die lamp! Lijkt inderdaad goed te werken, plantjes zien er goed uit!

Hier net zaadjes besteld voor het komende jaar :):)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:13

Ben aan het kijken om mijn tomaat te stekken aangezien huidige plant het iets te goed naar zijn zin heeft op mijn slaapkamer. :')

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:16

Tomaat stekken gaat volgens mij heel makkelijk. Volgens mij kan je een diefje in redelijk vochtige grond zetten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:17

Ziet er goed uit die plantjes :) hier loop ik hopeloos achter maar heb eigenlijk ook niet echt tijd en als ik tijd heb is de grond bevroren ofzo :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:21

Heb nu in een flesje water staan zodra ik wortels zie gaan ze in oude pap emmertje met stekgrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:23

Oh tof die plantjes!

Heb plannen voor de tuin en zit even te kijken hoe ik het met het stukje moestuin doen ga :P , meest zonnige stuk is toch op de huidige plek . Even de schutting wat extra planken tegen dan kan buurman geen bonen overlast krijgen

De aardbeien gaan bloembakken in bij de schutting om verspreiden zoveel mogelijk tegen te gaan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:53

Tomaat kun je idd gewoon in het water zetten totdat er worteltjes aan zitten :j

Ik heb vandaag de laatste prei geoogst. De helft was van onderen doorgeknaagd door woelmuizen := Maar toch nog een emmertje kunnen oogsten gelukkig.
Afbeelding
Morgen invriezen..

En ik heb pas al mijn zaden gesorteerd, en een oude koffer ingepikt voor mijn moestuinzooi :D
Afbeelding
Een dezer dagen moet ik toch echt beginnen met zaaien. Ben alweer te laat dit jaar :=